خطبه اول بسم الله الرّحمن الرّحیم «الحَمدلله رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبىالقاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاهِرینَ سِیَّما بَقِیَّهُ الله فِیالاَرضینَ وَ لَعنةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین» حجتالاسلام والمسلمین بهروز شمسیفر امامجمعه موقت خرمآباد، امروز، بیست و نهم مهر در خطبههای نماز جمعه خرمآباد که در مصلی الغدیر این شهرستان […]
خطبه اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الحَمدلله رَبِّ العالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلى سَيِّدِنا وَ نَبيِّنا اَبىالقاسِمِ المُصطَفى مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاهِرینَ سِیَّما بَقِیَّهُ الله فِیالاَرضینَ وَ لَعنةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین»
حجتالاسلام والمسلمین بهروز شمسیفر امامجمعه موقت خرمآباد، امروز، بیست و نهم مهر در خطبههای نماز جمعه خرمآباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، ضمن توصیه همگان به تقوایالهی با اشاره به آیهای از کلامالله مجید: «وَ مَن یُطِعِاللهَ وَ رسولَه وَ یَخشَیاللهَ وَ یَتَّقِه فَاولئکَ هُمُالفائزونَ» (سوره نور/ آیه ۵۲) خطبههای نمازجمعه این هفته را بدین شرح ادامه دادند:
کسانی که اطاعت کنند خدا و رسول خدا را و خشیت الهی و تقوا داشته باشند، اینها رستگارند.
فلّاح یعنی کسی که در مسیر است، کشاورز را فلّاح میگویند برای اینکه این دانه را میکارد نگهداری میکند آبیاری می کند؛ فوز به معنای رسیدن است؛ کسی که چاه آب را میکَنَد او فلاح است یعنی در مسیر است موقعی که رسید به آب او فوز یافته؛ اینجا میفرماید: «فَاولئکَ هُمُالفائزونَ» اینها میرسند به آنجا و به رستگار و سعادت و پیروزمندی واقعی دست پیدا میکنند، کسانی که تقوای الهی دارند.
هرکسی که مسافرتی را میخواهد برود برای آن مسافرت برنامه ریزی می کند؛ بدون برنامه بلند نمیشود قدم در راه بگذارد؛ برنامه ریزی می کند، آذوقه را مشخص میکند؛ مکانش را مشخص میکند؛ انسان هم در این دنیا مسافر است؛ و در نهایت با مرگ مرحله ای از زندگی خود را به پایان می رساند و وارد مرحله دیگری میشود؛ خب این انسان برای یک مسافرت کوتاه مدت برنامه ریزی دارد، کار عاقلانه هم همین است؛ خوب حالا یک سفری در پیش دارد در مراحل زندگیاش به نام مرگ؛ سفر کوتاه مدت برگشت هم دارد؛ اگر انسان برنامه ریزی هم نداشته باشد ممکن است مشکلاتی پیدا کند ولی برمیگردد به منزل، اما سفر مرگ دیگر برگشتی ندارد اگر انسان برنامه ریزی نداشته باشد برای این سفر ابدی آن وقت ممکن است گرفتاری او به پایان نرسد و تا ابدیت گرفتار شود؛اما کسی که برنامه ریزی دارد بعد از مرگ آسایش فیروز و رستگاری او شروع می شود؛ آن آذوقهی برنامه میشود تقوا، برنامه میشود قرآن و سنت معصومین؛ که پیغمبر فرمود من در میان شما دو چیز گرانبها را به یادگار می گذارم قرآن و عترت مادامی که به این دو چنگ بزنید گمراه نمیشوید. یعنی هم برنامه برایتان گذاشته ام قران و هم راهنما گذاشتهام معصوم، و هم خدا نعمت و چراغ عقل به شما داد که در این مسیر حرکت کنید با زاد و توشهی تقوا.
یک تقوا تقوای بیانی است؛ تقوای در گفتار در سخن؛ این زبان چقدر وزن دارد؟ بعضی موقعها انسان قهرمان است در میادین ورزشی، اما توان نگهداری زبانش را ندارد؛ تقوای بیانی!
میفرماید: «فَلیتقوالله و قولوا قولا سدیدا» تقوا پیشه کنید؛ اگر سخن بر زبان جاری می کنید یک سخن استوار، محکم، متقن و صادقانه باشد.
انسان عاقل در روایت از امیرالمومنین علیه السلام داریم اول فکر می کند بعد حرف میزند اما انسان کم خرد اول حرف میزند بعد فکر می کند.
انسان خردمند میاندیشد این سخن مرضی رضای خدا هست یا نیست! غیبت هست یا نیست دروغ هست یا نیست آبروی دیگران در خطر هست یا نیست؛ اونوقت این سخن را اگر رضای خدا در آن بود بر زبان جاری میکند.
