نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/02

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/06/02
شهریور 2, 1403
160 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”   حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ٢ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد […]

خطبه اول

“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

 

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام‌جمعه موقت خرم‌آباد، روز جمعه ٢ شهریور ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفتند:

 

توصیه به تقوای الهی

 

” وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا”
” و آنان که از خدا و پیامبرش نافرمانی کنند، مسلماً آتش دوزخ برای آنان است و در آن جاودانه و همیشگی اند.”
سوره جن، آیه ٢٣

خودم و شما خواهران و برادران نمازگزار را دعوت به تقوای الهی میکنم که راه نجات و سعادت و تنها توشه سفر آخرت تقواست.
انسان تا در دنیاست با عمل و اختیار خود مسیر زندگی دنیوی و سرنوشت اخروی خودش را مشخص می کند، مدتی که در دنیا به او مهلت داده اند و عمری به او داده اند در این دنیا از این عمر باید استفاده کند، برای زندگی ابدی خودش تلاش کند و زندگی خود را در مسیر اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد که صراط مستقیم همان است.
روزی که جهنمی ها را می آورند در ورودی جهنم ملائک موکل جهنم از آنها سوال می‌کنند که “مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ” چه چیزی باعث شد که شما گرفتار جهنم بشوید؟ چه چیزی باعث شد که عمر را دادید و جهنم را خریدید؟ سرمایه را دادید و خرج کردید برای ورود به آتش غضب پروردگار عالم، زبان خود را هزینه کردید که فشار قبر برای خودتان تهیه کنید، چشم خودتان را به کار گرفتید برای اینکه روز قیامت کور و نابینا محشور شوید.
انسان عاقل کاری نمی‌کند که سرنوشت او به اینجا بکشد و به آتش غضب الهی گرفتار شود. از حماقت است که انسان از مسیر اهل بیت عصمت و طهارت جدا شود و دنباله رو شیطان شود تا روزی که ملائک از او این سوال دردناک و حسرت آفرین را بپرسند که مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَر!
جواب های مختلفی می‌دهند :
▫️قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ؛
“گويند از نمازگزاران نبوديم.”
به نماز و عبادت بها نمی‌دادیم.
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ؛
اگر هم نماز می‌خواندند نسبت به نماز خودشان سهل انگاربودند.
بعضی ها هم می‌گویند:
▫️وكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ؛
“و روز جزا را دروغ مى ‏شمرديم.”
و بعضی دیگر می‌گویند رفیق بد ما را گرفتار کرد:
▫️يا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا؛
“ای وای بر من، ای کاش با فلانی هم نشین و همدم (رفیق) نمی‌شدم.” يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا‌؛
“ای کاش همراه پیغمبر بودم راه و روش پیغمبر را انتخاب می کردم.”

 

عوامل جهنمی شدن انسان

 

1.نافرمانی خدا و رسول

یکی از مهم ترین عوامل عاقبت به شر شدن و گرفتار شدن در سقر و جهنم و دوری از رحمت پروردگار عالم مخالفت با خدا و رسول است وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا
” کسی که نافرمانی خدا و رسول را بکند برای این شخص آتش جهنم است و در آتش جهنم مخلد تا ابد خواهد ماند.”
گناه و معصیت، نافرمانی، عصیان پروردگار عالم، پیغمبر اکرم و معصومین یکی از عوامل گرفتاری انسان و عذابی است که دامنگیر آنها می‌شود. وَ نَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلى‌ جَهَنَّمَ وِرْداً
روز قیامت، مجرمین و گنهکاران را به سمت جهنم میبریم. کسانی که دستورات الهی را زیرپا گذاشتند و اطاعت نکردند. این یک درب از جهنم که به روی عاصیان و متخلفان از دستورات خدا باز می‌شود.

