نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/11/06

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/11/06
بهمن 7, 1402
240 بازدید

خطبه‌ اول‌ بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه […]

خطبه‌ اول‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین، و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ در خطبه اول نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی بیان داشت:

 سفارش به تقوای الهی

(اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله)

توصیه به تقوای الهی

«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله»

خودم و شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

در آیه ۶۰ سوره مبارکه یس می‌فرماید:
«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»

ترجمه: ای فرزندان آدم! آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را نپرستید که او بی تردید دشمن آشکاری برای شماست؟

توحید و عبادت و بندگی خدا

توحید اقسامی دارد، یک موقعی توحید در ذات خداست، یعنی انسان برای پروردگار عالم شریکی قائل نباشد و یکی هم توحید در عبادت است، یعنی عبادت و عمل انسان خالص برای پروردگار عالم باشد.

عبد خدا بودن

عباد خدا بندگان حق اند، و بنده ای که گناه کند، بنده نفس و شیطان است، اما سئوالی که می‌شود این است عبادت برای چیست؟ خداوند متعال که نیازی به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم عالم مشرک بشوند، گردی به کبریایی او نمی‌نشیند، اگر همه نیز مومن و متقی و بنده خالص او شوند سودی برای او ندارد، پس عبادتی که اینهمه سفارش شده است و دعوت شده در قرآن در روایات و در سیره اهل بیت برای چیست؟

حکمت و مصلحت عبادت چیست؟

در آیه ۵۶ از سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»

ترجمه: و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا به یکتایی پرستش کنند.

این عبادتی که در این آیه شریفه بیان شده، البته این هدف میانی است و هدف بالاتری در نظر است، اما این عبادت برای چیست؟

اثر عبادت

یکی از اثرات عبادت زنده شدن انسان است
در آیه ۲۴ سوره مبارکه انفال می‌فرماید:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»

ترجمه: ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می بخشد، دعوت می کنند اجابت کنید، و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد.

انواع حیات

یک حیات حیوانی داریم و یک حیات طیبه یا انسانی، حیات حیوانی همه موجودات از آن برخوردار هستند، همچون خوردن، آشامیدن، خوابیدن، استراحت کردن، کار و تلاش، لذات دنیوی، همسر و فرزند داشتن، لذا شما موجود زنده‌ای را پیدا نمی‌کنید که اینها را نداشته باشد.

لبیک به ندای خدا و رسول

در این آیه شریفه مخاطب، همین انسانی است که از این حیات حیوانی برخوردار است، آیا مگر ما زنده نیستیم؟ بله جسم زنده است، اما این همان حیات حیوانی است، و حیات طیبه چیز دیگری است، که اگر انسان میخواهد قدم در حیات طیبه بگذارد و از مواهب آن برخوردار شود، راهش اجابت و لبیک به دعوت خدا و رسول است، اگر انسان دعوت خدا و رسول را اجابت کرد، قدم در حیات طیبه می‌گذارد و از مواهب آن در این دنیا و بخصوص در آن دنیا بهره‌مند خواهد شد، اما اگر لبیک نگوید، بخواهد یا نخواهد در دام شیطان افتاده، و دعوت شیطان را اجابت کرده است، اینچنین انسانی از حیات طیبه برخوردار نخواهد شد، و زمان از دنیا رفتن از این حیات بی‌بهره است و کسی که از حیات طیبه و قلب سلیم برخورد نباشد در آن دنیا گرفتار عذاب دردناکی خواهد شد.

در جای دیگر در سوره مبارکه نحل آیه ۹۷ می‌فرماید:
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»

ترجمه: از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد در حالی که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه ای زنده می داریم و پاداششان را بر پایه بهترین عملی که همواره انجام می داده اند میدهیم.

