نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/09

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/09
شهریور 9, 1403
123 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.” حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٩ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٩ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

توصیه به تقوای الهی

قال الله تبارک و تعالی فی کتابه:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

“وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ”

“و این است راه راست من، از آن پیروی کنید و از راههای دیگر که موجب تفرقه شما از راه اوست متابعت نکنید. این است سفارش خدا به شما، شاید پرهیزکار شوید.”

” سوره انعام آیه ١۵٣” خداوند متعال به پیامبرش دستورمی دهدکه بگو این راه مستقیم من است .از دستورات وقرامین پیروی کنیدوار راه های انحرافی پیروی نکنید که شما را از راه خداوند دورمی کند.این دستورخداوند است که شما را به آن توصیه می کند.امید است به منزلت تقوا برسید.

تقوا یعنی بنده ملاحظه خداوندمتعال را بکند.گاهی به شخصی توصیه می‌شود، فلانی را ملاحظه کن، یعنی احترامش را به جا بیاور، حرف هایش را گوش کن.
خودم و همه شما را به انجام واجبات، ترک محرمات، دوری از شبهات، انجام عمل صالح، فرا می‌خوانم.

آرام شدن خواستنی های حرام باتقوا

خواستنی های حرام و میل های حرام در وجود انسان همیشه هست. یک حیوان درنده را می‌شود با قطعه ای نان تا ساعاتی آرام کرد. اما خواستنی های حرام آرام شدنی نیست مگر با تقوا.
اول می‌گوید به نامحرم نگاه کن یا می‌گوید مقدار کمی به بیت المال تعدی کن، ولی اینجا دیگر تو را آرام نمی‌گذارد باز ادامه عدد می‌دهد از شما می‌خواهد که به گناه نزدیک تر بشوید تا آنجایی که انسان را از پرتگاه ساقط کند و به قعر جهنم بفرستد. پس شهوت، غضب، خواستنی های حرام اگر کنترل نشود از حیوانات درنده هم بدتر عمل میکند. چون این حیوان درنده را می‌شود با خوردنی و آشامیدنی ساعت ها آرام کرد ولی او در وجود انسان آرام نمی‌شود.
البته اگر در مسیر الهی حرکت کرد آنجا کنترل می‌شود.

مسیرهدایت از لسان مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم مسیر هدایت را نمایان نشان داده اند. خطی را روی زمین کشیدند گفتند این خطی است مستقیم با این دستورات به مقصد می‌رسید. خطی هم سمت چپ آن خط مستقیم کشیدند، خط دیگری هم سمت راست آن خط مستقیم کشیدند و فرمودند این ها هم راه های غیر خداست و شیطان بر سر این راه ها ایستاده است و از شما دعوت می کند که در این مسیر حرکت کنید سپس این آیه را که عرض کردم تلاوت کردند.

اهل بیت راه مستقیم خداوند

و امام باقر علیه السلام فرمودند: ما اهل بیت راه مستقیم خداوند هستیم. و شما اختیار دارید که در این راه نباشید ولی اگر از این راه فاصله گرفتید مشرک و کافر می‌شوید و اهل بیت عصمت و طهارت، مصداق روشن راه مستقیم خداوند هستند. و در برخی از روایات اهل تسنن و اهل شیعه، مصداق راه مستقیم خداوند تبارک و تعالی، حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام و اولاد معصومینش معرفی شدند. ان شاء الله که همه ما با عمل و رفتار و گفتارمان و با شیوه زندگی اسلامی که انتخاب می کنیم در مسیری حرکت کنیم که مسیر مستقیم الهی باشد. از خواستنی های حرام به دور باشیم، غضب خود را کنترل کنیم و آن را تبدیل به شجاعت کنیم. کنترل غضب و آن را در مسیر عقلانی قرار دادن، منتهی به شجاعت می‌شود و خواستنی ها را کنترل کنیم تادر مسیر صحیح قرار بگیردو منتهی به عفت و حیا می‌شود. امید است که ما بتوانیم در مسیر مستقیم الهی حرکت کنیم و به منزلت تقوا و قرب الهی نائل بشویم.

