نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/12/18

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/12/18
اسفند 19, 1402
129 بازدید

خطبه‌ اول‌ بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه […]

خطبه‌ اول‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین، و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در خطبه اول نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی بیان داشت:

سفارش به تقوای الهی

(اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله)

خودم و شما برادران و خواهران گرامی را با جمله نورانی از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام از (خطبه ۱۶۷ نهج‌البلاغه) به تقوای الهی دعوت میکنم،

(إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَنْزَلَ كِتَاباً هَادِياً بَيَّنَ فِيهِ الْخَيْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذُوا نَهْجَ الْخَيْرِ تَهْتَدُوا وَ اصْدِفُوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدُوا)

 ترجمه: خداوند متعال كتابى هدايت كننده نازل كرد كه خير و شرّ را در آن كتاب بيان كرد، پس راه خير را انتخاب كنيد تا هدايت شويد، و از بدى روى بگردانيد تا در راه مستقيم قرار گيريد.

اصول زندگی دنیا

زندگی در دنیا برای انسان‌ها دارای اصولی است و بین همه انسان‌ها، چه متدین و مومن، و چه کفار و مشرکین، این اصول مشترک است…

▪️ک اصل اینکه، همه کسانی که در این دنیا زندگی می‌کنند چه آنانیکه ایمان و معرفت به پروردگار عالم دارند و توحید محورند و چه آنانکه منافق یا کافرند و اعتقادی به خالق هستی ندارند، و در زندگی دنیایی در خوردن آشامیدن و غیره، کم و زیاد مشترک اند، و در این دنیا از این زندگی حیوانی بهره‌مندند.

اصل دیگر آن است که این زندگی همراه با مشکلات است، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ»

ترجمه: همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم، به این معنا که در این دنیا آسایش و آرامش واقعی محقق نمیشود، در روایت نیز از حضرت علی «ع» داریم که می‌فرماید: «دارٌ بالبلاءِ مَحفوفَةٌ، و بالغَدْرِ مَعروفَةٌ»

ترجمه: دنیا و زندگی در دنیا با مشکلات و درد و رنج و گرفتاری و بیماری و سختی و از دست دادن اموال و عزیزان و پیچیده شده، و خاصیت زندگی دنیا این است.

دنیا همراه با بلا

امام صادق«ع» نیز فرمود: لا تَتَمَنَّوا المُستَحِيلَ قالوا: و مَن يَتَمَنَّى المُستَحيلَ؟ فقالَ: أنتُم ألَستُم تَمَنَّونَ الراحَةَ في الدنيا؟ قالوا: بَلى، فقالَ: الراحَةُ للمُؤمِنِ في الدنيا مُستَحيلَة

 ترجمه: آرزوى محال نكنيد، عرض كردند مگر چه كسى آرزوى محال میكند؟ فرمود شما، مگر نه اينكه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند چرا، فرمود: آسايش براى مؤمن در دنيا محال است، در این دنیا پیغمبران نیز با سختیها و رنجها و گرفتاریها و مشکلات روبرو بودند.

قضای الهی

مولا متقیان علی «ع» زمانیکه برادر اشعث از دنیا رفت، به او تسلیت گفت و به ایشان فرمود: اگر در این مصیبت صبر کنی قضای الهی است و میگذرد، و تو نیز پاداش میبری، و اما اگر جزع و فزع کردی و صبر پیشه نکنی باز قضای الهی محقق میشود و تو فقط سرزنش میشوی و پاداش نمیبری.

 زندگی و واقیعات

اصل دیگری نیز هست، اینکه همیشه زندگی همراه با حوادث و واقعیات و تلخی‌هاست و مطابق انتظار انسان خیلی مواقع محقق نمیشود، گاهی ما آرزو و خواسته‌ای داریم، اما می‌بینیم محقق نشد، و برعکس اتفاق می‌افتد، این هم یک اصل است در زندگی دنیا که همیشه حوادث باب میل ما نیست.

 انتخاب راه سعادت

اما انسانها دو روش زندگی را با این اصول مشترک انتخاب میکنند، و هر کدام را بر اساس یک راه و روشی به پایان میرسانند، در آیه اول که تلاوت شد می‌فرماید:

خداوند متعال كتابى هدايت كننده نازل كرد كه خير و شرّ را در آن كتاب بيان كرد، پس راه خير را انتخاب كنيد تا هدايت شويد، و از بدى روى بگردانيد تا در راه مستقيم قرار گيريد.

در سوره انسان می‌فرماید: ما راه درست را به شما نشان دادیم، «إِنَّا هَدَيۡنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرٗا وَإِمَّا كَفُورًا»

حیات طیبه

اما انسانها با این دو روش، دو گروه میشوند، گروهی که زندگی طیب و پاک را انتخاب می‌کنند،
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»

 ترجمه: هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد یا زن، در حالیکه مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد.

