نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/05/06

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/05/06
مرداد 7, 1402
416 بازدید

خطبه اول: “بسم الله الرّحمن الرّحیم” “الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.» حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر […]

خطبه اول:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.»

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، پس از حمد و ثنای الهی عنوان کرد…

▫️اوصیکم عبادالله
▫️و نفسی بتقوالله
▫️و الاجتناب عن محارم الله
▫️ و الترک عن الشبهات

 رعایت تقوا

همه شما نمازگزاران را به کسب رضایت و خشنودی خداوند تبارک و تعالی فرا می‌خوانم رضایت خداوند در انجام واجبات و ترک محرمات و دوری از شبهات است…

حدیث امام حسین علیه السلام

ابی عبدالله علیه السلام: اِفْعَلْ خَمْسَةَ اَشْیاءَ وَ اذْنِبْ ماشِئْتَ:
فَاَوَّلُ ذلِکَ: لا تَأکُلْ رِزْقَ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ.
وَالثّانی: اُخْرُجْ مِنْ وِلایَةِ اللّه ِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ.
والثّالِثُ: اُطْلُبْ مَوْضِعاً لایَرَاکَ اللّه ُ وَاذْنِبْ ما شِئْتَ.
وَالرّابِعُ: اِذا جاءَ مَلَکُ الْمَوْتِ لِیَقْبِضَ رُوحَکَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِکَ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ.
وَالخامِسُ: اِذا اَدْخَلَکَ مالِکٌ فی النّارِ فَلا تَدْخُلْ وَاذْنِبْ ما شِئْتَ.

مردی خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و عرض کرد: من مردی گنهکارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه ای کن. سیدالشهدا علیه السلام فرمود: پنج کار انجام بده و هر چه می‌خواهی گناه کن:

▪️اوّل: رزق و روزی خدا را نخور، هر چه می خواهی گناه کن.
▪️دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو، هر چه می‌خواهی گناه کن.
▪️سوم: جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند، هر چه می‌خواهی گناه کن.
▪️چهارم: وقتی فرشته مرگ (عزرائیل) برای قبض روح تو می‌آید، او را از خودت دور ساز، هر چه می‌خواهی گناه کن.
▪️پنجم: وقتی مالک دوزخ تو را وارد جهنّم می‌کند، اگر می‌توانی وارد نشو، و هر چه می‌خواهی گناه کن.

در این روز عاشورای حسینی که دل‌ها همه مالامال از حزن و اندوه آن امام عزیز و اولاد و اصحاب آن حضرت هست، در آموزه‌های حسینی میان گناهکاران و فرمانبرداران تفاوت هست، چون روح و جان زندگی ایمان و عمل صالح می‌باشد.

روزی که ….
(يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ)

 ترجمه: روزیکه هیچ مال و اولادی سود نمی دهد، مگر کسی که دلی سالم از رذایل و خبایث به پیشگاه خدا بیاورد.

روزیکه هیچ ثروت و ایل و طایفه و قبیله‌ای هیچ کدام برای انسان مفید نیست آن ایمان و عمل صالح است که به فریاد انسان می‌رسد

حدیث قدسی و عاشورا

در حدیث قدسی حضرت موسی علیه السلام سئوال کرد که چرا امت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از دیگر امت‌ها برتر و بالاتر است ندا رسید چون این‌ها ۱۰ ویژگی دارند…

 فی حَدیثِ مُناجاةِ موسی(ع) وقَد قالَ: یا رَبِّ، لِمَ فَضَّلتَ اُمَّةَ مُحَمَّدٍ(ص) عَلی سائِرِ الاُمَمِ؟ فَقالَ اللّهُ تَعالی: فَضَّلتُهُم لِعَشرِ خِصالٍ.
قالَ موسی: وما تِلک الخِصالُ الَّتی یعمَلونَها حَتّی آمُرَ بَنی إسرائیلَ یعمَلونَها؟ قالَ اللّهُ تَعالی: الصَّلاةُ، وَالزَّکاةُ، وَالصَّومُ، وَالحَجُّ، وَالجِهادُ، وَالجُمُعَةُ، وَالجَماعَةُ، وَالقُرآنُ، وَالعِلمُ، وَالعاشوراءُ.
قالَ موسی(ع): یا رَبِّ، ومَا العاشوراءُ؟ قالَ: البُکاءُ وَالتَّباکی عَلی سِبطِ مُحَمَّدٍ، وَالمَرثِیةُ وَالعَزاءُ عَلی مُصیبَةِ وَلَدِ المُصطَفی.
یا موسی، ما مِن عَبدٍ مِن عَبیدی فی ذلِک الزَّمانِ بَکی أو تَباکی وتَعَزّی عَلی وَلَدِ المُصطَفی، إلّا وکانَت لَهُ الجَنَّةُ ثابِتا فیها، وما مِن عَبدٍ أنفَقَ مِن مالِهِ فی مَحَبَّةِ ابنِ بِنتِ نَبِیهِ طَعاما وغَیرَ ذلِک دِرهَما أو دینارا، إلّا وبارَکتُ لَهُ فی دارِ الدُّنیا؛ الدِّرهَمَ بِسَبعینَ دِرهَما، وکانَ مُعافی فِی الجَنَّةِ، وغَفَرتُ لَهُ ذُنوبَهُ.

