نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/04/15

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/04/15
تیر 16, 1403
525 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّهِ رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللّهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین. حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا ضضشاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّهِ رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللّهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا ضضشاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

تحریم شراب و قمار

بسم الله الرحمن الرحیم
«لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ».

آیه شریفه در سوره مائده آیه ۹۳ در تفسیر مجمع البیان و در دیگر تفاسیر در شأن نزول این آیه چنین آورده‌اند که مسلمانانی بوده‌اند قبل از تحریم شراب و قمار، مسلمانانی بودند که مرتکب این حرام شده اند، برخی از آنها از دنیا رفته‌اند و برخی از آنها هم در دنیا هستند.
بعد از اینکه در سوره بقره آیه ۲۱۹ آیه تحریم شراب و قمار نازل شد، سوال ایجاد شد که مسلمانانی که از دنیا رفته‌اند و یا در گذشته مرتکب این دو گناه شده‌اند، اینها سرنوشتشان چه می‌شود؟
این آیه نازل شد که: «لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا».
-آن کسانی که ایمان و عمل صالح انجام داده‌اند، اگر در گذشته مرتکب این دو گناه شدند، این‌ها گناهشان بخشیده است، ولی این شرط دارد، شرطش این است که «إِذَا مَا اتَّقَوْا و آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» مشروط به اینکه این‌ها تقوای الهی را پیشه کنند یا در گذشته تقوای الهی را پیشه کرده اند یا در آینده باتقوا باشند و ایمان آورده باشند و عمل صالح انجام داده باشند.

برای بار دوم در ادامه آیه ذکر می‌کند: «ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا» برای بار دوم تقوای الهی پیشه کرده باشد و ایمان آورده باشد.

برای بار سوم در این آیه ثُمَّ اتَّقَوْا وَ أَحْسَنُوا هم تقوای الهی داشته باشند و هم احسان و کار نیک انجام داده باشند.

«وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»، خداوند انسان‌های نیکوکار را دوست می‌دارد.
خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوا و ایمان و عمل صالح به احسان به دوری از شبهات، به ترک محرمات دعوت می‌کنم.
می بینید در یک آیه سه بار سخن از تقوا است، یک بار تقوا، ایمان و عمل صالح، بار دوم تقوا و ایمان و بار سوم تقوا، احسان و نیکوکاری؛ این نشان دهنده این است که راه نجات، رستگاری و فلاح تقوا است که در یک آیه سه بار به این امر تاکید می‌کند، البته برخی از مفسرین هم فرموده‌اند که تقوای اول مقصود آن مرتبه آغازین و مرتبه نخستین از تقواست.
تقوای دوم مقصود آن تقوای متوسط است و آن تقوایی که در بار سوم تکرار می‌شود، آن مرتبه عالی از تقوا است که به آنجایی می‌رسد که حتی به دیگران احسان و نیکوکاری می‌کند و از واجبات می گذرد و حتماً انجام می‌دهد و خود را ملزم به انجام مستحبات هم می‌کند؛ این سخن درباره آیه ۹۳ از سوره مائده بود.
البته عرض کنم که در روایات ما همانطور که در آیات در سوره بقره آیه ۲۱۹ سخن از تحریم شراب است، در روایات ما شراب‌خوری به شدت سرزنش شده استو
این نکات در روایات من خلاصه کردم در باب شراب و شرابخوای این نکات در روایات آمده است که شرابخوار هم ردیف بی‌دین و مشرک است، شرابخوار هم ردیف شخص بت پرست است، این را روایات ما می‌گویند و با صورت سیاه وارد صف محشر می‌شود، زبانش بیرون افتاده است و فریادش از تشنگی بلند است؛ با این طور عاقبتی شرابخوار وارد صف محشر می‌شود.