 

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ٩ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفتند:

شهادت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام رضا علیهم السلام

هفته پیش رو هم روز دوشنبه ارتحال رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امام مجتبی علیه السلام و همچنین روز چهارشنبه، شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا را در پیش داریم. این مصیبت ها و این روزهای پرحزن و اندوه را تسلیت عرض می‌گویم و در استان ما، در مرکز استان و شهرها و روستاها و بخش ها، همانطور که در این هفته های گذشته مناسبت ها به بهترین شکل برگزار گردید، این باقی مانده ماه صفر هم مناسبت هایش با تکریم و عزاداری و شور و شعور ان شاء الله برگزار خواهد شد.

توصیه به تقوای الهی

راه و شیوه ی موفقیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خود یک درس آموزنده برای همه مسلمانان و همه مؤمنین و همه متقین است که خودم و همه شما نمازگزاران را به یادگیری و به عمل به این آموزه ها فرا می‌خوانم، به انجام واجبات، ترک محرمات، دوری از شبهات و انجام عمل صالح فرامی‌خوانم.

تربیت مجاهدان فی سبیل الله توسط رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

اینکه رسول گرامی اسلام توانستند از قومی که در جهالت کامل بودند در مدت ٢٣ سال از این قوم که جاهل و بت پرست بودند مردمی مجاهد و فی سبیل الله تربیت کردند، مردمی با آداب و رسوم خشن، غیرقابل قبول، در حدی که دختران را زنده به گور میکردند. اما در ٢٣ سال از آنها، مجاهدانی فی سبیل الله تربیت کرد. اهل تحقیق می‌گویند برای اینکه در یک جامعه انقلاب فرهنگی رخ بدهد حداقل صدسال نیازدارد تا یک انقلاب فرهنگی رخ بدهد و آن آداب و رسوم غلط از بین برود و آداب و رسوم ارزشی جایگزین بشود. ولی وجود مقدس رسول گرامی اسلام در مدت ٢٣سال این کار را انجام دادند و مجاهدانی فی سبیل الله تربیت کردند. چون آیینش، آیین ارزش ها بود. آموزه هایش، آموزه های ارزشی بودند، آموزه های قومی نبودند. ملاک ارزش و اسلام بود، ملاک عربیت نبود. هرکس که باورها و سخن و رفتارش براساس ارزش ها و اسلام قابل سنجش بود و در این راستا بود او به رشد و کمال رسید، حال سلمان فارسی باشد یا بلال اهل حبشه باشد تفاوتی ندارد، یا ابوذر عربی باشد یا فلان جوان رومی باشد.

آیین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آیینی جهانی

او یک آیین جهانی را به بشریت عرضه کرد که در این عرضه، سلمان فارسی نفر اول شد. بلال حبشی آن جایگاه والای خودش را پیدا کرد، مقداد و ابوذر عربی به آن مقام رسید یا آن جوان رومی به آن منزلت رسید. یک این چنین پیامبری الان می‌بینیم که چگونه آموزه هایش جهانی شده است و این کارهای سخیف و زشتی که از سوی توطئه گران انجام می‌گیرد اهانت هایی که به ادیان آسمانی، به کتاب مقدس قرآن صورت می‌گیرد این ها نمی‌تواند امانع گسترش آموزه های ارزشی اسلام درجامعه شود..

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کاملترین مصداق رأفت و مهربانی

او نسبت به همه بندگان رؤوف و مهربانی بود و در لحظات پایان عمر شریف و مبارک وقتی که عزرائیل آمد برای گرفتن جان اجازه خواست، فرمود اجازه نمی‌دهم تا جبرئیل بیاید. جبرئیل که آمد از او پرسید که بعد از من با امتم چه خواهید کرد؟جبرئیل رفت از جانب خدا پاسخ آورد که هر کس را تو بخواهی ما می بخشیم.”وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى، آنقدر از این امت مسلمان بر تو ببخشاییم تا راضی شوی.”
وسزاوار است که مسلمانان، این آیین و این آموزه های اسلامی را که پیامبرش تا آخرین لحظات به فکر امتش هست جا دارد که بیش از این ها در سخن، گفتار، رفتار به آن پایبند باشند.
دراین زمینه سخن فراوان است به همین میزان بسنده میکنم.