٢.پیروی شیطان

گروه دیگری که در آتش جهنم گرفتار می‌شوند که البته این هم نتیجه همان نافرمانی از خدا و رسول است چون کسی که اطاعت و بندگی خدا را نکرد او حتما در دام شیطان سقوط می‌کند و بنده شیطان می‌شود.
لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ
“روز قیامت به شیطان می‌گویند که بی تردید دوزخ را از تو و آنان که از تو پیروی کنند، از همگی پر خواهم کرد. ”
شیطان، انسان را امر به معصیت می‌کند. أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ خدا امر به اطاعت از خدا و رسول و اولی الامر می‌کند واما شیطان امر به نافرمانی خدا و رسول می‌کند. کسی که اطاعت خدا و رسول را نکرد بندگی شیطان را کرده و کسی که بندگی شیطان را بکند جایگاه او جهنم است. پس یک عامل مخالفت با خدا و رسول و عامل دوم اطاعت از شیطان، چشم چرانی، غیبت، تهمت، حرام خواری، اذیت و آزار مسلمین، بدبین بودن و براساس آن بدبینی عمل کردن، ضرری به آبرو و مال کسی زدن همه پیروی از شیطان است. همه حرام ها و معصیت ها اطاعت از شیطان است که تقوا یعنی اینکه شما واجبات را انجام بدهید و از محرمات دوری کنید.

 

٣.زراندوزی

گروه دیگری که گرفتار جهنم می‌شوند و عاملی که آنها را وارد در جهنم می‌کند زراندوزی است، مال و ثروت جمع کردن است
وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
“و کسانی را که طلا و نقره می اندوزند و آن را در راه خدا هزینه نمی کنند، به عذاب دردناکی مژده ده.”
(سوره توبه، آیه ٣۴)
خمس و زکات مالش را نمی‌دهد، از اقوامش گرفتار هستند می‌تواند مشکلشان را حل کند، حل نمی‌کند. مسلمی، درمانده او می‌تواند به راحتی دست او را بگیرد و مشکلش را حل کند اما اینها برای رضای خدا از مالشان هزینه نمی‌کنند فقط آنها را انباشته می‌کنند.
يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ ۖ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ
“روزی که آن طلا و نقره ذخائرشان در آتش دوزخ گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی آنها را به آن داغ کنند (و فرشتگان عذاب به آنها گویند) این است نتیجه آنچه بر خود ذخیره کردید، اکنون بچشید (آتش حسرت و عذاب) همان سیم و زری که اندوخته می‌کردید.”
(سوره توبه، آیه ٣۵)

 

اهمیت پرداخت زکات مال

پیغمبر فرمود:هر مالی که زکاتش پرداخت شود این گنج حساب نمی‌شود، اگر در زیر هفت طبقه زمین باشد گنج نیست چون زکاتش را پرداخت کرده،اما مالی که زکاتش پرداخت نمی‌شود گنج حساب می‌شود اگر از روی زمین جمع کرده باشد. پس مالی که زکات داده نمی‌شود همان گنجی است که داغ می‌شود و بر پیشانی انسان کوبیده می‌شود. بعد پیغمبر فرمود:دینار و درهم ( پول و طلا و نقره و ثروت و… ) اقوام قبل از شما را هلاک کردند و این دوتا باز شما امت من را هم هلاک می‌کنند. پس یکی از عوامل گرفتاری در عذاب، جمع کردن مال، مال روی مال انباشتن تا مرگ سراغ انسان رسید و انسان را از مالش جدا می‌کنند. بعد این انسان اگر واجباتش را دررابطه با مال رعایت نکرده باشد روز قیامت این مال داغ می‌شود و او را به آن مال عذاب می‌کنند، ورثه هم از این مال می‌برد برای خودش استفاده می‌کند، عذابش را آن کسی که جمع کرده است باید بچشد. زراندوزی و جمع کردن مال و هزینه نکردن در راه خدا، در راه فقرا و مساکین، برای جوانانی که مشکل ازدواج و مسکن دارند، آنهایی که بیمارند، بیماریهایی که هزینه های درمانشان سنگین است کسی که مال دارد و از این مال در این راه استفاده نمی‌کند منتظر باشد تا این عذاب و این داغ را در روز قیامت بچشد.