حیات جاوید

پس گروهی از انسانها زندگی پاک را انتخاب میکنند، که در زیارت عاشورا نیز میخوانیم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ» گروهی حیات و زندگی آنها بر سبک و روش پیغمبر«ص» و ائمه معصومین «علیهم السلام» استوار است که حقیقتاً باید گفت خوش بحال آنها که اینچنین هستند.

نشانه حیات طیبه

نشانه حیات طیبه یاد خدا بودن است، در حدیث قدسی میفرماید:
«أمّا العَيشُ الهَنيءُ فهُوَ الذي لا يَفتُرُ صاحِبُهُ عَن ذِكري»

 ترجمه: آن زندگی گواراتر است که صاحب آن هيچگاه در ذکر و ياد من سُست نشود و هيچگاه نعمتم را فراموش نکند و هيچگاه نسبت به حقّ من جاهلي و ناداني نکند و شب و روز که بر او ميگذرد بدنبال آن باشد که رضایت و خشنودي مرا بدست آورد.

 یاد خدا در همه حالات

از نشانه‌های زندگی طیب و خوش و سعادتمند این است که صاحب این زندگی چه در حال کسب روزی باشد، خدا را فراموش نمیکند، گران فروشی و اجحاف نمیکند، و اگر کارمند باشد، کم کاری نمیکند، هر کس در هر جایی در هر لباس و جایگاهی که هست، یا مثلاً استاد یا معلم است، وظیفه خود را باید خوب انجام دهد، چون خدا را ناظر میداند، و بدنبال رضای خدا باشد، امام حسین «ع» نیز در روز عاشورا فرمود، خدایا راضی به رضای تو هستم، او در راه کسب رضای الهی بود.

 یادآوری نعمت‌ها

 انسان های مومنی که بدنبال زندگی سعادتمند هستند، نعمت‌هایی که خدا به آنها داده فراموش نمی‌کنند، نعمت سلامتی جسم و اعضا و جوارح سالم، نعمت فرزند، خانواده، آبرو، عزت، حیات و بالاتر از همه اینها هدایت الهی، توفیق آشنایی با ذات اقدس الهی با رسول خاتم با دین و قرآن و اهل بیت، را فراموش نمیکنند،‌و چه زیباست که در مقابل همه این نعمات در پیشگاه خدا سجده کنیم، که حقیقتاً جای شکر دارد.

 فراموشی نعمت، زوال نعمت

 نعمت‌های الهی را گرچه قابل شمارش نیستند ولی نباید فراموش کرد، و باید بخاطر آنها شکرگزار بود و هرچه شکرگزاری بیشتر باشد نعمت‌ها بیشتر میشوند، انسانهایی که به دنبال سعادت هستند حق را از یاد نمی‌برند، در وظیفه بندگی کوتاهی نمیکنند، حق الله و حدود الهی از جمله نماز روزه زکات و خمس را فراموش نمیکنند، و بدنبال زندگی طیب و طاهر هستند، ولی اگر فراموش کرد و ناسپاسی کرد، نعمت‌ها از او گرفته میشود.

 مهمانی زودگذر دنیا

اما گروه دیگری نیز هستند که این زندگی را انتخاب نمیکنند با اینکه آن اصول را دارند، سختی و خوشی زندگی، خیر و شر را در زندگی دارند، اما اصلی را که باید فراموش نکنند، و نکنیم اینکه در این دنیا مهمان هستیم،

پیامبر اکرم فرمود:«إنَّ النّاسَ فِي الدُّنيا ضَيفٌ، وما في أيديهِم عارِيَةٌ ، وإنَّ الضَّيفَ راحِلٌ ، وإنَّ العارِيَةَ مَردودَةٌ»

 ترجمه: مردم در دنيا ميهمان هستند و آنچه در اختيار دارند عاريت است، ميهمان رفتنى است و عاريت، و پس دادنى است.

 زندگی پاک و شیطانی

کسانیکه آن دنیا را فراموش نمیکنند، و به یاد خدا هستند، با آنانیکه فراموش می‌کنند که روزی از این دنیا میروند و باید در دستگاه عدل الهی حاضر شوند و خدا را فراموش میکنند فرق دارند، در مقابل کسانی هستند که مرگ را فراموش نمیکنند، در زندگی مراقب اند و میدانند که آنجا دل خوش کردن ندارد، بودند کسانی که دیروز در دنیا بودند امروز نیستند، هستند کسانیکه در این دنیا هستند و فردا نیستند، پس دو تا زندگی داریم، زندگی که مانند پیامبران، اولیاء و انسانهای مومن پاک و طیب و طاهر است، و حرام و گناه و معصیت در آن نیست، و گروهی که منحرف شدند و خدا را فراموش کردند و زندگیشان مملو از حرام و معصیت گناه است و آخر هم گرفتار عذاب دردناک میشوند.