 حضرت امام حسن علیه السلام، کریم اهل بیت

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و حضرت امام رضا هم اینچنین بودند و مجموعه ی فضیلت ها و رفتارهای نیک در همه ائمه اطهار بود از سخاوت، از گذشت، امام حسن را کریم اهل بیت می‌گفتند چون کسی که با او دشمنی می‌کرد با کرامت به او برخورد می‌کرد از روی گذشت میگذشت. به او احسان می‌کرد. دوران سخت امام حسن علیه السلام در زمان معاویه و آن اهانت هایی که می‌کرد و امام رضا علیه السلام هم همچنین. وجود ائمه اطهار و سخنان آنان راه و روشی برای سبک زندگی همه ماست که ان شاء الله همه در آن مسیر حرکت کنیم.

دیدار مقام معظم رهبری با دولت چهاردهم

مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در دیدار با رئیس جمهور و دولت چهاردهم سخنان مهم و نکات ارزنده ای را بیان کردند که عمل به آنها ضامن پیشرفت مادی و معنوی کشور ماست. هر دولتی به هر میزان به این توصیه ها عمل کردند در کارشان موفق بودند و آن مقداری که عمل نشد در کارشان موفقیت نداشتند.

موضوع انتخاب وزرا

اولاً در موضوع انتخاب وزرا فرمودند که تعدادی را می شناختم و یا از منابع مورد وثوق مطمئن شدم آنها را تایید کردم، تعدادی را هم تأکید کردم. اما تعداد بیشتری را نمی شناختم و نظری نداشتم، آنها بایستی از طریق تعامل مجلس و دولت رای بیاورند.
بنابراین افکار عمومی از این جهت پاسخ خود را گرفتند.

ذکر و یاد خدا سرلوحه کارها

ایشان فرمودند در دوران مسؤلیت ذکر و یاد خدا همیشه جزء کارهای اولیه تان باشد و بیشتر به یاد خدا باشید.

توصیه به سفرهای استانی

سوم حضور در بین مردم و سفرهای استانی را تایید کردند و فرمودند هر تصمیمی میگیرید پیوست عدالت داشته باشد. فضای مجازی از حکمرانی قانونمند برخودار باشد.

تولید ملی راه حل مشکلات اقتصادی

ایشان بر تولید ملی تأکید کردند که این راه حل مشکلات اقتصادی، تولید ملی است. تاکید بر علاج پیری و حمایت از جوانی جمعیت، آن هم با فوریت و امید نبستن به دشمنان.

