نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/07/27

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/07/27
مهر 28, 1403
52 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”   حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

 

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

پاداش ایمان و تقوا بهتر از هر چیز دیگری است.

قال الله تبارک و تعالی فی کتابه:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

“وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ”

“و محققا اگر ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند بهره‌ای که از خدا نصیب آنها می‌شد بهتر از هر چیز بود، چنانچه می‌دانستند.”

(سوره بقره/ آیه ۱۰۳)

انواع تمایلات در وجود انسان

تمایلات در وجود انسان دو دسته هستند:

▫️علاقه و تمایلات مشترک بین انسان و حیوان؛

علاقه و تمایلاتی که هم در انسان است و هم در دیگر جانوران مثل علاقه به آب و غذا و دوست داشتن خود و فرزندان ، زندگی کردن و… که این دسته از امور جزء ضروریات زندگی است و نیاز به آموزش هم ندارد، هرکسی خودش را دوست دارد یک مگس روی بدن انسان می‌نشیند میخواهی به او آسیب بزنی فرار می‌کند ، میخواهی از آب ماهی بگیری ، فرار می‌کند، می‌خواهد خودش را حفظ کند. انسان هم چنین است و در این دسته از امور با دیگر حیوانات مشترک است.

▫️تمایلات عالی انسانی؛

ولی دسته ای از تمایلات و علاقه ها هستند که به آنها می‌گویند تمایلات عالی انسانی که داشتن آنها افتخار است و هرچه بیشتر در وجود انسان باشد انسانیت انسان را شکوفاتر می‌کند. مثل ادای امانت، وفای به عهد، انصاف، عدالت، احسان، ادب در کلام ،گشاده رو بودن، خوش رفتاری، سبقت در سلام، احترام به بزرگترها،نیکی کردن در مقابل کسی که به انسان بدی کرده است این مزیت و افتخار است، دوستی با کسی که از تو فاصله گرفته است. سلام کردن به کسی که به تو بدزبانی کرده ، عفو و بخشش در جایی که به تو ستمی شده ، نفع رساندن به دیگران و… همه اینها تمایلات عالی انسانی هستند که ما بخشی از اینها را نام بردیم.و همه اینها مصداق خیر و خوبی است .

شأن نزول آیه ۱۰۳ سوره بقره

شاید ۳۰ آیه از آیات قرآن را دیدم که در آنها سخن از خیرو خوبی است. شأن نزول آیه ی شریفه ۱۰۳ سوره بقره یهودیان لجوج است که در ایمان آوردن به خدا و رسول خدا لجاجت کردند چه در ارتباط با پیامبر اسلام و چه در ارتباط با پیامبران بنی اسرائیل ، میفرماید اگر اینان ایمان می آوردند و پرهیزگار شده بودند این ایمان آوردن و پرهیزکاری در نزد خدا خیر فراوانی برای آنها داشت،اگر می‌دانستند.

مراتب اسلام،ایمان،تقوا،یقین

اسلام، ایمان، تقوا ،یقین؛
مرتبه ایمان از اسلام بالاتر است، تقوا از ایمان بالاتر است و یقین هم از تقوا بالاتر است.

لزوم ایمان و تقوا در سبک زندگی

این آیه ما را در سبک زندگی اسلامی راهنمایی می‌کند که هم ایمان لازم است و هم تقوا لازم است. تقوا به عنوان حفاظت از خود ، در این جهت که در مقابل احکام الهی نافرمانی نکنید، تقوا یعنی خویشتن داری، حفظ خود برای این که فرامین الهی را اجرا کنید.

پاداش فراوان با انجام فرامین الهی

اگر با ایمان و تقوا از محرمات دوری کردیم ، فرامین الهی را انجام دادیم پاداش فراوان الهی قطعی است. میفرماید لَمَثُوبَةٌ،اینجا تنوین است، این تنوین حکایت از این دارد که پاداشش فراوان است اگر کسی ایمان و تقوا را همراه باهم داشت، پاداش فراوان الهی نصیبش می‌شود.

