خطبه اول بسم الله الرّحمن الرّحیم «الحَمدلله رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبىالقاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاهِرینَ سِیَّما بَقِیَّهُ الله فِیالاَرضینَ وَ لَعنةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین» حجتالاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه خرمآباد، امروز، ششم آبان در خطبههای نماز جمعه خرمآباد که در مصلی […]
خطبه اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الحَمدلله رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبىالقاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاهِرینَ سِیَّما بَقِیَّهُ الله فِیالاَرضینَ وَ لَعنةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین»
حجتالاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه خرمآباد، امروز، ششم آبان در خطبههای نماز جمعه خرمآباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، پس از حمد و ثنای الهی با اشاره به آیهای از کلامالله مجید: «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» (سوره حج/ آیه 41)ضمن توصیه همگان به تقوای الهی، برپایی واجبات و پرهیز از محرمات خطبههای نمازجمعه این هفته را بدین شرح ادامه دادند:
در ادامه سخنان هفته های گذشته که قریب به ۱۰ ماه از سلسله گفتاری که در خطبههای نماز جمعه داشتیم به اینجا رسیدیم که آیات قرآن و روایات اهلبیت عصمت و طهارت(ع) راهنمایی میکند که در جهانی که مملو از ظلم و ستم است نجات دهنده ای خواهد آمد و بشریت را از ظلم و ستم و بیداد نجات خواهد داد.
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ»آن کسانی که وقتی ما به آنان قدرت می دهیم نماز رو برپا میدارند و زکات برپا می دارند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و به این عقیده دارند که سرانجام همه کارها به دست ذات ربوبی است و ما همه ابزار و وسیله هستیم برای انجام کارها، ولی این قدرت لایزال الهی است که صالحین و مومنین را در انجام وظایفشان یاری میکند.
حضرت امام باقر(ع)در تفسیر این آیه شریفه سوره حج آیه ۴۱ که تلاوت کردم می فرماید این در شأن حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) و یاران آن حضرت است.
یعنی این حضرت و یارانش هستند که وقتی ما به آنان قدرت می دهیم نماز را به پا می دارند.
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» نه تنها نماز می خوانند بلکه نماز را در جامعه گسترش و ترویج میدهند و زکات می دهند و زکات را در جامعه برپا می دارند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
امام باقر (علیه السلام) فرمودند که این امام دوازدهم و یارانش هستند که چنین وظایفی را در جهان بشریت اقامه می کنند و فرمودند دین خدا را آشکار می کنند و این آشکار شدن دین خدا به گونه ای است که دیگر اثری از بدعت و ظلم و ستم نخواهد بود.
البته ما در آیات دیگری از قرآن کریم چنین محتوا و مضمونی داریم.
از جمله در سوره حدید آیه ۴۵ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» در این آیه می فرماید خود مردم به جهت رشد عقلانی و کمالات به آن جایی میرسند که خودشان اقامه قسط می کنند؛ خودشان در مسیر عدالت گام بر می دارند، هم گفتمان عدالت را در جامعه ترویج میکنند هم به سهم خود در برپایی این عدالت قدم بر می دارند و اقدام می کنند؛ «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» توجه دارید که اسلام هم به عدالت توصیه کرده است هم برای عدالت ارزش والایی قائل است و آن را یکی از اهداف نظام اجتماعی در اسلام قرار داده است که نظام اجتماعی و روابط حاکمان با مردم و مردم با حاکمان و مردم با مردم باید مناسباتشان بر اساس عدالت باشد یعنی در اسلام هم به عدالت توصیه شده است و هم هدف نظام اجتماعی را بر پایه عدالت قرار داده است.
البته برپایی عدالت نیازمند دو چیز است یکی اینکه رهبری باشد که در همه امور شایسته ترین و دارای جامع ترین برنامه و بهترین و صالحترین یاران هم او را حمایت کنند.
هم خودش، یارانش و برنامهاش بهترین، جامعترین و شایستهترین باشند.
