نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/16

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/16
شهریور 17, 1403
127 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”   حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ١۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

 

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ١۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

دعوت به تقوای الهی

اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله، همه برادران و خواهران و نمازگزاران گرامی و خودم را دعوت به تقوا میکنم با این آیه ی شریفه:
“وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ”
از جهنمیان سوال می‌شود که چه چیزی شما را گرفتار جهنم کرد و از رحمت و نعمت های الهی محروم شدید جوابی که جهنمیان می‌دهند این است:
“و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) می‌شنیدیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم.”
(سوره ملک/ آیه ١٠)

نعمت عقل

نعمت عقل که در این آیه به آن اشاره شده، یعنی آن نیرویی که انسان می‌تواند تجزیه و تحلیل کند. آن داده هایی که انسان از طریق حواس پنجگانه خود برای زندگی کردن و عمل کردن تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می‌کند.

عقل در کلام امام صادق علیه السلام

از امام صادق علیه السلام سوال شد :ماالعقل؟ عقل چیست؟
حضرت فرمودند: «اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمٰنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان» عقل آن چیزی است که انسان را به بندگی خدا دعوت می‌کند و به وسیله آن انسان بهشت را کسب می‌کند و خودش را از آتش جهنم نجات می‌دهد. بعد از حضرت سوال کردند که
فَالَّذِي كَانَ فِي مُعَاوِيَةَ فَقَالَ تِلْكَ اَلنَّكْرَاءُ تِلْكَ اَلشَّيْطَنَةُ وَ هِيَ شَبِيهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَيْسَتْ بِالْعَقْلِ .
پس آنچه معاويه داشت چه بود؟ فرمود: آن نيرنگست، آن شيطنت است، آن نمايش عقل را دارد ولى عقل نيست.
چون عقل انسان را به اطاعت و بندگی خدا دعوت می‌کند اما اگر انسان به بندگی شیطان رفت این عقل نیست شبیه عقل است و انسان را فریب می‌دهد.
انسان ها دو گروهند گروهی که خوب تجزیه و تحلیل می‌کنند و خوب می اندیشند و خوب نتیجه می‌گیرند اما گروهی هم هستند که بد تجزیه و تحلیل می‌کنند و بد هم نتیجه می‌گیرند. یکی از این افراد ولید بود. خدا هم به ولید ثروت داده بود هم فرزند داده بود و هرچه میخواست برایش مهیا بود.
“وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا. وَبَنِينَ شُهُودًا. وَمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيدًا.”
“و به او مال و ثروت فراوان بذل کردم.و پسران بسیار حاضر به خدمت نصیب گردانیدم.و اقتدار و مکنت و عزّت دادم.”
(سوره مدثر /آیات ١٢تا١۴)
آنچه یک انسان لازم دارد ما به او دادیم.
إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ. فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ.ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ.
“اوست که فکر و اندیشه بدی کرد (که رسول خدا را به سحر و ساحری نسبت داد).و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد.باز هم خدایش بکشد که چه فکر خطایی نمود.”
(سوره مدثر/آیات ١٨تا٢٠)
“إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ”
“گفت اين [قرآن] جز سحرى كه [به برخى] آموخته‏ اند نيست”
(سوره مدثر/آیه ٢۴)
این فکر کرد سخن پیغمبر را شنید، آیات قرآن را شنید بعد شروع کرد تجزیه و تحلیل، اما بد اندیشید و بد نتیجه گرفت.
اما کسانی که اهل اندیشه اند و خوب نتیجه گیری می‌کنند آنها بندگان خدا هستند و در مسیر بندگی اند. اما اگر غیر از این باشد فرمود:
“أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ”
“اف بر شما و بر آنچه به جز خدای یکتا می‌پرستید، آیا شما عقل خود را هیچ‌کار نمی‌بندید؟”
(سوره انبیاء/آیه ۶٧)
اینها بد اندیشیدند. اما آنها که خوب می اندیشند قرآن به آنها بشارت می‌دهد:
فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿۱۷﴾پس بشارت ده به آن بندگان من كه
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان.
(زمر/ آیات ١٧و١٨)
پس دو گروهند؛ گروهی که از نعمت عقل استفاده نمی‌کنند و گروهی که از نعمت عقل استفاده می‌کنند.
گاهی ما عقل را اینگونه تعبیر میکنیم:کسی که حیله گراست، کسی که کلاه سر مردم می‌گذارد، کسی که نقشه می‌کشد برای خالی کردن جیب مردم و… اما این عقل نیست، شیطنت است که شبیه عقل است.

