نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد . 1401/09/25

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد . 1401/09/25
آذر 26, 1401
145 بازدید

خطبه اول “بسم الله الرّحمن الرّحیم” “الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ» حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت […]

خطبه اول

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) امروز جمعه ۲۵آذرماه ۱۴۰۱ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، پس از حمد و ثنای الهی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع): “أَلَا وَ إِنِّي لَمْ أَرَ كَالْجَنَّةِ نَامَ طَالِبُهَا وَ لَا كَالنَّارِ نَامَ هَارِبُهَا وَ لَا كَالنَّارِ نَامَ هَارِبُهَا. أَلَا وَ إِنَّهُ مَنْ لَا يَنْفَعُهُ الْحَقُّ يَضُرُّهُ الْبَاطِلُ وَ مَنْ لَا يَسْتَقِيمُ بِهِ الْهُدَى يَجُرُّ بِهِ الضَّلَالُ إِلَى الرَّدَى.” (ندیدم چیزی مانند بهشت که جمعیت بسیاری که مشتاق و طالب آن هستند در خوابند و مانند دوزخ چيزى را نديده ام كه گريزنده از آن، به جاى گريختن و رهانيدن خويش به خواب راحت فرو رفته باشد.) ضمن توصیه همگان به تقوای الهی افزودند:

آن حضرت(امیرالمومنین ع) در جای دیگری می‌فرمایند: “وَ مَا بَيْنَ أَحَدِكُمْ وَ بَيْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلَّا الْمَوْتُ أَنْ يَنْزِلَ بِهِ” (ميان شما و نعمت بهشت و آتش دوزخ فاصله اى جز مرگ نيست، مرگى كه بى ترديد آمدنى است.) یا در جای دیگری می‌فرمایند: “فَاحْذَرُوا نَاراً قَعْرُهَا بَعِيدٌ، وَحَرُّهَا شَدِيدٌ، وَعَذَابُهَا جَدِيدٌ” (از آتشى كه ژرفاى آن بسيار است و گرمايش سخت است و شكنجه اش تازه است، بترسيد.)؛ در روایت است که آن حلقه‌ای ازنجیری که بر گردن جهنمیان است اگر بر روی زمین بیاید از حرارت آن زمین ذوب خواهد شد.
طبق فرمایشات آنحضرت(ع)، هیچ کسی آتش جهنم را دوست ندارد و همگان از آن فراری‌اند اماغفلت باعث شده بعضی انسانها به سمت آن حرکت ‌کنند بجای آنکه از آن فرار کنند!

 حال راه رسیدن به بهشت و جهنم چیست؟ باز هم امیر المومنین (ع) می‌فرمایند: “مَنِ اشتاقَ إلَى الجَنَّةِ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ وَ مَنْ أَشْفَقَ مِنَ اَلنَّارِ رَجَعَ عَنِ اَلْمُحَرَّمَاتِ” (هر كه مشتاق بهشت باشد، از شهوت ها چشم پوشَد و کسی که از جهنم می ترسد از محرمات دوری کند). و: “فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا، وَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا” (چه كسى به بهشت نزديكتر از كسى است كه براى بهشت كار مى كند و چه كسى به دوزخ نزديكتر از كسى است كه براى دوزخ كار مى كند؟)؛ و در جای دیگری حضرت میفرمایند: “الْفَرَائِضَ الْفَرَائِضَ، أَدُّوهَا إِلَى اللَّهِ، تُؤَدِّكُمْ إِلَى الْجَنَّةِ” (بر شما باد به واجبات. آنها را براى خداى به جاى آريد تا شما را به بهشت برد.) بعد میفرمایند: “فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ” (امروز، تقوا براى شما سپر است و پناهگاه و فردا راهى است كه شما را به بهشت مى رساند.)
یعنی راه رسیدن به بهشت و فرار کردن از جهنم تقواست؛

