نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1404/02/19

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1404/02/19
اردیبهشت 20, 1404
3 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”   حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

 

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

توصیه به تقوای الهی

اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله، خودم و همه برادران و خواهران گرامی را دعوت به تقوای الهی میکنم با این آیه ی شریفه ی کریمه که میفرماید :

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛
بدانید که زندگی دنیا [یی که دارنده اش از ایمان و عمل تهی است،] فقط بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشیتان به یکدیگر، و افزون خواهی در اموال و اولاد است، [چنین دنیایی] مانند بارانی است که محصول [سبز و خوش منظره اش] کشاورزان را به شگفتی آورد، سپس پژمرده شود و آن را زرد بینی، سپس ریز ریز و خاشاک شود!! [که برای دنیاپرستان بی ایمان] در آخرت عذاب سختی است و [برای مؤمنان که دنیای خود را در راه اطاعت حق و خدمت به خلق به کار گرفتند] از سوی خدا آمرزش و خشنودی است، و زندگی دنیا جز کالای فریبنده نیست.
(سوره حدید/آیه ۲۰)

دو نگاه متفاوت به دنیا

نسبت به دنیا و زندگی دنیوی و مسائل مرتبط با دنیا و مادیات دو نگاه وجود دارد.

خواستن دنیا برای دنیا

▫️یک نگاه، دنیا را برای خود دنیا خواستن است و اینکه دنیا هدف و مقصد نهایی باشد. دنیای بدون آخرت؛ این دنیا غافل کننده است از ياد خدا ، از مسؤلیت و تکلیف. این دنیا انسان را در مادیات و خواسته های نفس غرق می کند و انسان را می برد به سمت اینکه حد و حدود الهی را رعایت نکند.
لعب که می‌گوید یعنی بازیچه. لهو یعنی سرگرمی ،مشغول شدن ، وقت گذراندن.
کسی که این نگاه را به دنیا دارد لحظه ی مرگ می بیند دستش خالی است و چیزی ندارد. لحظه ای فرارسیده که از محبوبش که دنیا باشد ، از داشته هایش ، از آن چیزهایی که دل بسته بود باید جدا شود و دست خالی برود و هر آنچه را که دوست داشت باید جا بگذارد و آن لحظه برای اینطور انسانی سخت و جانکاه است . مانند بچه ای که برای خرید نان ، پول به دست او بدهید و این بچه برود داخل کوچه و ببیند دوستانش مشغول بازی و سرگرمی هستند و یادش برود اصلا برای چه آمد؟چه ماموریتی به او دادند؟ باید کجا برود و چه کاری انجام دهد؟ این بچه یادش می‌رود و مشغول بازی با دوستانش می‌شود و وقت می‌گذرد و دست خالی به خانه برمی‌گردد و نانی برای شب ندارد . انسانی که نگاهش به دنیا اینگونه باشد لحظه ی برگشت به منزلگاه هستی که آخرت باشد می‌بیند که فریب خورده، مشغول و سرگرم شده و دست خالی باید به خانه برگردد و گرسنگی بکشد. این دنیا فریبنده است مثل اینکه بچه را با یک چیز بی ارزش مشغول می کنند و سرگرم می‌شود.

لهو، لعب، زینت ، تفاخر، تکاثر

میفرماید لعب یعنی بازیچه بچگی ات،مثل اینکه انسان در بچگی در این دنیا مشغول بازی میشود، لهو یعنی سرگرمی در نوجوانی،انسان مشغول سرگرمی هاست. زینت یعنی در دوران جوانی که دنبال زینت و آرایش و مد و لباس و به خود رسیدن است و در میانسالی هم که دنبال جمع آوری مال و زیاد داشتن فرزند و نوه و در پیری هم که تفاخر. میفرماید اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ ، بدانید که دنیا اینگونه است، بازیچه است مثل بچه ای که سرگرم میشود.لَهْوٌ است مثل نوجوانی که مشغول سرگرمی باشد. زِينَةٌ است،دوران جوانی با زینت و آرایش مشغول بشوید. وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ ،فخر فروشی کنید به همدیگر در دوران جوانی و میانسال . وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ، در پیری هم‌مال و ثروت و فرزند.
فردی که اینگونه نگاهی به دنیا دارد روز آخرت فریاد برخواهد آورد که يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي؛
می گوید: ای کاش برای این زندگی ام [عبادت خالصانه و کار نیک] پیش فرستاده بودم.
(سوره فجر/آیه ۲۴)
مثل آن بچه که برگشت خانه و متوجه شد از این غفلتی که در کوچه به او دست داده بود و پشیمان می‌شود که کاش رفته بودم نان خریده بودم و گرسنه نمی ماندم این انسان هم روز قیامت و لحظه ی مرگ اینگونه است.

