در سومین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۵ فروردین ماه و در دومین جلسه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

در سومین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۵ فروردین ماه و در دومین جلسه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
فروردین 6, 1402
83 بازدید

«بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین» در جلسه قبل در خصوص آموزه‌هایی از قرآن کریم بحث را از سوره بقره آغاز کردیم و گفتیم که بقره به معنای گاو ماده است و علت نامگذاری این سوره را بیان کردیم.  تفسیری کوتاه از آیه […]

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

در جلسه قبل در خصوص آموزه‌هایی از قرآن کریم بحث را از سوره بقره آغاز کردیم و گفتیم که بقره به معنای گاو ماده است و علت نامگذاری این سوره را بیان کردیم.

 تفسیری کوتاه از آیه شریفه

 ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ))

این سوره شریف مانند باقی سوره ها با جمله شریفه((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) آغاز می‌شود؛ و مرسوم است زمانیکه یک کار با عظمت و باشکوهی را میخواهند آغاز کنند؛ نام بزرگ خداوند متعال را بر زبان می آورند.

 قرآن معجزه جاوید

 کتاب قرآن بعنوان معجزه جاوید و برنامه جامع بشریت که دستورالعمل زندگی دائمی است و محاسبات آخرت هم بر اساس برنامه‌های قرآنی است؛ طبیعتاً چنین کتابی با چنین عظمتی با نام بزرگی شروع میشود؛

که آن…

▫️ نامی ابدی است

▫️سرمدی است

▫️ ازلی است…

همه صفات به طور کامل در آن موجود است.

 لذا رسول گرامی اسلام محمد مصطفی «ص» فرمودند:

 هر کاری را که میخواهید انجام دهید؛ با نام خدا و ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) آغاز کنید و اگر با بسم الله شروع نشود به سرانجام نمی رسد و ابتر است.

حضرت علی «ع» نیز فرمودند:

جهت مبارکی و خجسته بودن هر کاری آن را با

((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) شروع کنید.

نام خدا در ادیان آسمانی

 احادیث و روایات فراوانی در این جهت وارد شده است؛ البته بسم الله گفتن در ادیان آسمانی دیگر هم بوده است؛ از جمله آنجا که در طوفانی که برای کشتی نوح بوجود آمد؛ امواج بسیار بلندی ایجاد شد؛ و حضرت نوح ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) گفت؛ و طبق فرموده قرآن کریم؛ حرکت و توقف کشتی با بسم الله بوده است.

 ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) در طلیعه نامه حضرت سلیمان«ع»

نامه حضرت سلیمان که به ملکه سبأ نوشت

((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) در آغاز آن به کار برده شد.

▫️ اهل بیت علیهم السلام سفارش کردند به کودکانتان بسم الله را یاد بدهید.

▫️ در نماز بسم الله را بلند بخوانید؛ چرا بسم الله آرم اسلام است؛ برای شناسایی اسلام است.

▫️ بهم دستور دادند هنگامیکه حیوان حلال گوشت ذبح می کنید؛ ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) بگویید که خوردن و خوابیدن و نشستن شما؛ همه چیز رنگ الهی بگیرد.

این گوشتی که جذب بدن شما می شود و جزء سلول های بدن شما می شود آن هم رنگ خدایی پیدا کند.

پیام و برکات((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ))

 وقتی بسم الله می گوییم یعنی

▫️خداوندا؛ امیدم به تو است

▫️توکل من به توست

▫️ به تو پناه میبرم

▫️ از غیر تو بریدم

▫️نام طاغوت بر زبانم نیست

▫️ از طاغوت بیزارم

 این اهمیت ((بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ )) در زندگی ما است.

«الله» جامع ترین اسم خدا

لفظ جلاله «الله» بعنوان جامع ترین اسم خداوند متعال یاد شده است؛ بقیه صفات خداوند متعال هم مبارک و با عظمت هستند؛ اما اسم جلاله «الله» همه صفات در آن نهفته شده است.

همه اسامی خداوند که در دعای جوشن کبیر آمده است همه آن صفات الهی در «الله» است.

الرحمان الرحیم

کلمه رحمان یکی از صفات خداوند است ؛ که بخشنده و مهربان است.

همه بخشنده هستند ولی بخشندگی آنها

▫️موقت است

▫️رحمت آنها موقت است

▫️ شامل حال همه نمی شود

▫️ یا اگر هم شامل می‌شود در همه زمانها نیست

▫️در همه مکان ها نیست

▫️محدود است…

یا اینکه بخشندگی می‌کند و از این طریق سودی نصیب او می شود؛ این کار خوبی هم هست؛ مثلا دانه را درون زمینی می‌کارد که تبدیل به گندم بشود؛ نفعی از این دانه گندم ببرد.

علف و خوراک به حیوان می دهد تا از او شیر و محصولاتی از او بگیرد؛ بخشندگی هست ولی بخشندگی همراه با داد و ستد است؛ می‌دهد که بگیرد؛ ولی خداوند تبارک و تعالی خالقی است که بخشنده و مهربان است اگر چیزی بخشید ستاندنی در کار نیست.

بنابراین این رحمان و رحیم که در زبان عامه ترجمه می‌شود به بخشنده مهربان مهربانی از این جهت است که خدا دهنده است؛ ولی گیرنده نیست؛ و بخشندگی محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

رحمان شامل همه میشود؛ اما رحیم شامل کسانی می‌شود که به دستورات و فرامین الهی عمل کردند.

«والحمدلله رب العالمین»

 

1401/1/5