و حضرت(ع) توضیح دادند: سوال اینست که معیار تقرب به خدا، پیامبر(ص) و معصومین(ع) و امام عصر(عج) چیست؟
یهودیان و مسیحی ها بر سر تعلق حضرت ابراهیم (ع) به هر کدامشان دعوا میکردند قرآن کریم در جوابشان می فرماید: “مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ” همه ادیان حضرت ابراهیم را قبول دارند؛ آیه اشاره به این دارد که هر کدام از آنان(یهودیان و مسیحیان)می‌خواستند بگویند که ما به ابراهیم (ع) نزدیکتریم و در جوابشان در آیه بعد می فرماید: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ.” (نزدیکترین مردم به حضرت ابراهیم (ع)کسانی هستند که از او تبعیت می کنند و این پیغمبر(ص) و مومنان و خداوند سرپرست مومنان است)

نکته ای که در اینجا می خواهم به آن اشاره کنم خیلی عمیق، کارساز و حیاتی است؛ در روایات داریم که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: خداوند با من عهد بسته که ایمان کسی را قبول نمیکند مگر با محبت اهل‌بیت(ع)؛ و یا در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام داریم که هیچ کس ما(اهل‌بیت ع) را دوست ندارد مگر آنکه در قیامت کنار ماست.

بهشت بالاترین درجه‌اش برای معصومین علیهم السلام است؛ ایشان می فرمایند کسی که ما را دوست داشته باشد در کنار ماست در زیر آن سایه ای که ما قرار می گیریم قرار خواهد گرفت و در منزل ما سکنیٰ خواهد گزید؛ به خدا کسی ما اهل بیت(ع)را دوست نمی‌دارد مگر آنکه خداوند قلبش را پاک میکند. و خداوند قلب کسی را پاک نمی‌کند مگر اینکه تسلیم امر ما باشد.

بعد میفرماید: وقتی تسلیم ما شد خداوند در روز قیامت او را از سوء‌الحساب و از جزع و فزع بزرگ روز قیامت حفظ خواهد کرد.
پیغمبر (ص) میفرماید: محبت من و اهل بیتم (ع) در هفت جا نافع است:
▪️ هنگام مرگ
▪️ در قبر
▪️ در روز قیامت
▪️ هنگام دادن نامه عمل
▪️ هنگام محاسبه
▪️ هنگام سنجش اعمال
▪️ هنگام عبور از صراط

 امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: لحظه جان دادن، اموال، خانواده و اعمالِ انسان مقابل او تجسم پیدا می کنند؛ به اموال خود می‌گوید: من برای تو زحمت زیادی کشیدم سهم من از تو چیست؟ به او می گوید: سهم تو از من تنها یک کفن است؛ همین سوال را از خانواده خود می پرسد و خانواده اش جواب میدهند: ما تا کنار قبر با تو خواهیم بود. و در آخر این سوال را از اعمال خود می پرسد و آنها می گویند: آن چیزی که تا یامت همراه تو خواهد بود ما هستیم.
امیرالمومنین علیه السلام در مناجات مسجد کوفه این آیه را می‌خوانند: “يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ﴿۳۴﴾” “وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ ﴿۳۵﴾” “وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ ﴿۳۶﴾” (روزى كه آدمى از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و پسرانش مى‏ گريزد)

 حال سوال من این است که این محبت که در روایات گفته شده و هر کس که با آن بمیرد وارد بهشت خواهد شد کدام محبت است؟
علی علیه السلام فرمود: سزاوارترین مردم به پیغمبر (ص) کسانی هستند که به این دستورات عمل می‌کنند و سپس همان آیاتی که در بالا قرائت شد را ذکر، و فرمود: دوست محمد(ص) و آل محمد(ع) کسی است که فرمان خدا را اطاعت کند هرچند نسبتش از پیغمبر (ص)دور باشد.
کسی که فرمان خدا را اطاعت می کند به جایی می رسد که مانند سلمان فارسی میشود: “منا اهل البیت ع”
و همچنین حضرت(ع) در ادامه فرمودند: دشمن پیغمبر(ص) کسی است که نافرمانی خدا را می کند هر چند نسبتش به پیغمبر (ص) نزدیک باشد. همانند پسر نوح که به پدرش نوح خطاب شد: (او از تونیست).