اما اینجا سوالی مطرح میشود در جهانی که پر از ظلم، بیداد و ستم هست و حتی نهادهایی که باید عدالت را در جامعه جهانی بر پا کنند در زیر سلطه ظالمان و ستمگران قرار گرفتهاند با این وضعیت چگونه عدالت در جامعه جهانی برپا می شود؟
ظالمان ظلم می کنند و محاکمی که باید رسیدگی کنند هم در تسلط نظام سلطه است!؟
پاسخ این است که یکی از مولفه های یک جامعه برای برپایی عدالت کسانی هستند که دانایی، توانایی، کاردانی و تعهد لازم برای اجرای عدالت داشته باشند یعنی کسانی در جامعه باشند که از توانایی، دانایی و کاردانی صلاحیت لازم برای تحقق عدالت برخوردار باشند.
یکی از عواملی که حکومت ها را در برپایی عدالت موفق نمی کند این است که افرادی میخواهند عدالت را در جامعه برپا کنند از صلاحیت، دانایی و توانایی و کارایی لازم برخوردار نیستند؛ برخی از آنها که اصلاً گفتمان عدالتی ندارند تا چه برسد بخواهند در مسیر عدالت گام بردارند!
برخی گفتمان عدالتی دارند ولی در اجرای عدالت موفق نیستند ؛ حالا این موفق نبودنشان برمی گردد به اینکه یا برنامه ای ندارند یا اینکه اصلاً در مسیر عدالت گام بر نمی دارند.
حکومتهایی که در برپایی عدالت شکست می خورند پس بر می گردد به اینکه در مجموعه آن حکومت افرادی دانا، توانا، متعهد و عادل وجود ندارد یا در برخی از عرصه های این حکومت فاقد چنین افرادی هستند به هر میزانی که آرمانهای یک حکومت متعالی باشد به همان میزان هم بایستی افرادی که در آن حکومت هستند از کاردانی و توانایی لازم برخوردار باشند.
مثلاً در جمهوری اسلامی که ما میخواهیم دفاع از حقوق مظلومان به عمل بیاوریم این یک آرمان متعالی و بلندی است و جزء دستورات قرآنی ماست و این افرادی که انتخاب می شوند برای این کار باید افرادی در تراز شهید سپهبد سرلشکر حاجقاسم سلیمانی باشند وقتی که در این تراز افراد نباشند در اجرای برنامه های عدالت خواهی آن حکومت با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
بنابراین به هر میزان اهداف والا و متعالی باشند به همان میزان هم افراد باید از توانایی، دانایی،تعهد و کاردانی لازم برخوردار باشند و این چیزی است که ما باید در برخی از عرصه ها در نظام جمهوری اسلامی در آنجا کمبود و کاستی داریم یعنی افرادی هستند که اصلاً گفتمان عدالت ندارند یا در برپایی عدالت آن مقاومت و استحکام لازم را ندارند ولی در حکومت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که آرمانی ترین حکومت در نظام اجتماعی است کارگزارانش در تقوا و در صلاحیت جزء پیشگامان هستند؛ پیشگامان در گفتمان عدالت، پیشگامان در اجرای عدالت، شایسته ترین و دارای برنامه های جامع در اجرای عدالت.
نه تنها عدالت در حکومت امام عصر(عج) از سوی حاکمان اجرا می شود بلکه روابط مردم با یکدیگر هم بر اساس عدل و احسان است.
از این رو در حکومت این امام ما محروم و نیازمندی را پیدا نمی کنیم و همه از میزانی از رفاه برخوردار هستند البته این عدالت عرصه های مختلفی دارد که مهمترین آن عرصه اقتصادی است و بر پایه تولید، توزیع و تنظیم بازار است.
اگر می بینیم مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است بر اقتصاد،تولید، توزیع و تنظیم بازار تاکید می کند برگرفته از این اصل قرآنی است که بایستی انشاالله در هفته های آینده بیش از این پیرامون این موضوع با هم سخن بگویم. رفتار، عملکرد و گفتارمان به گونهای باشد که خود را آماده برای سربازی و فداکاری در مسیر امام عصر قرار بدهیم و زمینه حضور آن عزیز و عزیزِ عزیزان را فراهم کنیم.
و در پایان خطبه اول با ذکر سوره توحید به پایان رسانید.
خطبه دوم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله على سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد(ص) و آله الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّه الله فی الارضین و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين…
حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در خطبههای این هفته نماز جمعه خرم آباد در مصلی الغدیر خرم آباد ضمن سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: کلید همه موفقیتها تقوا و پرهیزگاری است؛ عمر انسان محدود است، سپری میشود، در تاریخ نسلهایی قبل از ما بودهاند و اکنون در میان الان نیستند اما آنچه که از آنها بر جای مانده است، اعمال صالحی است که برخواسته از تقوا و ایمان است.
