حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرمآباد در مراسم هفتگی زیارت عاشورا و بیان آموزه هایی از قرآن در سالروز ولادت حضرت زهرا«س» برگزار گردید اظهار داشت: در ادامه ترجمه و شرح آموزه هایی که از سوره فاتحه الکتاب داشتیم مطالبی در باب آیه […]
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرمآباد در مراسم هفتگی زیارت عاشورا و بیان آموزه هایی از قرآن در سالروز ولادت حضرت زهرا«س» برگزار گردید اظهار داشت:
در ادامه ترجمه و شرح آموزه هایی که از سوره فاتحه الکتاب داشتیم مطالبی در باب آیه شریفه “بسماللهالرحمنالرحیم” عرض شد که پیشوایان معصوم(ع) از ما خواستهاند که:آن را با صدای بلند قرائت کنیم و نیز اینکه جمیع صفات نیک و پسندیده در کلمه الله جمع شده است.
تمام اذیت و آزار روحی و جسمی که رسول گرامی اسلام(ص) و حامیان و یاران ایشان متحمل شدند برای کلمه “الله” بود بطوریکه در سوره آل عمران آیه ۱۸۷ میفرماید:
“لَتُبْلَوُنَّ في أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثيراً” می فرماید: جان و مال شما را به خطر میاندازم؛ از این جهت در این مسیری که حرکت می کنید مورد آزمایش قرار می گیرید.
خداوند در آیه فوق میفرماید: شما از کسانی که ما به آنها کتاب آسمانی دادیم و در آن کتاب خصوصیات و ماموریت های پیامبر اسلام(ص) را ذکر کردیم، اذیت و آزار زیادی خواهید دید.
البته در آخر آیه می فرماید: “وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذالِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ”.
کارهای دشوار؛ صبر و تقوا و اراده های آهنین و مستحکم می خواهد.
خطاب این آیه مطابق حال همین امروز ماست و میفرماید:
هم صدمات جانی به شما می زنند، هم صدمات مالی(تحریم) هم توهین، تمسخر و استهزا میکنند، و میفرماید: “لَتَسمَعُنَّ… أَذىً كَثيراً” یعنی سه بار تاکید میکند که از سمت کسانی که مشرک و منحرفاند اذیت و آزار و زیادی خواهید دید.
یکی از شیوه های تقابل با مسلمانان استهزا بود:
▫️ “إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهزِئُونَ”
▫️ “مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ”
یعنی هیچ پیامبری نیامد مگر اینکه او را تمسخر و استهزا میکردند.
اصلا شیوه دشمن همین است؛ بی ادبی، بد زبانی، جسارت، تحریف، تمسخر، استهزا، توهین و دروغ.
در مقابل شیوه اسلامی؛ ادب، اخلاق، منطق، استدلال و گفتگو است.
و تمام این رنجها بر سر کلمه «الله» بود؛ این لفظ جلاله بیش از ۲۶۰۰ بار این کلمه در قرآن آمده است.
در مورد واژه های “رحمن” و “رحیم” هم عرض شد که: “رحمن” رحمت عامی است که شامل همه میشود و “رحیمیّت” خداوند خاص عبادالصالحین است.
“الحمدلله” حمد فقط از آن خداست.
کسی که آگاهانه کار نیکی انجام می دهد به او “محمود” می گوییم یعنی “ستایش شده” ؛ کسی که هم کاری را از روی آگاهی انجام میدهد، هم دارای صفات ممتاز، پرفضیلت و برجسته است و هم به دیگران خیر می رساند. این اوصاف در کاملترین شکلش در وجود خداوند تبارک و تعالی است.
اگر ما دیگران را هم ستایش میکنیم در واقع به شکلی خداوند را ستایش میکنیم. وقتی از دیدن یک تابلو لذت میبریم و از آن تعریف میکنیم در حقیقت داریم آفریننده تابلو را ستایش میکنیم.
وقتی یک نقاشی زیبا را می بینیم و غرق در زیبایی، هنر، با صفاتی که در نقاشی هست می شویم در حقیقت داریم نقاش و آفریننده تابلو را ستایش میکنیم. وقتی که ما از کار دیگران هم تحمید می کنیم این ستایش در حقیقت به خداوند تبارک و تعالی برمیگردد.
“رَبّ” آن کسی ست که هم مالک، هم مربی و تربیت کننده، و هم مصلح است و امور مردم را اصلاح میکند.
ما اگر مالکیتی داریم موقت و محدود است و بعد از مدتی این مالکیت از ما گرفته می شود. چند صباحی در دنیا هستیم، خود را مالک شیئ، کالا، سرمایهای می دانیم.
گاهی هم مالکیت ما بگونه ای است که نمیتوانیم از آن بهره کامل را ببریم؛ ولی “رَبّ” آن کسی که مالک است، مالکیتش حقیقی است و اصلاح کننده امور است. آن هم “ربّ العالمین” و “مالک عالمین” است. “عالمین” به معنای جاندار و بیجان. استعداد و توانایی ها را در همه موجودات جاندار و بی جان قرار داده است.
