سلسله جلسات بیان آموزههایی از قرآن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد طرح «یکشنبههای قرآنی، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه آزاد واحد خرم آباد برگزار گردید. ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۹ جمادی الاول در محل دانشگاه آزاد واحد خرم آباد، بعد از اقامه نماز […]
سلسله جلسات بیان آموزههایی از قرآن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
طرح «یکشنبههای قرآنی، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی در دانشگاه آزاد واحد خرم آباد برگزار گردید.
۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۹ جمادی الاول در محل دانشگاه آزاد واحد خرم آباد، بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با طرح مقدمه ای کوتاه، به بیان آموزه هایی از قرآن کریم و تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
قرآن کلام محبوب
قرآن کلام خدای مهربانی است که محبوب همه ماست، و هر کسی علاقمند است که نامه محبوبش را بخواند، و قرآن نامهای از طرف خداوند رحمان و رحیم است به گونهای که هرچه انسان به آن نزدیک میشود و انس پیدا میکند صفای دل و روح و جانش میشود و باعث تزکیه انسان است، و به واسطه تلاوت و انس و تدبر در قرآن انسان تربیت قرآنی میشود.
تربیت قرآنی
مقررات و آییننامهها همه در جای خودش لازم است اما مبحث تربیت بسیار مهم است و میتواند در جامعه و خانواده موثر باشد و کار اساسی را انجام میدهد، دقت در مباحث مختلف قرآنی در ارتباط با تاریخ گذشتگان علل و عوامل پیشرفت و شکلگیری تمدنها و افول و سقوط و زوال تمدنها و غیره اینها نکاتی است که با تدبر در قرآن میتوان به آنها دست یافت، همه این موارد میتواند برای رشد و تعالی جامعه ما مفید باشد.
انحرافات یهودیان
در ادامه مباحث آموزههایی از قرآن کریم به اینجا رسیدیم که با مبعث حضرت رسول اکرم«ص» کجروی و انحرافات یهودیان شروع شد، یهودیانی که آمده بودند در مدینه ساکن شده بودند، چون از قبل نشانههایی از مبعث رسول اکرم در مکه و هجرت به مدینه بدست آورده بودند، جزء اولین گروههایی بودند که قصد داشتند به پیامبر ایمان بیاورند ولی وقتی پیامبر مبعوث شد، اینها جزء لجوجترین و معاندترین افراد شدند.
نزول نعمت در قبال انجام تعهدات
و گفته شد، نعمتی که خداوند میدهد بصورت مطلق نیست، بلکه مشروط است، لذا به قوم یهود، نعمت را در قبال انجام تعهدات و پیمان هایی که متعهد شدند داد و استمرار پیدا کرد، و به آنها فرمود که اگر نقض عهد کنند آن نعمتها گرفته میشود، لذا در آیه ۸۳ سوره بقره و در سوره مائده آیه ۱۲ تعهدات یهود را ذکر میکند، که در جلسه پیشین به آنها اشاره شد.
تصدیق کتاب آسمانی
در آیه ۴۱ سوره مبارکه بقره فرمود:
«وَءَامِنُواْ بِمَآ أَنزَلۡتُ مُصَدِّقٗا لِّمَا مَعَكُمۡ وَلَا تَكُونُوٓاْ أَوَّلَ كَافِرِۭ بِهِۦۖ وَلَا تَشۡتَرُواْ بِـَٔايَٰتِي ثَمَنٗا قَلِيلٗا وَإِيَّـٰيَ فَٱتَّقُونِ»
ترجمه:و به قرآنى كه فرستادم ايمان آوريد كه تورات شما را تصديق میكند، و اوّل كافر به آن نباشيد، و آيات مرا به بهاى اندك نفروشيد، و تنها از قهر من بپرهيزيد.
نشانههای پیامبر اسلام بلکه نشانههای یاران پیامبر در تورات و انجیل آمده است و آنجا بیان شده، پس ایمان بیاورید، شما قرار بود جزء اولین گروهها باشید که ایمان بیاورید اما اولین گروههایی شدید که کفر ورزیدید و نبوت پیامبر را رد کردید، بخاطر دنیا در مقابل خداوند متعال نایستید.