اما خیلی ها سخن را می گویند بعد می بینند آبروی دیگران را ریختند بعد ابراز پشیمانی می کنند؛ مرتب پشیمان می فرماید تقوای در سخن!
تقوای دیگر تقوا سیاسی است
«یا اَیهاالنبی اتقوالله و لا تطع الکافرین و المنافقین» ای پیغمبر تقوای الهی پیشه کن و از کفار و منافقین تبعیت نکن.
تقوای سیاسی این است که انسان در جاهایی که می خواهد کار سیاسی کند مراقبت کند مواظبت کند پشت سر هر کسی یا گروهی قدم بر ندارد؛ بیندیشد؛تقوای سیاسی یعنی انسان اعتماد به دشمنش نکند؛ این همه قرآن ما را دعوت می کند که از یهود و نسارا تبعیت نکنید، پیروی نکنید، دوستی نکنید، اعتماد نکنید؛بعضیها می بینید به جای اعتماد به نیروهای خودی، توان داخلی، جوانان متخصص و متعهد چشم و دلشان به خارج از کشور و دشمنان این مملکت است؛ بعضی ها هم که ابزار دست دشمن می شوند؛ تقوای سیاسی! انسان داشته باشد؛ بعضی مواقع می بیند این عمل و این موضع گیری از این شخص حق است، درست است، باید اینطوری باشد، اما چون فکر سیاسی من با او نمی خواند می بینید که او را تخریب میکند، تضعیف میکند به جای حمایت کردن! تقوای سیاسی!
یک مرحله از تقوا هم تقوای خانوادگی است انسان باید تقوا داشته باشد؛ «اَمسِک عَلیکَ زَوجَک واتقِالله» همسرت را نگه دار مواظب او باش مراقب او باش که در مسیر بندگی خدا قرار بگیرد، نه در مسیر بندگی شیطان و نفس؛
میفرماید: «قوا انفسکم و اهلیکم ناراً» خودتان و اهلتان را از آتش جهنم نجات بدهید.
خیلی ها هستند که برایشان مهم نیست که خانواده من نماز می خواند یا نمی خواند، روزه میگیرد یا نمیگیرد، حلال خدا را رعایت می کند یا نمی کند، لقمه حلال به منزل می آورد یا لقمه حرام؟ اهل خمس هست؟ زکات میدهد یا نمیدهد؟ برایش مهم نیست!
این نگهداری خانواده نیست نگهداری خانواده این است که انسان مراقب باشد و در خانواده کنترل داشته باشد، همسر نسبت به همسرش؛
تعبیر قرآن عجیب است نسبت به خانواده:
«هُنَّ لباس لکم و انتم لباس لهن» شما لباس همسرانتان هستید و همسرانتان لباس برای شما عجب تعبیر زیبایی دارد قرآن! من یکی دوتایش را می گویم؛ اگر شما لباس برای هم هستید لباس چه کار می کند؟ لباس انسان را در مقابل گرما و سرما حفظ میکند. یعنی زن و مرد همدیگر را مراقبت می کنند حفظ می کنند در مقابل معصیت؛ کمک میکنند در انجام فرامین الهی؛
لباس اگر نرم و لطیف باشد بدن انسان آزرده نمی شود؛ زن و مرد اگر بداخلاق باشند باید زبان باشند همدیگر را آزار میدهند و باعث اذیت همدیگر میشوند؛ لباس عیب را می پوشاند؛ زن و مرد هم باید عیب همدیگر را بپوشانند؛ لباس انسان را در مقابل امراض و اشعه خورشید نگهداری می کند؛ مواظب همسرت باش! بدون حجاب این ایام هم که دیگر دارید میبینید؛ میآید در خیابان برایش مهم نیست دخترم، همسرم، خواهرم با چه وضعی در جامعه ظاهر بشود. مراقبت از خانواده نمی کنند؛ ولی لباس اینطور است مایه زینت است؛ زن و مرد باید مایه زینت هم باشند زن و مرد نباید عیب همدیگر را پیش دیگران بگویند؛ باید عیب همدیگر را پوشید باید خوبی همدیگر را دید. و قدردان این خوبی ها باشند زن و مرد. تقوای خانوادگی؛
یک تقواهم داریم تقوای اخلاقی.
تقوای اخلاقی یعنی مواظب باش بیخودی بدون جهت میبینی به کسی تهمت می زند.
«وَ اَن تعفوا اَقرَبُ للتقوی» میگوید اگر ببخشید به تقوا نزدیکتر است.
یعنی اشتباه دیگران را ببخشید چشم پوشی کنید خودتان را به تغافل بزنید؛ تغافل یعنی نادیده گرفتن؛ اگر خانوادهانسان، دوستانسان، رفیقانسان، برادر و خواهر مومن انسان، مرتکب اشتباه میشود انسان مواظب باشد، ببخشد، گذشت کند، صبر داشته باشد تحمل داشته باشد.