تأکید بر پیوست عدالت در قوانین

مقام معظم رهبری بارها بر پیوست عدالت در قوانین تأکید کردند. در همه دولت ها این تأکید را داشتند در یک جاهایی این عمل شده درجاهای دیگری هم عمل نشده فرض کنید در گازرسانی، برق رسانی، تا حدودی در آب رسانی، در راه های مواصلاتی به نسبت در جاهایی خیلی خوب عمل شده در یک جاهایی متوسط عمل شده، در یک جاهایی هم خوب عمل نشده است. یکی از جاهایی که عمل نشده و این را هم استاندار محترم توجه دارند و دنبال کردند، نمایندگان محترم هم باید دنبال کنند، اهل رسانه، فرهیختگان، دانشگاهیان باید نامه بنویسند به کمیسیون های مجلس، رئیس مجلس، به صورت کار کارشناسی شده متقن یکی از جاهایی که عمل نشده است این نکته است. و یکی از جاهایی است که علل عقب ماندگی برخی از استان هاست. ما این مطلب را می‌گوییم می‌نویسیم، دنبال می‌کنیم ولی این بایستی به یک گفتمان عمومی تبدیل بشود به خصوص در میان خواص، در میان اهل علم، در حوزویان، دانشگاهیان و آن مالیات بر ارزش افزوده است. شرکت های بزرگی هستند که این استان های توسعه یافته از این شرکت های بزرگ و صنایع بزرگ برخوردارند، ارزش افزوده از اینها گرفته می‌شود این ارزش افزوده به گونه ای تقسیم می‌شود که بیشترش در همان استانی که آن صنایع را دارد همانجا هزینه می‌شود گاهی درآمد ارزش افزوده این استان ها بیست برابر استان ماست گاهی بیشتر و گاهی کمتر، استان هایی که صنعت ضعیفی دارند ارزش افزوده کمتری به آنها می‌دهند و این فاصله بین استان های کم برخوردار و استان های برخوردار روزبروز دارد بیشتر می‌شود این را بایستی به گونه ای تقسیم کرد که این فاصله کمتر بشود. این یکی از نکاتی است که نیازمند تصویب قانون در مجلس است طبیعتاً استان هایی که شبیه به ما هستند فراوانند. نمايندگان اینها می‌توانند با هم دورهمی داشته باشند و مشورت کنند و ما ان شاء الله با نمایندگان این را درمیان گذاشته و می‌گذاریم و با آنها جلسه می‌گذاریم. اگر روند به این شکل باشد وضعیت همین است که می‌بینید. و بیشتر این ارزش افزوده هم به شهرداری ها داده می‌شود یکی از علت این که شهرداری های ما در عمران شهری موفق نیستند همین است که ارزش افزوده کمتری به آنها داده می‌شود.
و مقام معظم رهبری در سال ١٣۶٨ فرمودند که قشرهای محروم و دورافتاده از مرکز ، روستاییان و عشایر و کسانی که مشکلات بیشتری دارند در بخش اقتصادی و انواع و اقسام خدمات فرهنگی در اولویت قرار بگیرند. چطوری در اولویت قرار می‌گیرند؟ با اصلاح این قانون.
پس این را بایستی منطقی، کارشناسی شده، همه دنبال کنیم این که فرض کنید یک کسی پشت میز بنشیند و حرفی بزند و به عنوان یک چهره روشنفکر و دانا خودش را نشان بدهد ولی گام اساسی برندارد این مفید فایده نخواهد بود باید در عرصه حضور پیدا کرد.

شعار دولت چهاردهم: دولت وفاق ملی

دولت محترم هم شعار خودش را شعار دولت وفاق ملی قرارداده، طبیعی است که در دولت وفاق ملی ملاک شایسته سالاری برخاسته از تخصص و تعهد باشد.

معنای وفاق ملی

وفاق ملی یعنی سهم خواهی و جناح بازی در ارکان آن دولت از بالا تا پایین ممنوع است.
دولت وفاق ملی یعنی توصیه های فراقانونی و تبعیض ممنوع است.
دولت وفاق ملی یعنی آن طوری که رئیس جمهور فرمودند و به فرموده خودش عمل کنند و زیر دستانش،
وزاریش، معاونین وزاریش و تا پایین عمل کنند به این معناست که از تغییرات فوری و عجولانه سیاسی آن هم به شکلی که معروف است می‌گویند تغییرات اتوبوسی. دولت وفاق ملی یعنی از اینگونه تغییرات باید پرهیز کرد، اساس شایسته سالاری برخواسته از تعهد و تخصص باشد. دولت وفاق ملی یعنی خود را بدهکار انقلاب و مردم و خانواده های شهدا و محرومین بدانند. و نسبت به وزرا، وکلا، سخت گیر باشند. سخت گیری نسبت به خودشان در امتیاز گیری ولی خود را بدهکار مردم در خدمت رسانی بدانند. دولت وفاق ملی یعنی توجه به امر به معروف و نهی از منکر، توجه به ارزش ها، یادآوری خوبی ها، پرهیز از بدی ها، مردم ما در تحمل سختی ها نمره ممتاز وعالی گرفتند. در همین جریان مواکب حسینی و حرکت اربعین مشاهده می کنیم هم ملت ما و هم ملت هایی که در محور مقاومت هستند و مردم استان ما نمره ممتاز و عالی گرفتند و الان دیگر نوبت قوای سه گانه است که آنها هم در حدی عمل کنند که نمره شان عالی باشد.