نتیجه توجه و عدم توجه به پاداش و عقاب الهی

افرادی که به پاداش و عقاب الهی توجه نمی‌کنند و بی ملاحظه اند گرفتار گناه می‌شوند و اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. و آن هایی که توجهشان به ثواب و عقاب الهی است، و ثواب و عقاب الهی برایشان یک اصل است، گرفتار فساد نمی‌شوند، گرفتار اختلاس نمی‌شوند، به بیت المال دست درازی نمی‌کنند، گرفتار پرونده ای نمی‌شوند که سالیان طولانی در دادگستری باز است از بس که کارهای پیچیده ی فسادی انجام داده است، از بس به بیت المال دست درازی کرده است.

آیاتی از قرآن که در آنها خیر و مشتقاتش به کار رفته است.

عرض کردم که حدود ۳۰ آیه را دیدم ولی آیاتی را که کلمه ی خیر و مشتقات خیر در آنها به کار رفته است بیش از اینهاست،خیر یعنی آن چیزی که مردم آن را دوست می‌دارند.

برخی از مسلمانان باید خلق را به خیر دعوت کنند .

” وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ”

“و باید برخی از شما مسلمانان، خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و امر به نیکوکاری و نهی از بدکاری کنند، و اینها (که واسطه هدایت خلق هستند) رستگار خواهند بود.”
(سوره آل عمران/آیه ۱۰۴)

پس خیر یک واژه اصلی و راهبردی در قرآن‌ حکیم است.

گنجینه ای از خوبی ها در نزد خداوند برای ابرار است.

“وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرَارِ”

“و آنچه نزد خداست برای نیکان بهتر است.”
(سوره آل عمران/آیه ۱۹۸)

ابرار گنجینه ای از خوبی در نزد خداوند دارند گنجینه ای که متعلق به ابرار است از هرچیزی بهتر است. هیچ چیزی با آن قابل مقایسه نیست.

اطاعت از حق و کار نیک نزد خداوند محفوظ است.

“وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ”

“و بدانید که هر چه از اطاعت حق و کار نیکو برای خود پیش می‌فرستید آن را در نزد خدا خواهید یافت، که محققا خداوند به هر کار شما بیناست.”
(سوره بقره/ آیه ۱۱۰)

پاداش نیکوکاران در دنیا و اخرت

“لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ”

“آنان که نیکوکارند هم در حیات دنیا نیکی و خوشی بینند و هم دار آخرت (آنها را) بهترین منزل است و البته خانه اهل تقوا بسیار مجلّل و نیکو خواهد بود.”
(سوره نحل /آیه ۳۰)

رستگاری با کار نیک

“وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ”

“و کار نیکو کنید، باشد که رستگار شوید.”
(سوره حج/ آیه ۷۷)

اینها بخشی از آیاتی است که در قرآن‌ از آنها به عنوان خیر یاد شده است.
نفع رساندن به دیگران، مصداق خیر و خوبی است.

مردم عیال الله هستند .

امام صادق علیه السلام از رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم نقل می‌کنند:

الْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً .
این مردم روزیخوار خداوند هستند و بهترین مردم در نزد خدا آن کسی است که به مخلوق خدا که عیال خدا محسوب میشوند نفعی برساند و یک خانواده ای را شاد کند.
زمستان است، کمک کند پشت بامش را درست کند، پوشاک و نوشت افزار فراهم کند. در این موقعیت که مردم لبنان و مردم فلسطین به وسیله ی سفاکان رژیم صهیونیستی دچار این مشکلات شده اند نفع رسان به آنها باشد و آنها را شاد کند.

کمک کردن و نفع رساندن مختص مسلمانان نیست.

خیر وخوبی فراتر از حتی مسلمانان است یعنی نفع رسانی اختصاص به مسلمانان ندارد. رفع ظلم و اقامه عدل مصداق خیر و خوبی است.
من سَمِعَ رَجلاً يُنادِي : يا لَلمسلمينَ ! فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» اگر کسی فریاد مظلوم خواهیش بلند شد ، و مسلمانی به کمک او نرفت اسلامش کافی نیست .
پس در سبک زندگی اسلامی هم مسلمانان نسبت به یکدیگر حقوقی دارند و هم نسبت به جامعه ی بشری حق و حقوقی دارند که بایستی این حق و حقوق را ادا کنند.

