نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/05/05

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/05/05
مرداد 6, 1403
265 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.” حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۵مرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۵مرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

تقوا در آیه شریفه ١٨ سوره حشر دوبار ذکر شده است :
قال الله تبارک و تعالی فی کتابه
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.
ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید؛ و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید؛ یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است.

توصیه به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به انجام واجبات، دوری از محرمات، پرهیز از شبهات و انجام اعمال صالح فرامی‌خوانم.

اهمیت تقوا

براساس اهمیت تقوا در یک آیه دوبار می‌فرماید اتقوالله، مفسران گرامی چنین معنا می‌کنند که تقوای اول به معنای انجام واجبات و دوری از محرمات است و تقوای دوم کیفیت عمل را معرفی می‌کند که عمل شما مخلصانه و به دور از ریا و تظاهر باشد.

 سرمایه هرفرد در آخرت، اعمال اوست.

در سرای آخرت آنچه که برای انسان مفید است آن اعمالی است که انجام داده است، و این اعمال برای او یک سرمایه اصلی است، گنجینه ای است که می‌تواند در آن روز سخت و دشوار برای او مفید باشد. این آیه به ما می‌گوید به وارثان دل نبندید، چون درصد قابل توجهی از وارثان همین که با هم بر سر اموال منقول و غیرمنقول دعوا نکنند باید خدا را سپاسگزار بود. جمع زیادی از وارثان بر سر اموال بر جای مانده با هم دعوا دارند و حرمت متوفی را رعایت نمی کنند.لذا هرکسی خودش باید ملاحظه سرای آخرت خود را داشته باشد. و گمان نکنید که مسافت و زمان ما به روز آخرت یک زمان طولانی است و فعلا نوبت ما نمی آید. بلکه لغدٍ یعنی همین فرداست.عمر مثل برق و باد می‌گذرد پس از این عمر باید بهره برداری کرد، باید آینده نگری کرد.

راه دوری از آتش جهنم

 از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تفسیر نمونه جلد ٢٣صفحه ۵۴۵حدیثی ذکر شده است که: در راه خدا انفاق کنید ولو یک من خرما یا کمتر از یک من خرما باشد، بعد تنزل می‌کند می‌فرماید یک مشت خرما یا کمتر از یک مشت خرما انفاق کنید، می‌فرماید یک دانه خرما یا کمتر از یک دانه خرما انفاق کنید. اگر این را هم نمی‌توانید، دلی را شاد کنید، همسایه و اهالی محله و ارحام و…. را شاد کنید. بعد می‌فرماید علتش این است که اگر این کارها را انجام ندهد روز قیامت در پیشگاه خداوند متعال حاضر می‌شود،خداوند به او می‌فرماید آیا ما به تو چشم و گوش و فرزند ندادیم؟ عرض می‌کند بارالها هم چشم، هم گوش و هم فرزند دادی. می‌گوید پس نگاه کن ببین برچه چیزی هست که بتواند صورت تو را از آتش جهنم دور کند، تو که اینها را داشتی، حالا که روز حساب است ببین چه چیزی داری که بتواند آتش جهنم را از تو دور کند. نگاه می‌کند میبیند که خودش که هیچ کاری انجام نداده است ورثه اش هم هیچ کاری انجام نداده. به جلو، عقب و سمت چپ و راست نگاه می کند چیزی را پیدا نمی‌کند که صورت او را از آتش جهنم دور کند.
اگر ما به این آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت که آموزه های سبک زندگی اسلامی است توجه کرده و همه چنین زندگی کنیم بهترین زندگی را خواهیم داشت،در صفا و صمیمت، صلح و سازش و به دور از درگیری و اختلاف و به دور از پرونده های قطور چند ساله، به دور از خانواده هایی که از هم پاشیدن،خانواده قاتل و مقتول و خانواده ضارب و مضروب،اقوام وابسته به او،اگر ما این آموزه ها را دقت کنیم،طبیعتا یک معنای دیگری از زندگی را خواهیم چشید.
اجاره بهاء خانه را از حد متعارف بالا می‌بریم تا دیگران خوب بخورند و دیگران خوب بپوشند.تبعیض،توصیه فراقانونی،رانت و ویژه خواری میکنی برای اینکه به خودت یا دیگری بهره برسانی این اعمال حرام چه نتیجه ای خواهدداشت؟ اینکه دیگرانی خوب بخورند و بپوشند و تو اجاره بها سنگین بگیری و زندگی را بر هم آیین های خودت، بر مخلوق خدا تنگ کنی،این به جز نزدیک شدن به آتش جهنم چیزی ندارد،پس دقت کنیم ببینیم برای آینده خودمان چه چیزی را می‌فرستیم.