تقوا و ایمان است که برای انسان ماندگار است، نام و شهرت و ثروت و مقام و… موقت است، اما آن چیزی که ماندگار است عمل صالحی است که بر گرفته از تقوا و ایمان است.
خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوا، ایمان، عمل صالح و دوری از محرمات و پرهیز از شبهات فرا میخوانم.
مناسبتهای گوناگونی در این هفته داریم: یک شنبه هشتم آبان ماه؛ سالروز شهادت شهید دانش آموز «محمد حسین فهمیده» در سال ۵۹، روز نوجوان و بسیج دانشجویی و ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که این روز را تبریک و تهنیت عرض می نمایم.
تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع)
روز پنچشنبه ولادت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۳۲هجری متولد شدند و در سال ۲۶۰ به درجه رفیع شهادت نائل شدند ایشان ۶ سال امامت کردند.
این امام ۲۸ ساله جوان می تواند در عبادت، سخاوت، زهد و ساده زیستی در ترویج فرهنگ صرفه جویی و در تربیت شاگردانی عالم و تشویق عالمان و دانشمندان و پاسخ گویی به پرسش های روز می تواند الگویی برای همه ی ما بخصوص جوانان باشد.
ولادت امام حسن عسگری (ع) را به امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری و همهی شیعیان و شما نمازگزاران و هم استانی های شریف تبریک و تهنیت عرض می گویم.
روز سهشنبه ششم ربیع الثانی شهادت حضرت آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی امام جمعه شهر تبریز به عنوان اولین شهید محراب، که توسط گروه های منحرف در سال ۵۸ به شهادت رسیدند.
روز یکشنبه روز پدافند غیر عامل است که آشنایی پدافند غیر عامل هم امروز جزء ضروریات است.
پدافند عامل جزء وظایف نیروهای مسلح است و پدافند غیرعامل وظیفه همه ی ما است می بینید با اکتشافات و اختراعات و ورود تکنولوژی در همهی عرصه هاپدافند غیرعامل در سرار جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و بایستی همه همکاری کنند.
جلوگیری از آسیب های دشمنان به تجهیزات و زیر ساخت ها ی کشور از موارد پدافند غیر عامل است که نیاز است جدی گرفته شود.
در گذشته جنگ ها در مرزها اتفاق می افتاد یا هواپیمایی در آسمان کشور ها بمب باران می کرد ولی امروز دشمنان در کشور خودشان و بدون نیاز به لشکر کشی همان خسارت ها را وارد می کنند که لازم است درعرصه پدافند غیر عامل قوی باشیم.
تمام کسانی که در عرصه پدافند غیرعامل پیدا و پنهان تلاش میکنند تشکر میکنم.
محکومیت حمله به حرم حضرت احمد بن موسی (ع)
ما شاهد حمله تروریستی و ناجوانمردانه به حرم احمد بن موسی (ع) و هتک حرمت نسبت به این بارگاه نورانی و شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران این حضرت؛ همه دلسوزان و کسانی که به ایران و اسلام وفادار هستند نسبت به این حادثه ابراز انزجار کردند.
پیام امید بخش و روح بخش مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) در پیام امید بخش و روح بخش خودشان خواستار مجازات حتمی عامل و عاملان این حادثه تروریستی شدند و دستور دادند که سررشتههای این فاجعه آفرینیها به زودی شناسایی شود و اقدام قاطع در مورد آنها صورت گیرد، دشمن آتش افروز و خائنین و افراد جاهل و غافل هم هر کدام به میزانی که در این گونه امور دخالت داشتهاند مورد مجازات واقع شوند و در موردشان اعمال قانون شود.
همه ما از دستگاههای امنیتی، قوه قضائیه، فعالان در عرصه فکر، اندیشه، تبیین و تبلیغ باید همه ید واحد شویم تا بتوانیم بر دشمن غلبه کنیم، همان طور که تا به حال این چنین بوده است.
این قسمت از پیام مقام معظم رهبری ما را به سمت جهاد تبیین راهنمایی میکند.
جهاد تبیین و نگاهی به شروع جنگ در سوریه
در سال ۲۰۱۰ در سوریه منتشر شد که دانش آموزانی شعارهایی روی دیوار نوشتهاند و حکومت سوریه اینها را دستگیر و شکنجه داده است، که بعد معلوم شد این امر اساسی نداشته و دروغ بوده است انتشار این خبر، خوراکی را برای تبلیغات رسانهای و امپراطوری رسانهای دشمنان فراهم کرد.
