جلسه دوم؛ حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی شامگاه پنج شنبه در جلسه آموزه هایی از قرآن کریم در سخنانی با تاکید بر اینکه یکی از اصلی ترین مسائلی که در قرآن، روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، فقه، حقوق، فلسفه، کلام اسلامی، جامعه شناسی و روانشناسی مطرح شده و مورد توجه […]
جلسه دوم؛
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی شامگاه پنج شنبه در جلسه آموزه هایی از قرآن کریم در سخنانی با تاکید بر اینکه یکی از اصلی ترین مسائلی که در قرآن، روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، فقه، حقوق، فلسفه، کلام اسلامی، جامعه شناسی و روانشناسی مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته موضوع انسان است، اظهار داشت: آنچه در علوم و معارف اسلامی و یا رشتههای مشابه با آن مطرح شده به اعتقادات، احکام و اخلاقی بر میگردد که در رابطه با انسان است.
وی با اشاره به تعریف اجمالی قرآن کریم در رابطه با انسان، عنوان کرد: در این راستا انسان به عنوان موجودی تعریف شده که مرکب از جسم و روح است، بدن که ریشه از خاک دارد و روح به عنوان یک امر مجرد از عالم مجردات است.
نماینده ولی فقیه در لرستان، بیان داشت: انسان از بدن مادی و روح مجرد تشکیل شده است و اگر انسان روح را مَرکب خویش قرار دهد در مسیر الهی حرکت میکند و اگر انسان به مسائل مادی توجه کند و در امور مادی فرو رود راه سقوط و انحطاط را در پیش گرفته است.
حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه خداوند در پی آفرینش انسان و طی مراحل خلقت مادی انسان پس از دمیدن روح خود را به (فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ ) توصیف می کند و خداوند تنها یک بار در قرآن کریم و آن هم در آیه ۱۴ «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»
وی با بیان اینکه توصیف خداوند در این آیه نشان دهنده خلقت و پیچیدگی انسان است، تصریح کرد: خداوند آسمانها، زمین، کوهها، دریاها و … را آفرید ولی آنجا نفرمود «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»، اما وقتی که مراحل خلقت مادی انسان را ذکر کرد و روح به این بدن مادی تعلق گرفت، فرمود: آفرین بر خدایی که ” أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ” است.
نماینده ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: خالقیت خداوند دائمی است، تنوع مخلوقات خداوند نامحدود است و خداوند در خلقت از کسی تقلید نمیکند و سازنده مواد اولیه همه مخلوقات است این در حالی است که دیگر موجودات هم اگر بتوان عنوان سازنده را بر آنان گذاشت آنچه که به وسیله آن ها ساخته شده از چنین ویژگی هایی برخوردار نیست.
حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه این امر نشان دهنده عظمت، ارزش و اهمیت انسان است، گفت: همچنین در سوره اسراء آیه ۷۰، «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»، سخن از تکریم و گرامی داشتن انسان و برتری و فضیلت انسان بر همه مخلوقات است.
وی با اشاره به اینکه ارسال رسولان و نازل کردن کتب آسمانی دلیل دیگری بر تکریم، انسان در قرآن مجید است.
حجتالاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه خداوند انسان را گرامی داشت زیرا مرکبهایی در اختیار وی قرار داد تا با تسلط بر خشکی و دریا نیازهای خود را فراهم ودانش وتجربه لازم را کسب کند، افزود: تسلط انسان بر خشکی و دریا که بهعنوان یک نعمت یاد شده، نشان از گرامی بودن انسان در نزد خداوند سبحان است.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه برتری دادن انسان بر فرشتگان وسایرمخلوقات از دیگر دلایل گرامی بودن انسان در نزد خداوند است، اضافه کرد: خداوند سبحان انسان را تکریم کرد زیرا موهبت عقل و هوش را به وی عطا فرمود و او رابرخشکی ودریا مسلط کردو بر غیر انسان فضیلت داد.
نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه تکریم انسان از سوی خداوند نشان دهنده جایگاه انسان در ادیان آسمانی و به خصوص دین اسلام است، عنوان کرد: در این آیه کرامت ، منزلت و فضیلت انسان مورد تاکید قرار گرفته است.
حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه خداوند بر انسان روزه را واجب کرد تا به مراحل رشد و کمال معنوی نائل شود، افزود: از خداوند متعال میخواهیم که در این روزها و شبهای ماه مبارک رمضان توفیق تلاوت قرآن، مناجات، دعاهای مخصوص آن، رسیدگی به نیازمندان و … را به ما عنایت فرماید.
1400/1/26
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.