بیست و دومین جلسه تفسیر قرآن کریم (آموزه های قرآنی) در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ […]
بیست و دومین جلسه تفسیر قرآن کریم (آموزه های قرآنی)
در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.
در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۲۴ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، در ادامه تشریح آیات شریفه سوره مبارکه بقره، در جلسه پیش به آیه ۲۲ رسیدیم، و برای توضیحات بیشتر به آیه ۵۴ سوره مبارکه طه اشاره شد.
«كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِأُولِي النُّهَىٰ»
ترجمه:
خود از این نعمت ها بخورید و دام هایتان را بچرانید، یقیناً در این امور نشانه هایی بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا برای صاحبان خرد است.
«أُولِي النُّهَىٰ» چه کسانی هستند؟
در ترجمه و تفسیر از آنها بعنوان صاحبان خرد، خردمندان، کسانیکه اهل اندیشه باشند یاد کرده است.
نعمتهای زمین و آسمان، نعمت باران که به انسان عطا کرده، روییدنی های زمین، برای اهل خرد نشانههایی است.
صاحبان خرد در لسان پیامبر اسلام
از پیامبر اکرم«ص» سئوال کردند صاحبان خرد چه کسانی هستند؟
▫️کسانی که دارای اخلاق حسنه هستند
▫️ و به والدین نیکی می کنند
▫️به فقرا، مساکین و نیازمندان کمک می رساند
▫️به گرسنگان غذا میدهند
▫️مصلح جامعه هستند
▫️کارشان ایجاد مودت و دوستی است
▫️آنانی که نماز می خوانند در حالی که مردم در خوابند.مقصود ازاین کلام گهرباردر یک کلام این است ، ایمان و عمل صالح دارند
در ادامه همین سوره طاها آیه ۵۵ می فرماید:
«مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ»
ترجمه:
شما را از زمین آفریدیم، و به آن باز می گردانیم، و بار دیگر از آن بیرونتان می آوریم.
خلقت انسان از خاک
ماده اصلی ما از خاک است، اشاره به این است که حضرت آدم از خاک آفریده شده و ما نیز که ادامه نسل او هستیم از خاکیم، یا اینکه مواد غذایی که مصرف میکنیم، از خاک بعمل می آید، بهر حال آن اساس اسکلت بدن انسان از روییدنی ها و موادی است که از خاک به عمل می آید، و در نهایت به خاک برمیگردیم روز قیامت نیز از خاک خارج میشویم.
فلسفه دوتا سجده
فردى از اميرالمؤمنين على«ع» پرسيد:
معناى دو سجده چيست؟ حضرت فرمودند:
▫️سجدۀ اوّلى تأويلش اين است كه وقتى سر برخاك مىگذارى يعنى خدايا! از همين خاك مرا خلق كردى
▫️ و چنانچه سربرداشتى يعنى از همين خاك مرا بيرون آورى،
▫️وقتى براى بار دوم سر بر خاك نهادى معنايش اين است كه خداوندا! مرا به همين خاك دوباره باز خواهى گرداند
▫️ و چون سربرآورى يعنى از همين خاك دوباره خارج خواهى ساخت.
در ادامه آیات بقره آیه ۲۳ می فرماید:
«وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
ترجمه:
و اگر در آنچه ما بر بنده خود محمّد (ص) نازل کرده ایم، شک دارید که وحی الهی است یا ساخته بشر پس سوره ای مانند آن رابیاورید، و برای این کار غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را از فُصحا و بُلغای بزرگ عرب به یاری فرا خوانید، اگر در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است نه وحی الهی راستگویید.
این آیه یک اتمام حجت برای گروههایی است که از آنها نام برده شد،
▫️ کفار
▫️ مشرکین
▫️ منافقین
▫️و نیز کسانی که لجاجت دارند
تحدی خداوند متعال
تَحَدّی به معنای به مبارزه طلبیدن و عاجز کردن مردم در امری است، و در مبحث اعجاز قرآن به معنی به میدان طلبیدن مردم به آوردن مشابه قرآن است.
در آیه یاد شده خداوند متعال خطاب به همه مردم «ناس» در همه زمانها و همه نسلها و برای همه قرن ها می فرماید، اگر می توانید سوره ای مثل این بیاورید…
▫️جایی می فرماید، یک سوره بیاورید،
▫️جایی دیگر می فرماید ۱۰ سوره بیاورید
▫️و در آیه دیگر می فرماید، کتابی مثل قرآن بیاورید، اینجا به حداقل اکتفا می کند و بیان میکند یک سوره بیاورید.