هوای اخلاقی این است که انسان رذایل اخلاقی را در جامعه پخش نکند؛ چرا بیخودی به شخصیتی عملی را نسبت ندهد. حضرت موسی خیلی عفیف بود، جلوی دیگران لخت نمیشد برود استحمام کند؛ شایع میکردند مرض پیسی دارد! برادرش هارون از دنیا رفت شایع کردند موسی را به قتل رسانده! انسان باید مواظب باشد؛ تقوا!
تقوای در مدیریت؛
کسانی که مدیراند کسانی که مسئولاند تقوای در کار داشته باشند.
«خُذوا ما آتیناکُم بِقُوَه واذکروا ما فیه لعلکم تتقون» هرچه میگوییم سندش قرآن است؛ «خُذوا ما آتیناکُم» اینهایی که چیزی به شما میدهند، یا نگیر، یا اگر گرفتی با قوت بگیر؛ یعنی اگر مدیری خودش را در این حد میبیند که توانمند است و می تواند از پس این مسئولیت بیرون بیاید مسئولیت را بپذیرد. اگر می داند که اگر این مسئولیت را بپذیرد نمیتواند مسئولیتش را درست انجام دهد تقوای مدیریتی این است که نپذیرد، نه اینکه به دعوت دنبال این و آن که مرا به این مسئولیت برسانید!
مسئولیت سه تا رکن دارد:
۱: سائل یعنی سوال کننده روز قیامت خداست؛ سوال میکند؛
۲: مسئول یعنی کسی که این مسئولیت را پذیرفت و خدا از او سوال خواهد کرد روز قیامت
۳: و مسئولعنه یعنی مسئولیتی که درباره او سوال میشود روز قیامت که چکارش کردی؟ کجا بُردی؟ وظیفه ات را انجام دادی یا ندادی؟ مردم اقسامی دارند بعضی مسئولیت پذیرند اگر وظیفه به آنها رسید واقعاً با تمام توان تلاش میکنند بعضی ها مسئولیت گریزند مسئولیت را می پذیرد اما شانه خالی می کند وظیفه اش را انجام نمی دهد بعضی هم که بدتر مسئولیت ستیزند میبیند یک کسی میخواهد مسئولیت به او برسد توانمند است می تواند، هم تعهد دارد هم تخصص اما برای اینکه او را به زیر بکشاند او را تخریب میکند اینها با تقوای الهی نمی سازد اگر میخواهیم جزو کسانی باشیم که فوز و رستگاری داشته باشیم برای سفر مرگ آماده گی داشته باشیم فردای قیامت رستگاری ابدی نصیبمان بشود تقوای الهی را رعایت بکنیم خودم و همه شما را بار دیگر به تقوای الهی دعوت می کنم امیدوارم که خدا ما را در این مسیر یاری کند و در عمل به وظیفه ما را مورد لطف و عنایت خودش قرار دهد انشاالله
و در پایان خطبه اول را با ذکر سوره توحید به پایان رسانید.
خطبه دوم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله على سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد(ص) و آله الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّه الله فی الارضین و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين…
حجت الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در خطبههای این هفته نماز جمعه خرم آباد در سخنانی با سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: پیامبر اسلام میفرماید: مغبوض ترین شما نزد خدا چند گروه هستند، اول: سخن چین، دوم: اختلاف افکن بین برادران، سوم: کسی که عیب جویی میکند.
از شایعه پراکنی سیاسی، اجتماعی و… در میان جامعه پرهیز شود و همچنین اتفاقاتی که این روزها در کشور رخ داده است.
دختر جوانی از دنیا رفت، گروهی بلافاصله بدون اینکه بگذارند تحقیق و تفحصی صورت گیرد و حق روشن شود، شروع به موضع گیری کردند و در این آتش دمیدند.
بعضیها نیز اهانتها به مقدسات، جمهوری اسلامی و برخی شخصیتها کردند، گروهی نیز سرباز و پیاده نظام دشمن شدند، یک کار تخصصی و پزشکی که باید از سوی متخصصان مورد بررسی قرار گیرد از سوی کسانی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند مورد اظهار نظر و موضع گیری قرار گرفت، از بازیگر گرفته تا ورزشکار و باعث شدند که تعدادی در این کشور به قتل برسند، اینها در روز قیامت چگونه میخواهند پاسخ بدهند؟
ضرر مالی به بیت المال و اموال شخصی مردم از سوی برخی از این افراد، این همه مجروح و کشته، به چه قیمت؟
پلیس آمریکا مرتب زن، کودک و… را به قتل میرساند، در آمریکا کسی حق ندارد به پلیس حمله کند، پلیس حق دارد که بزند!، آنوقت در ایران اگر پلیس کسی را بگیرد، پلیس کتک بخورد و کشته شود، میگویند حق دارند که پلیس را بزنند!