راه های نجات بخش

آن چیزی که نجات بخش است:نماز،روزه،خمس،زکات،جهاد،حج،حب اهل بیت،دشمنی با دشمنان اهل بیت،امر به معروف و نهی از منکر است،اینها نجات بخش انسان در روز آخرت است و همچنین زندگی انسان را به یک زندگی همراه با صفا و صمیمیت و صلح و سازش و دوست داشتنی تبدیل می‌کند.

خطبه دوم

 

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ۵مرداد ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفتند:

قال الله تبارک و تعالی
“… إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَيَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.”
“… بى‏ گمان هر كه تقوا و صبر پيشه كند خدا پاداش نيكوكاران را تباه نمى ‏كند.”
(آیه شریفه ٩٠، سوره یوسف)

پاداش تقوا

روزی حضرت سلیمان علیه السلام با جاه و جلال و شوکت، باهمراهان خود از محله ای می‌گذشتند، کشاورزی در مزرعه اش کشاورزی می‌کرد اشاره کرد به حضرت سلیمان و گفت که پسر داود را ببین! باد،صدای این کشاورز را به حضرت سلیمان رساند. حضرت سلیمان به همراهان گفت شما همین جا توقف کنید من پیاده میشوم با این کشاورز کاری دارم رفتند پیش کشاورز گفتند که باد صدای شما را به من رسانید و شما گفتید که پسر داود را ببین. آیا منظورتان این است که من حاکم هستم، صاحب جاه و جلال و شوکتم و تو یک آدم معمولی هستی؟ گفت بله من منظورم همین بود که شما با من فرق دارید شما همراهان و جاه و جلال و ملک دنیا را دارید، ولی من ملک دنیا ندارم. حضرت سلیمان گفتند اگر من دست از این کارم بکشم و تو را جای خودم بگذارم، میتوانی این کار سخت من را تحمل کنی و به سرانجام برسانی؟میتوانی این مملکت را اداره کنی؟گفت نه نمیتوانم. گفتند تو که در حال زراعت هستی اگر یک بار بگویی سبحان الله و بقیه اعمالت هم اعمال معمولی باشد،واجبات را انجام بدهی و از محرمات دوری کنی و تقوای خدا را پیشه کنی و اهل توحید و فضیلت باشی،خداوند سلطنت ابدی را در آخرت به تو خواهد داد، خالدین فیها ابدا است، آنجا هرچه بخواهی محکوم تو هستند. ولی این سلطنت من تمام می‌شود.
پس این ظاهر دنیا انسان را فریب ندهد،با یک سبحان الله گفتن و انجام واجبات و دوری از محرمات انسان می‌تواند به آن مقام برسد. اینکه این آیه می‌فرماید کسی که تقوای الهی را پیشه کند و در متقی بودنش صبور باشد،خداوند اجر چنین انسان هایی را ضایع نمی‌کند.

توصیه به تقوای الهی

 خودم و همه شما نمازگزاران را به انجام واجبات،ترک محرمات، دوری از شبهات، به انجام اعمال صالح فرامی‌خوانم.

روز نمازجمعه

امروز روز جمعه،پنجم مرداد به عنوان روز نماز جمعه نام گذاری شده است.اولین نمازجمعه در پنجم مرداد سال ١٣۵٨ به حکم امام راحل عظیم الشأن مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی را به عنوان اولین امام جمعه تهران بعد از پیروزی انقلاب منصوب کردند. این روز را ابتدا به همه شما نمازگزارانی که در سرما و گرما در نهصد پایگاه نماز جمعه و در هجده پایگاه نمازجمعه استان لرستان شرکت میکنید، تبریک و تهنیت عرض میکنم.

ثواب و فضیلت شرکت در نمازجمعه

از ثواب و فضیلت اخروی نمازجمعه به اندازه کافی گفته شده است،گرچه هر چه این ثواب و فضیلت ها تکرار شود این خودش یک نوگرایی دیگر است، خودش تأثیر گذاری بیشتر دارد. گفته شده است کسی که نمازجمعه را سبک بشمارد زندگی اش بی برکت می‌شود، در زندگی دچار پریشانی می‌شود و آتش جهنم بر بدن کسانی که مقید به نمازجمعه هستند حرام می‌شود و از سختی روز قیامت آنها کاسته می‌شود. و برای هرگامی که به نمازجمعه می آیند خداوند ثواب بی کران به آنها می‌دهد.این ثواب اخروی نمازجمعه هست.

نمازجمعه، کانون موعظه

نماز جمعه به عنوان کانون موعظه سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، تقوایی، ایمانی، اقتصادی می باشد. نماز جمعه یک چنین قرارگاهی است، قرارگاه اخلاق اجتماعی است، همه این مراتبی که عرض کردم در نوع خودش ثمرات و پیامدهایی دارد.

