نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/05/20

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/05/20
مرداد 21, 1402
632 بازدید

خطبه‌ اول‌ بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه […]

خطبه‌ اول‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین. و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین

اوصیکم عباد اللَّه نفسی و بتقوی اللَّه

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه اول نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی و اشاره به آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص، بیان داشت:

 سفارش به تقوای الهی

(اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله)

 در این خطبه ضمن توصیه به تقوا به خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به آیه شریفه توجه می‌دهم…

«تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»

 ترجمه: آری این سرای آخرت را تنها برای کسانی قرارمیدهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است.

معاد باوری

معاد باوری و اعتقاد به آخرت و زندگی بعد از مرگ، که از زمان مرگ شروع می‌شود،
▫️ عالم قبر
▫️ برزخ
▫️و قیامت
▫️و جهان پس از مرگ
▫️حشر و نشر
▫️و حساب و کتاب روز قیامت، انسان باید به آنها معتقد باشد.

 یاد معاد بازدارنده از گناه

 انسان‌های متقی، به قیامت و حساب و کتاب باور دارند، و معتقد به این مسئله هستند و این باور به معاد انسان را هدف دار می‌کند، و انسان را از گناه و معصیت باز می‌دارد، بهترین چیزی که انسان را میتواند هنگام گناه باز دارد و به انسان کمک کند این موارد است…

▫️اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ است
▫️که باعث می‌شود انسان به سمت گناه نرود
▫️احساس پوچی را از انسان می‌گیرد
▫️ و هدفمند می‌شود
▫️و بسیاری از گرفتاری‌ها و اختلافاتی که بشر و جامعه بشری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بخاطر این است که مسئله معاد و قیامت را نه معتقد است یا اینکه نه، اعتقاد او ضعیف است.

همه اعمال زیر ذره‌بین

اگر انسان اعتقاد به معاد داشته باشد و بداند که هر کلمه‌ای که از دهان او خارج می‌شود، هر نگاهی که می‌کند، و هر سخنی که می‌گوید، و هر عملی که انجام می‌دهد، مکانی که می‌رود، و صدایی که می‌شنود، همه این‌ها را در روز قیامت از او بازخواست خواهند کرد، باید پاسخ بدهد، این انسان خود را کنترل می‌کند و تلاش می‌کند که در راه سعادت قدم بردارد.

مکالمه فرشتگان و جهنمیان

 در روز قیامت از جهنمیان اینچنین سوال می‌کنند:

«مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ»
(به آنان رو کرده و می گویند: چه چیز شما را به دوزخ وارد کرد؟)

«قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ»
(می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم)

«وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ»
(و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمیدادیم)

«وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ»
(و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم)

«وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ»
(و همواره روز جزا را انکار می کردیم)

 خلاصه اینکه…

عواملی که آنها را گرفتار کرده…
▫️ بی‌نمازی
▫️ عدم کمک به نیازمندان
▫️هم نشینی با اهل باطل
▫️عدم اعتقاد به معاد بود.

حیات واقعی

انسان اگر معتقد باشد که زندگی پس از مرگ حیات واقعی اوست این تعبیر قرآن است

«وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»

 ترجمه:
(زندگانى اين دنيا چيزى جز لهو و لعب نيست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است)

این آیه شریفه بیان می‌کند که حیات واقعی آنجا است و این دنیا زندگی واقعی نیست و حیات اصلی انسان روز قیامت است.

حدیث مولا علی علیه السلام که فرمود:

«كُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيَلْحَقُ بِأُمِّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ»

 ترجمه:
( از فرزندان آخرت باشید و از فرزندان دنيا نباشید، پس بدرستیکه هر فرزندى مادر خود را در روز قيامت درمیابد، پس اگر از پسران دنيا باشيد بهرۀ شما در روز قيامت همان باشد كه فانى شده، و اگر از پسران آخرت باشيد بهرۀ شما آن باشد كه پاينده و باقي است.

به این معنا که برای آخرتتان تلاش کنید، در این دنیا برای آخرت زندگی کنید، اگر کسی هدف او دنیا شد، در روز قیامت گرفتار است، اما کسی که دنیا وسیله‌ای برای رشد او شد، و هدف او زندگی پس از مرگ است، اینچنین شخصی سعادتمند است.

