هفدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم (آموزه های قرآنی) در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار […]
هفدهمین جلسه تفسیر قرآن کریم (آموزه های قرآنی)
در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.
در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۲۱ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات کلیه هم استانی های عزیز، نمازگزاران و روزه داران…
در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان از خداوند تبارک و تعالی درخواست میکنیم و امیدواریم، آنچه در نیت مان بود، و بر زبان آوردیم، همه آنها را برای همه ما و جامعه و امت اسلامی مقدر بفرماید،
این روزها متعلق به مولی الموحدین حضرت علی «علیه السلام» است…
(کتاب فضل تو را آب بحر كافى نیست
كه تر كنم سر انگشت و صفحه بشمارم)
فضیلت علی«ع» از لسان پیامبر«ص»
رسول گرامی اسلام«ص» فرمود:
یا علی بغیر از من و خدا کسی به عمق فضائل تو پی نبرده است، و غیر از تو و من کسی آنچنان که شایسته است خدا را نشناخته است.
فضائل علی«ع» پایان ندارد
ابن عباس از رسول الله«ص» نقل میکند، که در شان مولا فرمود:
اگر دریاها جوهر بشوند، و درختان قلم بشوند، و اجنه حسابگر بشوند، و همه انسانها هم بنویسند، آب دریا به اتمام میرسد، جوهر تمام میشود، ولی فضائل علی به پایان نمیرسد.
ولی همین علی بن ابیطالب شهید جهالت خط نفاق و منافقین میشود.
سرلوحه اعمال مومن
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: عُنْوانُ صحیفَهِ الْمُؤمِنِ حُبُّ علی بْنِ ابیطالِبٍ…
ترجمه:
پیامبر اکرم«ص» در جایی دیگر در فضیلت بی شمار پسرعموی بزرگوارش فرمود:
سرآغاز و عنوان نامه اعمال مومن حب «علی ابن ابیطالب» است.
روز شهادت علی «ع» شعائرالله است
پس روز شهادت امام علی«ع» را باید تعظیم کرد و گرامیداشت تعظیم شعائر الهی، نشاندهنده تقوای درونی است، انسان هایی که از درون تقوا الهی را تعظیم می کنند و تبلیغ می کنند.
سالروز شهادت مولا علی«ع»
▫️ روز عزای همه شیعیان
▫️بلکه عزای همه عدالت طلبان
▫️و آزادگان است…
باید این روز را با تعزیه، با شرکت در مجالس عزا، زنده نگه داشت.
وضعیت بد منافق
در ادامه آیاتی که مربوط به منافقین است در آیه ۱۷ سوره مبارکه بقره، که به وضعیت خودِ فرد منافق اشاره فرمود، که مَثَل فرد منافق، مانند کسی است که در بیابانی آتشی را روشن کند، و زمانیکه اطرافش روشن شده و دوباره خاموش می شود، و خداوند او را در تاریکی رها کند،و در تاریکی که راه نجاتی ندارد.
سرگذشت تلخ منافقان
«أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ مِنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ»
ترجمه:
یا سرگذشت آنان سرگذشتِ دچار شدگان به رگباری شدید از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برقی است، آنان انگشتانشان را از صدایِ هولناکِ صاعقه ها به خاطر بیم مرگ در گوش هایشان می گذارند در حالی که راه گریزی از مرگ برای آنان نیست و خدا به کافرانْ احاطه همه جانبه دارد.
این نشان دهنده تصویری از یک منافق است، منافق هدفش و تمام تلاشش تحقیر و استحضار مسلمانان است.
چهره واقعی منافقین
▫️نافرمانی از دستور خدا
▫️سرپیچی از فرمان رسول خدا جزء کارهای آنهاست
▫️شایعهسازی علیه مسلمانان
▫️دوستی با کفار بر علیه مسلمانان
▫️رفیق و همراه روزهای پیروزی برای رسیدن به غنائم
▫️و دشمنی با مسلمانان در روزهای سخت
▫️نگرانی از موفقیت مسلمانان و شادی در شکست آنان
▫️عدم حق پذیری در وجود آنها
▫️و مانع شنیدن پیام حق اسلام و مسلمین به گوش دیگران می شدند
▫️سخن حق بر زبان نمی آوردند
▫️چشم پیشرفت مسلمانان را نداشتند
▫️ اگر منافق حق پذیر نبود گویا کر است
▫️منافقینی که سخن حق بر زبان نمی آوردند لال هستند
▫️پیشرفت و گسترش مسلمین و اسلام را نمی دیدند، لذا می گوید کور اند
صمُّ بُكۡمٌ عُمۡيٞ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ
این تعابیر
▫️کر
▫️لال
▫️و کور در قرآن بخاطر همین است…
منافق وقتی کسی سخن حق بر زبان نیاورد میشود لال
وقتی سخن حق را نشنید میشود کر
وقتی حقائق پیرامون را مشاهده نکرد میشود کور
جهاد و پیشرفت مسلمانان خار چشم منافقان
این جهاد و پیشرفت، و پیروزی مسلمانان یکی پس از دیگری چشمان منافقین را خیره میکرد، و آن همان صاعقه آسمانی است، همان مجازاتی است که در دنیا منافقین گرفتار آن میشوند و در آخرت هم دچار خواهند شد.
«يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ ۖ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
ترجمه:
نزدیک است که آن برقِ بسیار رخشنده، روشنیِ چشم های آنان را برباید؛ زمانی که آنان را روشنی دهد، در آن روشنی راه می روند و چون محیط را بر آنان تاریک کند، می ایستند و اگر خدا می خواست شنواییِ گوش و بیناییِ چشم آنان را نابود می کرد؛ زیرا خدا بر هر کاری تواناست.
هرکس سنت های الهی را زیر پا بگذارد و پایمال کند طبیعتاً شکست نصیبش خواهد شد و بدبختی شامل حالش می شود
عبودیت
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
ترجمه:
ای مردم! پروردگارتان را که شما و پیشینیان شما را آفریده است، بپرستید تا با پرستیدن او پروا پیشه شوید.
در آیات قبل وضعیت متقین و کفار و منافقین را بیان نمود، در این آیه «ناس» را خطاب قرار میدهد.
به مردم خطاب کردن نشان دهنده آن است که نزول قرآن به طبقه یا گروه خاصی تعلق ندارد، همه مردم مورد هدف هستند.
چرا پروردگار را عبادت کنیم؟
می فرماید خداوند متعال همان کسی است که شما را آفرید و قبل از شما را نیز آفرید،
در حقیقت این کلام یک راهنمایی است، عبادت کن چون به تو نعمت دادیم.
در راهنمایی دیگران در امر به معروف و نهی از منکر یادآوری نعمتها میتواند راه را برای تأثیر گذاری بیشتر نماید، قطعاً با زبان زننده نمیشود دیگران را در مسیر هدایت قرار داد.
اشاره مردم به پرستشی که نیاکان و ماقبل آنها انجام داده اند را با بیان اینکه نسلهای قبل از شما را نیز خدا آفریده است پاسخ میدهد.
آفرینش برای انسان
یک ظرافت و نکته لطیفی در اینجا هست و آن اینکه آفرینش هستی برای انسان خلق شده «لکم ما فی الارض جمیعا»
▫️پس هدف از آفرینش، انسان است
▫️انسان را نیز، برای عبادت آفرید
«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
اساس بندگی
▫️عبودیت و بندگی
▫️انجام واجبات
▫️ترک محرمات
▫️ باور به اعتقادات
▫️باور به اصول دین
▫️ التزام عملی و انجام فروع دین
▫️ خدمترسانی به مردم
▫️احسان
▫️ جهاد
اینها نیز بنوعی بندگی خداوند است.
خدمت رسانی به مردم، احساس مسئولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی از خصوصیات یک بنده مومن است، این همان مصداقی از عبودیت است، اگر عبودیت مطرح است برای رسیدن به تقواست.
صیاد دلها
شهدا و جانبازان و آزادگان ما احساس مسئولیت داشتند، ما در هشت سال دفاع مقدس افرادی داشتیم که در رفاه و آسایش بودند، میتوانستند در جبهه حضور نداشته باشند ولی احساس مسئولیت کردند.
شهید گرامی صیاد شیرازی که این روزها سالگرد این شهید عزیز است، آن احساس مسئولیت شهید صیاد و دیگر رزمندگان است، عبودیت و بندگی او و امثال او در مقابل پروردگار است که آنها را وادار کرد که در این عرصه حضور پیدا کنند، صیاد میتوانست بازنشسته شود و بگوید وظیفه خودم را انجام دادم، و الان دوران بهرهبرداری از زندگی دنیا است، به زندگی شخصی خودمان رسیدگی کنیم، اما عبودیت برای رسیدن به تقوا که ذکر می کند «لعلکم تتقون» رسیدن به فلاح و رستگاری دنیا و آخرت است آنها را به عرصه و میدان می کشاند.
البته عبودیت نیز خودش مراحلی دارد ان شاالله در جلسات دیگر به آن خواهیم پرداخت.
«والحمدلله رب العالمین»
1402/1/21
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.