در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 7 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

 در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 7 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
فروردین 9, 1402
86 بازدید

 در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۷ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند. «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة […]

 در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۷ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

در ادامه مبحث چهار روز گذشته در خصوص آموزه‌هایی از قرآن کریم و تفسیر سوره مبارکه بقره مواردی را از جمله وجه تسمیه(نامگذاری) سوره بقره و همچنین آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» بیان کردیم و امروز آیات بعدی این سوره را مرور خواهیم کرد.

«الم*ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ‌»

ترجمه:
آن کتاب با عظمتی که در وحی بودن و حقّانیّت آن هیچ شکی نیست؛ سراسرش برای پرهیزکاران هدایت است.

کتابی با عظمت؛ کتابی که در آن معارف و آموزه های الهی در آن نهفته است؛
▫️ اعتقادات
▫️احکام
▫️اخلاق و موضوعات گوناگون
▫️در باب آفرینش جهان
▫️ انسان
▫️صفات خدا
▫️توحید ذاتی صفاتی افعالی
تشریعی عبادی
و معارف گوناگون در آن موجود است.

لا ریب فیه

 هیچگونه شک و تردیدی در آن وجود ندارد؛ بعبارت صحیح تر اینکه به او سوء ظن نداشته باشید؛ این پیام از جانب خدا آمده؛ خداوندی که علام الغیوب است می‌دانست کافران و مشرکان در مقابل این کتاب با عظمت و پیامبری که مُبَلِّغ این کتاب است چه موضع گیری خواهند کرد؛ لذا فرمود «لا ریب فیه»

نسبت های ناروا به پیامبر اسلام

در آیات متعدد قرآن کریم می خوانیم که مشرکین و کفار چه نسبت های ناروایی را به پیامبر دادند؛ که حقیقتاً از ساحت پیامبر عذرخواهی خواهی می کنیم؛ که به او
▫️ ساحر
▫️ مجنون
▫️شاعر
▫️ کاهن
▫️ کذّاب دادند.
لازم بذکر است در باب نسبت هایی که کفار به پیامبر اسلام دادند؛ کتابها و حتی پایان نامه ها نوشته شده است و نیز در رد این نسبت‌ های ناروا نیز مطالبی نوشته شده؛ لذا جا دارد بفرماید:
«ذلک الکتاب لاریب فیه» این نسبت‌های بد شما ناروا ست و وارد نیست.

سئوال و شبهه

ممکن است گفته شود مشرکین در
▫️مبدا
▫️و معاد
▫️و نبوت شک دارند چطور میشود در این آیه شریفه می‌فرماید: «ذلک الکتاب لاریب فیه»

پاسخ این است که نداشتن شک و تردید مثل روز روشن است؛ چرا که این تردید از نهاد و درون ناپاک آنها سرچشمه می‌گیرد؛ و گرنه یک انسانی که به امانتداری شناخته می شود و
▫️امین است؛
▫️ معلمی نداشته است
▫️از کسی چیزی یاد نگرفته است
▫️ سواد خواندن و نوشتن ندارد
▫️اما سراسر وجودش پاکی و تقوا و درستکاری است و آن را دریافت کرده اند و پیامبر را خوب می‌شناسند چگونه به او؛ و کتابی که او به ارمغان آورده ایمان نمی آورند.

کتابی را با این اوصاف آورده که شما نمی توانید یک آیه یا یک سوره مثل آن بیاورید مطالب او هم
▫️منطقی
▫️و مستدل
▫️و عقلی و دوست داشتنی است
لذا می‌فرماید:

 «لاریب فیه هدی للمتقین»

این قرآن برای انسان های با تقوا هدایت است.
البته قابل ذکر است که قرآن کتاب هدایت برای همه مردم و بشریت است ولی آنانی از قرآن بهره می‌برند که:
▫️نهاد پاکی دارند
▫️ فطرت پاکی دارند
▫️بدنبال حقیقت جویی هستند
▫️ لجاجتی ندارند؛
▫️ از قبل با خودشان پیمان نبسته اند که ما حرف حق را نپذیریم.

