خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبىالقاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.” حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امامجمعه موقت خرمآباد، روز جمعه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبههای نماز جمعه شهرستان خرمآباد […]
خطبه اول
“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبىالقاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”
حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امامجمعه موقت خرمآباد، روز جمعه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبههای نماز جمعه شهرستان خرمآباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:
دعوت به تقوای الهی
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله، همه برادران و خواهران نمازگزار را دعوت به تقوای الهی میکنم با این آیه ی شریفه:
“يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ”
” ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید. ”
(سوره توبه/ آیه ۱۱۹)
همراه بودن با صادقین و معصومین در همه ی عرصه های زندگی
همراهی با صادقین یعنی انسان باید در سبک زندگی، اخلاق،رفتار ، مسائل اقتصادی و اجتماعی و روابط و مسائل سیاسی و اداره ی جامعه از معصومین درس بگیرد.
همراه با معصومین یعنی سبک زندگی و منش و رفتار و سخن گفتن و موضع گیری های شخص به گونه ای باشد که در مسیر زندگی معصومین و صادقین قرار داشته باشد که یکی از این عرصه ها عرصه سیاست است.
تفسیر امام حسن مجتبی علیه السلام از سیاست
مردی از امام حسن مجتبی علیه السلام سوال کرد “سَأَلَهُ رَجُلٌ عَنِ السِّیَاسَةِ”سیاست چیست؟ چون بعضی ها فکر میکنند خدعه،نیرنگ زدن ،کلک زدن،کلاه سردیگران گذاشتن سیاست است . از امیرالمؤمنین در رابطه با معاویه سوال شد ،حضرت فرمود آن عقل و سیاست نیست بلکه نیرنگ و فریب است. این نشان میدهد که دین ما از سیاست جدا نیست و دین همراه با سیاست است و پیغمبران و معصومین هم این را نشان داده اند.پیامبر اکرم در اوج بندگی و عبادت میبینید در عرصه های سیاسی حضور دارد و موضع گیری میکند و نامه مینویسد به سران کشورهای بزرگ آن زمان، قضاوت میکند، در میدان جهاد حضور پیدا میکند،حکم صادر میکند و معصومین هم همینطور بودند.امام حسین علیه السلام اگر در مسائل سیاسی حضور پیدا نمیکردند پس چرا به شهادت رسیدند. امام حسین علیه السلام در اوج عبادت و بندگی موضع گیری داشتند.در اوج صحنه های حساس اجتماعی و سیاسی حضور داشتند.
به همین خاطر امام راحل در تحریرالوسیله این عبارت را دارند: “کسی که گمان کند دین( اسلام) از سیاست جداست جاهل است و دین را نشناخته است.”
سیاست به منزله ی خدعه و نیرنگ نیست .بلکه معصومین سیاست را به ما آموزش داده اند . در زیارت جامعه هم داریم وَ ساسَةَ الْعِبَادِ یعنی سیاستمدارترین بندگان خدا معصومین بودند.
آن مرد از امام حسن علیه السلام سوال کرد که سیاست چیست؟ امام فرمودند: سیاست سه چیز است؛ سه حق را اگر انسان در زندگیاش رعایت کرد یک انسان سیاستمدار است:
۱.رعایت کردن حقوق خداوند؛
” أنْ تَرعَى حُقُوقَ اللَّهِ؛ حقوق خدا را مراعات کنی.”
بعد خود امام (ع) فرمود:
«فأمّا حقوقُ اللَّهِ فَأداءُ مَا طُلِبَ و الاجتنابُ عمّا نُهِىَ؛ حقوق الهی انجام دادن فرائض (واجبات) و دوری کردن از آنچه ما را نهی کرده (محرّمات) است.» این اوج تقواست.یعنی انسان در عرصه های زندگی آنچه خدا خواسته است انجام بدهد.انسان باید مراقب باشد مرتکب معصیت نشود، حدود الهی را زیر پا نگذارد.
امام حسین علیه السلام وقتی وارد کربلا شدند اول زمین های کربلا را خرید بعد خیمه اش را نصب کرد . یعنی در اوج مسئله درگیری با کفر مواظب است که حق الناس ضایع نشود. در اوج سیاست حقوق را رعایت کردن و در عین حال میبینیم موقع اذان رنگشان تغییر میکرد و بدن میلرزید. یعنی در اوج بندگی اما دقت در مسائل سیاسی و اجتماعی و موضع گیری ها که انسان حدود و احکام الهی را رعایت کند. این به خصوص درسی برای مسؤلین است. مسؤلین ما باید در اوج بندگی و تقوا باشند و مواظب باشند که فردای قیامت بتوانند در دادگاه عدل الهی سربلند بگویند ما حقوق الهی را رعایت کردیم. این یکی از آن جنبه ها بود.