ثمره اعتقاد به معاد

 یکی از مهم‌ترین مباحث اعتقادی، همین مبحث معاد و معادباوری و زندگی پس از مرگ است، انسان از زمانی که متولد می‌شود تا زمانیکه از دنیا می‌رود برای زندگی دنیا تلاش می‌کند، که مایحتاج یک زندگی طولانی را تامین کند، شغلی داشته باشد تا زندگی دنیایی او تامین شود، همه این زحمات را برای زندگی دنیایی متحمل می‌شود، اما زندگی واقعی ما اینجا نیست آن دنیا یک جایگاه ابدی است، مانند این دنیا نیست که یک مرگی باشد و انسان رها بشود.

ابدیت

در قیامت ابدیت مطرح است و برای همیشه، زندگی ابدی قیامت هست، چقدر انسان باید برای آنجا زحمت بکشد، محل زندگی واقعی و حقیقی شما آنجاست، ببینید برای زندگیتان چه کار می‌کنید.

 معاد عاملی برای از بین بردن تکبر

انسان معتقد به معاد، متکبر خودخواه و مغرور نیست، خود را برتر از دیگری نمی‌داند، طبق همان آیه اولی که در آغاز خطبه بیان شد

«تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»

(کسی که قیامت و ابد را می‌خواهد در این دنیا نباید تکبر کند مغرور و خودبین باشد و خود را برتر از دیگران بداند)

عیار اعتقادات

اگر می‌خواهیم بدانیم چقدر اعتقاد به معاد داریم، باید ببینیم چقدر متکبر و مغرور هستیم، لذا مشخص می‌شود که این اعتقاد ضعیف است، غرور و تکبر اعتقاد به معاد را از بین می‌برد، و کسی که اینچنین است مطمئناً دنبال فساد می‌رود، هر عمل فساد انگیزی که باشد، از سخن و عمل گرفته گوش دادن نگاه کردن نشست و برخاست، اگر اعتقاد به روز قیامت و معاد باشد این چنین شخص مومنی در آنجا حضور ندارد و این اعمال را انجام نمی‌دهد، اگر به سمت گناه می‌رویم به معاد باید فکر کنیم.

 انجام عمل صالح

دومین عامل از عوامل معادباوری انجام عمل صالح است، قرآن کریم می فرماید:

«فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»

 ترجمه: پس کسی که دیدار پاداش و مقام قرب پروردگارش را امید دارد، پس باید کاری شایسته انجام دهد و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نکند.

در آیه بعدی می فرماید:

«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»

 ترجمه: و بگو: هر كارى مى‌خواهيد بكنيد، كه بزودى خدا و پيامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست، و بزودى بسوى داناى نهان و آشكار بازگردانيده مى‌شويد؛ پس ما را به آنچه انجام مى‌داديد آگاه خواهد كرد»

روایت درس آموز

شخصی به نام سُعَید در زمان نبی خاتم«ص» یکی از مشرکان را به درک واصل کرد، اما شخص دیگری نزد پیامبر رفت و گفت که افتخار کشتن آن مشرک به نام من ثبت است و من او را کشته‌ام، وقتی خبر این مطلب به گوش سعید رسید او از آنجایی که معاد باور بود و می‌دانست خدای متعال همه اعمال را می‌بیند گفت: خدا و پیامبر خدا نسبت به این موضوع کاملاً آگاه هستند.

امیرالمومنین علی علیه السلام چه زیبا بیان می فرماید:
قال الامام علی (ع): «طُوبَی لِمَنْ ذَکَرَ المَعادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَقَنَعَ بِالْکَفَافِ، وَرَضِیَ عَنِ اللهِ»

«خوشا بحال کسی که به یاد معاد باشد، برای حسابرسی قیامت کار کند، با قناعت زندگی کند و از خدا راضی باشد»

سومین اثر معادباوری گناه نکردن است

قال الامام علی (ع): «مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ»
(هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، كمتر گناه مى كند)

هرچه اعتقاد انسان به معاد بیشتر باشد قطعاً گناه کمتر، و هرچه گناه بیشتر باشد اعتقاد به معاد کمتر است.