کسی که این طور نگاهی دارد می فرماید مثل کفار، كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ، مانند بارانی که می بارد، زمین می روید، گل و گیاه و درخت شکوفه می دهد، کافر به جای اینکه درس بگیرد و خداشناس شود، این شخص فقط تعجبش برانگيخته می‌شود و مشغول این زیبایی و نعمت های آن می شود. ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا بعد می‌بیند کم کم این گل و گیاه و سبزی و خرمی که با آن مشغول بودم و سرگرم بودم و لذت بردم یک دفعه خشک می‌شود. ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ،مثل کاه خشک می‌شود. وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ، اینطور کسی در آخرت، عذاب دردناکی برای اوست . این هم یک نوع نگاه است که دین ما را از آن برحذر داشته است.

نگاه ابزاری به دنیا

▫️یک نگاه دیگر که دین ما را به آن سفارش می کند نگاه ابزاری به دنیاست ، یعنی دنیا را برای آخرت خواستن. اینگونه دنیایی محل بندگی می‌شود و نمی‌شود محل تفاخر و فخر فروشی و تکبر و خودبینی و بداخلاقی و…، کسی که نگاه ابزاری دارد و دنیا را برای آخرت می خواهد به یاد خداست و غافل نیست ، می داند برای چه آمده است ، چکار باید بکند ، کجا می خواهد برود که از معصوم داریم که خدا رحمت کند کسی را که فکر کند از کجا آمده، کجا قرار گرفته و به کجا می خواهد برود.

دنیا ، مزرعه آخرت

این نگاه می‌شود الدنیا مزرعه الاخره‏ ، اینجا می‌شود مثل کشاورزی که پاییز بذرپاشی می‌کند، آبیاری می‌کند، مراقبت می‌کند که آفت نزند و آخر بهار و تابستان محصول خوبی برداشت می‌کند. اینگونه انسان مثل این کشاورز است، و دنیا می‌شود مزرعه الاخره‏ ، مراقب است ، می‌داند که باید اینجا کشت کند ، مراقب است که کشت او آفت نزند یعنی اعمال خیر او به وسیله گناه از بین‌نرود . می‌شود مزرعه الاخره‏ ، می شود مَتْجَرُ أَوْلِیاءِ اللّهِ محل تجارت اولیا خدا ،محل عبادت انبیا ، سجده گاه بندگان خدا و پیامبران و متقین ، می‌شود راه کسب رضای خدا ، خدمت به مردم ، این هم یک نگاه است که دین ما را سفارش به این نگاه می‌کند.
آن دنیایی که لهو و لعب می‌شود و سرگرم می‌کند و انسان را فریب می‌دهد عاقبت انسان را گرفتار می‌کند. اما انسان هوشیار و متقی دنیا را می شناسد و می داند که چند صباحی است ، با داشتن و نداشتن هایش از این دنیا می رود ، لحظه ی مرگ همه ی عزیزانش را باید رها کند. ثروتش را باید رها کند و تنها اعمالش می ماند. این یک نگاه است به دنیا و اینگونه انسانی فریب نمی خورد .

دنیا از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام

در نهج البلاغه هم همین نگاه را امیرالمؤمنین علیه السلام به ما یاد می‌دهد “مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ” من چگونه توصیف کنم دنیایی که اولش سختی ، آخرش فنا و نیستی است . [اولش انسان در شکم مادر ،مادر رنج می کشد این بچه به دنیا می آید زحمت دارد، درد و رنج دارد ، ناتوان است، حتی نمی تواند مگسی را از خود دور کند ، نمی تواند آب دهانش را نگه دارد ، باید او را تر و خشک کنند ، اگر از او مراقبت نکنند هلاک می‌شود. بعد بزرگتر که می‌شود مشغول بازی و سرگرمی می‌شود و بعد هم‌ در جوانی می بیند مشکلات بعدی آمد، مشکل کار و شغل و ازدواج و مسکن و اولاد و هزینه های زندگی و اینجا هم سختی می‌بیند. در دوران پیری هم ناتوانی و درد و رنج و کمردرد و ضعف و ناتوانی و سستی.] حضرت می فرماید من چگونه توصیف کنم دنیایی که اولش سختی ،آخرش هم فنا و نیستی است.فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ ، در حلالش حساب و کتاب باید پس بدهی ، حرام هم که باشد عذاب دارد .مَنِ اسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ کسی که ثروتی به دست می آورد، احساس بی نیازی می‌کند، دنیا او را به بوته آزمایش می کشاند. کسی ثروت دارد ، خمس و زکات و اطرافیان و فقرا را فراموش کند و حرص و طمع و حسادت حسودان و اینکه مراقب باشد دزدی نکنند ، میفرماید او را به بوته آزمایش می‌کشند. وَ مَنِ افْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ کسی هم که ندارد غمگین است که چرا ندارم.

