نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ از روند اجرای طرح سد معشوره بازدید کرد و از نزدیک در جریان ساخت این سد قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ از روند اجرای طرح سد معشوره بازدید کرد و از نزدیک در جریان ساخت این سد قرار گرفت.
مهر 20, 1401
65 بازدید

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ از روند اجرای طرح سد معشوره بازدید کرد و از نزدیک در جریان ساخت این سد قرار گرفت. در این بازدید چند ساعته که با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان و مجموعه مدیریت احداث سد انجام شد […]

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ از روند اجرای طرح سد معشوره بازدید کرد و از نزدیک در جریان ساخت این سد قرار گرفت.

در این بازدید چند ساعته که با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان و مجموعه مدیریت احداث سد انجام شد حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی عنوان کرد: سد معشوره از جمله طرح‌های اولویت‌دار و مهم استان است که در سفر ریاست جمهوری به استان لرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جزء مصوبات سفر بود؛ و این سد از اولویت بندی های پروژه های هدف دولت محترم و وزارت نیرو است.

امام جمعه خرم آباد گفت: تکمیل سد معشوره مطالبه جدی مردم لرستان است و تسریع در روند اجرای این سد که جزء مهمترین امتیازات این استان است؛ بارها و بارها در خطبه های نماز جمعه و در جلسات تخصصی و استانی و جلسات پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به آن پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: لرستان ما جزء پنج استان پربارش کشور هست؛ لازم است که یک نگاه بلندمدت در ساخت این سد وجود داشته باشد؛ تامین اعتبار مالی لازم و کافی از سوی وزارت نیرو و بهره‌مندی از بودجه‌های متمرکز ملی به صورتی که بتواند این سد؛ با سرعت بیشتری به اتمام برسد باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ایشان در ادامه در نکته ای مهم بیان کرد:استان لرستان چه در ساخت سد معشوره و نیز در سد بختیاری و چه بعد از احداث این دو سد؛ این ظرفیت را دارد که از نیروی انسانی لازم که در استان ما وجود دارد استفاده شود و باید از آن بهره مند باشد.

دکتر شاهرخی در پایان اشاره کرد : ساخت این سد مزایای زیادی دارد؛ تامین آبی به میزان ۱۸۵ میلیون مترمکعب برای آب شرب؛ صنعت و کشاورزی شهرستان های پلدختر؛ معمولان؛ کوهدشت؛ دلفان؛ و چگنی آبیاری و آبادانی پایین دست و نیز جلوگیری از خسارت سیل از مزایای مهم احداث این سد می باشد که ان شاءالله با همت مسئولین و مردم هر چه زودتر به سرانجام برسد. تولید برق وآبی کردن زمین های دیم به میزانی که به متوسط کشور برسد و شبکه آبیاری پس از ساخت سد از دیگر نکات مهم است؛ برخی از شهر های استان لرستان از مخزن آب شرب پایداری برخوردار نیستند که باید در سریعترین زمان ممکن چاره جویی کرد ازجمله تکمیل سدمخمل کوه وزیبا محمد خرم آباد و آبسرده بروجرد ضروری است تا مانند برخی از استان ها که در تابستان امسال دچار بحران شدند برای برخی از شهر های استان لرستان بوقوع نپیوندد.

ساخت سد گاشمار یا همان معشوره با مخزن یک میلیون سیصد هزارمتر مکعب وتناسب ارتفاع به میزانی که با با ظرفیت یاد شده تناسب داشته باشد سبب می شود که در سالهای پرباران استان لرستان و خوزستان دچار سیل و ویرانی وخسارت های غیر قابل جبران نشوند.درهرحال به فواصل از سد دیدن خواهم کرد و از تلاش همه کارکنان شریف وسخت کوش تشکر می کنم.

1401/7/19