ماه شعبان

امام رضا«ع» فرمود:باقیمانده شعبان را دریابید،برای مهمانی آماده باشید، هرچه میزبان عزیزتر، انسان خودش را بیشتر مهیا میکند، از گناهان استغفار میکند، ذکر و دعای بیشتر دارد، انس با قرآن و نماز دارد، تا ان شاءالله وارد در مهمانی خدا بشود، خداوند همه ما را جزء اینها قرار دهد.

 اثرات زندگی پاک

«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ»

 ترجمه: و اگر اهل کتاب به اسلام ایمان می آوردند و پرهیزکاری میکردند، یقیناً گناهانشان را محو میکردیم، و آنان را در بهشتهای پر نعمت درمی آوردیم.

 نتیجه غفلت از یاد خدا

اگر زندگی طیب و طاهر داشتید نتیجه اش داخل شدن در بهشت است، اما اگر انسان از یاد خدا غافل بود، «ما سلکم فی سقر؟» جواب میدهند که ما نماز نمیخواندیم، بیادحق نبودیم، اطعام نمیکردیم، و با کسانیکه در باطل فرو رفتند، ما نیز فرو رفتیم و گرفتار جهنم شدیم،آنها در دنیا حساب‌ و کتاب را قبول نداشتند، ان شاءالله همه ما از زندگی طیب و طاهر برخوردار باشیم.
▪️قرائت سوره اخلاص زینت بخش خطبه اول

خطبه دوم:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”

“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در خطبه دوم نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی گفت:

 تقوای الهی

همه شما و خودم را به تقوای الهی دعوت میکنم، حضرت علی «ع» در خطبه ۱۶۱ فرمود:

«أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ، فَإِنَّهَا النَّجَاةُ غَداً وَ الْمَنْجَاةُ أَبَداً، رَهَّبَ فَأَبْلَغَ وَ رَغَّبَ فَأَسْبَغَ»

 ترجمه: اى بندگان خدا، شما را به ترس از خدا و طاعت او سفارش میكنم. زيرا تقوا و طاعت، فردا سبب نجات است و نيز رهايى ابدى را در پى دارد، خداوند بيمناك ساخت و به غايت بيمناك ساخت و ترغيب نمود و ترغيب را افزون ساخت، براى شما دنيا را وصف كرد و جدايى و زوال و انتقال آن را، از هر چه در اين دنيا سبب اعجابتان میشود، اعراض كنيد، تقوای یعنی انسان زندگیش خدا محور باشد و خدا را فراموش نکند، به روش انبیا و اولیا زندگی کند و در آن مسیر حرکت کند و بنده شیطان و نفس نگردد.

مناسبت‌ها

 انتخابات را پشت سر گذاشتیم، از همه دست‌ اندرکاران برگزاری انتخابات، مجریان و ناظران، دستگاه‌های امنیتی، داوطلبانی که شور و هیجان بوجود آوردند، و بخصوص ملت شریف ایران و مردم عزیز لرستان، که با بصیرت و هوشیاری در انتخابات شرکت کردند و امام و رهبر خود را در لحظه‌های حساس تنها نگذاشتند، و این حماسه را آفریدند، تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 حضور آگاهانه

در این انتخابات، دشمن تمام توان تبلیغاتی و رسانه ای خود را بکار گرفت و امیدوار بودند که مشارکت کم باشد و کشور اسلامی ما در دنیا مورد هجمه قرار بگیرد، اما این حضور آگاهانه دشمنان را ناامید و دوستداران انقلاب و امام و رهبری را خوشحال کرد.

سفارش به منتخبان ملت

منتخبین ملت خدا را فراموش نکنید، این مسئولیت سنگین هم خوشحالی دارد و هم نگرانی دارد، خوشحالی از این جهت که مردم به شما اطمینان کردند، نگرانی از این جهت که مسئولیت سنگینی است، کسیکه نماینده شده باید بداند که روز قیامت از او سئوال خواهد شد، که حق این ۸۵ میلیون انسان که به تو اطمینان کردند چه بوده است؟ و چکار کردی؟ باید پاسخ دهد، خود را باید مهیا کند از خداوند متعال و امام زمان«ع» کمک بخواهد و برای رضای خدا برود، حضور موثر در مجلس داشته باشد، نه اینکه در جلسات مجلس حضور نداشته باشد، این حق مردم است، امانت در دست شماست، مشکلات مردم را شناسایی کنید، بعد از اینکه منتخب شدید میان مردم باشید، با مردم ارتباط داشته باشید، مشکلات مردم را از نزدیک ببینید، و با قانون مناسب و اصلاح قوانین مشکلات آنها را برطرف یا کمتر کنید، نظارت بر اجرای قانون داشته باشید، که دستگاههای اجرایی قانون را خوب اجرا نمایند، ان شاءالله در انجام وظایف موفق باشید، که بعد از چهار سال در پیشگاه پروردگار عالم و در نزد ملت سر را بلند کنید و بگویید ما وظیفه خود را انجام دادیم.

