در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 19 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

 در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 19 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
فروردین 20, 1402
106 بازدید

در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.  در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان […]

در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.

 در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۱۹ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات کلیه هم استانی های عزیز، نمازگزاران و روزه داران در این ماه مبارک رمضان، در هفدهمین روز از ماه شریف هستیم خداوند متعال به شایستگی از همه قبول فرماید ان شاءالله…

به آیه ۱۴ سوره بقره رسیدیم که می‌فرماید:

«وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ»

 ترجمه:
و هنگامی که با اهل ایمان دیدار کنند، گویند: ما ایمان آوردیم و چون با شیطان هایشان [که سرانِ شرک و کفرند] خلوت گزینند، گویند: بدون شک ما با شماییم، جز این نیست که ما با تظاهر به ایمان آنان را مسخره می کنیم.

این آیه شریفه همان دو چهره بودن آنها را نشان می دهد، و بیان کننده این است که ظاهر و باطن آن ها باهم متفاوت است

به کسانی که هم فکر آنها هستند قرآن کریم به نام شیاطین یاد می کند

ریشه شیاطین و شیطان از «شطن» می باشد، یعنی هر کسی که مانع خیر بشود، هر چیزی که باعث میشود انسان از حق و خیر فاصله بگیرد آن شیطان است، حالا ممکن است انسان یا جن یا هر چیز دیگری باشد

 شیطان و ابلیس

بنابراین کلمه شیطان هم به انسانی که بازدارنده از کار خیر و از راه حق است اطلاق میشود، و هم به غیر انسان شیطان می گویند،

 ولی ابلیس نام خاص آن موجودی است که حضرت آدم را از جایی که مثل بهشت بود فریب داد

ممکن است ابلیس در بازدارندگی از راه حق نیز درباره انسانها نقش داشته باشد، ولی شیطان هم به ابلیس گفته می‌شود هم به غیر ابلیس

کما اینکه منافقین به «شیاطینهم» مراجعه می کنند، یعنی آنهایی هستند که بازدارنده از راه خیر و حق هستند، ممکن است در هر مجموعه ای اینچنین افرادی وجود داشته باشد.

چهره منافقین

اینها نشان دهنده آن است که
▫️منافق شهامت ندارد، این که حقیقت را بگوید
▫️صداقت ندارد

برخلاف کفار که کاملاً کفرشان را آشکار می کردند، لذا باید مراقب منافقین بود، در هر جایی ممکن است نفوذ کنند که ظاهر آن ها با مسلمانان است ولی باطنشان با کفار باشند.

 تماس آنها با مسلمانان علنی است می‌گویند ما با مسلمانان هستیم ولی زمانی که در پنهان قرار می گیرند نمی گویند که ما با کفار و مشرکین هستیم

منافقین تشکیلاتی کار می‌کنند

چون قرار است ایمان خودشان را ظاهر کنند و کفر و شرک خود را پنهان کنند لذا ارتباطات تشکیلاتی آنها با کفار بر ضد ادیان الهی و اسلام پنهانی است، و این نشان می‌دهد
▫️که کار تشکیلاتی می کنند
▫️جلسات سری دارند «خلوا الی شیاطینهم»

و در ادبیات عرب «انا معکم» علامت استمرار را می رساند، یعنی ما، در معیت شما ثابت‌قدم هستیم، با مسلمانان زبانی ایمان می آورند، اما در ارتباط با «انّ» همراه با تاکید است، یعنی اینکه حتماً با شما هستیم و به خاطر اینکه خیال کفار را راحت کنند می‌گویند ما مسلمانان را مسخره می‌کنیم اما خداوند پاسخ میدهد

خداوند منافقین را استهزاء می‌کند

«الله یستهزء بهم»
اگر پای مسخره باشد خداوند آنها را مسخره میکند، معلوم میشود مقابله اصلی در مخالفت با منافقین خود خداوند است، یعنی
شما در مقابل خدا و راه خدا ایستاده اید

البته منظور از تمسخر خدا این نیست که هر کاری که منافقین انجام میدهند، تمسخر می کنند به این معنا باشد که خدا نیز اینچنین میکند، این مسخره خدا به این معناست که مجازات شما با من است.