چاهی در جهنم است این چاه پر از چرک و خون و کثافت است و او مجبور می‌شود که از این چاه بنوشد؛ این سرانجام شرابخوار است.
پیامبر اسلام سوگند خورده است که شرابخوار مشمول شفاعتش نمی‌شود و در باب شراب، ده گروه را لعنت و نفرین کرده است که خلاصه اش این است: تولید، توزیع و مصرف.
اما این ده گروه چه کسانی هستند کسی که تولید می‌کند، کسی که توزیع می‌کند و کسی که مصرف می‌کند این‌ها را رسول خدا لعنت کرده است؛ هم شرابخوار را و هم کسی که درخت می‌کارد برای گرفتن شراب، کسی که انگورش را می‌فشارد و کسی که در جام می‌ریزد و کسی که حمل کند، کسی که توزیع می‌کند.
عرض کردم به خاطر رعایت وقت خلاصه این است از تولید تا توزیع تا مصرف این‌ها مورد لعنت رسول گرامی اسلام قرار گرفتند.

اگر کسی می‌خواهد در این زمینه به اطلاعات بیشتر و آگاهی‌های بیشتری دسترسی پیدا کند، می‌تواند به ترجمه قرآن حکیم حضرت آیت الله مکارم العظمی شیرازی، صفحه ۱۲۳ مراجعه کند یا به تفسیر نمونه جلد ۵، صفحه ۶۹ این‌ها به صورت مفصل آنجا ذکر شده است.
انشالله ما به سمتی حرکت کنیم که جامعه ما از تقوا، ایمان و عمل صالح موج زند و از آسیب‌های اجتماعی به دور باشد.

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّهِ رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی».

 

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، جمعه 15 تیر ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفتند:

شش خصلتی که پیامبر(ص) هرروز از شش صفت به خدا پناه می برد

در کتاب غرر الاخبار جلد ۱، صفحه ۳۷۶ از علی بن فضل طبرسی از علمای قرن ششم روایتی چنین آمده است که امام علی علیه السلام نقل می‌کند که کسی به رسول خدا مراجعه کرد و از رسول خدا خواست که عملی به من یاد بده که خداوند مرا دوست داشته باشد و مخلوقین خدا هم مرا دوست داشته باشند، آنها نسبت به من مهربان و دوست باشند، عملی که دارایی مرا زیاد کند، بعضی ها زرنگ هستند، بعضی ها باهوش هستند، هم خدا آنها را دوست داشته باشد و هم مردم آنها را دوست داشته باشند و هم عملی که دارایی او را زیاد کند، عملی که سلامتی مرا حفظ کند، عملی که عمرم را طولانی کند و از همه بهتر مرا با تو محشور کند هم در دنیا هم آخرت.

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «شش خصلت از من درخواست کرده‌ای، بایستی شش تا صفت پیدا کنید که به این درخواست‌ها برسیم.
اگر می‌خواهی خداوند تو را دوست داشته باشد از خدا بترس و تقوای الهی را پیشه کن.
اگر می‌خوای مردم تو را دوست داشته باشند، به آنها نیکی کن، اما چشمت به مال آنها نباشد، داد و ستد نکنید بگویی من به تو نیکی می‌کنم بعد منتظر باشی اگر آن جواب نیکی تو را داد، یا نداد احسانت را قطع کنی!
اگر می‌خواهی مردم تو را دوست داشته باشند به خاطر خدا نیکی کن،
«اِرحَم، تُرحَم» اگر بدی هم دیدی، تو هم نیکی کن.
اگر می‌خواهی مالت زیاد بشود، زکات پرداخت کن؛ حالا زکات واجب یا زکات مستحب آنهم تو این ایام که مردم در فشار هستند. مستاجرین در سختی به سر می‌برند، یقین داشته باش که تو اگر احسان کنی، اگر ایجاد گشایش کنی، در کار مردم حتماً خدا در کار تو ایجاد گشایش می‌کند، وعده داده است، وعده خدا تخلف ناپذیر است. انفاق کن، سختگیر نباش؛ مردم در مشقتند، مالکین و موجرین رعایت مستأجرین را بکنند. پس اگر می‌خواهی مالت زیاد بشود، زکات پرداخت کن.
اگر می‌خواهی سلامت باشی، صدقه بده.
اگر می‌خواهی عمرت طولانی بشود، به دیدار خویشاوندان برو. (صله ارحام به جا بیار، بی تفاوت نباش؛ توجه کن به اطرافت به اقوامت، به اقوام دور نزدیک، آنها را خوشحال کن).
اگر می‌خواهی با رسول خدا محشور شوی، سجده طولانی کن.
خودم و همه شما نمازگزاران را به این توصیه رسول گرامی اسلام(ص) فرا می‌خوانم؛ به تقوای الهی، انجام واجبات و عمل صالح و دوری از محرمات و ترک شبهات.

