نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/03/26

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/03/26
خرداد 26, 1403
330 بازدید

نماز جمعه خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.” حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٢۵ خرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه […]

نماز جمعه

خطبه اول
“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٢۵ خرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد با اشاره به آیه 142 سوره آل عمران گفتند:

قال الله تَبارَکَ وَ تَعالی فی کِتابه
بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم
” أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ”
آیا چنین پنداشتید که (تنها با ادّعای ایمان) وارد بهشت خواهید شد، در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخصّ نساخته است؟!

مروری بر هفته ی گذشته

در هفته گذشته پیرامون سبک زندگی اسلامی به سخن گوهربار از حضرت امام محمد تقی علیه السلام رسیدیم که فرمودند توسد الصبر، صبر را تکیه گاه خودتان قرار دهید همانطور که برای آسایش به متکا تکیه می‌دهید، به صبر هم تکیه کنید. و از سخن حضرت امام علی علیه السلام در نهج البلاغه هم چنین استفاده کردیم که ایمان بر چهارپایه است:
▪️صبر
▪️عدل
▪️جهاد
▪️یقین
معلوم می‌شود که ایمان نجات بخشی که انسان را به قله های پیشرفت و اخلاق و معنویت می رساند ، بدون صبر و شکیبایی به دست نمی آید.
صبر هم بر چهارپایه استوار بود:
▪️ترس از جهنم
▪️شوق برای رسیدن به بهشت و رضوان الهی
▪️ زهد، که نهایت دقت در استفاده از حلال خدا است.
▪️ انتظار

خصوصیات انسان صبور

انسان صبور، انسانی است که بر خودش مسلط است و اختیار خودش را دارد، از قرار و ثبات شخصیت برخوردار است. در مسیر حرکت و فعالیت اگر با دشواری ها برخورد کند ناله و فریادش بلند نمی‌شود. به خود و دیگران صدمه نمی‌زند. انسان صبور، به خاطر سختی، از خدا شکایت نمی‌کند . اعضا و جوارح بدنش از خود حرکت غیرعادی نشان نمی‌دهد. آرامش نفس دارد، در سختی ها از خودش مقاومت نشان می‌دهد.

 نوع برخورد افراد مختلف در تقابل با سختی ها

انسان ها در تقابل با مصائب و سختی ها چهارگروه هستند:
1) کسانی که اختیار خود را از دست می‌دهند و آه و ناله سر می‌دهند و به خود و دیگران صدمه می‌زنند.

2) کسانی که مقابله با سختی ها برایشان سخت است ولی آن را با مجاهدتی که دارند تحمل می‌کنند.

3) کسانی که رنج و شادی را می‌بینند ولی برایشان یکسان است.
4) کسانی که یک پله بالاترند؛ سختی، رنج و بیماری که به سمتشان می آید را اصلا نمی‌بینند،چون در اوج عرفان و معرفت هستند، به اینها توجه نمی‌کنند.

آمیختگی صبر با دیگر فضائل

فضیلت صبر به گونه ای است که با حلم، فروبردن خشم و احسان کردن در مقابل بدی دیگران آمیخته شده است. انسان صبور واقعی متواضع است، خشم خود را فرومیبرد، در مقابل بدزبانی احسان می‌کند.
انفاق واجب و مستحب، پرداخت خمس و زکات و انفاق های مستحب صبر می‌خواهد. و از این جهت است که سوره آل عمران آیه 142 می‌فرماید :
” أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ”
آیا چنین پنداشتید که (تنها با ادّعای ایمان) وارد بهشت خواهید شد، در حالی که خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخصّ نساخته است؟!
معلوم می‌شود مسیر بهشت از طریق صبر و جهاد امکان دارد و بهشت در انتظار افراد صبور و مجاهد است.

معنای جهاد و صبر در آیه 142 سوره آل عمران

جهاد همان جهاد اصغر و جهاد نظامی است و کلمه صابرین در اینجا اشاره به جهاد اکبر دارد.
صبر بر مصیبت، صبر در انجام ندادن گناه، صبر در اطاعت و عبودیت خداوند جهاد اکبر است.