 پس معیار چیست؟ در قرآن به صورت واضح و روشن توضیح داده شده: “قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ” (ای رسول ما بگو من از شما اجری نمی خواهم جز مودت خاندانم)
پیغمبر (ص) میفرماید کسی به اندازه من از میان پیغمبران زجر نکشید.
در جای دیگر به پیامبر(ص)گفتند ما می خواهیم به شما پاداش دهیم که خداوند فرمود: بگو من اجری نمی‌خواهم جز مودت خاندانم؛ نفرمود محبت بلکه گفته شد: مودت!
مودت ریشه در محبت دارد؛ محبتی که به طاعت و بندگی برسد میشود مودت.
این همه روایات که در مورد محبت اهل بیت علیهم السلام داریم اشاره به آن محبتی است که به مودت ختم شود نه محبتی که فقط لقلقه زبان باشد و بندگی خدا در آن نباشد.
پس طبق این فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام چنین شد که اگر می خواهیم به بهشت برسیم و از جهنم فرار کنیم “تقوا” راه چاره است که با اطاعت از خدا و معصومین علیهم السلام، انجام واجبات و ترک محرمات به دست می آید.
کسی که چنین شد اگر گناه هم داشته باشد و در مصیبت اهل بیت علیهم السلام اشک به چشمان او بیاید گناهانش بخشیده میشود چون محبت او ثمره دارد و ثمره اش بندگی خداست.

 ایشان در پایان خطبه‌اول را با ذکر دعا و قرائت سوره حمد به پایان رسانید.

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) امروز جمعه ۲۵آذرماه ۱۴۰۱ در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) : “اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا عَلَینا شَیناً ” (تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما) افزود:

 شیعیان که منتسب به اهل بیت(ع) هستند باید در عمل به دستورات پروردگار عالم و معصومین علیهم السلام جدی تر از سایر و مذاهب باشند چون گناه و معصیت باعث ناراحتی و دلشکستگی امام عصر(عج) و سایر معصومین (ع)، و اطاعت و بندگی باعث خرسندی آنها و تقرب به ایشان می گردد.
باید به اندازه توان خود در انجام واجبات و ترک محرمات تلاش و کوشش کنیم.

 از شنبه ۲۶ آذر ماه (هفته حمل و نقل و رانندگی)
به همه زحمتکشان در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این ایام را تبریک میگویم.
کاری که این عزیزان می کنند کار سختی است و در طول سال و در سرما و گرما مایحتاج مردم را منتقل می کنند؛ مسئولین باید به این قشر زحمتکش کمک کنند خصوصاً در ارائه تسهیلات و تهیه قطعات گران قیمت و سنگین مورد نیاز این عزیزان. همچنین باید مسئولیت این عزیزان که مرتباً در بیابان و جاده حضور دارند جزء مشاغل سخت طبقه بندی شود.
از زحمات همه این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم که خداوند روز به روز بر توفیقاتشان بیفزاید.

 یکشنبه ۲۷ آذر ماه “روز جهانی‌عاری‌از خشونت‌و افراطی‌گری”
خشونت، اغتشاش و نا امنی هر کجا باشد بد است؛
از نظر بعضی رسانه‌های بیگانه موقعی که این خشونت و اغتشاش اگر در بعضی کشورهای اسلامی مثل ایران، سوریه، عراق باشد خوب، و اگر در کشورهای غربی باشد بد است!
اگر خشونت بد است برای همه بد است. و این نفاق است که رسانه های بیگانه وقتی این اتفاق در ایران می افتد با تمام قوا تشویق به اغتشاش و ایجاد ناامنی می کنند و موقعی که در یکی از کشورهای غربی این اتفاق می افتد شروع و تبلیغات علیه اغتشاش و ناامنی و هشدار به مردم می‌کنند.
امیدواریم روزی فرا برسد که امنیت و عدالت در سراسر عالم برقرار شود و ان‌شاءالله این روز با ظهور امام عصر(عج) خواهد رسید.