 

۴.فراموش کردن روز قیامت

و عامل دیگر که باعث می‌شود انسان گرفتار عذاب شود فراموش کردن روزقیامت است.این که ما را سفارش کرده اند به یاد مرگ که انسان بیندیشد، فکر کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی , [24.08.24 06:57]
از پیغمبر نقل شد که یک ساعت فکر، یکسال عبادت و در یک حدیث دیگر یک ساعت فکر، هفتاد سال عبادت است. از پیغمبر سوال شد که این چگونه است؟ آن کسی که سوال کرده بود و پیغمبر فرموده بود یکساعت فکر به اندازه یک سال عبادت است گفت تو چطور فکر میکنی؟ گفت در ارتباط با مخلوقات خدا فکر میکنم. این آسمان و زمین و بدن خودم که چگونه خدا خلق کرده است. فرمود این یکساعتش به اندازه یک سال عبادت است.
به آن کسی که گفت یک ساعت فکر به اندازه هفتاد سال عبادت است چگونه فکر میکنی؟ گفت دررابطه با مرگ، روز قیامت و حساب و کتاب، انسان باید به یاد آن روز باشد.

فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ ۖ وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
“پس به کیفر آنکه دیدارامروزتان را فراموش کردید[عذاب دوزخ را] بچشید،که ما هم شما را فراموش کردیم ،و به کیفرآنچه همواره انجام می دادید،عذاب جاودانه را بچشید.”

(سوره سجده، آیه ١۴)

پس اگر انسان می‌خواهد روز قیامت در مقابل این سوال قرار نگیرد و ان شاء الله مسیرش به بهشت ختم شود باید این عوامل را بشناسد و سعی کند در زندگی مرتکب و گرفتار عواملی که او را جهنمی می کند نشود و عواملی که او را به بهشت می‌برد آنها را انجام دهد. ان شاء الله که خدا همه ما را پیرو اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد.

 

 

خطبه دوم :

 

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”

“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی ..

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ٢ شهریور ۱۴۰۳ در خطبه‌ ی دوم نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفت :

 

توصیه به تقوای الهی

 

ومَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
“اینها اوامر و احکام خداست، و هر کس پیرو امر خدا و رسول اوست او را به بهشتهایی درآورد که در زیر درختانش نهرها جاری است و آنجا منزل ابدی مطیعان خواهد بود، این است سعادت و فیروزی عظیم.”

(سوره نساء، آیه ١٣)

عوامل بهشتی شدن انسان

 

١.اطاعت از خدا و رسول

 

یکی از عواملی که انسان را از جهنم نجات داده و به سمت بهشت می‌برد اطاعت از خدا ورسول است. همانطور که نافرمانی و عصیان خدا و رسول، انسان را گرفتار جهنم می‌کند، اطاعت و بندگی خدا و اطاعت از پیغمبر و اهل بیت عصمت و طهارت انسان را بهشتی می‌کند.

 

٢.نیکوکاری و احسان

 

و یک عامل دیگر هم که انسان را عاقبت بخیر می‌کند نیکوکاری و احسان است که عرض شد کسی که مال و توان دارد از این مال و توان خودش در راه خدمت به خلق خدا استفاده کند این مال نه تنها مایه عذاب نیست بلکه مایه ی نجات او است. و هرکسی که اهل خیر و نیکوکاری باشد هر عمل خیری را بتواند انجام بدهد انجام می‌دهد ولو به اندازه برداشتن سنگی از جلوی پای مسلمی باشد.ولو اینکه دست یک نابینایی را بگیرد و از یک مسیری عبور دهد. می‌فرماید:
إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا.