کلید بهشت در اختیار مجاهدین و صابرین
در این آیه جهاد اکبر و جهاد اصغر را در کنار هم دیگر قرار داده است.آن کسانی بهشت در انتظار آنهاست و کلید بهشت در اختیار آنهاست که هم در جهاد اکبر و هم در جهاد اصغر موفق باشند. در بیش از صد آیه از آیات قرآن کلمه صبر و مشتقات آن به کار رفته است. این نشان دهنده آن فضیلت و آن تسلط بر خود است. اینکه در آیه٢۴ سوره رعد می‌فرماید: “سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ”
“سلام و تحیت بر شما باد که صبر پیشه کردید، و بس نیک است سرانجام این سرای.”
و نفرمود سلام بر شما اهل بهشت به خاطر خواندن نماز و پرداخت خمس و… چون همه فضائل همنشین صبر هستند و انسان با تقوا آن انسانی است که در همه مراحل صبور باشد.

درود خداوند بر صابرین

ما به محمد و آل محمد صلوات می‌فرستیم ولی خداوند به کسانی که صبر کردند صلوات میفرستد:
“أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ”
“سوره بقره آیه 157”

دیدار با شهدای آلواتان

باید از خانواده های صبور شهدای عزیز یاد کنیم. دیداری که ما با شهدای آلواتان داشتیم، 14 نفر از بهترین فرزندان این استان، در کمین دشمن فاسد تجزیه طلب افتادند و در سال 71 به درجه رفیع شهادت نائل شدند. و برخی از فرزندان اینها پدر ندیده بودند. این صبر است، صبر خانواده های شهدا قابل تقدیر و تکریم است. دلسوخته است ولی می‌گوید این جان را در راه آرمان ها و ارزش های اسلامی تقدیم کرده اند. باید خانواده های شهدا را تکریم و تعظیم کنیم.

توصیه به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به صبر، تقوا، انجام واجبات، ترک محرمات و پرهیز از شبهات فرامی‌خوانم.

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ٢۵خرداد ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفتند:

انسان؛ موجودی فعال

انسان در زندگی دنیوی موجود فعال و متحرکی است ودر طول عمرش در حال تلاش در امور مادی و معنوی یا فقط در امور مادی می باشد. به هرحال ما انسان ساکن نداریم.

تقوا عامل بازدارنده و حافظ انسان

انسان، خواستنی ها و پرهیزاتی دارد و در تلاش برای دست یافتن به برخی از خواستنی ها میباشد. و همین حرکت و تلاش، انسان را با خطرهایی مواجه می‌کند. و آن نیرویی که می‌تواند انسان را حفظ کند و بازدارنده باشد، تقواست.
شیطان می‌گوید من بر مسیر انسان هایی که بر صراط مستقیم هستند حضور دارم که آنها را فریب بدهم. در این تکاپو و فعالیت خطرناک، تقواست که می‌تواند انسان را حفظ کند.

عصمت؛ قله ی تقوا

 تقوا قله ای دارد و آن عصمت است که مختص به چهارده معصوم میباشد و در زیارت جامعه هم از معصومین به عنوان «اعلام التقی» یاد میکنیم؛ یعنی شما نشانه های تقوا هستید و هرکس بخواهد با تقوا باشد باید به پرچم شما نگاه کند.

تقوا، کشتی نجات انسان ها
بنابراین کشتی نجات انسانی که روزانه درحال تلاش است و انواع و اقسام خطرات و خواستنی های گوناگون حلال و حرام، اطراف اورا گرفته اند، تقواست.
تقوا عصاره ی همه فضیلت ها و سبب دوری از هر زشتی و رذیلتی می‌شود.

توصیه به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوای الهی، به داشتن عصاره ی تمام فضیلت ها، به تقوایی که غالب بر شیطان می‌شود فرا می‌خوانم.
انجام واجبات، ترک محرمات، دوری از شبهات و اعمال صالح، کشتی نجات است.
◾️شهادت امام محمدباقر علیه السلام
▪️امروز روز شهادت حضرت امام باقر علیه السلام است، در این روز جمعه به ائمه بقیع و امام باقر علیهم السلام سلام و صلوات می‌فرستیم .

