در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید. در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان […]
در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.
در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۱۳ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
انبیاء، صدیقین، شهدا، صالحین
زمانیکه یک انقلاب رخ میدهد، در میان انقلابیون و کسانی که حقیقتاً به دنبال اصلاح جامعه هستند سطوح مختلفی وجود دارد، در قرآن از آنها بعنوان
▫️ انبیا
▫️صدیقین
▫️ شهدا
▫️صالحین یاد میشود.
مقام و جایگاه اصلاح گران حقیقی
انبیا بعنوان رهبران و اصلاح گران حقیقی
صدیقین بعنوان کسانی که در ظاهر و باطن با جان و مالشان در خدمت انبیا هستند
شهدا کسانی هستند که در این مسیر جانفشانی میکنند و شهید میشوند.
صالحین کسانی هستند که پرچم شهدا را بر سر دست میگیرند و راه آنان را ادامه می دهند.
پس یک انقلابی که بدنبال تغییر و تحول اساسی و بنیادی است، اگر بخواهد به وضعیت مطلوب برسد و جامعه را نجات دهد یک اینچنین کسانی را مانند:
(انبیا صدیقین شهدا و صالحین) نیاز دارد.
جایگاه منافقان و کافران
در مقابل این حرکت اصلاحی دو گروه دیگر هستند،
▫️کافران
▫️و منافقان
کافران یا همان پوشاننده حق، کسانی هستند که در ظاهر و باطن یکی هستند و بر علیه حق و حقیقت مبارزه می کنندوتقابلشان آشکاراست.
منافقین کسانی هستند که در ظاهر می گویند ما با مسلمانان هستیم ولی در باطن ایمان نیاورده اند، کافرند، و با جبهه کفار هستند.
استمرار در ایمان
در آیات سوره بقره چهار آیه از آیات راجع به مومنین و متقین هست که همه را با فعل مضارع ذکر می کند «یومنون یوقنون و…..» یعنی اینها کسانی هستند که ایمانشان استمرار دارد قطع نمی شود، اینطور نیست که گاهی ایمان داشته باشند و گاهی خیر.
▫️ و اقامه نمازشان،
▫️انفاقشان،
▫️ و یقین همیشگی به آخرت دارندومتزلزل نیست.
۱۳ آیه درباره منافقین است که مطالب ارزشمندی رادرخصوصیات انها ذکر می کند،
علاوه بر اینکه ما سوره ای به نام منافقین داریم و در جاهای مختلفی از سوره های قران منافقین را توصیف کرده است به خاطر چند چهره بودن آنها سوره ای بنام منافقین ذکر شده در جاهای قرآن به ویژگی های آنها میپردازد.
لذا نشاندهنده آن است که مسلمانان و مومنان نسبت به منافقین باید هوشیار باشند.
ریشه اصلی نفاق چیست ؟
«نفاق» در لغت ازریشه نافقاء راه زیرزمینی و پنهانی است، به همین جهت در زبان عرب به تونل، نَفَق می گویند، یعنی راهی که پنهان است و ورودی و خروجی دارد. از این رو به موش صحرایی که در زیر زمین کانال می زند و از یک در وارد می شود و چنانچه خطری او را تهدید کرد از در دیگر که معمولاً نامرئی است فرار می کند نافقاء می گویند.
چند چهره بودن منافق
منافقین در رویارویی با مسلمانان حیله بکار می برند؛ اگر کفار پیروز شدند با آنها هستند، اگر مسلمانان پیروز شدند به ظاهر با آنها هستند، ولی در باطن با کفار هستند، پس منافق را از این بابت منافق گفتهاند.
این گروه منافقین بمراتب از کفار خطرناک تر هستند.
عذاب منافقین
در آیه ۱۴۵ سوره نساء می فرماید:
«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا»
ترجمه:
بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.
درک به چه معناست؟
درک بمعنای طبقه است، اینکه در آیه شریفه آمده است «الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ» يعنى طبقه پائين تر، جایی که برای منافقین در جهنم مهیا شده است.
حضور منافقین در مدینه
حضور منافقین در مدینه به مراتب از مکه پررنگ تر بود، چرا که در مکه هم محاصره اقتصادی بود و هم مبارزه، و منافقین جایی برای عرض اندام نداشتند که بخواهند از حکومت بهرهبرداری کنند، پیامبر اکرم در مدینه تشکیل حکومت داده بود، از طرفی یهودیانِ در مدینه دارای ثروت و بعضاً با سواد و دانشمند و مورد احترام حضور داشتند، مردم دور آنها حلقه میزدند، اما به محض ورود پیامبر اکرم به مدینه همه دور تا دور پیامبر اجتماع کردند و یهودیان تنها ماندند، معادله یهودیان به هم خورد.
یهودیان وقتی دیدند که دیگر جایگاهی ندارند به ظاهر گفتند ما مسلمان شدیم، ولی در حقیقت و در باطن کافر بودند، و ایمان نیاوردند، در همین آیه ۸ سوره بقره می فرماید:
«و ما هم بمومنین» اینان بظاهر ایمان آوردهاند ولی در باطن هنوز ایمان نیاورده اند.
