گردهمایی گزینش گران دستگاه های اجرایی استان لرستان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، دکتر زیویار استاندار لرستان، و جمع گزینش گران استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

گردهمایی گزینش گران دستگاه های اجرایی استان لرستان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، دکتر زیویار استاندار لرستان، و جمع گزینش گران استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار گردید.
دی 15, 1402
270 بازدید

همایش گزینشگران استان صبح روز پنجشنبه ۱۴ دیماه، گردهمایی گزینش گران دستگاه های اجرایی استان لرستان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، دکتر زیویار استاندار لرستان، و جمع گزینش گران استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید […]

همایش گزینشگران استان

صبح روز پنجشنبه ۱۴ دیماه، گردهمایی گزینش گران دستگاه های اجرایی استان لرستان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد، دکتر زیویار استاندار لرستان، و جمع گزینش گران استانی در محل سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در گردهمایی گزینشگران دستگاه‌های اجرایی استان لرستان، که بمناسبت هفته گزینش (۱۰ تا۱۶ دیماه) برگزار گردید عنوان کرد:

هفته گزینش

تأسیس گزینش(هفته گزینش) از کارهای بسیار مهمی بود که با دوراندیشی امام عظیم الشأن در راستای جذب نیرو در دستگاه‌های اجرایی، با ساز و کارهای خودش ایجاد شد.

مسئولیت سنگین

مسئولیت گزینشگران مسئولیتی پر زحمت دقیق و همراه با ظرافت خاصی است، که هرگاه بر پایه عدل و انصاف باشد، پرثواب و پرفضیلت است، گزینش بمعنای انتخاب، امر طبیعی است،انسان در خوردن، آشامیدن، پوشیدن لباس،انتخاب دوست، دست به گزینش میزند،و قطعاً در باقی موارد، خصوصاً امور کشور نیازمند این است که با حساسیت بیشتری دنبال شود.

ضرورت گزینش

هر قسمتی از دستگاههای اجرایی قطعاً برای پیشبرد فعالیتهای خود و رسیدن به نقطه مطلوب اهدافی دارند، یکی از آن اهداف جذب نیروی کار مناسب و کارآمد است که در هربخش ممکن است داوطلبان و متقاضیان فراوانی مراجعه کنند، لذا درچنین حالتی گزینش افراد،از لحاظ صلاحیت عمومی، علمی،اخلاقی‌ و حرفه ای ضرورت دارد.

 قرآن و گزینش

در آیه ۲۶ سوره قصص که داستان حضرت شعیب«ع» و حضرت موسی«ع» را بیان میکند،دو خصوصیت مهم (کاردانی و امانت داری) را برای بکارگیری حضرت موسی بیان میکند که در آیه شریفه با دو صفت «حفیظ و علیم» به آن اشاره شده است،

«اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»
ترجمه: بهترین کسی که استخدام میکنی آنکسی است که نیرومند و امین باشد، و او دارای این صفات است.

 خصوصیات مهم در گزینش

 آنچه از آیه شریفه دریافت میشود این موضوع است که، دانایی و امانتداری دو خصوصیت مهم است که در گزینش باید مورد ملاحظه قرار گیرد، و البته موارد دیگر از قبیل:
▫️تعهد، تدین، تخصص
▫️دلبستگی به ارزش‌ها
▫️انقلابی گری
▫️اخلاق مداری
▫️و عدالتخواهی برای گزینش افراد یک امر ضروری است، لازم به توضیح است که در انتخاب افراد باید تعهد و تخصص با هم باشد، انسان متعهد، مسئولیتی را که در توان او نیست نمیپذیرد.

ردصلاحیت بر اساس موازین قانونی

همچنان که گفته شد دقت در امر گزینش بسیار لازم و ضروری است، اما گاهی ممکن است براساس
▪️عدم گزینش صحیح
▪️یاعدم رعایت موازین قانونی دراحراز صلاحیت افراد
▪️عدم توجه به آیین نامه های گزینشی
▪️یا اعمال سلیقه‌های شخصی،
یکسری افراد سالم رد شوند، و بجای آنها افرادی ناسالم و مضر، و فاقد صلاحیت بکارگیری شوند،لذا در امر گزینش باید از هرگونه از این موارد بشدت پرهیز شود، و گزینش نباید مانعی بر سر راه انسانهای دانا، توانا،متعهد و انقلابی باشد.

 قوانین ومقررات

گزینش کننده نقطه وسط دایره است، مسئول گزینش وظیفه بسیار سنگینی را در قبال نیروهای رسمی، قراردادی، پیمانی، حجمی، روزمزد، و عناوین مشابه دارد، گاهی ممکن است در اینچنین مواردی منفذی برای گزینشگران ایجاد شود، که نسبت به
▪️تبعیض
▪️توصیه‌های فراقونی
▪️و نگاه قومی کار گزینش را سخت کند، و از این جهت کلیه گزینشگران در این چنین مواردی لازم است که با رعایت تقوا ،و رعایت حق و حقوق افراد عمل نمایند.

استمرارگزینش

 بعضاً اتفاق می‌افتد که در راستای جذب افراد برای سازمان‌ها و ادارات مختلف گزینشهایی صورت میگیرد و افراد با احراز صلاحیت وارد در عرصه خدمت میشوند، اما ممکن است در خلال انجام خدمت افراد دچار خبط و اشتباهاتی شوند، لذا ایجاب میکند برای استمرار کار افراد در ادارات و سازمانها، گزینش نیز استمرار پیدا کند، که این خود نیازمند قوانین و مقررات است.

 حراست از یادگاری امام

 همانطور که گفته شد،ایجاد و تاسیس گزینش در ادارات و سازمان‌ها و نهادها از ابتکارات ارزشمند حضرت امام راحل بود،که این خود به تنهایی اکتفا نمیکند و باید از این ابتکار و یادگاری که ایشان برای ما بجای گذاشتند حراست و نگهبانی شود، ما بعضاً شاهد ورود افرادی در سیستم اداری و سازمانی هستیم که متأسفانه بدون گزینش بکار گیری شده اند،در اینچنین مواردی به غیر از ورود گزینشگران، مجموعه‌هایی مانند بازرسی وحراست باید به اینچنین موضوعاتی ورود کنند،و علیه افراد و دستگاه‌هایی که بدون ضابطه نسبت به جذب اقدام کرده‌اند اعلام جرم شود،درهمه این موارد باید به قانون احترام گذاشته شود، وافراد گزینشگر مغلوب زیاده خواهی افراد نشوند، و ازهرگونه اقدامی که خلاف قانون است بشدت پرهیز کنند.

1402/10/15