 یکشنبه ۲۷ آبان “روز وحدت حوزه و دانشگاه”
وحدتی دانشگاهیان و حوزویان باید داشته باشند وحدت در اهداف است.
▪️ یکی از این اهداف، تربیت نیروی متخصص و متعهد برای جامعه؛
▪️ و هدف دیگر، شناسایی مشکلات اجتماع و راهکار دادن و کمک کردن به مجریان جهت حل مشکلات است.
امیدواریم این دو نهاد عزیز بتوانند در این مسیر قدم بردارند و پیرامون مشکلات فرهنگی و اقتصادی تحقیق و بررسی کنند پایان نامه های آنها در این مسیر باشد که مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند و ان‌شاءالله این عزیزان بتوانند بازوی توانمندی برای مجریان و قانونگذاران باشند.
▪️یکی از مهمترین معضلات و مشکلات جامعه ما بیکاری است عزیزان دانشگاهی و حوزوی باید برای کمک کردن به مجریان و قانون گذاران تلاش و همکاری کنند، و برای برون رفت از مشکل بیکاری چاره ای پیدا کنند.
▪️ معضل دیگر سخت شدن و بالا رفتن سن ازدواج است که برای این هم باید فکری کرد.
حدود ۷۵ درصد یا بیشتر جمعیت کشور ما در حال حاضر جمعیت جوان است ولی اگر در آینده اوضاع زادو ولد به همین منوال پیش رود کشور ما یک کشور “پیر” خواهد بود و معضلات عدیده‌ای دامنگیر کشور خواهد شد.
از همین حالا باید برای برون رفت از این مشکل فکری کرد حوزویان و دانشگاهیان عزیز می توانند در این مسیر کمک، چاره‌اندیشی و دولتمردان را یاری کنند.
یکی از راهکارها پیگیری مصوبات سفر ریاست محترم جمهور در گذشته به استان توسط مسئولین است. اگر رئیس جمهور دوباره به این استان سفر کنند مردم قطعاً درباره پیگیری و اجرایی شدن این مصوبات توسط مسئولین استانی سوال خواهند کرد؛
خواهند پرسید: راه آهن به کجا کشید؟ پیگیری احداث سدها چه شد؟
مسئولین استانی تلاش کنند که این مصوبات ان‌شاالله با سرعت بیشتر اجرایی شود تا خیلی از مشکلات از جمله ازدواج حل شود.

▪️ یکی دیگر از معضلات مشکل طلاق است که باید در مراکز علمی برای آن چاره اندیشی کرد. در روایات داریم که منفورترین حلال ها پیش خداوند طلاق است. طلاق اثرات منفی هم برای فرد هم خانواده و هم جامعه دارد؛ زمینه تنهایی، انزوا، گوشه گیری، افسردگی، ناامنیو انحراف با طلاق بیشتر در جامعه فراهم می شود؛ خانواده ای که از هم پاشیده شود؛ محیط امن خانه به وسیله طلاق از بین برود و بچه های چنین خانواده‌ای باید با اضطراب و نگرانی زندگی کنند که باید برای این معضل هم راه چاره ای پیدا و عوامل آن را شناسایی کرد.
مسئولین باید در جهت کاهش این عوامل و معضل طلاق و تقویت عوامل ازدواج و فرزندآوری گام بردارند.

 یکی از راهکارها که به صورت قانون نیز در آمده طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که بعضی ادارات از آن جهت خوب عمل کرده، بعضی متوسط، و بعضی اصلاً هیچ کاری صورت نداده اند!
اگر این طرح به صورت قانون در آمده باید تسهیلات و مصوبات آن را آسان تر و سریعتر در اختیار جوانان با کسانی که صاحب فرزند می شوند قرار دهید.

 ما هرچه در این زمینه یعنی تقویت ازدواج و فرزندآوری و کاهش طلاق هزینه کنیم سرمایه گذاری است برای کشور وگرنه در آینده اگر جامعه ما به یک جامعه پیر تبدیل شود باید خیلی بیشتر برای رفع این مشکلات هزینه کنیم.

از همه عزیزانی که با مال، زبان و آبرویشان در جهت حل این قضیه گام برمی‌دارند و واسطه گری می کنند تقدیر و تشکر می کنیم.

 ایشان در پایان خطبه دوم را با ذکر دعا و قرائت سوره کوثر به پایان رسانید.

1401/9/26