طرح تصویب دره ی خرم آباد

استاندار محترم در باب طرح تصویب دره ی خرم آباد در سازمان بین المللی یونسکو مطالب را به طور مستوفا بیان کردند. این سازمان جزء وابستگان به سازمان ملل متحد هست و بیش از هزار اثر طبیعی و فرهنگی را تحت نظارت خودش دارد ثبت جهانی شده است در کشور ما حدود ٢٧،٢٨ تا از این اثرها ثبت شده است. من اسم میبرم تا یک مقداری به اهمیت کار توجه کنید : تخت جمشید، پاسارگاد، میدان نقش جهان اصفهان، ارگ بم، گنبد سلطانیه در زنجان، باغ ارم شیراز، باغ فین کاشان، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان تهران. حالا قرار است در استان ما هم چنین اتفاقی بیفتد و این بایستی هم سازمان های اداری ما، هم سازمان های مردمی ما، عموم مردم در این جهت همکاری کنند که این اتفاق به وقوع پیوندد. و همانطور که استاندار محترم هم بیان کردند، این یک آثاری دارد البته می‌بایست ما قبلش یک کارهایی انجام دهیم بعدش هم یک کارهایی انجام دهیم. این هتل روی صخره که برای همه رنج آور شده، این میدان ٢٢ بهمن که دل همه ما را به درد آورده بایستی با تصمیم فرااستانی و تصمیمات استانی این مسئله حل بشود. وضعیت پادگان ٠٧ روشن بشود. اینها یک اتفاقاتی است که باید ان شاء الله با همت همه شما این کار انجام بگیرد.
مردم ما در برخی از امور دچار سختی هستند، بعضی از سختی ها واقعا یک مقدار سخت تر است. از جمله بحث اجاره مسکن، ودیعه مسکن، جوانی جمعیت، وام ازدواج، اینها مردم را خیلی آزار میدهد. اولاً خود مردم واقعا کمک کنید، یاری کنید شما اگر به مستأجری کمک کنید خدا را خوشحال کردید، امام زمان را خوشحال کردید، رسول گرامی اسلام را خوشحال کردید.

مسئله بانک ها

مطلب دوم هم بانک ها هستند، یا مشکل در داخل استان است یا بیرون از استان است. استاندار محترم و کوشا و سخت کوش هم در جلساتی که با بانک ها داشتند این اعلام نارضایتی را انجام دادند. اگر مشکل در داخل استان است این را در داخل استان حل کنند. اگر کسی نمی‌خواهد حل کند جایش را بدهد به کسی که می‌تواند حل کند، اگر مشکل فرااستانی است آن هم یک کسی در رأس آن بانک و آن کار قرار بگیرد که بتواند مشکل استان را حل کند استانی که درآمد مردمش پایین تر از حد متوسط بقیه استان هاست در فشار و مشقتند نباید همه را یک طور نگاه کرد بنابر این اگر مشکل داخل استان است که استاندار محترم دارند پیگیری می‌کنند. ولی ما این را میگوییم که به گوش افرادی که مسئول مستقیم این کار هستند به گوش آنها برسد. مرتب مراجعه کننده داریم در دفتر نماینده ولی‌فقیه برای بحث ودیعه مسکن، وام ازدواج، جوانی جمعیت، البته به خاطر کنترل نقدینگی و تورم یک جاهایی انقباض مالی است ولی به استانی مثل استان لرستان بایستی توجه خاصی بشود باتوجه به کمبودهایی که هست البته تلاش های خوبی در این مدت صورت گرفته است و ما با یاری و فضل خدا برایمان مثل روز روشن است که آینده استان ما آینده مطلوبی خواهد بود چون مردم ما مردمی هستند که خواهان این مطلبند و از مجاری قانونی و منطقی این موضوع را دنبال خواهند کرد. حتما دنبال خواهند کرد که آن مصوبات باقی مانده از سفر رئیس جمهور شهید اجرایی بشود. حتما دنبال خواهند کرد که صنایع تعطیل شده که بخشی از آنها به کار افتاده و توضیح دادند آنها هم به کار گرفته شود و حتما پیگیری خواهد شد که ان شاء الله صنایع جدید هم به وجود بیاید.

 

1403/6/9