سلسله جلسات آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان ( جلسه چهارم )

سلسله جلسات آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان ( جلسه چهارم )
اردیبهشت 1, 1400
319 بازدید

 جلسه چهارم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه آموزه هایی از قرآن کریم با تاکید بر اینکه قرآن کریم، وجود مقدس پیامبر (ص) را به عنوان الگویی برای همیشه در پیروی از سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به ما معرفی کرده است، اظهار داشت: در آیه ۲۱ سوره احزاب ” […]

 جلسه چهارم

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه آموزه هایی از قرآن کریم با تاکید بر اینکه قرآن کریم، وجود مقدس پیامبر (ص) را به عنوان الگویی برای همیشه در پیروی از سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به ما معرفی کرده است، اظهار داشت: در آیه ۲۱ سوره احزاب ” لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ” اینکه خداوند در قرآن پیامبر (ص) را به عنوان الگو به ما معرفی می‌کند به این معناست که ما می‌توانیم در شیوه و سیره زندگی پیامبر اسلام به گونه‌ای زندگی کنیم که خود را به شیوه و سیره زندگی پیامبر (ص) نزدیک کنیم، ما می‌توانیم خود را به سیره و روش رسول گرامی اسلام نزدیک کنیم و فاصله خود را کم کنیم.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه اگر ما در اندیشه و رفتار نمی‌توانستیم پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو قرار بدهیم خداوند آن حضرت را به‌عنوان الگو معرفی نمی‌کرد، افزود: اینکه خداوند نبی مکرم اسلام را به‌عنوان الگو معرفی کرده است این امر نشانه این بوده که ما می‌توانیم شیوه زندگی خود را به گونه‌ای داشته باشیم که به سمت قله‌های فضیلتی که پیامبر (ص) بر آن ایستاده، سمت، سوی و حرکت ما به سمت اهداف متعالی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» بیان داشت: برای اینکه بتوانیم مانند پیامبر (ص) زندگی کنیم سه شرط تعیین شده است.

حجت الاسلام شاهرخی در ادامه افزود: شرط اول انتخاب نبی مکرم اسلام به‌عنوان الگو امید به خداوند است یعنی در عرصه‌های مختلف زندگی و در تمام امورات زندگی از جمله فعالیت‌های اجتماعی، انتصابات در انتخاب همکاران و… به خدا امید داشته باشد.

وی شرط دوم انتخاب نبی مکرم اسلام به‌عنوان الگو را باور به معاد و روز حساب دانست و با اشاره به اینکه کسی که به روز حساب باور داشته باشد خودش را از جهت مسائل اقتصادی و اخلاقی حفظ می کند، اظهار کرد: رذایل و فسادهای اخلاقی و مالی که در جامعه به‌وجود می‌آید ناشی از بی‌اعتقادی به روز حساب است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با یادآوری اینکه محل ترحیم محلی برای تجمل‌گرایی و افزایش تعداد بنرهای تسلیت و افزایش جمعیت است در حالی که مجالس ترحیم محلی برای موعظه، پند و اندرز و یاد مرگ است، پس دومین شرطی که انسان بتواند پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهد این است که به روز حساب اعتقاد داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان شرط سوم برای کسانی که به‌دنبال الگو گرفتن از نبی مکرم اسلام(ص) هستند را ذکر دائم خداوند دانست و گفت: اگر ذکر زبانی خودش را در عمل نشان داد در آن صورت رویدادها و اتفاقات زیبایی رقم می‌خورد.

وی با یادآوری اینکه ذکر صلوات بر پیامبر(ص) باید اخلاق نبی اکرم را در وجود ما زنده کند و مواسات، همدلی و مهربانی را در حق همدیگر افزایش بدهیم و درگیری ها، کینه ها، ناراحتی ها و عقده‌های شخصی را از یکدیگر دور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این سه شرط در انسان حاصل شود، می‌توانیم رسول گرامی اسلام (ص) را به عنوان الگوی خود قرار دهیم و بگوییم که پیرو رسول خدا هستیم افزود: البته در قرآن حکیم، الگوهای دیگری هم معرفی شده اما عالی‌ترین الگو رسول گرامی اسلام (ص) است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به آیه چهارم سوره ممتحنه «‌‌‌‌‌‌‌قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّیٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَمَا أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ ۖ رَبَّنَا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنَا وَإِلَیْکَ أَنَبْنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ» بیان داشت: در این آیه هم حضرت ابراهیم (ع) به عنوان الگو معرفی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه برخی مسلمانان به‌واسطه پیوندی که با مشرکین داشتند با برخی مشرکین دوستی و مودت داشتند،

حجت الاسلام شاهرخی گفت: در این آیه تاکید شده که برائت از کفار و مشرکین را از حضرت ابراهیم (ع) و یارانش یاد بگیریدو به‌ واسطه دوستی، مشرکین را دوست قرار ندهید و با آنان پیوند مودت نداشته باشید زیرا دوستان و پیروان ابراهیم به مشرکین می‌گفتند ما از شما ناراحت و برای همیشه دشمن هستیم مگر آنکه به خدای متعال ایمان بیاورید.

وی با یادآوری اینکه حضرت ابراهیم(ع) به عمویش وعده داد که در نزد خدا برای او طلب آمرزش می‌کند البته این وعده برای آن بود تا زمینه بازگشت او به توحید و اعتقاد به خدا را فراهم کند، ادامه داد: اما وقتی عمویش را مصمم در کفر و شرک دید و آشکار شد عمویش دشمن خداست، از او دوری جست.

وی گفت: در آیه ۱۱۴ سوره توبه «وَمَا کَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِیمَ لِأَبِیهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِیَّاهُ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ» نیز بر این امر تاکید شده است.

حجت‌الاسلام شاهرخی در پایان با طرح این سؤال که چرا حضرت ابراهیم(ع) در قرآن به‌ عنوان الگو معرفی شده است، تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) دارای ویژگی‌هایی است که پاسخ اسوه بودن آن حضرت از منظر قرآن کریم را بیان می‌کند.

 

 

1400/1/31