“بسمِاللهِالرّحمنِالرَّحیم اَلحَمدلِله ربّالعالمین”
چون “رب العالمین” است.
“الحمدلله”.
چون مالکیتش مالکیت بر جانداران و بیجانها است پس با گفتن “الحمدللّٰه” حمد میکنیم.
در آستانه ولادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و میلاد فرزندش حضرت امام راحل قرار داریم.
سخن در باب حضرت صدیقه طاهره(س) سخت و دشوار است. اینکه انسان بخواهد آنچه در وجود این بانوی بزرگ هست را بازگو کند از توان امثال بنده خارج است ولی به میزان درک محدود و اندیشهای که داریم در این باره صحبت می کنیم.
آن بانو را بعنوان صدیقه کبری(س) یعنی “برترین زن و بانوی صدیق” نام میبریم.
صدیق یعنی کسی که آنچه می اندیشد و آنچه میگوید با آنچه در عمل از او مشاهده می کنیم یکسان است.
قرآن کریم پس از “انبیا” از “صدیقین” یاد میکند: “وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ” .
وقتی که زوایایی از زندگی این بانو را نگاه میکنیم می بینیم ایشان:
همسر مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام است و در واقع همسر یک رزمنده مجاهد در جبهه های جنگ.امیرالمومنین(ع) در بیشتر جنگها که در حدود ۶۰ جنگ بود حضور داشت. و ایشان کسی بود که اگر در این جنگ ها نمی بود اسلام و مسلمانان دچار مشکل می شدند.
همسر چنین مرد بزرگی بودن، در غیاب او خانه را اداره کردن، فرزندانی مثل حسنین(ع)، زینبین(س) را تربیت کردن و از طرف دیگر در عبادت و بندگی خدا در آن حد عبادت کردن به طوری که قدم های ایشان متورم شد کار دشواری است.
این که از ایشان بعنوان صدیقه کبری یاد میکنند بخاطر عبودیت و بندگی خدا بود.
بندگی خدا انسان را وادار میکند که به سمت قله های فضیلت حرکت کند؛ اوصاف بندگی خدا را ما در:
▫️ عبادت حضرت زهرا(س)
▫️ رسیدگی ایشان به محرومین(در حدی که غذای خود را به فقیر و یتیم و اسیر میدهد)
▫️ ذکر زبانی قلبی و عملی ایشان
▫️ یاد خدا در فکر، دل و عمل ایشان
مشاهده می کنیم.
ممکن است بعضی پیدا شوند که حتی لقمه فقیر و یتیم و اسیر را هم از گلویشان بگیرند!
ما اگر میخواهیم بندگی خدا را کنیم باید:
▫️ ذکر زبانی
▫️ ذکر قلبی
▫️ ذکر عملی
داشته باشیم و در همه مراحل به یاد خدا باشیم. در مورد رسیدگی ایشان(حضرت زهرا س) معروف است که امام حسن مجتبی(ع) می فرماید: شب جمعه دیدم که مادرم از شب تا صبح مشغول دعا بود ولی از خودش اسم نمیبُرد، عرض کردم: مادر، برای خودت دعا نکردی! فرمود: “اَلجار، ثُمَّالدّار”.
این بندگی است که انسان را به آن مقام و منزلت می رساند.
دختر اولین شخصیت اسلام و بانوی جوان؛ بانوی جوانی که ایده ها و آرمان هایی دارد.فتوحاتی هم پیش میآید ولی حضرت صدیقه طاهره(س) به فتوحات و تقسیم غنائم و تجملات و تشریفات و زخارف دنیوی هم بی اعتناست. این بررسی کوچکی از زندگی حضرت صدیقه طاهره(س) است.
و بانوی مسلمان ایرانی بانویی است که بر قله فضیلت هایش حضرت صدیقه طاهره(س) ایستاده است و حرکتش به سمت فضیلت هایی است که حضرت صدیقه طاهره(س) در قله آن ایستاده است.
زن مسلمان ایرانی آن زنی است که از اختلاط و معاشرت با بیگانگان دوری میکند و مو، سر و بدن خود را در معرض چشمهای ناپاک در کوچه و خیابان قرار نمیدهد.
زن مسلمان ایرانی آن بانوی مکرمه ای است که خودش را عزیزتر از آن می داند که لذّات چشم های ناپاک را پر و اشباع کند و همه اینها برگرفته از آموزه هایی است که ما از حضرت صدیقه طاهره(س) یاد میگیریم.
میلاد حضرت امام راحل فرزند آن بانوی گرامی را نیز تبریک عرض میکنم.
رهبری که با برپایی نظام جمهوری اسلامی معروفها و آنچه که منکر و پلید بود به ما نشان داد و معروف ها را به جای منکرات قرار داد.
خدا را سپاسگزاریم که چنین نعمتی را به ما ارزانی داشت از خداوند می خواهیم به ما توفیق دهد که در مسیری حرکت کنیم رضایت حضرت صدیقه طاهره(س) را در پی داشته باشد.
“والسلام علیکم و رحمةالله”
1401/10/22
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.