مثَلِ قرآن همچون خورشید تابان است که بر همه جا می‌تابد و همه جا را روشن می‌کند و اگر چیزی مانع تابش خورشید باشد آن مکان تاریک خواهد شد؛ و این عیبی به خورشید نیست.

 ما باید موانع را برداریم از نور خورشید استفاده نماییم؛ یک معلم برای همه دانش آموزان تدریس می‌کند؛ بعضی‌ها گوش می‌دهند بعضی ها نه؛ لذا قرآن برای همه بشریت است بستگی دارد که انسان پذیرا باشد کسی که لجاجت دارد آن را نمی پذیرد.

 قرآن می فرماید: «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ»
ترجمه:
مردم را با حکمت و موعظه حسنه بسوی پروردگارت بخوان….

از طرفی می‌فرماید:
«الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ»
▫️حرف را بشنو
▫️در موردش فکر کن
▫️و بعد آن را بپذیر
ولی بعضی این چنین نیستند
▫️متکبر
▫️ حسود
▫️ لجوج هستند.

«ذٰلِكَ الكِتابُ لا رَيبَ ۛ فيهِ ۛ هُدًى لِلمُتَّقينَ»

برای متقین خصوصیات و اوصافی ذکر شده است؛ حالا متقین چه کسانی هستند؟

به زبان ساده متقین یعنی کسی که
▫️خویشتن داری می‌کند
▫️ پرهیز می‌کند…
این پرهیزکاری را در حین انجام عمل و حرکت و سیر و سلوک انجام میدهد.

تقوا مربوط به کسانی است که در انجام امورات دینی در حال حرکت و تاثیرگذار هستند.

در بازار تقوا را رعایت می‌کنند؛ باید ها و نباید ها را مراعات می‌کنند؛ مسئول؛ کارمند؛ مدیر؛ از هر قشری آنها را باید رعایت کنند.

«ٱلَّذِينَ يُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَيۡبِ….»

اولین خصوصیتی که برای انسان های با تقوا ذکر می کند این است که ایمان به غیب دارند.

عالم را به عالم حاضر؛ و عالم شهود و غیب و پنهان تقسیم می‌کنند.
▫️عالم غیب آن چیزی است که ما نمی بینیم
▫️بویی از آن استشمام نمی کنیم
▫️ آن را لمس نمی کنیم
▫️چیزی از آن نمی شنویم
▫️با این حواس پنجگانه از آن علم و آگاهی پیدا نمیکنیم؛ چون به آن عالم غیب و پنهان گفته می شود.
▫️خداوند متعال؛ فرشتگان؛ روز آخرت از مصادیق حقیقی غیب هستند.

متقین کسانی هستند که به همه هستی ایمان دارند؛ هم عالمی که پنهان است و هم عالمی که در آن زندگی می‌کنند.

مادی گرایان و عالم غیب

 مرز و فرق ما با مادی گرایان همین است؛ آنها می‌گویند ما هرچه را
▫️ می بینیم
▫️ می بوییم
▫️می شنویم
▫️ لمس میکنیم
اینها وجود دارد بغیر از این وجود ندارد.

باید پاسخ داد که: چیزهای در عالم وجود دارند که دیده نمی شوند ولی در حقیقت وجود دارند؛ مانند جریان الکتریسیته؛ مانند جاذبه زمین و امثال اینها

 از اثر به موثر میشود پی برد؛
برگ درختان سبز درنظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

این همه مخلوقات که خدا آفریده همه آثار و نشانه های خدا هستند؛ لذا چیزهایی هستند که با چشم دیده نمی شوند؛ ولی وجود دارند خداوند متعال دیده نمی شود ولی آثارش در این عالم وجود دارد.

«الحمدلله رب العالمین»

 

1402/1/7