نمازجمعه حامی ملت و کشور

نمازجمعه در چهل و پنج سال گذشته بی‌نظیر یا کم نظیر است.
حفظ وحدت ملی و حامی ملت و کشور در روزهای سخت و دشوار است، در حوادثی مانند حوادث هفت تیر، حادثه هشتم شهریور و یا همین حادثه شهادت رئیس جمهور را که پشت سر گذاشتیم. در حوادثی مانند فتنه های سال‌های ٧٨،٨٨،٩٨،١۴٠١
در بسیج مردم برای شرکت کردن در انتخابات، این نهصد پایگاه نماز جمعه این آثار را دارد که باید کتاب ها و مقاله ها در این مورد نوشت و باید فیلم ها و نمایشنامه ها در این جهت اجرا کرد.
صدای سخنگاه نمازجمعه صدای نظام اسلامی است،صدای مردم و صدای انقلاب اسلامی است. اگر خدمتی انجام می‌شود در نمازجمعه بیان می‌شود.اگر دشمنی به دنبال این است که به ملت آسیب بزند، از قبل از طریق نمازجمعه به اطلاع مردم می‌رسد. مطالبات مردم در نمازجمعه به اطلاع مسؤلین رسانده می‌شود.

اگر کاری فعلش یا ترکش زیان دارد در نمازجمعه گفته می‌شود، اگر سخنی گفتن و نگفتنش ضرری دارد در نمازجمعه گفته می‌شود.
بعضی مسائل هستند که گفتنی نیستند ولی گاهی برخی از رویدادها در داخل استان بوده که لازم شده است ما با بازرسی ریاست جمهوری هم وارد گفتگو بشویم.گاهی تذکری به یک مسؤل داده شده است ولی دیده ایم پنهانی دوباره کار خودش را انجام داده، به مقامات بالاترش گفته شده، گاهی این کار تکرار شده به وزیر اطلاع داده شده، گاهی تکرار شده به بازرسی ریاست جمهوری اطلاع داده شده و آن شخص اخطار گرفته است و یا گاهی عزل شده است، اینها قابل بیان نیست، اینها مطالبات شما مردم است.
در سخنگاه نمازجمعه مطالبات مردم بیان می‌شود و تفاوتی ندارد که چه دولتی باشد؛ به طور مثال ما در دولت دوازدهم و سیزدهم بارها درمورد تنظیم بازار صحبت کردیم، بارها اطلاع رسانی کردیم که گرانی مردم را به رنج آورده است.
تفاوتی ندارد هردولتی باشد، کارخوب را تقدیر میکنیم، کاری هم که نیاز به مطالبه گری باشد، نیاز به تذکر باشد، براساس اخلاق اسلامی و منطق و پایه های کارشناسی تذکر داده می‌شود.

استان لرستان نیازمند تحول همراه با جهش

 و امروز تذکرمان این است که همانطور که استاندار محترم، هم در داخل استان، هم بیرون از استان تلاش می‌کند، مدیران محترمی هم که الان مشغول به کار هستند بایستی با همت مضاعف و کار مضاعف تا روز آخر آن وظیفه خودشان را انجام دهند، نباید این دوره گذر، سبب سستی و انفعال شود، چون این به استان ضرر می‌زند، آن هم استانی که ما بارها در این سخنگاه عرض کردیم نیازمند تحول همراه با جهش است. یعنی ما وضعیتمان در استان به گونه ای است که تحولِ تنها هم ما را به نقطه مطلوب نمیرساند. ما نیازمند تحول همراه با جهش هستیم، نیازمند مدیرانی هستیم که از توانایی و دانایی لازم برخوردار باشند، تا بُن دندان به مبانی انقلاب اسلامی پایبند باشند، استان ما نیازمند این است که از این وضعیت خارج شود، بارها مطالبات شما را ما گفته ایم، می‌گوییم و خواهیم گفت و ان شاء الله تا آن روزهای خوب و تا آن روزهایی که مردم ما به آرزوهای دست یافتنی خودشان برسند، این مطالبات از این سخنگاه و از هجده سخنگاه پایگاه نماز جمعه به گوش شما مردم، به گوش مدیران در داخل استان و به گوش مسؤلان کشوری خواهد رسید.