فضیلت شرکت کردن در نمازجمعه

 امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: ملائکه با قلم هایی از طلا و کاغذهایی از نقره بر درب ورودی مصلا می ایستند و هرکس که وارد می‌شود اسم او را می‌نویسند تا وقتی که امام جمعه وارد شد، وقتی که امام جمعه وارد شد اسامی به عالم بالا می رود.
البته آنهایی هم که بعد از امام جمعه وارد می‌شوند، گروه دیگری از ملائکه اسامی آنها را ثبت می‌کنند.
ولی آنهایی که جزء گروهی هستند که قبل از امام جمعه وارد می‌شوند مقام ویژه ای دارند.
قدر و منزلت حضور در نمازجمعه را بدانید. کهنسالانی که با قد خمیده و جسم ناتوان در نمازجمعه شرکت می‌کنند یک توفیقی الهی است.

تربیت نخبگان توسط امام باقر علیه السلام برای معرفی اسلام ناب

امام باقر با یک جهاد علمی و فرهنگی و یک برنامه اصولی، نخبگانی را تربیت کرد که اسلام ناب را از اسلام بدعت گذاران جدا کرده و اسلام ناب را معرفی نمود.

احادیث امام باقر و امام صادق علیهم السلام، پایه فتاوای مراجع تقلید

محمدبن مسلم می‌گوید 30 هزار حدیث از امام باقر یاد گرفتم، 16 هزار حدیث از امام صادق یادگرفتم و این احادیث همان پایه فتاوای مراجع تقلید هستند.منابع اصلی فقه، تفسیر، کلام و… همین احادیثی هستند که از امام باقر و امام صادق علیهم السلام به ما رسیده است.

روز عرفه و عید قربان

روز عرفه و روز عید قربان را در پیش داریم. روز عرفه،دعای عرفه و مناجات امام حسین علیه السلام در کشور و استان ما قرائت خواهد شد و دل ها را مالامال از معنویت خواهد کرد. و روز عید قربان هم گردهمایی عظیم و کنگره عظیم حج شکل می‌گیرد و حاجیان ما با ذبح قربانی، نشان می‌دهند که دلبسته ی امور معنوی هستند.
در این روز هرکس می‌تواند در حد توانش قربانی کند و بین نیازمندان توزیع کند. روز عیدقربان روز رفع کدورت ها و اختلاف هاست و روز بخشش است. بایستی در روز عید قربان و عید غدیر دلها به هم نزدیک شود.

ورود موسسه ملی مرهم به لرستان

موسسه ملی مرهم متشکل از پزشکان متخصص و فوق تخصص برای درمان رایگان عمل جراحی لب و کام وارد استان ما شدند و در سه روز، قریب به سیصد نفر را عمل جراحی رایگان می‌کنند. بیمارانی هم از دورترین نقاط کشور خودشان را به شهر خرم آباد رسانده اند تا از این فرصت برای درمان رایگان خود، استفاده کنند. البته صدهانفر از بیماران ارتوپدی هم به وسیله ی این پزشکان متخصص و فوق تخصص ویزیت می‌شوند و تعداد قابل توجهی از بیماران هم در ماه های آینده در بیمارستان پانزده خرداد تهران به صورت رایگان درمان می‌شوند.

تشکر و قدردانی از مجمع خیرین سلامت و علوم پزشکی
باید از مجمع خیرین سلامت استان لرستان، دانشگاه علوم پزشکی که چندین هفته است برای حضور موسسه ملی مرهم تلاش می‌کنند و همه امکانات را به کار گرفته اند تا این رویداد مهم در شهر ما به وقوع بپیوندد تشکر و قدردانی کنیم.