روز درختکاری

درختکاری و فضای سبز یکی از چیزهایی که در حیات بشر بسیار موثر است، و ثواب فراوان نیز برای آن ذکر شده، هرکس درخت و نهالی بکارد تا آن درخت وجود دارد و کسی از آن استفاده میکند، از سایه و میوه آن استفاده میکند، آن شخص شریک میباشد.

هفته گرامیداشت شهید

شانزده تا بیست و دوم اسفند متعلق به هفته گرامیداشت شهید و تاسیس بنیاد شهید است، به همه کسانیکه در این دستگاه به خانواده های معظم شهدا خدمت میکنند خسته نباشید عرض میکنم، ما مدیون شهدا و خانواده‌های آنان و جانبازان هستیم، ان شاءالله مسئولین قدر این فرصت را بدانند و در خدمت رسانی به خانواده شهدا و جانبازان تمام تلاش و توان را بکار بگیرند، امنیت، آسایش، پیشرفت، استقلال، آزادی، و عزت ما مرهون خون شهداست، خداوند ان شاءالله همه شهدا از صدر اسلام تاکنون، و خصوصاً شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و بعد از آنرا که در راه آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی جان خود را تقدیم کرده‌اند، با شهدای کربلا محشور فرماید.

ماه مبارک رمضان

 وجود مقدس نبی اکرم«ص» در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه بسیار زیبا و دلنشینی را بیان فرمودند، واقعاً سعادتی است که این جملات پیغمبر را بشنویم، آن حضرت فرمودند:

▪️ایها النّاس بدرستى که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که نزد خدا بهترین ماه ها و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعتها است.

▪️و آن ماهی است که شما را در آن بسوى ضیافت خدا خوانده اند، و در آن از اهل کرامت خدا گردیده اید، نَفَسهاى شما در آن ثواب تسبیح دارد و خواب شما ثواب عبادت و عمل هاى شما در آن مقبول و دعاهاى شما در آن مستجاب است.

▪️پس درخواست کنید از پروردگار خود به نیت هاى درست و دلهاى پاکیزه از گناهان و صفات رذیله، که شما را براى روزه داشتن آن و تلاوت کردن قرآن در آن توفیق دهد، شقی و بدبخت کسی است که این ماه بگذرد و بخشیده نشود.

 لزوم دستگیری مستمندان

کاری که نباید در این ماه فراموش شود، اینکه فقرا، مستمندان، و ایتام را فراموش نکنیم، امام صادق«ع» فرمود، هر کس دور خانه خدا طواف کند، شش هزار حسنه برای او می‌نویسند، شش هزار گناه از او بخشیده و شش هزار درجه، بدرجات او افزوده، و شش هزار حاجت از او برآورده میشود، اما گره گشایی از کار یک مومن ده برابر ثواب این طواف است.

 فلسطین فراموش نشود

مسئله غزه و فلسطین نباید فراموش شود، جهان غرب و اروپا و آمریکا دم از حقوق بشر، حقوق زن و آزادی میزنند، اما دو میلیون زن و کودک را از زمین و دریا و هوا مورد حمله قرار میدهند، و در حالی رها کرده اند که آب و غذا و دارو ندارند، از تشنگی و گرسنگی تعداد زیادی از آنها از دنیا می‌روند، ننگ بر چنین دولت هایی که جلوی چشمان آنها میلیون‌ها نفر زجر می‌کشند، و مرگ تدریجی را باید بچشند، آن وقت از انسانیت دم می‌زنند، این چه انسانیتی است که جلوی کمک‌های بشر دوستانه را بگیرند و سلاح برای رژیم کودک کش و جنایتکار و غاصب اسرائیل بفرستند، ببینند آنانکه هنوز ارتباط با غرب و آمریکا برای آنها رویا است، این همان آزادی و انسانیت غربی است، امیدوارم که خداوند متعال بزودی این مردم مظلوم را از دست این ظالمان نجات عنایت بفرماید.

▪️قرائت سوره مبارکه اخلاص زینت بخش خطبه دوم

1402/12/18