در آخرین روز از ایام الله ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به بیان آموزه هایی از قرآن کریم پرداخت.

در آخرین روز از ایام الله ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به بیان آموزه هایی از قرآن کریم پرداخت.
فروردین 25, 1403
144 بازدید

«بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین» پنج محور در اندیشه اسلامی در بحث آموزه‌های قرآنی به مبحث ایمان رسیدیم، ایمان، توحید، نبوت، ولایت و امامت پنج محور اصلی در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، بر اساس ترسیمی که رهبر انقلاب است، که […]

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

پنج محور در اندیشه اسلامی

در بحث آموزه‌های قرآنی به مبحث ایمان رسیدیم، ایمان، توحید، نبوت، ولایت و امامت پنج محور اصلی در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، بر اساس ترسیمی که رهبر انقلاب است، که در خصوص این پنج محور نکاتی را بیان داشتند، در ادامه آموزه‌های قرآنی تا آیه ۶۵ سوره نساء رسیدیم و گفتیم که ایمان باید آگاهانه باشد، اگر ایمان از روی آگاهی و معرفت نبود و از روی تقلید بود، قطعاً انسان سقوط خواهد کرد، کسانیکه حضرت علی«ع» را با آن همه موانع مواجه کردند، کسانی بودند که ایمانشان آگاهانه نبود، و حکومت و موقعیت علی«ع» را تضعیف کردند، ایمانشان بشکلی بود، هرجا به نفعشان بود حکم خدا را می‌پذیرفتند و هر کجا نبود قبول نمی‌کردند.

 مومن حقیقی

 در سوره نساء آیه ۶۵ می‌فرماید:

«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»

 ترجمه: «به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع واختلاف دارند به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده ای در وجودشان هیچ دل تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، و بطور کامل تسلیم شوند.»

مراد از شجر در آيه منازعه و مشاجره است، علت اینکه منازعه بین دو نفر را مشاجره نامیده‌اند، به خاطر این است که دو نفره باهم منازعه می کنندسخنانشان همانند شاخ و برگ درخت با هم مختلط میشوند.

شأن نزول

 داستانی که نقل شده آن است که، ميان زبيربن عوام از مهاجرين و يكى از انصار، بر سر آبيارى نخلستان نزاع شد، پيامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبير است، اوّل او آبيارى كند، مرد انصارى از قضاوت پيامبر ناراحت شد و گفت چون زبير، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پيامبر پريد و اين آيه نازل شد، عجبا كه خودشان رسول‌اللّه را به داورى پذيرفته‌اند، ولى سرباز مى‌زنند!

 همین زبیر پسر عمه پیامبر و علی، زمانی رسید که مقابل ایشان می‌ایستند،حضرت پیامبر ص هم ناراحت شد، و بعد این آیه نازل شد که این از تزلزل ایمان است.

نشانه‌هاى ايمان راستين

بعضی مواقع انسان به درجه‌ای از ایمان رسیده که زمانیکه در حقش داوری میشود، شاکر خداوند است، به جهت اینکه طبق فرمان خدا حکم جاری شده، و برای رضای خدا این حکم را می‌پذیرد، اگر کلیه مسلمانان به همه احکام الهی ایمان بیاورند و عمل کنند، خیلی از مشکلات جامعه حل می‌شود، در جامعه هستند کسانی که برخی احکام را می‌پذیرند، و برخی را نمی‌پذیرند، اسلام، علاوه بر تسليم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسليم قلبى توجّه كامل دارد.

توحید الهی

«بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ ۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»

 ترجمه: «او پدید آورنده آسمان ها و زمین است، چگونه او را فرزندی باشد؟! در صورتی که برای او همسری نبوده، و همه چیز را او آفریده؛ و او به همه چیز داناست»

کریمه مورد بحث، آیه ۱۰۱ سوره انعام است،
كلمه‌ى‌ «بَدِيعُ» بمعناى آفريدن ابتكارى است و نه تقليدى، آنكه آسمان‌ها و زمين را بدون تقليد و نقشه‌ قبلى آفريد، چه نيازى به فرزند و همسر دارد؟ او با يك اراده، آنچه را بخواهد خلق مى‌كند، پس آفريدگار جهان، توانمند است، خدایی را که قرآن معرفی می‌کند با خدایی که دیگران عقیده دارند اگر مقایسه شود تفاوت‌ها کاملاً نمایان خواهد شد، این همان خالقیت مطلقه خداوند است که دلیل توحید است، آفرینش بقا و ثبات همه به دست خدا و اراده اوست.

 حجت آشکار الهی

«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا»

 ترجمه: «ای مردم! یقیناً از سوی پروردگارتان برای شما برهان و دلیلی چون پیامبر و معجزاتش آمد؛ و نور روشنگری مانند قرآن بسوی شما نازل کردیم»

«بُرْهَانٌ»، بعنوان حجّت آشکار، مراد پیغمبر اسلام است، چرا که معجزات و نشانه‌های روشنی با خود داشت، که دالّ بر این بود که فرستاده خدا است، مراد از «نُور» هم قرآن است، چرا که در امر هدایت به نور می‌ماند، چرا که قرآن قوی‌ترین دلیل بر صدق پیغمبر بوده، و نوری است که روشنی با خود دارد و روشنگر غیرخود می‌باشد.

اسلام با همه‌ مردم و نسل‌ها و عصرها سخن میگويد و پيامش جهانى است، قرآن کتاب استدلال است، دلیل روشن است، چون پیامش به هر کس برسد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، آنانی که قرآن را می‌سوزانند، با سوختن قرآن به اهدافشان نمی‌رسند، این چنین افرادی در ظلمتکده درونی و بیرونی قرار دارند، مجموع صفات رذیله، باعث این تاریکی خواهد شد، موانع گناه انسان را در تاریکی هوای نفس گرفتار می‌کند، ولی ایمان آغاز حرکت به سمت روشنایی است.

«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

1403/1/21