 

اثر دوم رشد دهنده عبادت

در مسجد جن، پیامبر اکرم«ص» برای عده ای از جنیان قرآن خواند و بزرگان اجنه برگشتند، و برای سایر اجنه آیه شریفه ۱ و ۲ سوره مبارکه جن را خواندند،

«قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا، يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ ۖ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا»

ترجمه: ای رسول ما بگو: مرا وحی رسیده که گروهی از جنّیان آیات قرآن را هنگام قرائت من استماع کرده‌اند و پس از شنیدن گفته‌اند که ما از قرآن آیات عجیبی شنیدیم، که به سوی راه راست هدایت می کند، پس به آن ایمان آوردیم و هرگز احدی را شریک پروردگارمان قرار نخواهیم داد.

غرض اینکه عبادات، از جمله قرائت قرآن، نماز جمعه و جماعات، روزه گرفتن، اعتکاف و کلیه اعمال عبادی، انسان را رشد می‌دهد، و انسانی که اهل بندگی خدا نباشد رشد نمیکند.

غذای روح و جان

روح و جان انسان حقیقت انسان است، همانطور که جسم رشد دارد، تغذیه دارد باید به موقع به آن غذا و اکسیژن رساند تا رشد کند و اگر به آن نرسد ناقص میشود و از بین میرود،یا جنین که در شکم مادر است باید تغذیه شود اگر تغذیه سالم نباشد کامل و سالم به دنیا نخواهد آمد، و در این دنیا زجر می‌کشد، انسان نیز در این دنیا در بطن دنیاست، اگر روحش تغذیه شد، تکامل یافته از دنیا می‌رود، اما اگر تغذیه روح برای او نباشد، ناقص و با عدم تکامل از دنیا می‌رود، و در آن دنیا گرفتار عذاب است، یکی از اثرات عبادت این است که ما می‌خواهیم به کمال برسیم و از این دنیا برویم، این دنیا محل پرورش ما و برای زندگی ماست.

«يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي»
ترجمه: میگوید: ای کاش برای این زندگی ام عبادت خالصانه و کار نیک پیش فرستاده بودم.

 سومین اثر عبادت

اثر عبادت سازگاری با فطرت دارد، بعنوان مثال، اگر ذائقه انسان سالم باشد طعم شیرینی، ترشی و شوری غذا را متوجه می‌شود، اما اگر ذائقه او بیمار باشد ممکن است طعم غذا را تشخیص ندهد، انسانیکه فطرتش آلوده نشده این فطرت پاک عبادت را دوست دارد، ارتباط با خدا را با خودش سازگار می‌بیند، گناه را با ذائقه خود سازگار نمی‌بیند، اما کسی که آلوده شده باشد دیگر در مقابل آلودگی واکنش نشان نمی‌دهد، انسان سالم با آمدن آلودگی واکنش نشان میدهد، انسانی که فطرت سالم دارد در اثر عبادت و حضور در مجالس معنوی لذت می‌برد، و از مجالس گناه بیزار است.

عبدالملک مروان

عبد الملک مروان در تاریخ کلی جنایت کرد، کارش بجایی رسید که می‌گفتند طواف کن می‌گفت، از نماز و دعا وطواف بیزارم، گفت کسی را پیدا کنید مرا نصیحت کند ابوحاذم را آوردند، به او گفت تو قلبت مرده است به همین خاطر از طواف و عبادت بیزاری، قلبش مریض بود و قلب می‌میرد، اگر قلب بمیرد دیگر سعادتمند نمی‌شود و هدایت پیدا نمی‌کند،
انسان آلوده اگر به فکر نباشد و درمان نکند قلب سیاه می‌شود و روی سعادت را نخواهد دید.

اثر چهارم عبادت

اثر چهارم سپاسگزاری از خداست، اینکه می‌گوییم تقوا داشته باشید، سپاسگزاری یکی از اقسام آن است، شیطان تلاش می‌کند جلوی این را بگیرد، در آیه ۱۷ از سوره مبارکه اعراف می‌فرماید:

«ثمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ»

ترجمه: سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان می تازم و تا جایی آنان را دچار وسوسه و اغواگری میکنم که بیشترشان را سپاسگزار نخواهی یافت.