قرآن معجزه جاویدان
قرآن بعنوان معجزه جاویدان و ابدی مطرح است.
چرا پیامبران نیاز به معجزه دارند؟
▫️مردم پیامبران را بعنوان انسانهای پاک می شناسند
▫️که به مرتبه ای از کمالات رسیده اند
▫️طبیعتاً برای آنها منزلت خاصی قائل هستند و احترام میگذارند…
برتری انبیاء در برخی افراد ایجاد طمع میکند، لذا ادعای پیامبری می کنند، که به وسیله ادعای پیامبری، مقاصد دنیوی خودشان را تأمین کنند، به علت موقعیت و جایگاه ویژه پیامبران که در نزد خدا و مردم دارند روی این جهت بعضی ها تحریک می شوند، که بدون اینکه شایستگی داشته باشند چنین ادعایی بکنند، لذا نیاز هست اگر کسی ادعای پیامبری می کند معجزه نشان بدهد، اما در چنین وضعیتی وظیفه مردم چیست ؟
مردم و معجزات پیامبر
▫️یک اینکه:
مردم یا باید هر که ادعای پیامبری کرد، آن را بدون هیچ تردیدی بپذیرند، که این خود باعث هرج و مرج میشود.
▫️دوم یا اینکه:
ادعای همه را رد کنند، که قطعاً تباهی ضلالت و جهالت در پی دارد.
روی این اصل برای کسیکه ادعای نبوت دارد، معجزه لازم است معجزه همین است که دیگران توانایی برای انجام آن را نداشته باشند، و عاجز باشند، و البته معجزه بعنوان کار خارق العاده علت دارد،
▫️ یا اراده خداوند است به طور مستقیم مشاهده میشود
▫️یا اینکه علتش از ما پنهان است، در هر حال معجزه بدون علت نیست
معجزه آشکار و پنهان
نکته دیگر این است که کسی که ادعای پیامبری می کند باید معجزه خود را اعلام کند به صورت آشکارا به گوش همه برساند، که اگر ادعای این معجزه را دارد، از دیگران نیز بخواهد که آنها نیز اگر میتوانند چنین کاری انجام دهند، یعنی تحدی کند، دیگران را به مبارزه بطلبد.
معجزات متعدد رسول اکرم«ص»
پیامبر معجزات دیگری نیز دارد آن معجزات مربوط به زمان خاص یا مکان خاص هستند، و مربوط به همه عصرها و نسل ها نیست، آن کسانی که در آن دوران زندگی کردند آن معجزات را میدیدند، مثل اینکه ما به واسطه آیات قرآن شنیدیم،
▫️ حضرت عیسی«ع» درگهواره صحبت کرده
▫️بیمار را شفا داده
▫️مرده را زنده کرده
چون قرآن این مطلب را بیان نموده، ما نیز آن را میپذیریم و یقین داریم ولی خودمان آن را مشاهده نکرده ایم.
یا معجزات حضرت موسی«ع» را ندیده ایم. اما دینی که آخرین ادیان هست و پیامبرش خاتم الانبیاء است، باید معجزه او همیشگی و جاوید باشد، و این معجزه برای ما قرآن که معجزه است برای ما مسلمانان هم
▫️
▫️ قانون
▫️ سند
▫️ فراتر از زمان
▫️و فراتر از مکان است
▫️ و مثل معجزات دیگر پیامبران که در زمان خاصی یا مکان خاصی اتفاق افتاده ندارد
▫️ فراتر از زمان و مکان است
▫️و هر چه میگذرد حقانیتش برای ما آشکارتر می شود، یعنی اینکه به واسطه اختراعات و اکتشافات روز به روز آشکارتر میشود،
مانند سر انگشتان انسان که با هم متفاوت است:
«بَلَىٰ قَادِرِينَ عَلَىٰ أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ»
ترجمه
در حالی که تواناییم که خطوط سر انگشتانش را درست و نیکو بازسازی کنیم،
در روز قیامت همان انسانها با همان سر انگشتان برگردانده میشوند، اگر به نیروی جاذبه اشاره می کند حقایقی است که هرچه زمان میگذرد و پیشرفت علمی ایجاد میشود، قرآن نیز آشکارتر میشود، لذا قرآن با مرور زمان جدید تر و تازه تر می شود.