نفاق ضعیف ونفاق شدید
منافق چند چهره است و ظاهرش شکل دیگری است البته خود نفاق هم شدت و ضعف دارد
انسان باید از آن حالت ضعیف هم پرهیز نماید،گاهی شخص مومن هست ولی رگه هایی ضعیف از نفاق در رفتار و گفتارش موجود است و باید از این حالت که در مواردی در فرهنگ ما رخنه کرده، پرهیز کنیم و مانع عمق بخشیدن نفاق این حالت بشویم.
گاهی خیلی از این کلمات تعارف آمیز بکار میبریم،شائبه آن رگه های ضعیف را تقویت میکند، با هرکسی به میزان ارتباطی که هست گفتگو کنیم، و باید تلاش کنیم که ظاهر و باطن با هم یکی باشد.
صدق در گفتار و عمل
آنزمان که آیه شریفه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را میخوانیم باید قول و فعل ما یکی باشد، زمانی که شخص مومن مثلاً برای یک معامله از انواع حیله ها استفاده کند، و از اینطرف نماز بخواند و آیه مذکور را قرائت کند، با آن جمله جور در نمی آید، لذا بایستی در این امور دقت شود.
در این آیه می فرماید:
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ»
این نشان میدهد که ایمان یک امر قلبی است، و ایمان به مبدا و معاد جزء ارکان اساسی است، و اینکه نشان میدهد که خداوند متعال از درون انسانها آگاه است، ظاهر و باطن افراد را میداند، خداوند آشکار میکند آنچه را که پنهان کرده اید.
منافق در روایات
در روایتی از سه گروه بعنوان منافقین یاد میشود:
▫️ کسانی که دروغ میگویند
▫️ کسانی که خیانت در امانت می کنند
▫️و کسانی که خلف وعده می کنند، حتی اگر نماز بخوانند و روزه بگیرند.
خدعه با خدا و مومنین
«یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون»
منافقین در نظر خودشان خداوند و مومنین را فریب میدهند نیرنگ میکنند، ولی حقیقت این است که آنها خودشان را فریب میدهند.
توفیق درک حضرت رسول«ص»
خوشا بحال کسانیکه در زمان پیامبر اسلام حضور داشتند و ایشان را درک کردند.
انسانی که از فطرت،از عقل،و عواطف انسانی برخوردار است،خداوند این خصوصیات را در انسان ها نهاده است، که از آنها درست استفاده کند.
راهنمایی مانند پیامبر اسلام، و ارسال رسل و انزال کتب، در این چنین موقعیتی، این انسان که میتواند سلمان و ابوذر و مقداد باشد، اما متاسفانه از این بستر استفاده نمیکند، و تبدیل به یک شخص منافق میشود.
آنها می توانستند از حجت ظاهری و باطنی استفاده کنند، برای رشد و کمال و رسیدن به درجات عالی معنوی و مادی، لذا همه اینها را پایمال و نابود کردند، و به مرتبهای رسیدند که قرآن کریم می فرماید: «وما یشعرون»
«والله مخرج ما کنتم تکتمون»
خداوند هر آنچه که شما منافقین پنهان کرده اید همه را بیرون می ریزد، پلیدیهای شما را آشکار میکند.
در سوره منافقین و جاهای دیگر آن خصوصیات منافقان را آشکار نموده نتیجه این میشود که اسلام پیروز و گسترش پیدا میکند و بیش از یک میلیارد مسلمان میشوند و اسلام و مسلمانان عزت و شکوه پیدا میکنند و منافقین جهنمی میشوند در دنیا و آخرت دچار خسران میشوند.
تجارت خانه دنیا
خلاصه آنکه دنیا تجارت خانه است،
▫️ انسان هم تاجر این دنیا است
▫️تاجر سرمایه میخواهد
▫️سرمایه انسان عقل انسان است
▫️ نعمتهایی و توانایی های که خداونددر درون انسان نهاده سرمایه های انسان است
▫️ مواهب طبیعی، امکانات مادی که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است سرمایه های انسان است
▫️و از این امکانات مادی به شکل صحیح باید استفاده کند
▫️امکانات درونی و بیرونی دارند، لذا بعضی از این تجارت سود میبرند،
تجارت پر سود
در سوره مبارکه صف آیه (۱۰ و ۱۱ )
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ»
ترجمه:
ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات می دهد؟
«تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
ترجمه:
به خدا و پیامبرش ایمان آورید، و با اموال و جان هایتان در راه خدا جهاد کنید؛ این [ایمان و جهاد] اگر [به منافع فراگیر و همیشگی آن] معرفت و آگاهی داشتید، برای شما [از هر چیزی] بهتر است.
هر کسی در این دنیا تجارت کرد،
▫️ یکی مثل مومنین و متقین
▫️یکی مثل کافران و مشرکین
قطعاً کافران دچار خسرانند.
«والحمدلله رب العالمین»
1402/1/13
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.