رغبت در عبادات

در روایت داریم، کسیکه خدا را بشناسد به عبادت و آنچه در نزد خداست رغبت پیدا میکند، میل او به بندگی خداست، اما کنار گذاشتن عبادت و بندگی خدا و نافرمانی کردن، و تبعیت از شیطان شروع انحراف و بیچارگی انسان است، پس اگر سفارش به تقوا و عبادت میشود بخاطر این است که انسان به این پرتگاه ها نرسد.

 

دوری از غفلت

اولین قدم این است که انسان از غفلت بیرون بیاید، اینکه انسان بداند این دنیا محل گذر است، همانطوری که انسان به مسافرت میرود در مسافرخانه میماند، او می‌داند دائم نیست و موقت است، دل خوش نمی‌کند که این ساختمان چقدر زیباست، این مضمون روایت حضرت علی«ع» است، خوش بحال آنانکه به این باور رسیدند، که دنیا محل گذر است و محل اصلی زندگی جای دیگر است.

فرازی از چهل حدیث امام راحل

مرحوم امام خمینی«ره» در کتاب جهاد میفرماید شما خیال می‌کنید گریه‌های ائمه طاهرین و ناله‌های امام سجاد«ع» برای تعلیم دیگران بوده، آنان با تمام آن معنویات و مقام شامخی که داشتند از خوف خدا می‌گریستند و میدانستند راهی که در پیش دارند پیمودن آن مشکل است، از مشکلات و سختی‌ها و ناهمواری‌ها، عبور از صراط کاملا آگاه بودند و خبر داشتند که این پل از روی جهنم می‌گذرد، از عواقب قبر برزخ و قیامت و عقبات هولناک آن آگاه بودند، از این رو هیچگاه آرام و قرار نداشتند، و به خداوند متعال پناه می‌بردند، ان شاءالله که ما هم به توفیق الهی از غفلت بیرون بیاییم و مهیای سفر باشیم و در آن لحظه ائمه معصومین از ما خوشنود و نظر لطف امام زمان«عج» شامل حال ما شود.

▪️قرائت سوره مبارکه اخلاص زینت بخش خطبه اول

 

خطبه دوم:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”

“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ در خطبه دوم نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی گفت:

 تقوای الهی

سفارش به تقوا را در این خطبه با آیه ۴۹ سوره مبارکه کهف بیان میکنم،

«وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا»

ترجمه: کتاب اعمال هر کسی در برابر دیدگانش نهاده می شود، پس مجرمان را می بینی که از آنچه در آن است هراسان و بیمناکند و میگویند: ای وای بر ما، این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرو نگذاشته است مگر آنکه آن را به حساب آورده؟! و هر عملی را انجام داده اند، حاضر می یابند، و پروردگارت به هیچ کس ستم نخواهدکرد.

در جای دیگر آیه ۳۰ سوره آل عمران می‌فرماید:

«يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»

ترجمه: روزیکه هر کس آنچه را از کار نیک انجام داده و آنچه را از کار زشت مرتکب شده حاضر شده می یابد، و آرزو می کند که ای کاش میان او و کارهای زشتش زمان دور و درازی فاصله بود. و خدا شما را از عذاب خود برحذر میدارد؛ و خدا به بندگان مهربان است.

«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ، وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»

اگر به این آیات توجه کنیم، که ذره ای خوبی و بدی مورد محاسبه قرار میگیرد، در دنیا باید حساب کتاب داشته باشیم،عرب بیابانی اسلام آورد، پیامبر فرمود قرآن یادش بدهید، آیات ۷ و ۸ سوره زلزال را یاد گرفت، و بلند شد رفت، پیامبر فرمود او فقیه برگشت، یعنی دین شناس شد، اگر همین آیه جلوی چشم انسان باشد، زندگی انسان تغییر پیدا خواهد کرد، اگر انسان ذره ای فکر کند، هیچوقت دنبال گناه نمیرود و نیاز به سفارش ندارد، ان شاءالله این آیات نصب العین ما قرار بگیرد.