نشانه های عقل در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام

اما اگر عقل باشد نشانه هایی دارد. ان شاء الله که این نشانه ها در ما باشد.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند:
“سِتَّةٌ تُختَبَرُ بِها عُقولُ‏ النَّاسِ: الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، والصَّبرُ عِندَ الرَّهَبِ، والقَصدُ عِندَ الرَّغَبِ، وتَقوى اللّه في كُلِّ حالٍ، وحُسنُ المُداراةِ، وقِلَّةُ المُماراةِ.”
▫️بردبارى هنگام غضب وخشم؛ اگر توانستی هنگامی که عصبانی شدی، اگر حلم به کاربردی معلوم است عاقل هستی، خودت را کنترل میکنی، سخن بیخود و بی جا نگویی، تصمیم عجولانه نگیری، چون انسان در غضب تصمیمی می‌گیرد و اقدامی می‌کند بعد که عقل برمی‌گردد پشیمان می‌شود از این سخن و از این عمل، گاهی عصبانیت باعث قتل می‌شود چون عقل ازکار افتاده است. اگر عقل کار کند جلوی عصبانیت را باید بگیرد.

▫️در سختی ها صبور بودن؛بالاخره دنیا، جای سختی و امتحان است،لقد خلقناالانسان فی کبد. انسانی که عاقل است در مشکلات مالی، بیماری، مصیبت، گرفتاری و… صبور است.

▫️کسی که عقل دارد در زندگی میانه رو است. افراط و تفریط نمی‌کند.
در قرآن می‌فرماید شما امت وسط هستید که برای جامعه بشری الگو باشید.
خواسته ها و رغبت ها که در زندگی پیش می‌آید اینطور نیست که هرچه میخواهد دست اندازی کند. اسراف و تبذیر نمی‌کند.
حتی در روایات داریم که وقتتان را تقسیم کنید، قسمتی برای عبادت، قسمتی برای کار، قسمتی هم برای تفریحات سالم تا بدن و روح شما بتواند با تفریح سالم آن دوتای دیگر را خوب انجام دهد.
▫️رعایت تقواى الهى درهرزمان ومكان؛ این که انسان در همه مراحل زندگی تقوا دارد. خدا را درنظر می‌گیرد. در نگاه کردن، سخن گفتن، شنیدن، در اقدام و عمل کردن ها، در مجالس رفتن ها و… انسان حلال و حرام خدا را در نظر می‌گیرد. مراقبت می‌کند که نافرمانی پروردگار عالم در زندگی اش اتفاق نیفتد اگر هم بیفتد با توبه و پشیمانی برمی‌گردد.
▫️با مردم خوش اخلاق است. مردم از بودن با او راحتند. بعضی افراد چند لحظه کنارشان باشی دوست داری که زودتر بلند بشوی و بروی اما بعضی افراد هستند که انسان در همراهی با آنها لذت می‌برد و نشاط پیدا می‌کند مانند پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، آن یهودی که هرروزپیغمبر را اذیت می‌کرد، خاکستر می‌ریخت، بد و بیراه میگفت،مدتی پیغمبر دید که آن فرد یهودی نمی آید. سوال کردند، گفتند یارسول الله بیمار است.فرمودند آدرس خانه اش کجاست. و رفتند عیادت و همین باعث شد مسلمان بشود.
یا آن مرد شامی که معروف است شروع کرد به امام حسن علیه السلام فحش دادن، حضرت فرمودند از راه دور آمده ای خسته و گرسنه ای، بیگانه ای در مدینه، هر مدت که در مدینه هستی مهمان ما باش، مکان و غذایت با ما.
یا آن که در بازار کوفه آب دهان انداخت به مالک اشتر، مالک اشتر با آن شجاعت و دلاوری.
کسی به آن فرد گفت نشناختی؟ گفت نه. گفت او مالک اشتر بود.
ترسید و گفت نکند مرا مؤاخذه و زندانی کند، دوید دنبال مالک و دید مالک در مسجد مشغول نماز شده. بعد از نماز از او عذرخواهی کرد. مالک گفت آمدم دورکعت نماز بخوانم از خدا بخواهم تو را ببخشد. این می‌شود مدارای با مردم. اخلاق نیکو داشتن به خصوص با خانواده. بعضی افراد نمی توانند با زن و بچه ی خود هم مهربان و خوش برخورد باشند.
آن صحابی پیغمبر که دیدند پیغمبر در تشییع جنازه اش آمد دور تابوتش چرخید سوال کردند یارسول الله چرا اینطور میکنید فرمود فرشته ها به تشییع جنازه آمدند. پیغمبر نماز خواند او را در قبر گذاشت. مادرش گفت که بهشت گوارایت باد. پیغمبر فرمود از کجا میدانی؟ گفت کسی که پیغمبر و ملائک به تشییع جنازه او بیایند و….
حضرت فرمودند قبر او را آن چنان فشرد.
چرا یارسول الله؟ فرمودند چون با عیالش بداخلاق بود.
▫️كم کردن مجادله وستیز؛
اهل جدال و نزاع و… نیست. حرف حق را می‌گوید، اگر طرف مقابل هم نشنید، دیگر اهل جدل و ادامه دادن و بحث کردن نیست. و حرف حق را بشنود می‌پذیرد.