بهترین مردم چه کسی است؟

کسی خدمت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم رسید بعضی ها هوشمندند و سوالات دقیقی می پرسند و جواب هایی می‌گیرند که آن جواب ها مفید است عرض کرد که یا رسول الله، می خواهم بهترین مردم باشم احب ان اکون خیر الناس، فرمود که خیر الناس من ینفع الناس ، فکن نافعا لهم بهترین مردم آن کسی است که به مردم سودی برساند پس تو یک کسی باش که به مردم سود برسانی.

دعوت به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به ایمان، تقوا، یقین، انجام واجبات، ترک محرمات، عمل صالح، تعاون، دست گیری از یکدیگر، نافع بودن به حال مردم و به حال مسلمانان فرا می‌خوانم.

 

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفتند:

حق مسلمان بر مسلمان چیست؟

می‌خواهیم با هم به مدینه و به محله بنی هاشم برویم،در جایی که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در آنجا حضور داشته اند‌. یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام به عنوان معلی بن خنیس ، از امام صادق علیه السلام پرسید که حق مسلمان بر مسلمان چیست؟امام صادق علیه السلام فرمودند میترسم بیان کنم و تو بدانی و عمل نکنی. معلی بن خنیس اظهار امیدواری کرد که ان شاءالله به قوه ی الهی به آن عمل میکنم. امام صادق علیه السلام فرمود آسان ترین حق مسلمان بر مسلمان این است که آنچه برای خودت دوست میداری برای برادر مسلمانت هم دوست بداری، آنچه برای خودت بد می‌شماری برای برادر مسلمانت هم بد بشماری. فرمود برادر مسلمانت را خشمگین نکن. تو میدانی این حرف را بزنی او ناراحت می‌شود، او را خشمگین نکن، رضایتش را جلب کن، اگر کاری از تو خواست،کارش را انجام بده. او را با مال، دست و پا و هر قدرتی که داری یاری کن. چشم او باش ، چطور مواظب خودت هستی که در چاله نیفتی، چطور مواظبی که در معاملاتت ضرر نکنی، چطور مراقبت می‌کنی که خودت نفعی ببری، چشم او باش. راهنمای او باش، آیینه ی او باش. چنین نباشد که تو سیر باشی و او گرسنه. تو پوشیده باشی و او برهنه باشد. این حق مسلمان بر مسلمان است.

توصیه به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به عمل به آموزه های الهی ،عمل به توصیه های پیشوایان معصوم فرامی‌خوانم.
حضور در نمازجمعه برای این است که ما در انجام واجبات و ترک محرمات مصصم تر باشیم. در رفاقت و دوستی و تعاون و مهربانی با یکدیگر مصمم تر باشیم ،خودم و همه شما نمازگزاران را به این امور دعوت میکنم.

مناسبت های هفته

یکم آبان سالروز شهادت حضرت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی

یکم آبان شهادت حضرت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی در سال ۱۳۵۶ است که امام در ارتحال این فرزند برومندشان فرمودند این از الطاف خفیه الهی است‌. برای این فرزند برومند حضرت امام راحل که در مراحل گوناگون تا وقتی در قید حیات بودند امام را همراهی کردند و در مسیر انقلاب اسلامی قدم برداشتند از خداوند متعال علو درجات را درخواست میکنم.

روزجهانی عصای سفید

روز بیست و چهارم مهر هم روز جهانی عصای سفید بود . روز عصای سفید نمادی از توانمندی این دسته از افراد است که روشندل اند . یا نابینا هستند و یا کم بینا هستند و فرصتی است برای تاکید بر اهمیت برآورده شدن نیازهای این دسته از افرادی که این محدودیت ها را دارند البته در میان همین جمع هم افراد توانمندی هستند که از کسانی که این محدودیت را ندارند توانایی‌شان بیشتر است ولی مسئله اشتغال، ازدواج، مسکن، درمان، بیمه با توجه به محدودیت هایی که دارند باید در تمام کشور و در استان ما مورد توجه بیشتر قرار بگیرند. باید محیط را طوری مناسب سازی کرد که این عزیزان هم در انجام کارهای روزمره شان دچار مشکل نشوند.