تدبر در آیات قرآن کریم

برخی از بزرگان و عرفا قبری آماده می‌کردند و داخل آن می‌خوابیدند و این آیه را می‌خواندند:

«حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ» ﴿۹۹﴾ سوره مومنون
ترجمه: تا آنگاه كه مرگ يكى از ايشان فرا رسد مى‏ گويد پروردگارا مرا بازگردانيد.

« لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ﴿۱۰۰﴾

ترجمه: شايد، كارهاى شايسته‌اى را كه ترك كرده بودم بجاى آورم.چ، هرگز اين سخنى است كه او مى‌گويد و پشت سرشان تا روز قيامت مانعى است كه بازگشت نتوانند.

حدیث نفس کردن

در این آیه شریفه تقاضای بازگشت به دنیا را دارند برای اینکه عمل صالحی انجام بدهند و با خواندن این آیه، عارفان زمانیکه برای تنبه در قبر می‌خوابیدند و از قبر بیرون می‌آمدند با خودشان حدیث نفس می‌کردند و می‌گفتند: گو اینکه هم اکنون از قبر خارج شده‌ای و داری برمی‌گردی از همین الان عملت را از سر بگیر.

یا اینکه در حدیث شریف می‌فرماید، زمانیکه در تشییع جنازه حرکت می‌کنی خودت را بجای آن میت بگذار، که درس عبرت برای تو باشد و حالا اینکه خداوند متعال فرصتی به تو داده است که به دنیا برگردی حالا ببین چه کار می‌کنی و چه عمل صالحی انجام خواهی داد.

روایای درس آموز

شخصی بنام اباصالح خدمت امام صادق علیه السلام آمد، آن حضرت در بیانی تربیتی فرمودند:

«الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: إذا حَمَلتَ جَنازَةً فكُنْ كأنّكَ أنتَ المَحمولُ ، أو كأنّكَ سَألتَ ربَّكَ الرُّجوعَ إلَى الدُّنيا لِتَعمَلَ ، فانظُرْ ما ذا تَستَأنِفُ، ثُمّ قالَ عَجَبا لقَومٍ حُبِسَ أوّلُهُم على آخِرِهِم ، ثُمّ نادى مُنادٍ فيهِم بالرَّحيلِ و هُم يَلعَبونَ»

 ترجمه:
(هرگاه جنازه اى را بر دوش كشيدى، تصوّر كن اين تو هستى كه بر شانه ها حمل مى شوى يا گويى از پروردگارت مى خواهى به دنيا برگردى تا دست به عمل نيك زنى. پس، بنگر كه چگونه زندگى را از سر مى گيرى)

 حضرت سپس فرمود: (شگفتا از مردمى كه رستاخيز رفتگانشان بخاطر پيوستن بازماندگانشان به آنها به تأخير افتاده و چاووشى در ميان آنها بانگ رحيل سر داده، امّا آنان همچنان به بازى و تفريح سرگرمند)

«بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»
«قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ,اَللّهُ الصَّمَدُ, لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ, وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ»

خطبه دوم:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”

“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه دوم نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی و اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام گفت:

 تقوا در کلام امیرالمومنین علی «ع»

فإِنِّي أُحَذِّرُكُمُ الدُّنْيَا فَإِنَّهَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ، حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ وَ تَحَبَّبَتْ بِالْعَاجِلَةِ وَ رَاقَتْ بِالْقَلِيلِ وَ تَحَلَّتْ بِالْآمَالِ وَ تَزَيَّنَتْ بِالْغُرُورِ، لَا تَدُومُ حَبْرَتُهَا وَ لَا تُؤْمَنُ فَجْعَتُهَا، غَرَّارَةٌ ضَرَّارَةٌ حَائِلَةٌ زَائِلَةٌ نَافِدَةٌ بَائِدَةٌ أَكَّالَةٌ غَوَّالَةٌ، لَا تَعْدُو إِذَا تَنَاهَتْ إِلَى أُمْنِيَّةِ أَهْلِ الرَّغْبَةِ فِيهَا وَ الرِّضَاءِ بِهَا أَنْ تَكُونَ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى سُبْحَانَهُ “كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّياحُ.