تاثیرگذاری بیشتر مطالبات امام جمعه با افزایش تعداد نمازگزاران

 مطالبات گوناگونی در این مدت از این سخنگاه و از بقیه سخنگاه های هجده پایگاه نمازجمعه استان لرستان گفته شده است که آخرینش هم آن بحث راه آهن درود، خرم‌آباد و اندیمشک بود که دیدید با مطالبه گری و با حمایت شما مردم و حمایت مسؤلین دوباره کار خودش را آغاز کرد البته یک شرط دارد؛همانطور که انتخابات مرحله دوم، شش میلیون نفر بیشتر شرکت کردند این آثار خودش را بیشتر در پی دارد. هرگاه تعداد نمازگزارانی که در نمازجمعه شرکت می‌کنند، تعدادشان در نهصد پایگاه نمازجمعه و در هجده پایگاه نمازجمعه استان لرستان بیشتر باشد طبیعتاً تأثیر گذاری مطالبات نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه از مسؤلین داخل و خارج استان بیشتر خواهد شد بنابراین یک وظیفه، وظیفه امام جمعه است، یک وظیفه هم وظیفه شرکت در نمازجمعه و برگزاری نمازجمعه با آن شکوه و عظمت خاص است.

از خداوند متعال برای همه نمازگزارانی که در طول این چهل و پنج سال در شکوه و عظمت نمازهای جمعه حماسه آفریدند،امامان جمعه چه آنهایی که شهید شدند و چه آنهایی که از دنیا رفتند،نمازگزارانی که از دنیا رفتند،اعضای ستاد نمازجمعه ای که در کل کشور و در استان ما ودر شهر خرم آباد روزی جزء کسانی بودند که در برگزاری نمازجمعه سهیم بودند از خداوند تبارک و تعالی برای همه آنها علو درجات را درخواست میکنم.

تقدیر و تشکر از دست اندرکاران نمازجمعه

در برگزاری نمازجمعه نهادها و سازمان هایی دخیل هستند البته همه دخالت می‌کنند، اکثریت همکاری دارند ولی برخی از آنها همکاریشان در طول سال و در طول هفته است مثل حافظان نظم و امنیت، نیروی انتظامی، نیروهای امنیتی، پایگاه های بسیج و برخی از ادارات و سازمان ها مانند نیروهای خدوم شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، برخی از اینها به صورت مستدام در برپایی نمازجمعه مشارکت دارند که تقدیر و تشکر میکنم. از ائمه جمعه دائم و موقت استان هم که این وظیفه الهی را به خوبی انجام می‌دهند تشکر و قدردانی میکنم و زحمات آنها مانند همه شما نمازگزاران قابل تحسین است.

سالروز عملیات مرصاد

روز پنجم مرداد، روز عملیات پرافتخار مرصاد است که رزمندگان اسلام متشکل از سپاه، ارتش، هوانیروز، بسیج و عشایر و در استان ما هم لشکر ٨۴ ارتش و سپاه حضرت ابوالفضل، بسیج، عشایر و اقشار مختلف با دلاوری و شجاعت و قدرت در مقابل منافقین تبهکار که خودشان را به مناطقی بین کرمانشاه و اسلام آباد رسانیده بودند اینها حضور پیدا کردند و سیلی محکمی به منافقین و صدام و حامیانشان زدند که این سیلی آنان را مات و مبهوت کرد و بعد از مدتی هم آثارشان را دیدیم، آثارش نابودی رژیم صدام بود و آن خذلان و بدبختی منافقین، این سیلی محکم اینها را از پادگانی در عراق پرتاب و منتقل کرد به پادگانی در آلبانی و آنجا هم خوار و ذلیل شدند.
رزمندگان استان لرستان مرکب از سپاه و ارتش و بسیج و عشایر، قریب به هفتاد نفر در این عملیات به شهادت رسیدند که شایسته است ان شاء الله در آینده یک گرامیداشت برای شهدای عملیات مرصاد گرفته شود. از خداوند تبارک و تعالی برای شهدای عزیز، شهدای عملیات مرصاد، شهید صیاد شیرازی، علو درجات را درخواست میکنم. و برای خانواده های آنان صبر و شکیبایی را از خداوند درخواست میکنم.

فلسطین، مسئله اول جهان اسلام

مسئله اول جهان اسلام فلسطین است. نباید مسئله اول جهان اسلام به فراموشی سپرده شود. مردم دنیا، امروز غزه و مردم فلسطین و حامیانشان را قهرمانانی جهادگر می‌شناسند. دیدید که بنر تصویر مقام معظم رهبری در آمریکا،در نیویورک و واشنگتن چگونه آویزان می‌شود و از مقام معظم رهبری تجلیل می‌کنند. امروز، حامیان فلسطین جزء محبوب ترین انسان های روی زمین اند و از طرف دیگر رژیم اشغالگر قدس و حامیانش آمریکای جنایتکار جزء منفورترین افراد روی زمین هستند. ما از حزب الله لبنان، مردم یمن، انصارالله یمن، تقدیر و تشکر میکنیم و جهاد آنها قابل تحسین است و از خداوند تبارک و تعالی نابودی ظالمان و ستمگران را درخواست میکنم.

1403/5/5