وعِزَّتی وجَلالی، ما مِن رَجُلٍ أوِ امرَأَةٍ سالَ دَمعُ عَینَیهِ فی یومِ عاشوراءَ وغَیرِهِ قَطرَةً واحِدَةً، إلّا وکتَبتُ لَهُ أجرَ مِئَةِ شَهیدٍ.

 ترجمه:
در حدیث مناجات حضرت موسی(ع) آمده است که گفت: پروردگارا! چرا امّت محمّد(ص) را بر دیگر امّت ها برتری داده ای؟
خداوند متعال فرمود: «به ده چیز، آنها را برتری داده ام»

حضرت موسی(ع) گفت: آن ده چیز که آنان، بدانها عمل می کنند، چیست تا به بنی اسرائیل دستور بدهم آنها نیز به کار ببندند؟

خداوند متعال فرمود:
▫️نماز،
▫️ زکات،
▫️ روزه،
▫️حج،
▫️جهاد،
▫️جمعه،
▫️نماز جماعت،
▫️قرآن،
▫️علم،
▫️و عاشورا…

موسی کلیم الله (ع) گفت: پروردگارا! عاشورا چیست؟

▫️فرمود: «گریستن و گریه نمایی بر نواده محمّد، و سوگواری و عزاداری برای مصیبت فرزند مصطفی.

▫️ای موسی! هیچ بنده ای از بندگان من در آن زمان نیست که بر فرزند مصطفی بِگرید یا تظاهر به گریستن کند و عزاداری نماید، مگر آن که بهشت برای او باشد و در آن، پایدار می مانَد. هیچ بنده ای نیست که در راه محبّت به پسر دختر پیامبرش از مال خود، غذایی دهد یا درهم و دیناری خرج کند، مگر آن که در همان دنیا به او برکت می دهم. یک درهم [او] را به هفتاد درهم افزون می سازم و در بهشت به سلامت زندگی می کند و گناهانش را می آمرزم. به عزّت و جلالم سوگند، هیچ مرد یا زنی نیست که در روز عاشورا و غیر عاشورا، یک قطره اشک از چشمش فرو چکد، مگر آن که اجر صد شهید را برایش می نویسم».

 فضیلت روز جمعه و روز عاشورا

امروز بعنوان روز جمعه و روز عاشورا، هم فضیلت روز جمعه در آن آمده و هم فضیلت روز عاشورا، در این روایت که از دو امام باقر و صادق «علیهما السلام» نقل شده است ظهور منتقم خون امام حسین علیه السلام را روز جمعه و روز عاشورا ذکر کرده‌اند، این فضیلتی است که امروز نصیب ما شده که در این روز این دو با هم تقارن پیدا کرده‌اند، نهضت حسینی دارای قله‌ای است که نام آن قله عاشورا است و شعاع عاشورا، دامنه نهضت حسینی را فرا گرفته است، عاشورا قله‌ی نهضت حسین بن علی است.

مجالس امام حسین«ع» نعمت است

یکی از امتیازات شیعه در میان دیگر جوامع
و مذاهب مسلمان و مسیحی و یهودی، برخورداری از محرم و صفر و عاشورا است، مجالس امام حسین(ع) نعمت است، چون در این مجالس بوده که در طول تاریخ معارف اسلامی، آموزه های شیعه، اعتقادات و احکام اسلامی و اخلاق اسلامی در محرم و صفر ترویج و گسترش پیدا کرده است، باید در این ایام هرچه می توانیم روح و جان خودمان را با روح حسین بن علی (ع) و اولاد و اصحاب ایشان پیوند بزنیم.