هفته ی تربیت بدنی

هفته ی تربیت بدنی هم جزء مناسبات این هفته است و می‌دانیم که هم ورزش همگانی ، ورزش قهرمانی و پهلوانی در عزت و افتخار آفرینی یک ملت نقش بزرگی دارد. وقتی که پرچم یک کشور ، پرچم نظام جمهوری اسلامی ایران به وسیله قهرمانان ما برافراشته می‌شود و نام امام راحل و شهدا و ایران نواخته میشود همه احساس غرور و عزت و افتخار می‌کنند.

 لزوم برنامه ریزی و طراحی برای پیشرفت در ورزش همگانی

بایستی در هفته تربیت بدنی، توجه خاصی بشود که در چند برنامه پنج ساله ما در استانمان با برنامه ریزی و نقشه و طراحی به کجای ورزش همگانی می‌خواهیم برسیم. در ورزش قهرمانی در استان، در کشور، در آسيا و درجهان و المپیک، استان ما به چه قله و چه نقطه ای می‌خواهد برسد . امید است در یک برنامه ریزی و در یک طراحی که صورت می‌گیرد ما بتوانیم این برنامه ها را عملیاتی ‌کنیم و از همین جا هم به همه قهرمانانی که در استان لرستان برای این استان افتخارآفرینی کردند تشکر و قدردانی کنم.

مطابق قوانین به درخواست قهرمانان استان توجه شود.

البته اینان درخواست ها و خواستنی هایی دارند که باید مطابق با آیین نامه ها و قوانین و در حد مقدور مورد توجه قرار بگیرند.

نسل جوان سرمایه های کشور هستند.

جمعی از حضاری که اینجا شرف حضور دارند با گروه های مختلف ملاقات دارند این خدمتگذار هم با گروه های مختلف دیدار و ملاقات دارم. ملاقات های گوناگون با دانش آموزان و دانشجویان و طلاب و نسل جوان و اینان را به عنوان سرمایه ها و گنجینه هایی از دانایی و توانایی میبینم.

نسل جوان، کشور و رهبر خود را دوست دارند.

این نسل جوان هم استان را ، ایران را ، اسلام را و مردم خودشان را دوست می‌دارند. نسل جوان ما عموما و در استان ما خصوصا چنین هستند هم مردم خودشان را و استان و کشور خود را دوست می دارند و هم رهبری را دوست دارند. اینان ایده ها و ابتکارات ستودنی دارند واقعا قابل ستایش است.

 با وجود جوانانمان هیچ بن بستی وجود ندارد.

پشتکار در انجام خدمت بی منت ، تلاش در جهت محرومیت زدایی، در قالب گروه های جهادی، انقلابی، فرهنگی، عمرانی و ده ها خدمات دیگر که قابل تحسین است و اگر این نسل جوان ما از نسل اول انقلاب، جلوتر نباشند عقب تر نیستند.باوجود چنین نسل جوانی از دختران و پسران در کشور و استان ما، هیچ بن بستی وجود ندارد و اینان می توانند همه مسیرها را باز کنند همه آرزوهای دست یافتنی را برای خودشان و برای جامعه محقق کنند.

پیوند بین نسل جوان و مسؤلین برای پیشبرد امور مفید است.

من نشست های گوناگونی با این دسته از افراد داشته ام و سخنانشان را شنیده ام.البته این خدمتگزار حتما واسطه خواهد شد و بین این نسل جوان و مسؤلین و مجریان یک نشست های مشترکی را برگزار خواهم کرد که حتما چنین پیوندی برای پیشبرد امور استان و کشور مفید و موثر است.

نسل جوان ما باید موانع و راه حل ها را بشناسد.

البته این نسل جوان ما باید موانع را دقیق بشناسد،راه حل ها و اولویت ها را با کمک اساتید دانا و با تجربه حتما بشناسد.
و با شناخت موانع و راه حل و اولویت ها ، بتواند با کمک اساتید با تجربه در پیشبرد استان نقش آفرینی کند.

جوانان پس از شناخت موانع و راه حل ها باید به صورت منطقی مطالبه گر باشند.

