در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 9 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

 در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 9 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
فروردین 15, 1402
52 بازدید

در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید. در (هفتمین) روز از ماه مبارک رمضان […]

در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.

در (هفتمین) روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۹ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

با قبولی طاعات و عبادات و روزه داری همه روزه داران عزیز خداوند را شاکریم که تا به امروز یک چهارم از ماه مبارک رمضان را پشت سر گذاشته ایم و بحمدالله به این بخش از آیات رسیدیم…

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الم﴿١﴾
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾

در جلسات پیش گفته شد که
▫️ شک و تردید و سوء ظن در قرآن کلام خدای متعال راه ندارد؛
▫️همانا قرآن راهنمای انسانهای متقی است
▫️کسانیکه نماز اقامه می‌کنند
▫️و از نعمت هایی که ما به آنها داده ایم انفاق می کنند و به نیازمندان کمک می کنند.

ما هم انفاق واجب داریم هم مستحب
▫️خمس
▫️زکات
▫️قرض الحسنه
▫️ صدقه
▫️کفارات واجب
▫️ رد مظالم
▫️ اطعام مسکین…
که اینها بخشی از آن واجب است و بخشی مستحب است.

یکی از نشانه های انسان های با تقوا در کنار نماز بعنوان رابطه انسان با خدا؛ رابطه با درون و بدنه اجتماع است؛ که این هم از نشانه های تقوا است.

 فلسفه روشهای انفاق در راه خدا

 اینکه راه‌های متعددی از واجب و مستحب برای کمک به دیگران قرار دادند برای این است که بخشی از مردم به هر عللی نمی توانند نیازهای اصلی و ضروری زندگی خودشان را تأمین کنند؛ هر چه تلاش می کنند(بعلل گوناگون از جمله بیماری؛ ورشکستگی و ……) از تهیه لوازم ضروری و اصلی زندگی عاجز اند.

خداوند این راه های واجب و مستحب را برای دستگیری و کمک به آنها قرار داده و از آن طرف فاصله و شکاف طبقاتی را می‌خواهد از بین ببرد؛ و فاصله را کم کند.

 نهی از تجمل گرایی

و از آن طرف نهی میکند از
▫️
▫️ تجمل گرایی
▫️ تظاهر و خودنمایی
▫️اشرافیگری…
تا از این فاصله بین غنی و فقیر بکاهد؛ گرچه نهاد هایی هستند که کمک میکنند ولی گاهی این افراد و خانواده ها؛ تعدادشان زیاد است و امکاناتی که موجود است در هنگام تقسیم جوابگوی همه نیست.

 حقیقتاً افرادی هستند که مشکلات زیادی دارند و حتی از تهیه نان خالی در ایام ماه مبارک رمضان و غیر از آن عاجزند.

 در هر حال خداوند متعال انفاق را جزء نشانه های انسانهای با تقوا و در کنار نماز قرار داده است.((وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ))

سیمای انفاق در دیگر آیات

در سوره بقره آیات ۲۶۱ تا ۲۷۴ سخن از انفاق است که خداوند متعال ثواب آن انفاق را تا ۷۰۰ برابر میکند.

آنجا که ثواب انفاق یک دانه گندم را ۷۰۰دانه می شمرد؛ و چقدر روی آن تاکید شده است.

((مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ))

ترجمه:
مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند، مانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد چند برابر می کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست.

با استفاده از دیکرآیات خط بطلان می‌کشد بر؛
▫️انفاق ریاکارانه
▫️انفاقی که پایه آن تظاهر باشد
▫️ خودنمایی باشد
▫️برای احسنت گفتن دیگران باشد

و از طرفی تاکید می‌کند بر انفاق مخلصانه؛ انفاقی که برای خشنودی پروردگار متعال است.

ماهیت انفاق

در روایتی در باب دستِ دهنده انفاق و دستِ گیرنده انفاق اینچنین بیان شده؛
کسیکه انفاق می کند قبل از اینکه این مال انفاقی؛ بدست محتاج برسد بدست خدا میرسد.

بعنوان رعایت ادب در انفاق شایسته است که شخص انفاق دهنده دستش را پایین بگیرد و فرد کمک گیرنده دستش بالا قرار بگیرد که از میان دست او کمک را بردارد؛ و این ادب در انفاق است چرا که قبل از اینکه مال انفاق شده بدست محتاج برسد؛ اول بدست خدا میرسد؛ بعبارتی شرم و حیای بنده اجازه نمی‌دهد که با منت و تبختر انفاق نماید؛ چون خود را در محضر خدای متعال می بیند.