۲.رعایت کردن حقوق مردم؛
“حُقُوقَ الأحْیاءِ؛ …و أمّا حُقُوقُ الأحیاءِ فَهیَ أنْ تَقُومَ بِواجِبِکَ نَحوَ إخْوانِک و لا تَتَأخَّرَ عَنْ خِدمَةِ اُمَّتِک وَ أنْ تُخَلِّصَ لِولیّ الأمْرِ مَا أخْلَصَ لِأمَّتِهِ وَ أنْ تَرْفَعَ عَقیرَتَک فی وَجهِهِ إذا حَادَ عَنِ الطّریقِ السّوی؛ ” حق مردم را رعایت کردن یعنی خدمت به مردم کردن، اگر کسی در هر جایی که مسؤلیت پیدا کرد و مواظب بود که به مردم خدمت کند و حقوقشان را رعایت کند،مشکل مردم را حل کند، گره از کار بندگان خدا باز کند این انسان یک انسان سیاستمدار است، یک انسان آگاه و بصیر است.
این یک جنبه سیاست که حضرت فرمودند حقوق مردم را رعایت کنید ، درخدمت کردن به مردم تعلل نکنید، کاری از دستتان برمیآید سریع انجام بدهید و اگر کسی بار بیشتری از دوش مردم بردارد او سیاستمدارتر است. یکی از بالاترین عبادت ها خدمت به خلق است. یعنی شما واجبات را انجام بده ،به مردم خدمت کن،در هر جا که هستی، مسؤلیت داری، در اداره هستی ،کسبه و بازاری هستی ،در هرجا که هستی با دید الهی به مردم خدمت کن و کار مردم را راه بینداز.
نمونههایی از خدمترسانی و زندگی اجتماعی امام حسن (ع)
▫️امام حسن علیه السلام در اعتکاف بودند شخصی به خدمت ایشان آمد و از امام درخواست کمک کرد.امام از مسجد بیرون رفتند و برگشتند.از امام سوال کردند که شما در اعتکاف بودید چرا از مسجد خارج شدید ،معتکف نباید از مسجد خارج شود. امام فرمودند که من از جدم پیغمبر شنیدم که ” کسی که حاجتی از برادران مومنش را برطرف کند ، مثل این است که ۹هزار سال عبادت کرده است. عبادت کسی که شب ها را نمازخوانده و روزها را روزه گرفته است.”
این بالاترین توفیق است که کسی بتواند مشکلی از بنده ی خدایی را برطرف کند.این اوج سیاستمداری است.
▫️شخص دیگری خدمت امام حسن علیه السلام آمد گفت آقا یک دشمنی دارم به کبیر و صغیر من رحم نمیکند. فرمود کیست؟گفت فقر دارد من و بچه هایم را اذیت میکند. حضرت فرمود من این دشمن را از تو دور میکنم و ۱۲ هزار درهم به او کمک کرد. یعنی فقر را از او برداشت نه به فقیر کمک کردن . یک موقعی ما به فقیر کمک میکنیم یک موقعی فقر را از او برمیداریم.معصومین اینگونه کمک میکردند که آن شخص دیگر فقیر نماند.
آنهایی که از دستشان برمیآیدو خداوند به آنها توان مالی داده است به آنهایی که جوانند و برای ازدواج گرفتار شدند و مشکل دارند ، به بیماران و مسکینان، به فقرا و ایتام کمک کنند. صاحبخانه ها مراعات حال مستاجرین را بکنند. این اوج سیاستمداری و آگاهی و زرنگی است که انسان این کار را انجام دهد.
۳.رعایت کردن حقوق اموات؛
«و أمّا حُقُوقُ الأمواتِ فَهیَ أنْ تُذْکَرَ خیراتِهِم و أنْ تَتَغاضى عَن مُسَاوِئِهِم فإنّ لَهُم رَبّاً یُحَاسِبُهُم؛ و اما حقوق اموات آن است که از خوبیهای آنان سخن گویید و از زشتیهایشان چشمپوشی کنید؛ زیرا برای آنان خداوندی است که حساب آنها را رسیدگی خواهد کرد.»
این سیاست است و اوج تقوا و بندگی خداست.
این تعبیر سیاست از زبان امام حسن مجتبی علیه السلام است.
به خصوص مسؤلینی که مسؤلیت دارند.
واقعا اگر مسؤل برای رضای خدا،برای اینکه به مردم خدمت کند این را عبادت بداند و ارزش دارد. اما اگر برای به دست آوردن پست و مقام است و خود مقام برایش موضوعیت داشته باشد (دیگران را واسطه میکند که یک پست و مقامی به دست آورد.) این به جز اینکه خودش را روزقیامت گرفتار کرده است چیزی نیست.