جوانان به میزانی که خود می‌توانند در تحول در استان ورود پیدا کنند، بخشی را هم به صورت علمی ، منطقی،همراه با استدلال ، مبتنی بر اخلاق اسلامی باید مطالبه گری کنند‌ . این مطالبه ممکن است درون استانی یا برون استانی باشد. یعنی بخشی از همت جوانان باید به این سمت برود که بعد از اینکه موانع را شناختند، راه حل ها را شناختند، اولویت ها را شناختند و خودشان شریک شدند در حل این مسائل، از مسؤلین هم مطالبه گری منطقی و استدلالی،کارشناسی و مبتنی بر اخلاق کنند.

منابع مالی و اعتباری استان برای تحول همراه با جهش در استان کافی نیست.

یکی از مطالباتی که بایستی این مسیر را طی کند و ما هم در خطبه‌ ها و هم در غیر خطبه ها، در دیدار ها این را بازگو کردیم این است که میزان منابع مالی که در استان وجود دارد برای تحول و رونق اقتصادی در استان، کافی نیست، منابع مالی و اعتباری که در استان هست برای تحول همراه با جهش در استان کفایت نمی‌کند. در همه استان ها ، شرکت ها ،کارخانه ها ، بانک های دولتی و خصوصی ، موسسات اقتصادی وجود دارند که اینها فعالیت اقتصادی می‌کنند در استان ما هم این چنین است. اینها باید بخش قابل توجهی از منابعشان در استان باشد. اینکه فعالیت اقتصادی در استان از زمین و آب استان، نیروی انتظامی، امنیت و همه ی اینها در استان باشد ولی حساب هایشان در بیرون از استان باشد تناسبی ندارد. لذا منابع مالی ما کفاف این مصارف را نمی‌کند تا بانک ها هم بتوانند خدمات بهتری را به مردم ارائه بدهند. طبیعتا اینها روی وام قرض الحسنه جوانان تاثیر دارد، روی پرداخت وام برای جوانی جمعیت تاثیر گذار است.

وام قرض‌الحسنه ازدواج بانک ها بایستی اصلاح شود.

ما دیروز جلسه ای با بانک ها داشتیم و از استانداری هم حضور داشتند . سه بانک از بانک های دولتی وام قرض‌الحسنه ازدواج آنها از ده درصد تا حدود سی درصدر بود بقیه ۹ بانک دیگر کمتر تا جایی که می‌رسد به زیر یک درصد و این غیر قابل قبول است. سه تا بانک از سی درصد تا ده درصد،۹ تای دیگر همینطور پایین می آید تا می‌رسد به زیر یک درصد. پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج از بانک های خصوصی استان هم که سیزده بانک هستند هم وضعیت مطلوبی ندارند و بایستی اصلاح بشود البته ما از کارهای انجام شده تقدیر میکنیم ، به هفت هزار و چهل ‌و شش نفر وام پرداخت شده ،ولی ۱۴۳۸۷ نفر هم در نوبت اند.در پرداخت وام برای جوانی جمعیت به ۶۸۴۰ نفر تسهیلات پرداخت شده که باز هم سهم بانک های خصوصی کمتر است. نمی‌شود منابع مالی مردم استان را جمع آوری کرد و این منابع در جای دیگری به کارگیری بشود البته آمار اینکه چه تعدادی هنوز در وام جوانی جمعیت در نوبت هستند را ندارم.

گشایش در امور وظیفه مسؤلین و مردم

به هرحال بخشی از گشایش در این امور و جریان سازی خیر و فعالیت های نیکو وظیفه دستگاه های دولتی است و بخشی هم وظیفه مردم است.
این نکاتی است که شما نسل جوان باید موانع و راه حل ها و اولویت های آن را شناسایی کنید ،خودتان در حل آنهامشارکت کنید.آنجا هم که نیاز به مطالبه گری علمی ‌و کارشناسی و منطقی و مبتنی بر اخلاق بود ورود پیدا کنید.

