در هفدهمین روز از ایام ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از قرآن کریم پرداخت.

 در هفدهمین روز از ایام ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از قرآن کریم پرداخت.
فروردین 12, 1403
39 بازدید

«بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین» با آرزوی قبولی طاعات عبادات همه هم استانی‌های عزیز، عاجزانه از درگاه الهی درخواست میکنیم که توفیق ورود به مهمانی خودش در شبهای احیا و قدر را به ما عطا فرماید، ان شاءالله که بتوانیم با آمادگی […]

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

با آرزوی قبولی طاعات عبادات همه هم استانی‌های عزیز، عاجزانه از درگاه الهی درخواست میکنیم که توفیق ورود به مهمانی خودش در شبهای احیا و قدر را به ما عطا فرماید، ان شاءالله که بتوانیم با آمادگی روحی و روانی و صفای دل از لحظات نورانی شب‌های قدر بهره‌برداری کنیم.

نافرمانی‌های مکرر قوم بنی اسرائیل

در ادامه آیات سوره مبارکه بقره به اینجا رسیدیم که علیرغم تمام همکاری‌هایی که حضرت موسی به دستور الهی با قوم بنی اسرائیل داشت، ولی نافرمانی‌های این قوم یکی پس از دیگری ادامه داشت، هدف ما نیز از بیان این موارد و انتخاب این آیات ایجاد آن حساسیت لازم نسبت به این قوم است، یعنی آشنایی با پیشینه قوم بنی اسرائیل و نافرمانی‌های آنان در طول تاریخ که همچنان ادامه دارد، که نسبت به گذشته هوشیارتر باشیم و نسبت به نقشه راهی که داریم آگاهی حاصل شود.

قلب‌های زنگار گرفته

فرمود قلوب اینان همچون سنگ، بلکه از سنگ بدتر و سخت‌تر است، چون بعضی از سنگ‌ها در اثر فشار آب شکسته می‌شوند و آب از وسط آنها عبور می‌کند، بعضی از سنگ‌ها که خیلی سخت‌تر هستند حداقل آب را بصورت قطره قطره از خودشان عبور می‌دهند، ولی می‌فرماید شما از بس سرسخت شدید و نافرمانی کردید، نه کانون محبت هستید، نه مثل آن سنگ هستید، که نهر را از خود عبور می‌دهد، نه مثل آن سنگ سخت‌تر هستید که قطره قطره آب را از خودش عبور می‌دهد، معنای حرف این است که سراسر وجودتان نافرمانی و سرپیچی از دستورات الهی است‌.

عدم قبول ایمان

بعد خطاب به مسلمانان دو نکته را بیان می‌فرماید و متذکر می‌شود،

«أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ»

ترجمه: آیا شما مردم مؤمن امید دارید که آن سخت دلان به دین شما ایمان بیاورند؟! در حالی که گروهی از آنان کلام خدا را همواره می شنیدند، سپس بعد از آنکه معنا و مفهومش را درک می کردند،به سبب دنیاطلبی و امور مادی به دلخواه خود تغییرش می دادند، در صورتی که می دانستند، به کلام خدا و به مردم جویای حق خیانت می کنند.

با توجه به سابقه و سیاه دلی و قساوت قلب به این‌ها دل نبندید و فریب این‌ها را نخورید، تا در میان شما نفوذ نکنند.

 

تجلی بر کوه

وقتی یک جمعی از منتخبین و خواص گفتند ما باید خدا را ببینیم، موسی یک منتخبی از آنها را به همراه برد، در آنجا خدا بر کوه تجلی کرد، و کوه پودر شد و بیهوش شدند خداوند این افراد را زنده کرد، بعد از این رویداد، شخصی که این معجزه را مشاهده کرده بود، باز از روی جهالت گفت موسی و خدای موسی گفتند هرچی می‌خواهید انجام دهید، لازم به ذکر است که این‌ها مثلاً خواص هستند، از روی اندیشه و تفکر این حرف را می‌زنند، برنامه‌ریزی دارند، برای فریب مردم است.

«وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَاجُّوكُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّكُمْ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»

ترجمه: وهنگامیکه با مؤمنان دیدار کنند، می گویند: ما ایمان آوردیم. و چون با هم خلوت می کنند از روی اعتراض و ایراد به یکدیگر می گویند: چرا حقایقی را که خدا در تورات درباره پیامبر اسلام برای شما بیان کرده به مؤمنان می گویید تا روز قیامت با این حقایق در پیشگاه پروردگارتان بر ضد شما استدلال کنند؟ آیا تعقّل نمی کنید که نباید زمینه استدلال بر ضد خود را در اختیار مؤمنان گذارید؟!

عالمان دنیا پرست

عده‌ای از یهودیان بودند که پیرو بودند و اطلاعاتشان را از این عالمان دنیا پرست می‌گرفتند، علی رغم اینکه نشانه‌های پیامبر اسلام را در تورات و انجیل اطلاع داشتند، در زمان مبعث حضرت رسول اکرم به خاطر اینکه می‌دانستند، دنیایشان به خطر می‌افتد اطلاعاتی را که در تورات در مورد پیامبر آمده بود تغییر دادند.

خواص و دانشمندان

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در احوالات خواص و دانشمندان و جامعه انسانی فرمودند:

خواص و جامعه انسانی سه گروه اند،
▪️علماى ربانى،
▪️دانش طلبان در طريق نجات
▪️و احمقانِ بى سر و پا تقسيم

▫️منظور از عالمانِ ربانى، انسان هاى دارای علم و تقوا هستند،
▫️گروه دوم شاگردان علماء ربانی هستند، اين دو گروه سعادتمندند،
▫️اما گروه سوم، افراد منحرفى هستند كه امام آنها را افرادی بی ارزش و اوباش دانسته که همانند گوسفندان بى عقل و بی هدف به دنبال هر صدايى میروند، این افراد نه عالمند و نه متعلم و قرآن آنها را به مانند چهارپايان و بلكه گمراه تر از آنها توصيف كرده است.

مردم نیز نگاه میکنند تبلیغات کدامشان قوی‌تر است، اگر عموم مردم عده ای به سمت خواص و تعدادی به سمت باطل و تعدادی به سمت خواصی که حرف حق می‌زنند اما عمل نمی‌کنند رفتند، و خواص اهل عمل تنها ماندند، اگر چنین شد امام حسین در کربلا شهید میشود، امام حسن تنها می‌ماند، حضرت علی خانه نشین میشود، این آموزه‌ها را باید بدانیم و باید هوشیار باشیم، عموم مردم باید پیرو خواص اهل حق که در مسیر ارزش‌ها آرمان‌های اسلامی هستند حرکت کنند.

وظیفه جوانان

خداوند متعال هرچه پیامبر برای بنی اسرائیل می‌فرستاد آنها را به ناحق می‌کشتند، و امروز این هشدار است برای ما، خصوصا نسل جوان، که باید تجزیه و تحلیل داشته باشند، تکلیف خودش را درست تشخیص بدهد، فریب شعارهای بظاهر زیبنده را نخورند، و بحمدالله مردم ما تاکنون و ان شاءالله بعد از این نیز بر همین مسیر حرکت خواهند کرد.

علم وسیع خداوند متعال

«أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ»

ترجمه:آیا آن سخت دلان نمیدانند که خدا آنچه را پنهان میدارند و آنچه را آشکار می کنند، میداند؟!

«وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ»

ترجمه: و گروهی از یهود، که جاهل و بی سوادند غیر از تورات فعلی که جز بافته های دروغین عالمان خائن آنان نیست نمی دانند، و حال آن که در امر دین به سبب عدم تحقیق و دنبال نکردن علم و دانش فقط در مسیر گمان و خیال واهی قدم برمیدارند.

برخلاف گروه پيشين، كه دانشمند بوده و به اوصاف و نشانه‌هاى پيامبر اسلام در تورات آشنايى داشتند، ولى كتمان حقيقت مى‌كردند، مردم عوام كه از محتواى كتاب آسمانى خبرى نداشتند، با آرزو و خيال زندگى مى‌كردند. آنها فكر مى‌كردند كه يهود، نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا هستند و به جهنّم نمى‌روند و اگر مجازاتى هم براى آنان باشد، چند روزى بيشتر نيست.

بی‌سوادی و ناآگاهی زمینه رشد خیالات و آرزوهای نابجاست، باید خود را شناخت و با افکار و عقاید حاکم بر مردم زمان خود آشنا بود، و البته در عقاید پیروی از گمان خیال باطل است.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 

1403/9/10