 مناسبتها

ایام اعتکاف است، و تعدادی کثیری از جوانان، برادران و خواهران مومن و مسلمان در مساجد معتکف شدند، بهترین فرصت برای کسب آمادگی و ورود به ماه مبارک رمضان است، اعتکاف باعث پاکی دل و نورانیت قلب و صفای باطن میشود،
«وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ»

ترجمه: و یاد کنید هنگامیکه ما این کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم، و فرمان دادیم از مقام ابراهیم جایگاهی برای نماز انتخاب کنید، و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانه ام را برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان و رکوع کنندگان وسجده گذاران از هر آلودگی ظاهری و باطنی پاکیزه کنید، ان شاءالله خداوند توفیق روزافزون به همه معتکفین عنایت بفرماید.

رحلت حضرت زینب«س»

آن بانوی بزرگوار القاب زیادی دارد، فهیمه، عاقله، عالمه، فاضله، کامله، اما عقیله بنی هاشم برجسته‌ترین آنهاست، یعنی انسان عاقل، آگاه و خردمند، عقل نشانه‌هایی دارد که حضرت زینب آنها را داراست، در روایت پیامبر داریم،
« اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ وَعَرَفَ دارَ اِقامَتِهِ فَاَصْلَحَها وَ عَرَفَ سُرْعَةَ رَحيلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها»

ترجمه: بدانيد كه عاقل ترين مردم كسى است كه پروردگارش را بشناسد و از او پيروى كند،دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى كند، جايگاه ابدى خود را بشناسد و آنرا آبادكند و بداند بزودى به آنجا سفر خواهد كرد و براى آن، توشه بردارد.

دو نشانه انسان عاقل

اولین نشانه عاقل این است که خدا را می‌شناسد، اگر نبود از نعمت عقل محروم است، انسان عاقل خداشناس است، دوم اینکه دشمن را میشناسد، شیطان را میشناسد پیروی نمیکند خدای سبحان فرمود، کار نیک انجام بدهید، شیطان میگوید غیبت کن، تهمت بزن، اذیت و آزار کن، مال مردم بخور، اما انسان عاقل از دشمن پیروی نمیکند، ان شاءالله همه ما رهرو راه حضرت زینب«س» باشیم.

 

۱۲ بهمن سالروز بازگشت امام به وطن

امام راحل بعد از ۱۵ سال تبعید به وطن بازگشتند، این همه سختی را تحمل کرد، هم به وظیفه عمل کرد، و هم برای خدا قیام کرد، خدا هم او را محبوب کرد و انقلاب به ثمر رسید، البته کسانی هم امام را یاری کردند که خونهای پاکشان ریخته شد تا این پرچم و ندای توحید بلند شود، و اسلام ناب بدنیا معرفی بشود، اگر دشمنان با انقلاب سر جنگ دارند و جنگ ۸ ساله و ترورها و تحریم‌ها و فتنه‌ها را به راه انداختند، برای این است که این راه حق است، همیشه اینچنین است که در راه حق دشمنانی از مستکبرین و فاسدین حضور دارند.

دشمن شناسی امام خمینی

از نکته های مهم حیات امام راحل دشمن شناسی است، که مکتب حضرت زینب«س» این پیام را دارد، امام عظیم الشأن در آن موقع که خیلی‌ها اسرائیل را نمی‌شناختند، فرمودند هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا و استکبار جهانی بزنید، حمله به کشورهای اسلامی، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، ایران، همه این‌ها از آمریکا سرچشمه می‌گیرد، بعد از جنگ سخت و تحریمهایی که بر کشور ما تحمیل کردند، با جنگ فرهنگی، ارزش‌ها را زیر سئوال بردند، مانند حجاب، و ضد ارزش‌ها را تبلیغ کردند و جنگ بینشی در مسائل اعتقادی و سیاسی و اجتماعی به راه انداختند، همه این‌ها را دشمن دارد کار می‌کند.

مشارکت در انتخابات اسفند ماه

شاید هیچ دوره‌ای انتخابات به این شکل سرنوشت ساز نبوده است، بر همه وظیفه است که برای انتخابات مهیا باشیم، انتخابات باعث رشد و بصیرت سیاسی است، مگر میشود بی‌تفاوت باشیم، و مشارکت نکنیم، بالاخره افرادی در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند برای سرنوشت ما تصمیم بگیرند، کسیکه رشد سیاسی و بصیرتی داشته باشد، نسبت به سرنوشت خود و کشور بی‌اهمیت و بی‌تفاوت نیست.