«وَيَمُدُّهُمۡ فِي طُغۡيَٰنِهِمۡ يَعۡمَهُونَ»

و در این سرکشی و طغیان به خدا شما را به حال خودتان وا می گذارد تا حیران و سرگردان بشوید، تا در همین نافرمانی و سرکشی باقی بمانید تا چشم حقیقت بین شما کور بشود «یعمهون»

مجازات سه گانه خداوند

مجازاتی که خداوند راجع به مجرمین انجام می دهند به سه شیوه است:

▫️فرض کنید شخصی عینکش کثیف است
بلافاصله آن را تمیز میکند
▫️ یا لکه ای بر روی لباسش می افتد بلافاصله نمی‌شود آن را پاک کند، ممکن است طول بکشد
▫️یک زمانی فرش آلوده می‌شود شستشوی آن سخت تر و طولانی تر است .پس کیفرخداوند
▫️یک زمانی فوری
▫️میان مدت
▫️ بلند مدت

برخورد خداوند با گنهکاران سه شکل دارد، یک زمانی شخص آدم خوبی است یک زمانی به مجازات کوچک یا هشدار کوتاهی به او می‌دهد در جا او را متنبه می کند.

گاهی به شکل دوم برخورد میکند، مثل اینکه آن شخص سوابق متفاوتی دارد، اما هنوز آمادگی دارد در امتحان الهی قبول بشود، ممکن است مدتی مجازات او را نگه دارد.

فلسفه مهلت به کافران

 یک زمانی به شکل سوم است، او را کاری ندارد، مهلت می‌دهد که به گناهانش بیفزاید اما زمان حساب و کتاب باید تاوان همه آنها را پس دهد.

یک زمانی شخصی رذیلت ها را پنهان نمی‌کند و علنا گناه می‌کند، اما زرق و برق دنیا زیاد دارد، مشکلات مادی ندارد، تصور نشود که خدا او را دوست دارد، خدا به او مهلت داده تا مجازات اصلی را برای او بعمل بیاورد، لذا اگر خدا را دوست می داشت با یک تنبه کوچک را بیدار می‌شد.

که در آیه ۱۷۸ آل عمران صریحا به آن تصریح شده است…

«وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ»

ترجمه:
و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است.

لذا آنها باطنشان کور می شوند
«أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‌ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُوا مُهْتَدِينَ‌»

 ترجمه:
منافقین کسانی هستند که گمراهی را به جای هدایت خریدند، پس تجارتشان سود نکرد و از راه یافتگان [به سوی حق] نبودند.

حجت باطنی و ظاهری

آن استعداد
▫️ فطرت سالم عقل
▫️ حجت باطنی
▫️حجت ظاهری…
با رسول اکرم و کتاب خدا این معامله را کردند و گمراهی را برای خودشان خریدند

ماهیت دنیا

دنیا بازار تجارت و انسان تاجر است
▫️ چیزی می دهد
▫️ و چیزی می گیرد
▫️اعمال صالح
▫️ احسان
▫️انجام واجبات
▫️ و ترک محرمات
▫️دوری از شبهات می‌دهد
▫️رضایت و خوشنودی خدا را به دست می‌آورد
یک انسان بصیر تیزبین آگاه این کار را انجام میدهد، همه امکانات و استعدادها و توانایی‌های درونی و برونی را به کار می‌گیرد و در این بازار تجارت سود می کند.

 اما منافقین ضرر کرده اند، چون از این داد و ستد ضرر کردند، چیزی برای خودشان به ارمغان نیاوردند

اینها هدایت الهی را از دست دادند، در مقابل، مومنین که بر قطار هدایت سوار شدند مومنین هادی و هدایت آنها از طرف پروردگارشان است،
اما منافقین سوار بر مرکب ضلالت اند، مومنین سوار بر مرکب هدایت، هادی مومنین خدا، و هادی منافقین شیطان است

«والحمدلله رب العالمین»

1402/1/19