 ترجمه:
(شما را از دنيا برحذر میدارم كه در كام شيرين است و در چشم سبز و خرّم و، پيچيده در خواهشهاى نفسانى.
مردمان را با نعمت زوال يابنده خود به دوستى فرا مى‏خواند و متاع اندكش را در چشم آنان زيبا جلوه میدهد.
در جامه آرزوها خود را بنماياند و بفريب، خويشتن را بيارايد. شادمانى و نعمتش بر دوام نماند و از درد و اندوهش امان نتوان يافت، بسيار فريبنده، بسيار آزاردهنده، رنگ به رنگ ‏شونده و زوال‏ يابنده، پايان يافتنى و هلاك شونده، شكمباره و مردم‏كش.

هنگامى كه بدانجاى رسد كه همه آرزوهاى دوستداران خود را برآورد و آنان را از خود خشنود ساز، فراتر از آن نرفته‏ اند كه خداى تعالى فرموده است: «چون بارانى است كه از آسمان ببارد و با آن گياهان گوناگون بفراوانى برويد. ناگاه خشك شود و باد به هر سو پراكنده ‏اش سازد و خدا بر هر كارى تواناست»
با دور نگاهی به تاریخ این جملات حضرت کاملاً قابل مشاهده است پادشاهان با آن کارها و امکانات لباس‌ها و زیورآلات و کاخ‌ها که داشتند که خیلی از دل‌ها را به واسطه آن زرق و برق‌ها می‌برد، اما بعد آن چه شد سختی‌هایی که در همین دنیا داشتند توطئه بر علیه آنها حسودان به دنبال توطئه و نقشه برای گرفتن اموال آنها همه این‌ها را نشان می‌دهد

با یک تصادف کوچک و غفلت همه زندگی از بین می‌رود با یک نسیمی یک مریضی می‌آید و همه ثروت او برای دیگران می‌ماند، این سیمای دنیاست که از کلام مولا علی علیه السلام گفته شد انسان متقی به دنیا دل نمی‌بندد و از دنیا برای رسیدن به قیامت عبور میکند.

 مناسبت‌ها
۲۱ مرداد، روز حمایت از صنایع کوچک است، مسئولین محترم، صنایع کوچک و زود بازده را حمایت کنند، بانک‌ها اینها را حمایت کنند، بعضی مواقع بانک با سودی که می‌گیرد دیده می‌شود یک صنعتی را از کار می‌اندازد، اینها باید برای رونق تولید و مهار تورم حمایت شوند و راه جز این نیست مخصوصاً صنایع کوچک زود بازده که باید رسیدگی شوند.

روز مقاومت اسلامی
۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی که به همه کسانیکه در این مسیر زحمت کشیدند، کسانیکه با مال و جان، جهاد کردند و همه شهیدان مخصوصاً سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی که یاد آنها را گرامی می‌داریم، امروز امنیت و آسایش و آرامشی که داریم بواسطه جانفشانی این عزیزان است، اگر محور مقاومت نبود دشمن داخل شهرها می‌آمد و ما باید با داعش در خانه می‌جنگیدیم، این محور مقاومت بود که قبل از رسیدن داعش به مرزها آنها را از بین برد و امنیت و آسایش کشور را تامین نمود خداوند ان شااءلله شهدای مدافع حرم و امنیت را با شهدای کربلا محشور فرماید.

 بازگشت آزادگان
۱۶ مرداد سالروز بازگشت افتخارآمیز آزادگان سرافراز به وطن است این روز را گرامی می‌داریم، این عزیزان شهید زنده هستند انتظار داریم مسئولین محترم به مشکلات آنها را رسیدگی کنند.

 شهادت امام سجاد«ع»
در این هفته به روایتی شهادت امام سجاد«ع» پیام آور کربلاست، اگر ما که با دین آشنا هستیم و معارف اسلامی را می‌شناسیم احکامی بلدیم بخاطر مجاهدت‌ها و رشادت‌های حضرت زینب«س» و امام سجاد«ع» است، امام عزیزی که بنا بر مصلحت الهی در کربلا بیمار شد تا جهاد از او برداشته شود و از این طریق نسل امامت باقی بماند، اما در این مسیر پیام کربلا را به همراه عمه جانش زینب«س» تا روز قیامت به گوش بشریت رساندند.
خطیب جمعه در پایان ضمن قرائت روضه از مصیبات جانسوز اسرای کربلا با قرائت سوره مبارکه اخلاص خطبه را به پایان رساند.

 

1402/5/20