طرح «یکشنبه‌های قرآنی، بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند لرستان واحد خواهران برگزار گردید.

 طرح «یکشنبه‌های قرآنی، بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند لرستان واحد خواهران برگزار گردید.
آبان 1, 1402
406 بازدید

دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طرح «یکشنبه‌های قرآنی، بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند لرستان واحد خواهران برگزار گردید. لازم بذکر است در ابتدای این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در […]

دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

طرح «یکشنبه‌های قرآنی، بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند لرستان واحد خواهران برگزار گردید.

لازم بذکر است در ابتدای این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد برگزار گردید، در حاشیه این مراسم، بازدید نماینده ولی فقیه در استان از دانشگاه فرهنگیان (پردیس خواهران)، در جریان وضعیت و مشکلات دانشگاه قرار گرفتن، بیان و تاکید لازم جهت نوسازی بخشهایی از دانشگاه، تلاش مدیریت دانشگاه جهت پیگیری و تلاش هر چه بیشتر و بهتر، استفاده از اعتبارات خاص و سایر ظرفیتهای موجود از مباحث مطروحه در این دیدار بود.

، ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با ۶ ماه ربیع الثانی در محل دانشگاه فرهنگیان آیت الله کمالوند واحد خواهران، بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با طرح مقدمه ای کوتاه، به بیان آموزه هایی از قرآن کریم و تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

فایده تفسیر قرآن کریم

بحمدالله توفیقی شد در طی برگزاری سلسله جلسات، بیان آموزه‌هایی از قرآن، مطالب ارزشمندی را از کتب تفسیری در بیان و تشریح آیات سوره مبارکه حمد و بقره بیان کردیم،

تفسير عبارت است از روشن كردن معاني آيات قرآن كريم و كشف مراد از آنها، و چون موضوع آن كلام خداوند است و سرچشمه تمام حكمتها و ماجراي پيشينيان در آن است، هرچه از عمر آن میگذرد كهنه نخواهد شد و عجايب آن پايان ناپذير است.

«فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» آیه ۳۷ سوره مبارکه بقره

خلقت آدم ابوالبشر

در جلسه پیش اینچنین گفته شد که در ابتدای خلقت آدم ابوالبشر «ع»، فرشتگان نگران شدند، نگران فساد و خونریزی در زمین بودند، خداوند متعال آنها را با هدف خلقت نوع بشر آگاه کرد، و البته بواسطه حضرت آدم، علم الاسماء را به آنان یاد داد، آنجا اعتراف به عجز خود کردند که خداوندا! علم ما در همان حدی است که تو به ما یاد دادی و بیش از آن نیست و آن کسی که علیم و حکیم است تو هستی.

حکمت اسماء

حالا این اسمائی که خداوند متعال به حضرت آدم یاد داد چیست؟ «اسم» در عرف ما فقط به معنى نام و نشان است، ولى در فرهنگ قرآنى نامِ همراه بامحتواست، چنانكه‌ «فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌» يعنى خداوند صفات عاليه دارد.

مرزهای دانش

اقوال مختلفی گفته شده، اما آنکه مورد قبول است همین دانشی است که از زمان آدم بوده تا فناوری که امروز در جهان مشاهده میکنیم، و علومی که در آینده خواهد آمد، همان مرزهای دانش، در همه رشته‌ها و در همه امور، و اسرار و رموز عالم، پس دانش بشر با علم محدودی که ملائکه دارد متفاوت است، این است که می‌گویند انسان میتواند به آن نقطه از اوج و قله علم و کمال برسد، که فراتر از فرشتگان باشد، و تا اینجا کشیده شد که فرشتگان در برابر عظمت علم و قدرت خداوند متعال، و به انسان که این کمالات را دارد سجده کنید، که خداوند چنین مخلوقی را آفریده است، همه سجده کردند، الا ابلیس، و همین ابلیس حضرت آدم وحوا را فریب داد و به لغزش وادار کرد و باعث شد که این دو نفر از آن جایگاه با صفا و سرسبزی که داشتند فرود بیایند.