لزوم تمرکز بر بی عدالتی در پایین بودن عوارض ارزش افزوده

من چند هفته قبل هم تمرکز بر بی عدالتی در پایین بودن عوارض ارزش افزوده را گفتم ، فرض کنید استان ما ۶۶ میلیارد تومان ارزش افزوده دارد که نوعا به شهرداری ها تعلق میگیرد، یک استان دیگر فرض کنید ۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۳۰ برابر که این با عدالت فاصله دارد. مقام معظم رهبری فرمودند هر طرحی پیوست عدالت ندارد آن را ملغی کنید. قابل قبول نیست که عوارض ارزش افزوده در یک استان به واسطه نداشتن صنایع و موسسات اقتصادی بزرگ ۶۶ میلیارد باشد ولی استان های دیگر چندین هزار میلیارد تومان، این فاصله باید به یک طریقی اصلاح بشود.

نسل جوان ،دانشگاهیان و مردم باید بی عدالتی در پایین بودن عوارض ارزش افزوده در استان را از مجلس مطالبه کنند.

شما مطالبه گران ، نسل جوان، دانشگاهیان، روحانیت باید به رئیس مجلس نامه بنویسید ،که این مصوبه مجلس است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان با دیگر نمایندگانی که شبیه به استان ما هستند این ها جمع بشوند نشست داشته باشند و این را مطالبه کنند. شما مردم هم که رای دادید باید مطالبه کنید. این فاصله باید به یک طریقی جبران شود . یا قانون اصلاح بشود یا یک ردیف اعتباری بگذارند برای آنانی که در مباحثی مانند ارزش افزوده سهمشان کم است. یا فرض کنید اختصاص پانصد میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان اقتصادی در استان، این به هیچ وجه کفایت نمی‌کند. آن هم استانی که نیازمند تحول همراه با جهش هست. استانی که بیش از دو دهه است در بیکاری یا اول است یا دوم و یا سوم، این اعتبارات کفایت نمی‌کند. قطعا مجریان استان با همراهی مجمع نمایندگان بایستی برای پیگیری این امور همدل و هم رأی بشوند . نه نمایندگان بدون‌مجریان و نه مجریان بدون نمایندگان می توانند این کارهای مهم را انجام بدهند ولی شما دانشگاهیان ، حوزویان، فرهنگیان، نسل جوان، رسانه ها با تشکیل نشست ها، جلسات، مطالبه گری منطقی می‌توانید به حل این مشکلات کمک کنید. ما مطالب خود را در خطبه‌ ها و غیر خطبه ها می‌گوییم ، در دیدار ها هم دنبال می‌کنیم ولی این تکلیف را از شما ساقط نمی‌کند. من میبینم که استاندار محترم پرتلاش و کوشا در این امور پیشرو است. ولی بعضی کارها در طول چندین دهه اتفاق افتاده است که نیاز به همراهی همگان دارد از قوه قضائیه در استان، از مجریه و مقننه، از فرهنگيان و دانشگاهیان و طلاب و روحانیون و نسل جوان باید همه دست به دست هم بدهیم که ان شاءالله آینده ای بهتر از این داشته باشیم.

جهانی شدن پرچم فلسطین با عملیات طوفان الاقصی

یک سال پرافتخار از عملیات طوفان الاقصی گذشت. بعد از این عملیات بود که پرچم فلسطین جهانی شد. کسی نمی‌تواند این را انکار کند. بعد از عملیات طوفان الاقصی و عملیات محور مقاومت و تکمیل آن به وسیله وعده صادق ۱ و ۲ پرچم فلسطین در جهان در اهتزاز در آمد و تنفر و انزجار از رژیم اشغالگر قدس جهانی شد و پرچمش را مردم می‌سوزانند این حاصل عملیات طوفان الاقصی بود اگر چه خسارت های فراوانی هم دیده شده است.

آمریکا به دنبال عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر

شیطان بزرگ به همراه هم پیمانان اروپایی اش به دنبال عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر بوده اند به طوریکه دیگر در تاریخ فقط نامی از فلسطین باشد و همه تسلیم بشوند این طور برنامه ای را طراحی کرده اند. گاهی ممکن است بگویند حالا این همه صدمات ارزش داشت؟ قضیه این است که اینها به دنبال عادی سازی روابط با یک رژیم سفاک و اشغالگر که نقشه برای همه مسلمانان دارد ، نقشه برای همه سرزمین های اسلامی دارد، هستند.این ها به دنبال عادی سازی روابط و محو سرزمین اسلامی فلسطین هستند .اینطور نقشه ای طراحی کرده بودند که فقط در تاریخ نامی از فلسطین به عنوان یک سرزمین اسلامی باشد. اما طوفان الاقصی، محور مقاومت از غزه، یمن، لبنان، عراق، سوریه و عملیات وعده صادق ۱ و ۲،نیزه ای را در چشم حاکمان رژیم اشغالگر قدس فرو برد که این رژیم دیگر به وضعیت قبل از طوفان الاقصی برنخواهد گشت.