ماه محرم الحرام

روز یکشنبه اول ماه محرم الحرام سال ۱۴۴۶ هجری قمری است. از سخنران قبل از خطبه‌ها هم بهره بردیم و توضیحات کافی و توصیه‌های لازم را بیان کردند، سخنوران و فرهیختگان هم انشاالله در این ایام اهداف نهضت حسینی را بیان خواهند کرد. جامعه ما نسل ما، بشریت امروز ما نیاز دارد هرچه بیشتر با نهضت حسینی آشنا بشود، در دنیایی که پر از ظلم و فساد است، پر از ظالم و مفسد است، آن چیزی که می‌تواند راه نجات بشریت باشد، آشنایی با معارف امام حسین(ع) است که انشاالله با دست قدرت باکفایت حضرت امام عصر (عج) این معارف حسینی و آموزه‌های حسینی به طور کامل پیاده خواهد کرد.
نهضت امام حسین(ع) و عاشورای حسینی است که شیعیان و امت اسلامی را و آزادگان جهان را در مقابل زورگویان عالم آنچنان قوّت بخشیده است که مات و مبهوت شدند.
محرم و صفر است که راه دفاع از حق، دفاع از مظلومین و شیوه‌های مقاومت را به انسان یاد می‌دهد که چگونه در مقابل ستمگران بایستند. بنابراین روحانیت جهادی، پرتلاش و پیشروان راه نهضت حسینی در طول تاریخ و همچنین مداحان بصیر و آگاه و شاعران آئینی و هیئت های مذهبی و مواکب حسینی، سازمان‌های مردم نهاد، سازمان های فرهنگی و دینی مجالسی را که تشکیل می‌دهند، همراه با شور و نغمه‌های حزین و حماسی، آشنایی با معارف اسلامی، آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت، احکام،اخلاق اسلامی، بصیرت و معرفت افزایی را به همراه داشته باشد. این گونه مجالس باید یزیدیان زمان را معرفی کند و تداوم خط راه امام حسین(ع) از نکات مهمی است که در عصر حاضر رسیده بایستی به آن توجه بشود که انشاالله همه دست به دست هم خواهند داد و این وظیفه مهم را انجام خواهند داد و توجه خواهم کرد که ما امام حیّ و زنده‌ای داریم، امام عصری داریم که انشاالله با فراهم کردن زمینه ظهورش و حضورش آن نهضت حسینی را تکمیل خواهد کرد و ظالمان و ستمگران را به گورستان تاریخ خواهد سپرد.