پشیمانی حضرت آدم

در این آیه شریفه حضرت آدم پشیمان شد، و قرآن می‌فرماید به حضرت آدم کلماتی را یاد دادیم…
«فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
تا بواسطه آن کلمات به آن جایگاه اولیه خودش برگردد، چرا که خداوند تواب است، پذیرنده توبه و بازگشت است، و هر کسی که بسوی خدا برگردد، در حقش رحیم نیز هست، و نکته دیگر اینکه از این آیه می‌فهمیم که شیوه بازگشت بسوی خداوند متعال را، خودش بما یاد می‌دهد(فتلقی)

کلمات الهی

طبق آنچه از روايات شيعه وسنّى استفاده مى‌شود، مراد از كلماتى كه آدم بوسيله‌ آن توبه نمود، توسّل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمّد و اهل‌ بيت طاهرین ایشان، عليهم السلام است،چنانكه سیوطی عالم سنی در تفسير درّالمنثور از ابن عباس نقل کرده است، كه آدم براى پذيرش توبه‌اش، خداوند را به اين نامها قسم داد: «بحّق محمّد وعلىّ و فاطمة و الحسن و الحسين»

قول دوم

البتّه برخى معتقدند، مراد از كلمات همان جمله‌اى است كه در سوره‌ اعراف آمده است:
«رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»

 ترجمه: خدايا! ما به خود ستم كرديم و اگر تو ما را نيامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زيانكاران خواهيم بود، بنابراين اولين توبه در روى زمين، با توسّل به محمّد و آل محمّد پذيرفته شد.

در نهایت میفرماید، من از تو گذشتم ولی اینجا حکایت از تواب بودن و رحیم بودن است، هم از سر تقصیر میگذرد، هم انسان را مورد رحمت قرار می‌دهد، ابلیس و بعضاً انسان، چنین خدایی را نافرمانی میکنند، که هم تواب وپذیرنده توبه است و هم رحیم.

لذا از این مبحث تفسیری اینچنین اقتباس میکنیم که، هیچگاه در نظام تعلیم و تربیت درب بازگشت به روی متعلمین را نبندیم، باید همیشه راه بازگشت و مهربانی باز باشد، برای اینکه احساس کنند و ببینند شما در راستای کمال آنها قدم برمی‌دارید.

بخش دوم

در قسمت دوم از این جلسه برای همگان از خداوند متعال آرزوی توفیق دارم، که ان شاءالله برای رسیدن به اهداف زندگی، و اهداف نظام تعلیم و تربیت و نیز کسب توشه تعلیم و تربیت و اثرگذاری در دانش آموزان و اقشار مختلف باشید.

اثرات هدایت‌گری

امام صادق«ع» می‌فرماید:
اگر یکنفر بوسیله شما هدایت شود، از هر آنچه خورشید بر آن می‌تابد برای شما بهتر است، و قطعاً آثار ماندگاری در پی خواهد داشت، و این برای شما معلمان دانشجو نعمت است، که باید در مسیر خودش آنرا بکار گرفت.

تعلیم و تربیت

 آنچه در تاریخ بشریت مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که آموزش و تعلیم هست ولی تربیت کم است، کشورهایی که الان به پیشرفت و فناوری رسیدند، از آنجاییکه تربیت صحیح در آنجا به وقوع نپیوسته است بعضاً دچار انحطاط های اخلاقی شده اند، اگر کشور ما نیز چند دهه دیگر به فناوری و رفاه و پیشرفت برسد، اما تربیت همراه آن نباشد، یا اینکه نظام تعلیم و تربیت ما بر پایه اسلام، یا حقوق انسانی و عدالت و انصاف نباشد، دچار اضمحلال خواهیم شد، تا جاییکه حتی برای توزیع امکانات مادی همگانی و عمومی، باز در اختیار یک اقلیتی خاص قرار می‌گیرد و اکثریتی محروم هستند.

آشوب و قتل در قرن ۲۱

امروز در (قرن ۲۱)، در اثر فقدان تربیت صحیح انسانی، دینی، عقلی، بشری، جهان دچار آشوب و قتل و خونریزی است، آیا مناسبات حاکمیت با مردم، یا مردم با مردم به این شکل و شیوه کنونی است؟ که به کودکان ، خردسالان ، کهنسالان ،پیروجوان ، مردان و زنان ترحمی نباشد؟ خانه و زمینهایی آنان را تصاحب کنند، بمباران کنند، بغیر از کشتار دسته جمعی، آب و غذا و دارو را بر آنها ببندند و نسل کشی راه بیندازند، و در آخر هم مظلوم نمایی کنند، در دورانی که انسان و جهان به آن رشد و فنآ وری مادی رسیده که حتی بر بخشی از فضا و هوش مصنوعی تسلط پیدا میکند، ولی تا این حد باید نظام تربیت تنزل کند، لذا معلوم میشود بار علم همراه با تربیت با هم رشد نکرده است، این بار سنگین امروز بر عهده شماست، و این نقش ممتاز شما را می‌طلبد، که بگونه‌ای انجام وظیفه کنید و تاثیرگذار باشید که آنرا در شاگردان خودمان مشاهده کنیم، از خداوند درخواست میکنیم که همه ما را در این وظیفه موفق نماید.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 

1402/7/30