داستان فقر و ثروت سعد

سعد از اصحاب پیغمبر در آن قسمتی که برای فقرا کنار مسجد آماده کرده بودند زندگی می‌کرد، مردم غذایش را می دادند. پیغمبر دلش به حال سعد سوخت . جبرئیل آمد که یارسول الله برای سعد ناراحتی ، این دو درهم را به او بده برود کار کند. سعد با دو درهم رفت کار کرد ، وضعش خوب شد ، آنقدر تجارتش خوب شد که دیگر مسجد نیامد . یک روز پیغمبر فرمود سعد چکار میکنی مسجد نمی آیی؟ گفت یا رسول الله یک جنسی فروختم باید پولش را بگیرم ، جنس را تحویل بدهم ، مشتری منتظر است . پیغمبر غمگین تر شد. جبرئیل آمد به پیغمبر فرمود آن موقع برایش بهتر بود یا الان؟ فرمود آن موقع. گفت به او بگو دو درهم را پس بده. به سعد فرمود دو درهم را پس بده. سعد گفت دویست درهم می‌دهم، دارم. فرمود نه همان دو درهم را پس بده . دو درهم را پس داد و کم کم ثروتش را از دست داد و دوباره آمد سر جای اولش!

فقر و ثروت آزمایش الهی

گاهی فقر ، گاهی ثروت امتحان است و هر کدام هم سختی خود را دارد و ما باید مراقب باشیم و به اطرافیانمان نگاه کنیم. این که می‌گوید بروید آثار گذشتگانتان را ببینید که چکار کردند ، کجا رفتند ، الان چکار می‌کنند. اهل قبور را زیارت می‌کنید هم همینطور. این یک نگاه است . و دین ما را سفارش به این نگاه کرده که فریب نخوریم و مراقب باشیم که ان شاءالله امیدوارم خدا همه ما را با این نگاه نسبت به دنیا یاری کند که فریفته آن نشویم و بتوانیم در این باقی مانده عمر در این مزرعه آخرت، اعمال نیکی را برای آخرتمان ذخیره کنیم و در لحظه ی مرگ هم سعادتمند از این دنیا برویم و دستمان خالی نباشد.

▫️قرائت سوره مبارکه توحید زینت بخش خطبه اول.

 

خطبه دوم :

 

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در خطبه‌ ی دوم نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند :

توصیه به تقوای الهی

در این خطبه سفارش به تقوا میکنم با آیه ۶۴ سوره مبارکه عنکبوت که میفرماید:
وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ۚ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛
و این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازی نیست و بی تردید سرای آخرت، همان زندگی [واقعی و ابدی] است؛ اگر اینان معرفت و دانش داشتند [دنیا را به قیمت از دست دادن آخرت برنمی گزیدند.]

(سوره عنکبوت/ایه۶۴)

سرای آخرت محل زندگی ابدی

💢بدانید که این دنیا بازیچه و سرگرمی است و سرای آخرت محل زندگی است. تعبیر قرآن عجیب است که سرای آخرت محل زندگی شماست. اگر هوشیار باشید محل زندگی خود را آباد می کنید و در این گذرگاه فریب نخورده و دل بسته نمی‌شوید و برای منزلگاهتان توشه برداشته و آنجا را آباد می‌کنید. همانطوری که انسان برای ساختن خانه ای که معلوم نیست فردا زنده باشد از آن استفاده کند یا نه تلاش میکند. چه بسا کسانی که خانه ها ساختند اما در آن ساکن نشدند و از دنیا رفتند‌. انسان برای محل زندگی ابدی خود نباید غافل باشد.