روز انتخابات

امروز روز ۱۵ تیر است روز انتخابات است. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم استان‌های عزیز در ۸ تیر کار مهمی انجام دادند، ولی امروز روز ۱۵ تیر، کار مهم تر دیگری را باید انجام دهند.
حضور و مشارکت انبوه و چشمگیر هم آثار ملی دارد و هم آثار بین المللی؛ آثار ملی و داخلی آن این است که وقتیه شما شایسته‌ترین فرد را انتخاب کردید، او با توجه به اینکه شایسته‌ترین است، شایسته‌ترین همکاران را هم انتخاب خواهد کرد و باشایسته‌ترین همکاران طبیعتاً ارتقاء فرهنگی،پیشرفت در همه عرصه‌ها، عدالت، نفی تبعیض، نفی ویژه خواری، معنویت، اخلاق، مبارزه با فساد و مفسد به وسیله کسی که شما به عنوان اصلح و شایسته‌ترین انتخاب می‌کنید، به وسیله او و همکارانش رقم خواهد ‌خورد، پس این آثار ملی و داخلی است.
در عرصه بین‌المللی هم اقتدارآفرین است، امنیت زا است و ایران و ایرانی را در چشم جهانیان عزیز و معتبر می‌کند، همان انتخابی که شما در رابطه با رئیس جمهور شهید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی انجام دادید که تا آخرین لحظه با سفر به دورترین نقاط به دنبال خدمت گزاری بود، شما در اعمال صالح و ثواب شهید رئیسی شریک هستید چون شایسته‌ترین رو انتخاب کردید.
پس شما با حضورتان پای صندوق‌های رای و انتخاب شایسته‌ترین، راه نیمه تمام رئیس جمهور شهید را تکمیل خواهید کرد. این آثار بین المللی دارد؛ شما مشاهده می‌کنید ضدانقلاب آنهایی که خارج از ایران هستند و همراه با تجزیه طلبان هستند همراه با آشوبگران هستند، همراه با بمب گذاران هستند، دیدید که ایرانیان خارج از کشور با شور و نشاط میایند رای بدهند، چگونه با آنها برخورد می‌کنند؟ این‌ها نشان دهنده این است که این حضور اقتدارآفرین هست، امنیت زا است که آنها دارند مخالفت می‌کنند.

دیدید چگونه هتاکی می‌کنند؟ حتی به ضرب و شتم منتهی می‌شود، ولی درود خداوند تبارک و تعالی به این چنین ایرانیانی که برای حفظ کشورشان، برای امنیت کشورشان و برای اقتدار کشورشان با همراهی که نظام سلطه و آشوبگران خارج کشور می کنند، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند؛ پس ما در این وضعیت که در امنیت هستیم در آرامشی هستیم این لازم هست و واجب هست به پای صندوق‌های رای حضور پیدا بکنیم و این وظیفه را انجام بدهیم.
به سوره مبارکه توبه آیه ۱۲۰ مراجعه کنید به ما می‌فرماید: «هر چیزی که دشمن شما را ناخوش می‌کرد، هر چیزی که دشمن شما را خشمگین می‌کرد، آن عبادت و عمل صالح است».
امروز دشمنان از حضور شما پای صندوق‌های رای عصبانی و ناخشنود هستند. این یک عبادت اجتماعی است که انشالله شما در باقیمانده ی وقت این را انجام خواهید داد و کسی را انتخاب خواهید کرد که با تلاش خستگی‌ ناپذیر، همان کار شهید رئیسی انجام داد، خزانه خالی را تحویلش دادند، ولی الان وضعیت ما یک وضعیت دیگری است. از آن زمان شهید رئیسی وضعیت خیلی بهتر است و برخی دولت را وقتی تحویل دادند که خزانه را تحویل دولت دادند، وضعیت در حال عادی بود، اقلام مورد نیاز مردم هم در کشور بود، ولی وقتی دولت را تحویل شهید رئیسی داد که خزانه خالی شد و اقلام مورد نیاز هم به اندازه چند هفته بیشتر در کشور نبود؛ وضعیت کرونا هم وضعیت سخت و دشواری را ایجاد کرده بود، ولی با نگاه به داخل کشور با استفاده از ظرفیت‌هایی که ما در داخل کشور داشتیم حرکت رو به جلو رو آغاز کردیم؛ البته نیمه تمام باقی ماند، بنابراین باید به کسی توجه کرد که هم به دنبال این است که روابط بین المللی را گسترش دهد، همان کاری که شهید رئیسی انجام داد و هم اقتصاد مقاومتی و تکیه به هر ظرفیت‌های داخلی.
انشاالله که این کار محقق خواهد شد و روز شنبه ۱۶ تیر هم شنبه مهربانی است؛ همه توجه کنند، انتخابات با چهار راهبرد خودش در حال انجام است. با مشارکت، با رقابت، با امنیت، با سلامت؛ بر سلامت انتخابات تأکید می‌شود با این چهار راهبرد در حال انجام است.