دیدار با پزشکان و خیرمقدم به آنها
امروز صبح به همراه جمعی از خدمتگزاران، در جمع پزشکان متخصص و فوق تخصص حضور پیدا کردیم و از طرف شما مردم شریف و انقلابی استان لرستان به آنها خیرمقدم گفتیم. برخی از آنان برای این خدمت رسانی از خارج از کشور آمده بودند و با جناب استاد دکتر کلانتر هرمزی هم گفتگو کردم.
وروحیه خدمتگزاری و تواضع ایشان و همراهانشان غیرقابل توصیف است و جمع فراوانی از جامعه پزشکی ما خدمتگزارانی با سخاوت هستند. و خود را مدیون و بدهکار مردم می دانند. و این جمعی که با موسسه ملی مرهم همکاری می‌کنند و جمعی از پزشکانی هم که در استان ما هستند اینها هم با همین موسسه همکاری می‌کنند. اینان جمعی متواضع، باسخاوت، خوش اخلاق، نیکوگفتار که روحیه خدمتگزاری در میان آنان موج می‌زند و باید این روحیه تواضع و خدمتگزاری را در میان همه اقشار گسترش داد و همین صفات اخلاقی است که همبستگی ملی را در میان جامعه ما رقم زده و سبب شده است که ما در طوفان حوادث در مقابله ی با نظام سلطه، خودمان را از آفت ها و آسیب ها حفظ کنیم.
و انتظار این است که در میان متخصصین، این روحیه خدمتگزاری، تواضع، سخاوت که تخصص خود را در خدمتگزاری مردم قرار داده اند در میان همه طبقات حفظ شود. و البته ما این را در برخی از پزشکان خودمان هم مشاهده می‌کنیم که در طول هفته و در طول ماه به دورترین نقاط استان می‌روند و خدمات ارائه‌ می‌دهند.
تشکر از موسسه ملی مرهم، پزشکان و کادر درمانی و بیمارستان شهدای عشایر و دیگر دست اندرکاران

 از کادر درمانی و برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص ساکن در خرم آباد واز کسانی که در اتاق عمل کار می‌کنند باید تشکر کنیم. بیش از ده اتاق عمل از بیمارستان شهدای عشایر را این روزها به این کار خداپسندانه و بی نظیر اختصاص داده اند. از کادر اداری و اجرایی و سازمان های دولتی و نظامی و انتظامی که در این خدمت ماندگار، خدمتی که پیام آور سلامتی است و خصوصا از پزشکان و متخصصین و فوق تخصص های موسسه ملی مرهم تشکر و قدردانی می کنیم.

قراردادن امکانات در اختیار بیماران شهرستانی

برخی از سازمان ها، امکاناتشان را برای اسکان بیماران شهرستانی و همراهانشان قرارداده اند.
اگر کسی از شما برای این سه روز چنین امکاناتی دارد به مجمع خیرین سلامت مراجعه کند که بتوانیم این بیمارانی که از شهرهای دیگر اینجا حضور پیدا کرده اند ان شاء الله به بهترین نحو ممکن به آنها خدمات رسانی بکنیم.

توصیه ای به صاحب خانه ها

ما اینگونه سخاوت ها را ذکر کردیم، با این توصیفات جا دارد که صاحبان خانه ها در گرفتن اجاره، انصاف را نسبت به مستأجرین رعایت کنند. وقتی که شما می‌بینید یک کسانی از خارج کشور برای خدمت رسانی رایگان آمده اند، بنابراین اینکه کسی اجاره و رهن را چندین برابر کند، به دور از عدل و انصاف است. شما با خداوند داد و ستد کنید، برای خشنودی خداوند نرخ اجاره را کاهش دهید، با عدل و انصاف به همنوعان خود نگاه کنید. حتما کسانی که با خدا داد و ستد می‌کنند خداوند پاداش آنها را می‌دهد ولی چه زمانی پاداش می دهد؟ در سرازیری قبر، در روز آخرت و…؟این را علام الغیوب می‌داند ولی حتما کسی که با خدا داد و ستد کند خدا به او پاداش می‌دهد.