بعثت پیامبر و تحولات
با بعثت پیامبر اکرم منزلت اجتماعی بعضی افراد دچار تغییر شد، همچنان که در انقلاب ما نیز اینچنین بود، و افراد زیادی غربال شدند، حضرت علی«ع» میفرماید: «وَالَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً» حضرت فرمودند، اگر من زمام امور را بدست بگیرم افراد شایستهای را که در پایین ترین درجات هستند بالا میآورم، و افراد ناشایستهای که بالا هستند پایین میآورم، حالا میفرماید آیات قرآن را بخاطر مقام و منزلت و حب دنیوی و مسائل دنیایی معامله نکنید، اگر قرار است بترسید، از نافرمانی خداوند بپرهیزید.
تصدیق قرآن کریم
در آیه ۸۹ و ۱۰۱ سوره بقره بحث در خصوص تصدیق قرآن و نشانههای آن در تورات و کتب دیگر است که ذکر شده:
«وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ»
ترجمه: و هنگامی که برای آنان از سوی خدا کتابی چون قرآن آمد که تصدیق کننده توراتی است که با آنان است، و همواره پیش از نزولش به خودشان در سایه ایمان به آن مژده پیروزی بر کافران می دادند، پس با این وصف زمانی که قرآن که پیش از نزولش آن را با پیشگویی تورات می شناختند نزد آنان آمد، به آن کافر شدند؛ پس لعنت خدا بر کافران باد.
شبهه
حالا ممکن است پرسشی پیش آید که با توجه به اینکه کتاب تورات و انجیل تحریف شدهاند چگونه میتوانند تصدیق کننده باشند، جواب این است که وقتی قرآن به تورات و انجیل ارجاع میشود معلوم میشود که این دو کتاب آن زمان تحریف نشده اند.
در جاهایی از قرآن میفرماید، «یسمعون کلان الله» آنها کلام خدا را میشنیدند اما «یحرفون الکلم»
پاسخ دیگر، قرآن اشاره دارد که بعضی مطالب در دو کتاب تورات و انجیل حق است و بعضی از آیات آن تحریف شده، این آیه که میفرماید نشانههای قرآن در تورات و انجیل هست، اشاره دارد به آن بخشی که تحریف نشده است ولی به صراحت در آیات اشاراتی دیگر دارد.
تبعیت از فرستاده خدا
در سوره اعراف آیه ۱۵۷ میفرماید:
«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ »
ترجمه: هم آنانکه پیروی کنند از آن رسول خاتم و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آنهاست (نام و نشان و اوصاف) او را نگاشته مییابند که آنها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد.
آنها از کسی تبعیت میکنند که حق رسالت دارد، و هم نبی است خبر ابلاغ میکند، و هم رسول است و وظیفه اجرایی دارد، پیامبری که نه در مکتبی درس خوانده، نه کسی دیده با قلم چیزی بنویسد، یک اینچنین خصوصیاتی در مورد حضرت رسول در کتاب آنها نوشته شده است.
کما اینکه در سوره بقره آیه ۱۴۶ میفرماید: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ»
ترجمه: اهل کتاب، پیامبر اسلام را بر اساس اوصافش که در تورات و انجیل خوانده اند می شناسند، بگونه ای که پسران خود را می شناسند؛ و مسلماً گروهی از آنان حق را در حالی که می دانند، پنهان می دارند.
نشانههای حقیقی قرآن
لذا نشانههای حقیقی و واقعی قرآن هم در تورات است و هم در انجیل، البته در طول زمان این دو کتاب دچار تغییر شدند. خداوند این کتاب ارزشمند و گرانبهای قرآن را در اختیار ما قرار داده، ان شاءالله که بتوانیم به قرآن عمل کنیم و در زندگی فردی، اجتماعی، خانواد موگی، و حتی محیطهای آموزشی، علمی و دانشگاهی که ضرورت بیشتری دارد اسباب ترویج آنرا فراهم کنیم.
«والحمدلله رب العالمین»
لازم بذکر است در ابتدای این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد برگزار گردید.
1402/9/12
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.