نگاه با بصیرت و کوردلانه به دنیا

یک جمله از امیرالمؤمنین علیه السلام، امیر بیان، که بسیار جمله پرمحتوا و غنی از معارف در رابطه با دنیا است، حضرت فرمود : وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، کسی که به دنیا با دیده عبرت نگاه می‌کند، بصیر می‌شود.
کسانی که به دنیا نگاه می‌کنند مثل کسی که به خورشید نگاه می‌کند کور می‌شود، کسی به خورشید نگاه می‌کند که خود خورشید را ببیند خورشید او را کور میکند‌ . اما کسی در پرتو نور خورشید اشیا دیگر را می‌بیند. کسی که به دنیا نگاه می‌کند برای به دست آوردن دنیا ، دنیا او را کور می کند. صُمٌّ بُكمٌ عُميٌ می‌شود. فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ می‌شود . اما اگر کسی اینطور نگاه ابزاری داشت میفرماید وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ. کسی که اینگونه نگاهی به دنیا داشته باشد ، فریب نخورد، دنیا را محل گذر بداند دنیا او را بصیر می‌کند، او را بیدار می‌کند و از غفلت بیرون می آورد اما وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ اما کسی که به دنیا به عنوان خود دنیا نگاه کند حضرت میفرماید دنیا او را کور می‌کند. دیگر حق را نمی‌بیند، حق را نمی‌شنود ، خدا را از ياد می‌برد، حلال و حرام و واجب نمیشناسد، آخرت به یادش نیست ، مرگ را فراموش می‌کند اما اگر کسی از دنیا عبرت بگیرد ، از کسانی که از دنیا رفتند عبرت بگیرد ، بیدار می‌شود، بصیر و بینا و هوشیار می‌شود. خوشا به حال کسانی که اینگونه نگاهی دارند. اما بدا به حال کسانی که فریفته ی فریبندگی و زیبایی و جذابیت و شیرینی دنیا می‌شوند، کور از دنیا می‌روند و عذاب آخرت دامنگیر آنها می‌شود.

ولادت امام رضا علیه السلام

امروز نوزدهم اردیبهشت ، یازدهم ذی القعده سالروز ولادت باسعادت علی ابن موسی الرضا المرتضی است که ان شاءالله امیدوارم زیارت حرم باصفایش به زودی نصیب همه شما بشود .

امور لازم در رسیدن به تکامل

انسان برای رسیدن به رضای خدا و تکامل که هدف از خلقت است سه چیز لازم دارد:
۱. برنامه ای که در این دنیا بر اساس آن زندگی کند .( قرآن )
۲. یک راهنما که او را راهنمایی کند چگونه به این برنامه عمل کند.(معصومین)
۳. چراغی که در دست بگیرد و در این ظلمت دنیا، راهنما را گم نکند و پشت سر راهنما حرکت کند و به دستورات او عمل کند تا سعادتمند شود.

لزوم تبعیت از اهل بیت پیامبر (ص)

امیرالمؤمنین در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت فرمود انْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ، به اهل بیت پیغمبرتان نگاه کنید. فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ راه و روش آنها را ملزم بشوید وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ راه آنها را تبعیت کنید ،فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى ،چون اهل بیت پیامبر شما را از راه هدایت دور نمی کنند. وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فِي رَدًى شما را هم به ضلالت و گمراهی نمی کشانند. فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا ،نگاه کنید به اهل بیت پیامبر ، اگر نشستند شما هم بنشینید، مثل امام حسن علیه السلام صلح کرد شما هم صلح کنید . مثل امام حسین علیه السلام قیام کرد شما هم قیام کنید. وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا بلند شدند بلند بشوید ، جنگیدند بجنگید وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا جلوتر نیفتید که گمراه میشوید وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا عقب نمانید که هلاک می‌شوید . یعنی انسان باید پشت سر ائمه ،مرتب مراقب باشد در طول عمر لحظه ای از آنها جدا نشود.

راه سعادتمندی

حضرت فرمودفَأَيْنَ تَذْهَبُونَ وَ أَنَّى تُؤْفَكُونَ؟ کجا می روید ، چکار می‌کنید؟ وَ الْأَعْلَامُ قَائِمَةٌ پرچم های هدایت برافراشته شده ،وَ الْآيَاتُ وَاضِحَةٌ وَ الْمَنَارُ مَنْصُوبَةٌ؛ آیات روشن ، پرچم های هدایت واضح و روشن،فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ اگر اینطور بودید چه کسی می خواهد شما را فریب بدهد ، شما را متحیر و سرگردان کند. میفرماید وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ؟ در موقعی که عترت پیامبر میان شما هستند.
بعد میفرماید وَ رِدُوهُمْ وُرُودَ الْهِيمِ الْعِطَاشِ ، شتر در بیابان مدت ها بدون آب می ماند چون آب ذخیره می‌کند، موقعی که آب تمام می‌شود و تشنه می‌شود به آب که می‌رسد آنچنان با ولع آب فراوان می نوشد ، حضرت می فرماید نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت و علم و راه و روش و معارف و اخلاق آنها مثل یک شتر تشنه باشید و استفاده کنید تا شما را به سعادت برسانند. که اگر اینگونه باشد سعادتمند می‌شوید.