معنای سائل،مسؤل، مسؤل عنه
سائل یعنی سوال کننده خداست.مسؤل آن کسی است که مسؤلیت را پذیرفته از او سوال میکنند که چکار کردی. آنجا دیگر دادگاهی هم نیست که انسان بتواند پارتی بازی کند و حقی را ضایع کند. آنجا دادگاه عدل الهی است. و مسؤل عنه آن کاری که برعهده گرفته ای، از تو سوال میپرسند. بعد اگر انسان سربلند از این سؤال بیرون آمد به بهشت میرود.
مقام معظم رهبری در درس خارج فقه خودشان یک روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام خواندند و این تعبیر ازایشان بود فرمودند فردای قیامت همه مسؤلین را غل و زنجیرکرده می آورند. تعبیر امیرالمؤمنین نسبت به مسؤلین است .
بعد حضرت فرمود که اگر به مسئولیتشان عمل کرده بودند غل و زنجیر را باز میکنند و به بهشت راهنمایی میشوند اما اگر کوتاهی کرده باشند اینها را با غل و زنجیر سنگین تر به سمت جهنم میبرند.
نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها دخالت نکنند.
یک توصیه هم به نمایندگان مجلس ؛
بارها مقام معظم رهبری فرمودند در عزل و نصب ها دخالت نکنید، بگذارید دولت کار خودش را بکند. اگرکسی را پیشنهاد دادی و لیاقت آن مسؤلیت را نداشت فردای قیامت تویی که او را معرفی کرده ای در دادگاه عدل الهی گرفتار خواهی شد. اگر هم مسؤلی واقعا لیاقت دارد و می تواند خدمت کند شما به او چکار دارید بگذارید خدمتش را انجام دهد.
خطبه دوم :
“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبىالقاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»
حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ در خطبه ی دوم نماز جمعه شهرستان خرمآباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفت :
سفارش به تقوای الهی
سفارش به تقوا را با این آیه شریفه داریم که:
“وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ”
“خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همان گونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند.”
(سوره نور/آیه ۵۵)
آغاز امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
در این ایام که ایام آغاز امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است به همه شیعیان و پیروان آن حضرت تبریک میگویم.
در این آیه خدا وعده داده و وعده ی خدا هم تخلف ناپذیر است و حتما محقق خواهد شد.
میفرماید آنهایی که ایمان آورده اند خدا به آنها وعده داده است .چه وعده ای؟میفرماید همان ها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام میدهند. این میشود تقوا. نشانه ی ایمان،عمل صالح است .نتیجه و ثمره ایمان عمل صالح است.اگر ایمانی که عمل صالح به همراه نداشته باشد مانند یک درخت بی ثمر است.اگر ایمان، ایمان باشد در عمل و رفتار انسان خودش را نشان می دهد. مؤمن معصیت نمیکند.واجبات را ترک نمیکند. کسی که اینطور باشد خدا به او وعده داده که:
▫️شما را در روی زمین حاکم خواهدکرد همانطور که قبلا این کار را کرد که مفسرین میگویند این قبلا منظور حضرت سلیمان و حضرت داود باشد که خدا حکومت در روی زمین را به آنها داد. میگوید همانطور که قبلا دادیم بعدا هم این وعده خدا است به مومنین و صالحان خدا اینها را در روی زمین جانشین خودش قرار خواهد داد و قدرت و حکومت بر زمین به اینها واگذار خواهد شد این وعده خداست.
▫️خدا آن دینی که پسندیده است برای این مومنین که میشود همان ” الیوم اکملت لکم دینکم و رضیت لکم الاسلام دینا” در روز غدیر که امامت امیرالمؤمنین اعلام شد پروردگار عالم فرمود حالا دین تمام شد و من پروردگار راضی شدم که دین اسلام دین شما باشد و می فرماید این دین در روی زمین گسترده خواهد شد و همه زمین ان شاءالله یک روزی تحت پرچم اسلام ناب محمدی قرار خواهد گرفت ولو کره الکافرون، اگرچه کفار نقشه بکشند. این وعده خداست.
▫️ولَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا؛ خدا امنیت در روی زمین برقرار خواهد کرد .در روایات آمده که آنچنان امنیتی برقرار خواهد شد که اگر یک دختر جوان تنها از کوفه راه بیفتد تا مکه و مدینه کسی برایش مزاحمت ایجاد نمیکند. زمین برکاتش را بیرون میدهد. آسمان باران پرخیر و رحمتش را نازل خواهد کرد.
و در آن زمان فقیر پیدا نمیشود که انسان زکات به او بدهد. در روایت داریم که بعضی میخواهند زکات بدهند شهر به شهر میروند اما فقیر پیدا نمیکنند. زکات روی دستشان می ماند. بشر تا زمان ظهور امام زمان به دو حرف از علم میرسد.با آمدن حضرت ۲۵ حرف دیگر از علم در اختیار بشر قرار میگیرد و عقول بشر کامل میشود. امنیت برقرار خواهد شد.