 مشارکت در انتخابات و حفظ امنیت

انتخابات نشانه وحدت است، مهم‌ترین مسئله انتخابات حضور و مشارکت حداکثری است، نباید سرنوشت من را دیگران تصمیم بگیرند، شرکت در انتخابات تکلیف شرعی است، و همه مراجع اذعان کردند، تکلیف شرعی و عقلی است، عقل می‌گوید سرنوشتت را خودت مشخص کن، وظیفه سیاسی اجتماعی است، امنیت ما، انسجام ما، در گرو انتخابات است، و حضور ما تضمین کننده امنیت ما در برابر دشمن است و دشمن نا امیدتر میشود.

رأی پشتوانه نظام است

ان شاءالله مسئولین با پشتوانه رای مردم بتوانند خدمت کنند، انتخابات یک نظارت بر مسئولین است، نماینده می‌فهمد که اگر کار نکند، مردم متوجه اند، و دفعه بعد مردم به او رای نمی‌دهند، بعضاً کشورهای غربی و از جمله آمریکا تلاش می‌کنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند، آیا آمریکا دلش برای کسی می‌سوزد؟ با شرکت نکردن در انتخابات هر بلایی بر سر مملکت می آورند، این نقشه دشمن است، حضرت علی«ع» در نهج البلاغه ما را سفارش کرده فریب دشمن را نخورید، آنها دلسوز ما نیستند.

 فلسطین پاره تن اسلام

اوضاع غزه و فلسطین بحرانی است، آمریکا با ارسال سلاح و کمکهای فراوان به اسرائیل، چهره خود را برملا کرده، قطعنامه صلح را با وقاحت تمام وتو میکند، و دم از حقوق بشر می‌زند این از پدیده‌های عجیب عالم است،خون هزاران انسان بی‌گناه ریخته شده، ولی دم از حقوق بشر می‌زند، آیا بشر را می‌شناسد، اگر نظامیان اسرائیل کشته شوند ابراز تاسف و همدردی می‌کنند، ولی در نسل کشی فلسطینی‌ها می‌گویند این طبیعت جنگ است، جنگ خشن است.

یمن شجاع و دلاور

در یمن این مردم شجاع با ایمان با صلابت با قدرت و شجاعت هر جمعه تجمعات میلیونی دارند، کشور فقیر و جنگ زده ای که چندین سال در جنگ با عربستان و آمریکا و ایادی آنها بوده اند، اما با تمام توانشان دفاع از مظلوم می‌کنند، آمریکا این کشور را بمباران می‌کند، این نقشه دشمن است اما مردم صبور فلسطین و شجاع یمن اینچنین ایستادگی می‌کنند.

 قطع ارتباط با استکبار جهانی

کشورهای اسلامی و عربی باید یاد بگیرند، رهبر معظم انقلاب فرمودند، حداقل کار و اقدام شما، قطع ارتباط سیاسی و اقتصادی است، شریان‌های حیاتی اسرائیل را قطع کنید چرا این کار را نمی‌کنند، چرا باید از بعضی کشورها سوخت برای هواپیمای اسرائیلی ارسال شود، چرا باید بعضی از دولت‌ها ارتباط اقتصادی داشته باشند، نام اسلامی را نیز یدک بکشند از این مردم یمن یاد بگیرند، کشورهای اسلامی اگر متحد بودند اسرائیل به زانو در می‌آمد، به یاری خدا همانطوری که مردم یمن ایستادند و پیروز شدند ان شاءالله مردم فلسطین نیز با ایمان و شجاعت و صلابتی که دارند پیروز خواهند شد و آمریکا با همه اعوان و انصارش طعم شکست را بزودی خواهد چشید و امت اسلامی در این نبرد به پیروزی خواهد رسید.

▪️ قرائت سوره مبارکه والعصر زینت بخش خطبه دوم

1402/11/6