اثرات معنوی قرآن
نکته دوم جنبه روحانی بودن و معنوی بودن قرآن است، معجزاتی مانند شفای بیمار یا غیره را به چشم می بینیم، اما اثرات معنوی قرآن در روح و دل و جان انسان اثر می گذارد، تاثیر بر روح و جان انسان و بر روی حقیقت انسان است،
▫️زنده شدن دلهای مرده،
▫️صیقل خوردن قلبهای زنگار زده،
▫️ آسان شدن ترک گناه،
▫️ اطمینان و آرامش قلب،
▫️ رفع اضطراب و وحشت،
▫️تامین امنیت اخلاقی و روانی جامعه
تنها بخشی از آثار انس با قرآن کریم و معجزه آن است، و این اثرگذاری قرآن است که روح و جان دل انسان را به تحسین وادار میکند.
تحدی دیگر در قرآن
در سوره اسراء آیه ۸۸ می فرماید:
«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَىٰ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَٰذَا الْقُرْآنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا»
ترجمه:
بگو: قطعاً اگر جنّ و انس گرد آیند که مانند این قرآن را بیاورند، نمی توانند مانندش را بیاورند، و اگر چه پشتیبان یکدیگر باشند.
اگر شما نهایت همفکری را با هم داشته باشید، نمیتوانید مثل این کتاب را بیاورید، در عصری که شعر و ادبیات حرف اول را میزند خداوند متعال تحدی میکند، یک آیه بیاورید.
یا در سوره مبارکه هود آیه ۱۳ و ۱۴ می فرماید:
«أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
ترجمه:
یامی گویند: پیامبر آن را به دروغ بافته است. بگو: پس اگر در ادعای خود راستگو هستید، سوره ای مانند آن بیاورید، و هر که را جز خدا می توانید برای این کار به یاری خود دعوت کنید.
«فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»
ترجمه:
پس اگر آنان دعوت شما را اجابت نکردند که هرگز اجابت نمی کنند بدانید که آنچه نازل شده به دانش خداست وهیچ معبودی جز او نیست، پس آیا تسلیم حق می شوید؟
تحدی قرآن برای مشرکین شکننده است
این زمانی است که مرگ و زندگی مخالفان وابسته به این موضوع است، یعنی کسانی مانند منافقین ومشرکین
که جنگ ترکیبی وهمه تبلیغات
را به کار گرفتند، تا بتوانند به پیامبر اسلام و قرآن ضربه بزنند، اما این مبارز طلبی قرآن برای آنان شکننده بود، قطعاً مرگ و زندگی آنها، به این بستگی دارد که یا یک سوره یا ۱۰ سوره مثل قرآن را بیاورند.
منفعت مشرکین در خطر بود
کلیت منافع آنها در درون این اقدام بوده، قطعاً یک سوره مثل آن می آوردند برای شکست پیامبر اکرم، بجای جنگیدن با او و سپاه اسلام، بمراتب بهتر و کم هزینه تر بود، اما آنان از اینکار عاجز بودند.
مبارز طلبی قرآن مربوط به آن زمان نبود و نیست، الان نیز
▫️منافقان
▫️ و کافران
▫️و معاندان
از آوردن یک سوره یا یک آیه آن عاجزند، و اگر میتوانند مثل آنرا بیاورند، اینها در این موضوع شکست خوردهاند و تا الان نیز کسی نتوانسته مانند کلام خداوند متعال بیاورد.
ابوعامر نصرانی کذاب
ابوعامر کذاب از هیچ کوششی در براندازی و خاموش کردن چراغ پرنور اسلام و اذیت و آزار پیامبر اسلام دریغ نکرد،
▫️تحمیل جنگ احد بر پیامبر
▫️کمک گرفتن از امپراطوری روم
▫️ همبستگی با منافقین
▫️ساخت مسجد ضرار
اما نتوانستند کاری از پیش ببرند.اینان اگر می توانستند سوره ای بیاورند حتمااقدام می کردند.البته اقدام کردند ولی موفق نشدند
ادعای نبوت مسیلمه کذاب
مسیلمه کذاب از آن دسته افرادی بود که در برابر پیامبر اکرم ایستاد و ادعای نبوت و آوردن قرآن جدیدی داشت،
او از مردم یمامه بود، در قسمتی از کشور عربستان فعلی، او ادعای نبوت کرد، او می گفت من هم سوره ای مثل سوره ذاریات آورده ام، که سراسر مطالبی که گفته الفاظ بی اساس وبی پایه و خالی از محتوای تاثیر گذار و حرفهای باطل است، که در تاریخ قسمتی از آن ذکر شده است، و آخر اینکه در جنگی که مسلمانان با سپاه او به عمل آوردند کشته شد.
«والحمدلله رب العالمین»
1402/1/24
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.