ثقل اکبر و ثقل اصغر

از قول پیامبر می فرماید که وَ اعْذِرُوا مَنْ لَا حُجَّةَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ هُوَ أَنَا، أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ؟ در میان شما ثقل اکبر قرآن و ثقل اصغر حسن و حسین علیهم السلام و امام رضا علیه السلام گذاشته تا راه را گم‌نکنید .

تبریک ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت باسعادت این امام همام را تبریک می‌گوییم به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، به همه پیروان آن حضرت ، ان شاءالله به زودی قدومتان به حرم باصفای آن حضرت باز شود.

وظیفه مسؤلین و مردم در حل مشکل ناترازی انرژی

و اما در رابطه با انرژی که واقعا کشور مشکل دارد و ناترازی هایی داریم.
▫️مسؤلین یک وظیفه ای دارند که باید مدیریت کنند ، برنامه ریزی کنند. این مشکل را برطرف کنند ، کمتر کنند.
▫️اما مردم هم یک وظیفه دارند. ما وظیفه داریم این سرمایه خدادادی را بی خودی هدر ندهیم. برق را بی خودی مصرف نکنیم‌ ، به گونه ای تنظیم کنید که بقیه هم از این نعمت استفاده کنند تا ان شاءالله مسؤلین با تدبیر و مدیریت بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

لزوم پایبندی به قانون و مقررات

نکته ای هم در رابطه با آرامستان هاست که بارها نماینده محترم ولی فقیه در این جایگاه تذکر داده اند. بالاخره نظم و انضباط در هرجا لازم است به خصوص در محیط اجتماع ،نظم و انضباط باید باشد ، قانون و مقررات باید حاکم باشد . نمی‌شود کسی قانون را نپذیرد یعنی در جامعه باشد اما پایبند به مقررات و قانون نباشد. دستگاه های مرتبط برنامه ریزی کردند و قانونی را برای ساماندهی آرامستان ها نوشتند [ که در آن مسائل امنیتی ، شرعی، رسومات و مسائل اقتصادی در نظر گرفته شده است] که همه ،مداحان ، روحانیون و مسؤلین آرامستان باید به مقررات پایبند باشند.
نمی‌شود من به چراغ قرمز برسم بعد بگویم چون عجله دارم چراغ قرمز را یا قبول ندارم و یا رعایت نمی‌کنم. قانون است باید پایبند بود هر چند یک لحظه و زمانی هم به نفع شما نباشد و اذیت بشوید. اما باید مقررات حاکم باشد و همه ملزم باشند و ان شاءالله همه مسائل آنگونه که تدوین شده مدیریت شود و مشکلی پیش نیاید.

لزوم حرکت حوزه های علمیه بر اساس منشور راهبردی مقام معظم رهبری

نکته دیگر اینکه ان شاءالله امیدواریم در این منشوری که مقام معظم رهبری برای حوزه علمیه بیان فرمودند و واقعا یک منشور راهگشا و پرمحتوا ،آینده نگر است که مسیر را کامل ، واضح و روشن ترسیم کرده که ان شاءالله حوزه های علمیه هم بر اساس این منشور جامع بتوانند حرکت کنند و به آن اهداف مقدس ترسیم شده دست پیدا کنند.

تشکر از حضور خادمان امام رضا علیه السلام

تقدیر و تشکر می‌کنیم از خادمان امام رضایی که در این روز میلاد به مصلی آمدند و تبرکاتی آوردند و بین مردم توزیع کردند.

تشکر از خدمت رسانی هلال احمر و پزشکان و … در مصلی

تقدیر و تشکر می‌کنیم از هلال احمر ، پزشکان و همه عزیزانی که آمدند و ارائه خدمت می‌دهند به مردم عزیز ،
ان شاءالله امیدوارم ‌همه مورد عنایت امام رضا علیه السلام باشید.

لزوم صرفه جویی در مصرف آب

در مصرف آب هم صرفه جویی کنید چون در خشکسالی هستیم ، ان شاءالله خداوند این مشکل را حل کند .

▫️قرائت سوره مبارکه توحید زینت بخش خطبه دوم.

 

14014/2/19