“همانا نیکان همواره از جامی می نوشند که نوشیدنی اش آمیخته به کافور [آن ماده سرد، سپید و معطر] است.”
(سوره انسان، آیه ۵)
البته ما چون در این دنیا هستیم هر چه خدا از قیامت برای ما می‌گوید فورا با این دنیا میسنجیم مانند بچه ای که در شکم مادر است شما هر چه در رابطه با دنیا و وسعت این عالم برای او بگویید او چون در محدوده رحم مادر است بیشتر از آن را شاید متوجه نشود مگر کسانی که جزء اولیا خدا هستند و این پرده ها را کنار زده اند و می‌بینند و درک می‌کنند، ما هم در این دنیاییم و با این نوشیدنی ها، با این خوردنی ها و این لذت ها انس داریم. بعضی مثال ها را خدا می‌زند ولی قابل قیاس نیست، شراب بهشتی، نعمت بهشتی با این دنیا قابل قیاس نیست.

إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ
عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ
“همانا نیکو کاران عالم در بهشت پر نعمت متنعّمند.”
” بر تخت ها [ی آراسته و پرارزش تکیه زده] می نگرند.”

 

آغاز هفته ی دولت

 

مسؤلین از بالاترین رده تا پایین ترین رده، فرصت خدمت به مردم را غنیمت بشمرند.
از بالاترین عبادت ها خدمت به خلق است، بعضی از بزرگان می‌گویند شما واجباتتان را انجام دهید و بروید به مردم خدمت کنید و مشکلی را برطرف کنید.

 

توصیه خواندن نامه ۵٣ نهج البلاغه به مسؤلین

 

مسؤلین نامه ۵٣ نهج البلاغه را حتما با دقت بخوانند:

بنده یکی دوبند از آن را می‌خوانم:
می‌فرماید : مغرور نشوید. کسی که مقام گرفته مراقب باشد مغرور نشود. تکبر و غرور باعث می‌شود انسان بیچاره شود. شیطان به خاطر تکبرش گرفتار شد. مسؤل باید خود را خادم ملت بداند. معنای مسؤل یعنی همین که مسئولیتی به تو داده اند، روز قیامت از تو سوال می‌پرسند که چکار کردی.
می‌فرماید اگر مسئولی این روحیه را پیدا کرد که خودش را برتر دانست و جایگاه خودش را از ارباب رجوع بالاتر دانست این باعث فساد قلب می‌شود. و این صفت، ایمان انسان را از بین می برد.

می‌فرماید: در رابطه با خدا و مردم انصاف به خرج بده از خودت. یعنی چه؟ یعنی در مقابل خدا و مردم احساس مسئولیت کن، خودت را مسؤل بدان، داد مردم را از خودت و نزدیکانت بگیر و همیشه خودت را محکوم کن و خودت را نسبت به مردم بدهکار بدان، مبادا نزدیکانت را بر مردم ترجیح بدهی، مبادا کسی مراجعه میکند و بتوانی کارش را حل کنی اما حل نکنی. اگر کسی پارتی داشت کار او را انجام بدهی و اگر پارتی نداشت او را رد کنی.

می فرماید :خیال نکن که وظیفه ات را انجام داده ای، همیشه خود را بدهکار مردم بدان.
هفته دولت را به مسؤلین عزیز تبریک میگوییم ان شاء الله که موفق باشند.

اربعین حسینی نمایش وحدت و انسجام جهان اسلام است.