الان در فرانسه بیش از یک سال است که مرتب تظاهرات برگزار میشود، یک نفر از آمریکا و اروپا و… پیام نمیدهد که بگوید ما مدافع حقوق مردم فرانسه هستیم، اما در ایران اگر تعداد اندکی اعتراض کنند، اینها مدافع حقوق مردم میشوند.
این نفاق است، چرا بعضیها نقشه دشمن را نمیبینند؟ چرا بعد از اینکه مقام معظم رهبری فرمود که موضوع گیری کنید، بعضی از این شخصیتها و نخبگان موضع گیری نکردند؟
حجت الاسلام شمسی فر با تاکید بر اینکه دشمن، آمریکا، اسرائیل، عربستان و… ایران پیشرفته و قدرتمند را نمیخواهند افزود: در این زمان و بعد از انقلاب آمریکا هیچ غلطی نمیتواند در مقابل پیشرفتهای ایران در حوزههای نظامی و… کند.
اینها سردار حاج قاسم سلیمانی که با تروریست جنگید را به شهادت رساندند، اینها دلسوز دختر جوان بودند؟ ما مهمترین پایگاه آمریکا را در عین الاسد زدیم، آمریکا نتوانست کاری کند، سرباز آمریکا را با قدرت در خلیج فارس که وارد آبهای ما شد را دستگیر کردیم، آمریکا نتوانست هیچ کاری کند، آمریکا نفت کش ما را به سرقت برد، سپاه ما با قایقهای تند رو نه با همه قدرت خود، نفت کش را از میان ناوهای آمریکا آورد و ناوهای آمریکا فرار کردند چون میدانستند اگر دست از پا خطا کنند موشکهای ایران در عرض چند دقیقه ناوهای آنها را غرق خواهد کرد.
ما در حوزههای علوم پیشرفت کرده ایم، در حوزه فناوری، تکنولوژی و صنعت به سرعت ما پیشرفت کرده ایم، در حوزه پزشکی، درمان و بهداشت به سرعت داریم رشد میکنیم، در قله قرار گرفته ایم و بهترین متخصصان در حوزههای مختلف را داریم، در هوا و فضا جز چند کشور برتر دنیا شده ایم، در حوزه هستهای، نانو، سلولهای بنیادین و… پیشرفت داشته ایم.
اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند من می بی نم، واضح و روشن که این کشور دارد رشد و پیشرفت میکند و دارد قدرتمند میشود، اینها میخواهند جلوی این را بگیرند، آنهایی که این همه می کشند، هواپیمای مسافربری ما را میزنند
برای دختر جوان دل میسوزانند؟ این همه تحریم علیه ایران در حوزههای دارو و… دارند، آنوقت این شده دلسوز؟
اعتراض امام راحل به کاپیتولاسیون، چیزی که میخواست استقلال و آزادی ما را زیر سوال ببرد و امام در مقابل این امر ایستاد، دشمن هر روز یک نقشه خواهد کشید، اما به کوری چشم دشمن ما این پیشرفت را خواهیم و این قدرت را پیدا میکنیم.
کسانی هم به خیابان آمدند، برخی از آنها فریب خوردند، بعضیها نمیدانستند، بیدار، آگاه و هوشیار شوند، به کشور خود ضربه نزنند، دشمن توسط شما به کشور شما ضربه نزند، این خیانت است گفت: کسانی که در فضای مجازی کمک به شایعه سازی کردند از سوی قوه قضائیه مورد برخورد قرار گیرند.
این نظام و این انقلاب خونها برایش ریخته شده، به این آسانی به دست نیامده که کسی بخواهد به راحتی به آن ضربه بزند، دشمن علناً به میدان آمد، اعتراض یک حرف است، آشوب حرف دیگر است.
البته مسئولان علت یابی کنند، دشمن از جهتهای مختلف جنگ را شروع کرده، آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان برنامه داشته باشد، در رابطه با مسائل دینی و سیاسی آگاهی بدهد.
نهادهای فرهنگی در این جهاد تبیین با تمام قدرت به میدان بیایند، دشمنان نمیخواهند قدرت و دستاوردهای نظام را به اطلاع نسل جوان برسانید، دشمن سیاه نمایی میکند، ما مشکل، کم کاری بعضی از مسئولان و… را داریم اما این همه رشد، پیشرفت و توانمندی را هم جوانان باید ببینند.
و در پایان خطبه دوم را با ذکر دعا و سوره حمد به پایان رسانید.
1401/7/27
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.