 

خطبه دوم :

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ١۶شهریور ۱۴۰۳ در خطبه‌ ی دوم نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفت :

سفارش به تقوای الهی

دعوت به تقوا را در این خطبه با این جمله نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام داریم که فرمودند:
“مَن لَم يَملِكْ شَهوَتَهُ لَم يَملِكْ عَقلَهُ .”
كسى كه اختياردار شهوت خود نباشد، اختياردار خرد خود نخواهد بود.
ارزش عقل که در خطبه‌ اول عرض شد.

قدرتمندترین فرد از منظر پیامبر گرامی اسلام

پیغمبر دید که مردم جمع شدند و یک جوانی وزنه های سنگین برمی‌دارد گفتند یا رسول الله ببینید این فرد چقدر قدرتمند است. فرمودند بله اما می‌خواهید من به شما بگویم چه کسی قدرتمند است؟گفتند بله یا رسول الله.
فرمودند کسی که بتواند خودش را کنترل کند.
اگر فحشی شنید خودش را کنترل کند. شهوتش را کنترل کند او قدرتمند است.
یا در مجلس مأمون (مأمون انسان دانشمندی بود و علمش او را نجات نداد) که جلسه علمی گذاشته بود سوالی مطرح کرد جواب دادند. یک جوانی که لباس ساده ای پوشیده بود و در آخر مجلس نشسته بود یک جوابی داد فرمود این جواب خیلی پخته است بیا جلو. آمد جلو نشست. سوال دوم را هم آن جوان از همه بهتر جواب داد. گفت بیا جلوتر، آمد. سوال سوم را هم جواب داد. دید این جوان دانشمند است گفت بیا کنار خودم بنشین. موقع غذا، مأمون به این جوان شراب تعارف کرد. جوان به مأمون گفت آنچیزی که من را از پایین مجلس آورد کنار تو گذاشت اگر این شراب را بخورم آن را از دست میدهم و از بالای مجلس باید بروم پایین مجلس بنشینم. یعنی عقل، ارزش عقل.

نفس، خطرناک ترین دشمن انسان

حالا حضرت می‌فرماید کسی که نتواند شهوتش را کنترل کند و مالک بر نفسش نباشد مالک عقلش هم نیست. یعنی عقل دشمن دارد و یکی از مهم ترين دشمن های عقل، نفس است که حضرت فرمودند: أعدى عَدوِّكَ نَفسُكَ الَّتي بَينَ جَنبَيكَ، خطرناک ترین دشمن تو این نفسی است که در سینه توست و تو را به معصیت دعوت می‌کند و تو باید مراقب باشی.نفس بیدار است و انسان باید نفس را بخواباند و عقل را بیدار کند عقل که بیدار شد میدان دار وجود انسان می‌شود،حاکم بر اعمال و رفتار انسان می‌شود عقل، و وقتی که عقل بیدار شد انسان می‌شود بنده خدا و به دستور معصومین عمل می‌کند اما اگر عقل خوابید و شهوت بیدار شد خود به خود شهوت عقل را می‌پوشاند و انسان بنده شیطان می‌شود دیگر زبان و گوش و چشمش در کنترل خودش نیست چون حاکم و فرمانده نفس است و عقل خوابیده است و این انسان می‌شود جزء اصحاب السعیر و گرفتار می‌شود.