انتشار این خبر باعث شد که جمعی به عنوان اعتراض به خیابانها بیایند و به این امر اعتراض کردند که چرا دانش آموزانی دستگیر شدند، نهایت این اعتراضات به اینجا منتهی شد که معترضین را در مقابل نیروهای مسلح قرار داد و این تقابل منجر به کشته سازی شد، عدهای در این تقابل کشته شدند که باز هم مشخص شد در این موضوع هم دستهای دشمن سوریه وجود داشته است، دامنه این اعتراضات افزایش پیدا کرد و جنس اعتراضات تبدیل به خشونت، آشوب و خسارت جانی و مالی شد.
عدهای که به عنوان اعتراض آمده بودند از کار خودشان پشیمان شدند و عقب نشینی کردند اما گروههای مخالفی که از قدیم با حکومت سوریه درگیری داشتند پیدا شدند و خود به خود معترضین را کنار زدند و عرصه و میدان را در دست گرفتند، اعتراضی که به عنوان انتقاد به دستگیری چند دانش آموز شروع شد، منجر به جنگ مسلحانه شد، جنگ مسلحانه گروههای تجزیه طلب در مقابل حکومت سوریه. دیگر خبری از اعتراض نبود، دشمنان ملت سوریه که آمریکا و کشورهای اروپایی و غربی بودند شروع به آموزش استفاده از سلاح و ساخت مواد منفجره، وارد کردن انواع سلاح و تجهیزات به سوریه، انتقال گروههای تبهکار و جانی به داخل کشور سوریه، همه اینها نیز مورد حمایت تجهیزاتی، مادی و نیروی انسانی قرار گرفتند، از گروههای مختلف با نامهای مختلف تا توانستند حمایت کردند، بعد از آن نیروهای چند ملیتی را وارد سوریه کردند.
تحمیل جنگ داخلی هفت ساله خانمان سوز در کشور سوریه و کشورهای دیگر هم مانند عراق در این رابطه تحت تأثیر قرار گرفتند، اینکه در یک زمان کوتاه ۲۵ هزار اسلحه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی ما در داخل کشور کشف میشود در همین راستا است، طرح و برنامه در همین راستا است، اینجا بود که مدافعان حرم پای کار آمدند و کسانی مانند شهید سلیمانی و سرداران شهید و مدافعان حرم برنامههای اینها را به هم زدند و اینچنین در مقابل آنها ایستادند و داعش را شکست دادند، این کارنامه موفق نظام جمهوری اسلامی است.
هدف از جهاد تبیین تفکر و اندیشه ورزی
ما باید برای دانش آموزان و دانشجویان اینها را بازگو کنیم، قرآن میفرماید که اندیشه کنید ما آیات و نشانههای خداوندی را برای شما ارسال میکنیم تا شما تفکر کنید و راه صحیح را انتخاب کنید در همین راستا است، در مقابل جهاد تبیین، تحریف قرار دارد، اگر کم کاری کنیم، آثار تحریف خودش را نمایان میکند.
تحریف در مقابل تبیین
با تحریف حضرت امام حسین (ع) را به عنوان شخصی که علیه خلیفه مسلمین قیام کرده است پس خونش هدر است این چنین تحریف کردند . سی هزار نفر علیه امام حسین (ع) با آن سابقه بی نظیر و مورد احترام صحابه وعمومدمردم جمع کردند .با تحریف کاری کردند که کشتن امام حسین (ع) را ثواب میدانستند، و عمر بن سعد به سی هزار نفرلشگرش گفت که ای لشکر و مجاهدان راه خدا بر اسب ها سوار بشوید و بر حسین بن علی (ع) بتازید یعنی آن سی هزار نفر را با تحریف به عنوان لشکر خدا قلمداد کرد و امام سجاد اشک می ریخت و می فرمود سی هزار نفر پدرم را محاصره کردند و از هم سبقت می گرفتند تا با ریختن خون پدرم تقرب به خدا پیدا کنند. ببینید تحریف چه می کند!
با تحریف یاران آن حضرت را در ۷۲ نفر خلاصه کردند و این تحریف بود که امام حسین (ع) را تنها گذاشت و آن حادثه اندوهناک که تا برپایی روز قیامت بر دلهای همه ما وآزادگان جهان است رقم خورد، پس باید دقت کرد، تبیین کرد، توضیح داد، با صبر، حوصله و منطق.