▫️بعد میفرماید: یعبدوننی لایشرکون بی شیئا موحد بودن و توحید و یکتاپرستی در زمین تحت پرچم امام عصر ان شاءالله حاکم و گسترده خواهد شد و بساط کفر برچیده خواهد شد. و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون ،اگر کسی هم پیدا شود که کفر بورزد جزء فاسقان عالم است.
امام صادق علیه السلام فرمودند که این آیه نزل فی القائم، این در رابطه بااین آیه برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ان شاءالله با آمدن حضرت این اتفاق خواهد افتاد. و ماهم ان شاءالله جزء آن کسانی باشیم که منتظر او هستیم.
انواع انتظار
اما یک انتظار منفی داریم که انسان از حرکت بماند .تحرکی نداشته باشد.مثل بعضی که میگویند صبر کنید تا فساد عالم را دربرگیرد و امام بیاید اصلاح کند.
اما انتظار مثبت این است که انسان هم خودش را اصلاح کند هم در راه اصلاح جامعه قدمی بردارد. اگر اینطوری باشد امام کاظم فرمودند: موقعی که پنجمین فرزند از هفتمین امام غایب شد مواظب دینتان باشید که شما را با شبهه فریب ندهند. انتظار را برایتان بدمعنا نکنند. و اگر کسی به دین عمل کرد و برایش مهم بود امام صادق میفرماید این مثل اینکه با امام زمان بوده ، در زیر خیمه امامزمان بوده است و بعد مکثی نمودند و فرمودند اینطور کسی که متدین است ،منتظر آمدن امام زمان است، در راه اصلاح جامعه گام برمیدارد و خودش را هم اصلاح میکند مانند کسی است که در کنار پیغمبر بوده است و کنار ایشان جنگیده و در کنار پیغمبر و در راه پیغمبر در خون خودش غلطیده است.این انتظار است.
و اگر اینطور باشیم امام سجاد یک حدیث بسیار دلنشین دارند که فرمودند : مردم زمان غیبت امام زمان که قائل به امامت امام زمان هستند و منتظر ظهور حضرت هستند اینها از مردم همه زمان ها بالاترند. حتی از مردم زمان پیغمبر هم بالاترند.کسانی که ایمان داشته باشند ،معتقد و منتظر باشند اینکه امام راحل فرمودند مردم ما از مردم زمان پیغمبر بالاتر و بهترند منشأ روایی دارد. اما چرا اینها بالاترند؟ خود امام پاسخ میدهند که خدا یک عقل و فهمی به اینها داده که در غیبت گویا مشاهده میکنند، و مثل اینکه در حضور امام زمان هستند و امام را ناظر بر خود می دانند و مراقبت میکنند، اینها به این خاطر مقام دارند و اینطور جایگاهی نزد خداوند دارند که پیغمبر سلام رساند در حضور اصحاب فرمود سلام مرا به برادرانم برسانید .اصحاب گفتند یارسول الله ما برادران شما نیستیم؟فرمود شما اصحاب من هستید. گفتند ما در بدر و احد بودیم، موقعی که ما بودیم قرآن نازل شد. فرمود شما اصحاب من هستید. آنها ندیده به من ایمان می آورند.مردم زمان غیبت برادران من هستند.
مناسب های هفته
دهم ربیع سالروز ازدواج پیامبر گرامی اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها است.
دوازدهم ربیع سالروز ولادت پیغمبر بنابر یک روایتی و آغاز هفته وحدت می باشد.
جهان اسلام نیازمند وحدت و انسجام است.
جهان اسلام به شدت نیازمند وحدت و انسجام است. آمریکا و اسرائیل با تمام تلاششان میخواهند بین امت اسلامی تفرقه بیندازند چون اگر امت اسلامی یکپارچه و منسجم شد دیگر آمریکا و اسرائیل نمیتوانند کاری بکنند اگر آمریکا و اسرائیل در غزه این جنایات را انجام میدهند به خاطر تفرقه ای است که در میان امت اسلامی انداخته اند.ما باید دنبال وحدت و انسجام و یکپارچگی باشیم و این وحدت را از دست ندهیم .ان شاءالله یک روزی این وحدت و انسجام به جایی برسد که جهان اسلام، آمریکا و اسرائیل را آنچنان تحت فشار قرار بدهد که این توان را هم دارد و این امکانات را خدا به جهان اسلام داده و فقط دولت های اسلامی باید بیدارشوند و شجاعت پیدا کنند و از این امکانات استفاده کنند و در کمک به مردم مظلوم فلسطین اقدام عملی انجام دهند امیدواریم که خدا دشمنان این امت را هرچه زودتر نابود بگرداند.
1403/6/23
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.