عظمت تاریخ تشیع

یکی از محققینی که سالها در ایران تحقیق کرده است، و در تاریخ فلسفه و در فلسفه تحقیقات زیادی داشته است میگوید که:

ادیان آسمانی به جز شیعه عمرشان به اتمام رسیده است، چون شیعه یک حسین(ع) دارد که در اعماق تاریخ، شیعیان را به تحرک وادار می کند، این حسین(ع) در هر زمانی و در هر نسلی شیعیان را به تحرک و پویایی وادار می کند، و یک امام دوازدهمی دارند که آینده را برای آنها ترسیم می کند، امید به آینده دارند، پس این محرم، صفر، تاسوعا و عاشورا را هرچه می توانیم با عظمت، با شکوه، با کمیت و با کیفیت برگزار کنیم که امسال هم اینچنین بود.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»

وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾

 

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ الی یوم القیامة»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد، همگان را به تقوای الهی توصیه نمود:

▫️اوصیکم عبادالله
▫️و نفسی بتقوالله
▫️و الاجتناب عن محارم الله
▫️ و الترک عن الشبهات

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران را به انجام واجبات، ترک محرمات و اطاعت از فرامین خداوند تبارک و تعالی فرا می خوانم.

خلقت بهشت و جهنم

حضرت امام زین العابدین(ع) فرمودند:

خداوند بهشت را آفریده است برای کسانی که او را اطاعت کنند ولو این اطاعت کننده یک بنده‌ حبشی ناشناس باشد، از جهت طبقات اجتماعی جزء طبقات پایین باشد.

خداوند بهشت را آفریده است برای هرکسی که او را اطاعت کند، و جهنم را آفریده است برای کسیکه خود را به گناه آلوده کند ولو این شخص یک شخص هاشمی و جزء سید قریشی باشد، هرکس خدا را اطاعت کند ولو بنده‌ حبشی باشد بهشت جایگاهش است و هرکس که نافرمانی خدا کند، هر منزلت و مقام دنیوی داشته باشد یا نه، به یک خانواده‌ شریف و نجیب منسوب باشد، ولی در این خانواده‌ شریف و نجیب یکنفر پیدا شده است که
عصیان و نافرمانی کرده است، می فرماید که جهنم برای این شخص است.

اهوال روز قیامت

و سپس فرمود: «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ»

وقتیکه در صور دمیده شد، دیگر کسی با نسبتها کاری ندارد و هرکس به فکر نجات خودش می‌باشد، قبل از حسابرسی هیچ کس از احوال کسی دیگر سئوال نمی کند. ولی بعد از حسابرسی یکدیگر را پیدا می کنند و از هم احوال پرسی می کنند، ولی قبل از حسابرسی چون همه در هول و وحشت اند کسی از دیگری احوالی نمی پرسد.

 نهضت حسینی، عاشورا

امروز روز دهم محرم الحرام و روز عاشورای حسینی است، ما احتیاج داریم هرچه بیشتر با نهضت حسینی آشنا بشویم. در این دنیای پر از ظلم، فساد، معارف حسینی و آزادگی حسینی نجات بخش است.

در مقابل ابزارهای گوناگون دشمنان، جبهه‌ی کفر و نظام سلطه این محرم و صفر، نهضت حسینی و عاشورای حسینی است که می تواند با بهره برداری کامل امت اسلامی را و خصوصا شیعه را به ساحل نجات برساند و جبهه‌ی کفر را هم تاکنون مات و مبهوت و مغلوب کرده است، چون در مجالس حسینی است که راه دفاع از حق و مقاومت را انسان یاد می گیرد که چگونه در مقابل ظالمان و ستمگران بایستد و قد علم کند.

سر سلسله‌ی مردم آزاده حسین است
آنکس که در این ره سر و جان داد حسین است
مردم همه با ظالم و کافر بستیزید
پویید ره حق و ز ناحق بگریزید
کوبید همی سنگ الم بر سر بدخواه
بر فرق تبهکار همی خاک بریزید

محرم و صفر در جریان است

در مکتب حسین بن علی (ع) است که شیعه و آزادگان این را یاد می گیرند، لذا باید محرم و صفر را بعد از این دهه تمام شده حساب نکرد، نگوییم محرم و صفر تمام شد و نگوییم امروز روز دهم محرم است و مناسبت ها تمام شد، باید مجالسی که در آنها معارف اسلامی، تعمیق معرفت، آشنایی با معارف نبوی، علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی صورت می گیرد را با کمیت و کیفیت حفظ کرد.