 

دنیا، تجمع انسانی مانند اربعین به خودش ندیده و نخواهد دید. هیچ مکتب و مذهبی این چنین توان جمع کردن مردم را ندارد. در گرما و سرمای شدید جمع می‌شوند،عده ای خدمت می‌کنند، عده ای پیاده راه می افتند با شرایط سخت، این همدلی و همکاری در خدمت به زائران اباعبدالله، بذل تمام توان و مال خود را در راه خدمت به مردم و….
واقعا باید از مردم عراق تقدیر و تشکر کرد که با تمام توان برای خدمت به زائرین اباعبدالله می آیند و این جمعیت فراوانی که بیست میلیون نفر هستند در این مدت بیایند به یک شهر و برگردند و آب و غذا و مکان آنها فراهم باشد، این ارج نهادن به زائر اباعبدالله، این نشانه قدرت مکتب اهل بیت عصمت و طهارت در بسیج مردم است و ان شاء الله مردم عالم دارند با ابا عبدالله الحسین آشنا می‌شوند و آن روزی که مردم دنیا حسین بن علی را بشناسند و ان شاء الله آن زمان ظهور اتفاق بیفتد، امام زمان خودشان را با امام حسین معرفی می‌کنند، یعنی آنقدر مردم دنیا حسین بن علی را می‌شناسند که امام زمان می‌فرمایند من پسر او هستم که او را تشنه شهید کردند و با امام حسین خود را معرفی می‌کند. اربعین دارد این کار را می‌کند، دارد مردم دنیا را با امام حسین آشنا می‌کند. اربعین از جای جای عالم می‌آیند کربلا و با حسین بن علی آشنا می‌شوند.

 

ثواب زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در روایات

 

روایت عجیبی است می‌گوید عایشه دید پیغمبر ابا عبدالله الحسین را بغل کرده می‌بوسد محبت می‌کند. سوال کرد یارسول الله چرا اینقدر به این بچه توجه میکنید؟ پیغمبر جریان شهادت امام حسین را گفتند و فرمودند: هرکسی برای زیارت او برود یک حج من را برای او می‌نویسند، عایشه تعجب کرد یک حج شما؟! پیغمبر فرمود: دو حج. باز تعجب کرد و همینطور بالا برد… تا پیغمبر فرمود ٩٩حج من را برای او می‌نویسند.
و در روایت داریم کسی یک قدم برای زیارت اباعبدالله الحسین برمی‌دارد یک گناه از او محو می‌شود، یک درجه به درجات او افزوده می‌شود، یک حسنه در نامه اعمال او نوشته می‌شود و موقعی برمی‌گردد ندا می آید یا ولی الله برگرد همه گناهانت بخشیده شدند.
و در روایت دیگر داریم که کسی در کربلا حسین بن علی را زیارت کند مثل اینکه خدای تبارک و تعالی را زیارت کرده است.
در روایات آمده که زیارت امام حسین علیه السلام روزی و عمر را زیاد می‌کند، خطرات را دفع می‌کند، گناهان گذشته و آینده را پاک می‌کند و زائر امام حسین حق شفاعت پیدا می‌کند در روایت آمده که پنجاه نفر را می‌تواند روزقیامت شفاعت کند.

آنهایی که رفته اند خوشا به حالشان و آنهایی که نرفته اند زیارت اربعین را بخوانند و از این فیض محروم نشوند.

 

هشتم شهریور، سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر

 

هشتم شهریور انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت شهید رجایی و شهید باهنر را داشتیم.

در این مدت کوتاه این ها چه کردند که نامشان در تاریخ انقلاب میدرخشد و مسؤلین ما باید از این مسؤلین خدمتگذار درس بگیرند، از شهید رجایی، شهید رئیسی، شهید باهنر که چکار کردند که اینگونه در دل مردم جا پیدا کردند. شهید رئیسی چه کرد که آن تشیع جنازه بی نظیر برای او اتفاق می افتد و مردم اشک می‌ریزند. آنچیزی که باعث می‌شود خداوند انسان را محبوب کند در میان مردم خدمت خالصانه و بی منت به مردم، اخلاص در عمل، تلاش و کوشش و جهاد در راه حل مشکلات مردم و کشور، شب و روز نشناختن، خستگی ناپذیری، خود را خادم مردم دانستن، خدمت را عبادت دیدن، این باعث شد اینها اینگونه ماندگار شدند.

1403/6/1