تحریف اصلی پایه ای در تبلیغات رسانه های دشمن
شما ببینید تحریف چه می کند .دختری در خیابان با تیغ برندهای که در دست دارد چندین بار به پلیس حمله میکند و هر بار پلیس صبر و حوصله نشان میدهد، اما وقتی با سلاح تیز برنده ورود پیدا میکند پلیس برای دفاع از خودش این دختر را هل میدهد که نتواند به او آسیب بزند این دختر دستگیر میشود، مادرش برای پیگیری حال این دختر مراجعه میکند، وقتی از مادر میپرسند که چرا دختر شما این رفتار را با پلیس داشته است، میگوید که این دختر من دایی دارد در یکی از کشورهای اروپایی و گفته است برای اینکه اقامت بگیرد باید با پلیس درگیر شوی، آنقدر درگیر شوی که پلیس از خودش واکنش نشان دهد، از این صحنه فیلم و عکس گرفته شود و اینها را برای من ارسال کنی تا من در آن کشور برای تو اقامت بگیرم، رسانههای دشمن فقط آن لحظهای که پلیس آن دختر را هل میدهد را نشان میدهد، اتفاقات قبل را نشان نمیدهد، اینکه از طرف چه کسی این دختر تحریک شده را نشان نمیدهند، باید اینها را برای نسل جوان ما بگوییم.
بیان حقایق به عنوان جهاد تبیین از سوی همگان
اهل قلم و رسانه، سخنوران، برجستگان، فرهیختگان حوزوی، دانشگاهی، بازاری، عموم مردم و در جمعهای خانوادگی اینها باید بیان شوند و حقایق به عنوان جهاد تبیین توضیح داده شود.
شکست دشمن در مقابل اراده های مستحکم
ما رژیم ۲۵۰۰ ساله سلطنتی را با حامیانش شکست دادیم، این مفسدینی که در پشت صحنه تحریک میکنند و عدهای را از سر نادانی وادار به تخریب و آشوب میکنند و به دنبال آن حادثه حرم شاهچراغ (ع) که همه ما را داغدار کرد، منجر به شهادت جمعی از عزیزان میشود، اما این حرکات سست و منفعلانه در برابر اراده مستحکم و ایمانی مردم ما شکست خورده است.
نیاز به طرحی نو برای جلوگیری از آشوب و اغتشاش
ما گاهی با یک امری روبرو میشویم که در او ابهام است و اقدامات خود را به تأخیر میاندازیم تا صحنه برای افراد بی اطلاع روشن و ابهامات برطرف شود؛ به نظر میرسد که در این یک ماه وقایعی اتفاق افتاد که دیگر صحنه کاملاً روشن و آشکار است، البته ضمن اینکه ما همه نیروهای انتظامی و امنیتی را به خویشتن داری و اقدامات بخردانه و عاقلانه، همان طور که تا به حال چنین بوده دعوت میکنیم، اما به نظر میرسد که دیگر صحنه کاملاً روشن و آشکار است.
تا چه زمانی باید خون جوانان مظلوم و مقتدر این ملت دست بسته در این کشور ریخته شود؟ باید اقداماتی کرد که چنین رویدادی رخ ندهد، تا چه زمانی باید شاهد هتک حرمت نسبت به کتاب قرآن، اهل بیت عصمت و طهارت، کشف حجاب، بدزبانی و تلاش برای اختلاط در مراکز علمی و هتک حرمت نسبت به بارگاه نورانی حضرت شاهچراغ (ع) و شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران این حضرت باشیم؟ آیا از این آشوب گرانی که خسارت زننده به جان و مال مردم هستند صدای مطالبه گری و مبارزه برای عدالت اجتماعی شنیده شده است؟ چنین صدایی از آنها شنیده نشد، آیا صدایی از اینها شنیده شد که بخواهند دنبال حق و حقیقت باشند؟ این چنین نشد.
به نظر میرسد که باید طرح نو و اقدامات جدیدی برای جلوگیری از اغتشاش، آشوب و خسارت مالی و جانی در کل کشور تصمیم گیری شود.
و در پایان خطبه دوم با ذکر دعا و سوره کوثر به پایان رسانید.
1401/8/6
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.