 فلسفه قیام و نهضت حسینی

▫️چرا امام حسین(ع) قیام کرد؟
▫️ آیا راه دیگری نبود؟
▫️ آیا این راه پر خسارت که به این شکل
قطب عالم امکان و مجرای فیض هستی که اگر
امام نباشد عالم هستی نابود می شود،
آیا راه دیگری نبود که امام
حسین(ع) این راه را انتخاب کرد؟

این شاید سوال جوانان و اهل تحقیق باشد، پاسخ این است که:

 گاهی جامعه دچار انحراف و فساد میشود، انحراف و فساد دو قسم است:

▫️گاهی برخی از حاکمان دچار فساد میشوند، به گناه آلود می شوند، برخی از مردم هم به گناه آلوده می شوند ولی دین و دیانت، تبلیغ و قرآن سر جایشان هستند، این یک نوع فساد و انحراف است یک وقتی هم انحراف، انحرافی است بنیان کَن، ریشه کن، که بنیان اسلام را هدف قرار داده است.

 یک شخصی مثل یزید که اوصافش را همه‌ شما در تاریخ سراغ دارید. (شراب خوار، و کسیکه علناً اعمال منافی عفت انجام می دهد.) این قرآن ها را شما بر دست گرفته اید، این قرآن ها را بلند کنید که ببینند جامعه‌ ما برای اعتلای اسلام و قرآن آمادگی دارد، آماده‌ جان فشانی و ایثار است.
جنایات یزید

یزید علیه قرآن و دین شعر می گفت و خواص و نخبگان هم سکوت کردند، در یک جنگ ترکیبی روی اذهان نخبگان اثر گذاشتند، روی ذهن محمد بن حنفیه، ابن عباس، عبدالله بن جعفر، همه‌ی اینها سکوت کردند، حتی امام حسین(ع) را نصیحت کردند که شما این مسیر را نرو.

 زر، زور، تزویر، هر گروهی را با شکلی یکی را با زر تطمیع کرد، یکی را با زور،هجده هزار نفر را در اطراف مسلم بن عقیل پراکنده کردند، بعضی هم با تزویر، جنگ شناختی و جنگ ترکیبی (مانند عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر) خواص سکوت کردند و با امام همراهی نکردند.

 هدف دشمن نابودی اسلام است

از آن طرف هدف ریشه کن کردن اسلام است، و حرمت اسلام، حرمت اعظم است، هیچ راهی برای مقابله با این فسادی که ریشه‌ اسلام را مورد هدف قرار داده بود وجود نداشت، غیر از این مسیر که امام حسین(ع) رفت.

اقسام انحراف

 انحراف گاهی دو قسم دارد:

▫️گاهی سطحی و گاهی بنیان کَن است، امام حسین(ع) با حرکت خود اسلام را تضمین کرد. اکنون ما مشاهده می کنیم که در پنج قاره‌ جهان علم حسین بن علی(ع) بلند است، پرچم حسین بن علی(ع) و پرچم آزادگی بلند است. بنابراین امام حسین علیه السلام قیام کرد چون جای معروف و منکر عوض شده بود، جای زشت و زیبا عوض شده بود،گاهی در یک جامعه گناه هست…
▫️ ولی منکر، منکر است
▫️ و معروف، معروف است‌
▫️ خوب خوب است
▫️ و بد بد است
ولی یک موقعی جای اینها باهم عوض می شود، معروف می شود منکر و منکر می شود معروف، اینجاست که امام حسین علیه السلام علم را بلند کرد و علم امام حسین(ع) امروز بدست ما رسیده است، باید در هر دوره و عصری تکلیف را تشخیص داد.

ما برای امام حسین(ع) سینه می زنیم ولی بدانیم که یک امام حی و حاضر هم داریم. امام حی و حاضر را فراموش نکنیم، بخشی از خواسته های امام حی و حاضر همان ده ویژگی بود که در این حدیث قدسی بیان کردم.

قدردانی از هیئات مذهبی و عزاداری

باید تشکر کنم از همه‌ عزاداران حسینی، از روستا و دهستان و بخش و شهر و شهرستان ومرکز استان، بخصوص از هیئات مذهبی از همه‌ جایگاه داران، از همه‌ کسانی که با نذورات خود به این عزای حسینی رونق دادند، از همه‌ سازمانها و مؤسسات دولتی و غیر دولتی که اسم نمی برم چون ممکن است کسانی از قلم بیفتند، همه‌ سازمان های فرهنگی و تبلیغی دولتی و غیر دولتی، صدا و سیما، نیرو های نظامی و انتظامی که شبانه روز پای کار بودند، ان شاءالله حسین بن علی(ع) پاداش همه‌ شما کسانیکه پیدا و پنهان در این عزای حسینی مشارکت کردید پاداش خیر عنایت بفرماید.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

1402/5/6