مناسبت های هفته

بحث ثبت جهانی خرم آباد در یونسکو هم ان شاء الله اتفاق بیفتد و مسؤلین هم از این فرصت استفاده کنند به خصوص برای اشتغالزایی و گردشگری، بومگردی، در استان می‌تواند کمک کننده ی بسیار خوبی برای شهر و استان باشد البته زیرساخت ها را باید بیشتر مهیا و آماده کنند و برای مخصوصا اشتغالزایی و رفع بیکاری از این فرصت استفاده کنند.

قیام هفده شهریور را داریم که جمعی از مردم را رژیم ستم شاهی به شهادت رساند گرامی میداریم یاد و خاطر همه شهدا را به خصوص شهدای ١٧ شهریور را.

خروج پیغمبر از غار ثور را داریم. حرکت به سمت مدینه و آن تحول عظیمی که در جامعه بشری با این سفر اتفاق افتاد. این روز را هم گرامی میداریم. ان شاء الله ما هم بتوانیم از پیغمبر تبعیت کنیم و هجرت کنیم.

انواع هجرت

گاهی هجرت مکانی است مثل پیغمبر از مکه به مدینه که آنجا شرایط مهیا تر برای نشر دین و دعوت به توحید بود. اما یک هجرت هم داریم از نفس و اخلاق زشت به سمت اخلاق نیکو و پسندیده ان شاء الله ما این هجرت و فرار کردن از معصیت و شیطان را انجام بدهیم و به سمت بندگی خدا و به کارگیری عقل حرکت کنیم.
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را در این هفته پیش رو، روز پنجشنبه در پیش داریم. ان شاء الله مراسمات را باشکوه بگیرید و
بعد هم آغاز امامت امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌شریف را داریم گرامی میداریم. و ان شاء الله همگی از یاران و اعوان و انصار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.

شهادت شهید مدنی و رحلت آیت الله طالقانی را در پیش داریم.

رحلت شهادت گونه حضرت سکینه سلام الله علیها دختر امام حسین علیه السلام را داریم همه این ها را گرامی میداریم.

 سکوت کشورهای اسلامی در مسئله حمله اسرائیل در غزه و کرانه باختری

اما مسئله حمله اسرائیل در غزه و جنایات اسرائیل که به سمت کرانه باختری هم گسترش پیدا کرده، مجامع بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و به خصوص کشورهای اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، اینها چرا سکوت می‌کنند؟چرا برای جلوگیری از این جنایت اقدام عملی انجام نمی‌دهند؟
چگونه روسیه به خاطر جنگ با اوکراین که آن هم از نظر ما بد است از شرکت در المپیک محروم می‌شود اما اسرائیل ۴٠ هزار زن و کودک بی گناه را که کوچکترین خطایی هم انجام ندادند آنها را قتل عام می‌کند اما در المپیک هم باید شرکت کند این چه عدالت و چه حقوق بشری است؟ حالا حداقل کشورهای اسلامی با قطع رابطه کردن با اسرائیل در مسائل سیاسی و اقتصادی، کاری انجام دهند. چجور می‌توانند ببینند برادر و خواهر مسلمانشان جلوی چشمشان قتل عام می‌شود و خونش به زمین ریخته می‌شود و این کشورهای اسلامی با اسرائیل روابط تجاری داشته باشند، کجای این با اسلام و مسلمان بودن سازگاری دارد. حالا در کرانه باختری، باز هم سکوت بکنند تا جنایاتی که در غزه اتفاق افتاده در کرانه باختری هم اتفاق بیفتد.یعنی اگر کشورهای اسلامی فقط همین دو اقدام را انجام دهند اگر جرأت نمی‌کنند مانند حزب الله و انصارالله یمن، مقاومت عراق و ایران کمک نظامی کنند، حداقل ارتباطاتشان را قطع کنند که اگر این کار را بکنند اسرائیل نمی‌تواند یک ماه هم این جنگ را ادامه دهد و دوام بیاورد. این کار را کشورهای اسلامی حتما باید انجام دهند و ان شاء الله همانطوری که حزب الله پاسخ داد، آنها هم دارند تلاش می‌کنند که ایران دیگر پاسخ ندهد، اما مسؤلین وعده داده اند ان شاء الله این پاسخ محکم تر از وعده صادق خواهد بود و اسرائیل این مدت در این ترس و وحشت و سرگردانی مانده اما بماند و بداند که هم پاسخ ایران قطعی است و هم پاسخ یمن قطعی است و ان شاء الله شاهد باشیم که به زودی این غده سرطانی و این ظلم از روی زمین برچیده شود. .

1403/6/16