۱۶ تیر اتمام رقابت و دوستی است، آغاز چهار سال پس از تائید شورای محترم نگهبان، آغاز چهار سال خدمتگذاری جهادی برای رضای خدا و به نفع مردم است. هر کسی که انتخاب می شود، منتخب مردم است؛ باید بر عهد و پیمانی که بر امام و امت بسته است، باقی بماند و در راستای ارتقای فرهنگی و پیشرفت این ملت تلاش کند و هر کس رئیس جمهور شود، بداند که شخصیت دوم کشور است و قلمرو اختیاراتی که هم دارد فراوان است ولی در حیطه اسناد بالادستی و تحت نظارت ولی فقیه انجام وظیفه می کند، لذا در هر حال نیاز داریم که پشتیبان ولی فقیه باشیم تا به مملکت ما آسیبی وارد نشود.

روز امر به معروف و نهی از منکر

روز ۱۸ تیر دوم محرم روز امر به معروف و نهی از منکر است و قیام امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر بود.
امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت همگانی و ملی است که همه باید به این وظیفه خودمان در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر عمل کنیم.
صدها شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است. این شوراها هم بخشی شوراهایی هستند که در سازمان ها و ادارت دولتی و غیردولتی تشکیل شده است و هم بخشی از این شوراها مردم نهادند؛ همه باید به این امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی و یک نظارت همگانی عمل کنند تا ما به قله اوج معنویت، اخلاق، عدالت و ارزش های اسلامی و انسانی هم نائل شویم.

روز عفاف و حجاب

روز ۲۱ تیر هم روز عفاف و حجاب است و یادآور حمله پهلوی اول به مسجد گوهرشاد است. پهلوی اول به دنبال این بود که فرهنگ غرب را در جامعه اسلامی ما گسترش دهد و به تدریج آن را نفی کند، لذا برنامه کشف حجاب را جزء برنامه های خودش قرار داد؛ مردم اعتراض کردند از جمله مردم در مشهد مقدس در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند، ولی پاسخ رژیم ددمنش پهلوی، شهادت، شکنجه، تبعید و زندان بود؛ ما بایستی عفاف و حجاب را به عنوان یک ارزش اسلامی و واجب و ضرورت به عنوان ارزش اسلامی و انسانی و به عنوان فضیلت بایستی در جامعه خود ترویج وگسترش دهیم و سازمان های مردمی دولت نهاد دست به دست هم دهند که این واجب الهی انشا الله روز به روز در جامعه گسترش پیدا کند.
از خداوند تبارک و تعالی برای همه شهدا و شهدایی که در راه احیاء ارزش عفاف و حجاب در ۲۱ تیر و پس از آن تا این زمان به شهادت رسیده اند، از خداوند تبارک و تعالی علوّ درجات را درخواست می کنم.

روز مالیات

۱۷ تیر نیز روز مالیات را در پیش داریم که بایستی از کسانی که در این عرصه حضور دارند و انجام وظیفه می کنند، تشکر و قدردانی کنیم ولی هنوز در جامعه ما فرار مالیاتی فراوان است و به نقطه مطلوب نرسیده ایم. بایستی مسئولین کشوری و مسئولیت استانی ما به یک نقشه، برنامه و اقدام صحیح نسبت به آنانی که فرار مالیاتی دارند، حتماً اقدامات لازم را انجام دهند، چون باعث می شود که با رشد و پیشرفتی که حاصل می شود، فاصله داشته باشیم.