رژیم اشغالگر و حامیانش منفورترین انسان ها در نزد آزادگان

رژیم اشغالگر و آمریکا و حامیان اروپایی یقه سفید اتوکشیده شان در این اتفاقات اخیر در جنایاتی که آفریدند، در کودک کشی، ضد بشری بودن، نقض قوانین حقوقی بین المللی، تخریب بیمارستان با بیماران، تخریب مدارس با دانش آموزان، تخریب مساجد با نمازگزاران، تخریب منازل مسکونی و چادر های آوارگان با آنهایی که در آنجا نشستند ،حمله به کاروان های حمل غذا و دارو و کشتن خبرنگاران و پزشکان و کادر درمانی، زشت ترین کارنامه را در تاریخ برای خودشان برجای گذاشتند و امروز منفورترین انسان ها در نزد آزادگان هستند.

فداکاری تا شهادت راه غلبه بر رژیم صهیونیستی

یقینا این رژیم هیچ گاه به وضعیت ثبات و آرامش نخواهد رسید و آنچه این دنیاپرستان را در جنگ نرم و در جنگ سخت نابود می‌کند فداکاری تا شهادت است، خطر از دست دادن جانشان است، این دنیاپرستان از مردن می‌ترسند و فداکاری تا شهادت راه غلبه بر اینان است .

شیطان بزرگ با تمام قوا به میدان آمده است.

عزیزان، گرامیان، نسل جوان ما اگاه باشید که هستید، هوشیار باشید که هستید ، شیطان بزرگ با همه قوایش به میدان آمده است ، با جنگ اراده ها، تا محور مقاومت را از درون تسلیم کند اما اراده های شما ملت مسلمان ایران و دیگر ملت هایی که در مبارزه با این رژیم اشغالگر هستند از کوه ها هم استوار تر است.

در جنگ روانی خود و دیگران را به اشتباه نیندازیم.

باید بصیرت را با این اراده های استوار همراه کرد ، در فهم و درک میدانی که در حال اتفاق است ،نه خود اشتباه کنیم و نه دیگران را به اشتباه بیندازیم، تسلیم جنگ روانی دشمن نباید شد که فردا چه خواهد شد، هفته آینده چه خواهد شد این جزء برنامه های اینان است. بایستی اراده ها محکم و استوار همراه با بصیرت و تیزبینی باشد. نه خود دچار اشتباه شد و نه دیگران را با سخنان مطالعه نشده دچار اشتباه کرد .

کلام مولا

به فرموده مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام کوه ها فرو می‌ریزند اما تو محکم و استوار باش، دندان ها را بر روی دندان بفشار و سر خود را به خداوند بسپار ، قدم هایت را بر زمین چون میخ محکم کن و فروببر ، به آخر لشکر دشمن نگاه کن و چشم هایت را فروگیر و به صف دشمن بزن و یقین کن که پیروزی از جانب خداوند تبارک و تعالی است.

صبح پیروزی فرا خواهد رسید.

ان شاءالله با همین اراده های استواری که شما مردم دارید و محور مقاومت دارد ، ممکن است رهبرانی از ما گرفته بشود ، رهبرانی از محور مقاومت گرفته بشود ولی مقاومت یک مکتب شده است و مکتب از بین نمی‌رود. پیامبر اسلام از دنیا رفتند ، مکتبش باقی ماند. یازده پیشوای معصوم ما از دنیا رفتند مکتبشان باقی ماند ممکن است از محور مقاومت رهبرانی گرفته بشود ولی این مسیر یک مکتب و آیین است که از بین رفتنی نیست و ان شاءالله صبح پیروزی هم فراخواهد رسید.

 

 

1403/7/27