توجه به نوع دوستی

یک مقداری از تجملات و اسراف را اگر کم کنید و توجه به نوع دوستی داشته باشید میتوانید بلاعوض هم کمک کنید. می‌توانید از امتیاز حساب های بانکی که دارید افراد مستحق را معرفی کنید که بانک ها به آنها وام قرض الحسنه بدهند. اگر توانمندان، خمس و زکات و انفاق های واجب و مستحب را به درستی پرداخت کنند ما دچار این کاستی ها و کمبودها نمی شویم. پس در این مقطع حساس و خاص تاریخ، همه به یکدیگر کمک کنیم. همانطور که شما از کم کردن و کنار گذاشتن هزینه پخت غذا در مصیبت ها استقبال کردید، از هزینه دسته گل های آنچنانی و دیگر مخارج هم صرف هزینه درمان، کمک های معیشتی و توزیع گوشت قربانی بکنید. به هر حال این خدمتگزار و جمع قابل توجهی از حضار محترم و کسانی که صدای ما را می‌شنوند جا دارد که نوع دوستی را در خودمان تقویت کنیم و در این مقطع حساس، زندگی را بر دیگران سخت و دشوار نکنیم.

دو راهبرد اصلی در نظام جمهوری اسلامی

در نظام جمهوری اسلامی دو راهبر اصلی داریم:
1.مشارکت حداکثری
2.انتخاب شایسته ترین فرد.
پایه اصلی قدرت جمهوری اسلامی، بر مردم نهاده شده و اقتدار جمهوری اسلامی به واسطه ی مردم هست، بنابراین حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، در هشتم تیرماه تولید قدرت ملی می‌کند و ملت را در چشم جهانیان، مقتدر و عزیز می‌کند و می‌تواند با اتکا به توان داخلی که دارد پیشرفت و معنویت را برای خودش رقم بزند.

مقبولیت نظام با مشارکت حداکثری

 افزایش مشارکت حداکثری نشان دهنده مقبولیت نظام است. با مقبولیت نظام، تحریم، تهدید و جنگ افروزی دشمن بی اثر می‌شود. و امید را در دل دوستان روشن و دشمنان را وادار به عقب نشینی می‌کند.

تنوع دینی، مذهبی، قومی در ایران
کشور ما کشوری است که به جهت دینی، مذهبی و قومی، کشور متنوعی می باشد و مشارکت حداکثری در این تنوع، ایجاد وحدت می‌کند و همبستگی به وجود می آورد. مشارکت حداکثری که مراجعه ی به آراء عمومی است، سبب می‌شود که همبستگی و وحدت ملی شکل بگیرد.

مشارکت حداکثری، تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است

اثر دیگر مشارکت حداکثری، گفتمان انقلاب اسلامی است که دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم است که بر دلها و افکار و اندیشه ها حاکم شده است. شما مشاهده می‌کنید در کشورهای گوناگون همه برای دفاع از مظلوم و برای مقابله با ظالم بلند شده اند. این را گفتمان اسلامی حاکم کرده است.

مشارکت حداکثری بر پایه اخلاق مداری
ما باید مشارکت حداکثری را محقق کنیم اما برپایه اخلاق مداری، به دور از پرخاشگری و بدزبانی و بعضی بداخلاقی های انتخاباتی که متاسفانه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی برخی از افراد مشاهده کردیم . از این گونه امور که توصیه مقام معظم رهبری است و تعبیر به لجن پراکنی کردند پرهیز بشود.

یاد شهدای 26 خرداد و شهید چمران

یاد و خاطره ی شهادت چهار فرزند دلیر اسلام، شهید حاج صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیکزاد و رضا صفار هرندی در دفاع از نهضت امام خمینی رحمت الله علیه که در روز 26 خرداد 1344 به وسیله دژخیمان رژیم سابق به شهادت رسیدند و شهادت شهید چمران که به عنوان روز بسیج اساتید نام‌گذاری شده است را گرامی میداریم . این چهار فرزند شجاع و دلیر در کنار شهید چمران می‌توانستند مانند خیلی ها زندگی معمولی داشته باشند، ولی کسی مانند شهید چمران به عنوان دانشمند متعهد و متخصص، به یاری شیعیان مظلوم لبنان رفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم در دفاع از میهن اسلامی سر از پا نمیشناخت و به آرزویش نائل شد.

تبریک روز بسیج اساتید

روز بسیج اساتید را هم به همه اساتیدی که ان شاء الله باید مسیر شهید چمران را طی کنند تبریک و تهنیت عرض میکنم.

 

1403/3/25