انفاق چگونه باشد؟

یکی دیگر از خصوصیات انفاق این است که آنچه انفاق می‌کنیم؛
▫️از بهترین اموال
▫️و با کیفیت ترین کالا؛
▫️و مرغوب ترین خوراکی ها باشد.
▫️و از آنچه که انسان دوست دارد و به آن دلبستگی دارد انفاق کند.

 شیطان و انفاق

((الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ)) «سوره بقره آیه ۲۶۸»

یکی از شگردهای شیطان این است که در هنگام هر کار خیر؛ از جمله کمک بدیگران می‌گوید انفاق نکن چون فقیر می شوید؛

ولی خداوند می فرماید:
انفاق کنید چون من جای آن را برایتان پر می کنم؛ علاوه بر آن مغفرت و آمرزش را هم برایتان به ارمغان می‌آورم.

انفاق شبیه این است که انسان دست را داخل اقیانوس و دریا ببرد؛ از آب آن یک کف دست بلند کند؛ بلافاصله جای دست پر میشود.

▫️ولی این ثواب را کی؟
▫️ کجا؟
▫️و چه زمانی؟
▫️ و چه مکانی میدهد؟

انسان مومن و معتقد؛ مطمئن است اجر و ثواب برای او ذخیره شده است؛
▫️یا در این دنیا
▫️یا در سرازیری قبر
▫️ یا در عالم برزخ
▫️یا در عالم قیامت
و باید گفت در بهترین جا و موقعیت خداوند متعال آن را جبران می‌کند.

انفاق مخلصانه

 انفاق در راه خدا وقتی مخلصانه بود؛ برای خشنودی خدا بود؛ هم می تواند
▫️ پنهان باشد
▫️هم آشکار
▫️روز انجام شود
▫️ یا شب انفاق صورت گیرد؛
لذا وقتی مخلصانه باشد و برای خشنودی خدا باشد تفاوتی ندارد.

روش انفاق در قرآن و سیره علوی

((الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ)) «سوره بقره آیه ۲۷۴»

مرتبط با آیه شریفه مذکور اینچنین نقل شده که مولای متقیان حضرت امام علی«ع» چهار درهم داشت…
▫️اول صبح یک درهم انفاق میکرد
▫️یک درهم را شب
▫️ یک درهم را پنهانی
▫️ و یک درهم را آشکارا انفاق میکرد.

جایگاه نماز؛ انفاق؛ و زکات در قرآن

در جاهای متعدد بیش از ۲۰ بار از آیات قرآن نماز و زکات در کنار همدیگر آمده‌اند و نازل شده است.

عقوبتِ عدم انفاق

در آیه ای از آیات شریفه قرآن بیان می‌کند که از جهنمیان پرسیده میشود که چرا شما در جهنم گرفتار شده اید؟

((مَا سَلَكَكُمۡ فِي سَقَرَ))
«سوره مدثر آیه ۴۲»

آنها در پاسخ می گویند:
((قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ))
می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم؛ و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمی دادیم.

پس از این آیات شریفه نتیجه میگیریم نماز نخواندن و کمک نکردن به فقرا عذابی دردناک خواهد داشت؛ و قرار گرفتن این دو عمل در کنار یکدیگر نشان دهنده اهمیت این موضوعات است.

حکمت نماز و انفاق در کنار یکدیگر

نماز یک عمل دائمی است؛ در کنارش انفاق کردن و کمک به فقرا نیز دائمی است؛ لذا تا فقرا و مستمندان هستند؛ همه باید کمک نمایند؛ در این بین اگر کسی توانایی اش بیشتر باشد وظیفه و مسئولیتش بیشتر است و باید بیشتر در را خدا ببخشد.

مصادیق انفاق در راه خدا

 آنچه بیان شد؛ جنبه مالی انفاق است؛آیه شریفه اشاره می کند؛ از آنچه ما روزی شما کرده‌ایم؛ از آن نعمتی که بشما دادیم انفاق نمایید.

▫️ خوشنامی یک نوع روزی است
▫️ حسن شهرت یک نوع دیگر از روزی است
▫️ نعمت علم
▫️ اعتبار شخص یا اشخاص
▫️موقعیت اجتماعی انسان
اینها همه نعمتهای خداوند متعال است که به انسان عطا می فرماید؛ لذا باید از این نعمت ها برای کمک به دیگران انفاق کرد.

▫️رفع اختلاف بین دو طایفه و ایجاد صلح
▫️ ایجاد آرامش در جامعه
▫️رفع اختلاف بین زن و شوهر
▫️هزینه کردن از اعتبار شخصی برای دست گیری دیگران
▫️هزینه کردن از آبروی شخصی برای کمک به دیگران
اینها همه نشانه های انسان با تقواست که در قرآن و روایات به آنها اشاره شده است.

«والحمدلله رب العالمین»

 

1402/1/9