در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 10 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

 در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با 10 فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
فروردین 15, 1402
52 بازدید

در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.  در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان […]

در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و بیان آموزه های قرآنی با سخنرانی حجت‌ الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد؛ با محوریت تفسیر سوره بقره؛ در مسجد بعثت برگزار گردید.

 در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۱۰ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الم﴿١﴾
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿٢﴾
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿٣﴾

 در ادامه مبحث آموزه هایی از قرآن و تشریح آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره، خصوصیاتی از متقین را ذکر فرمود.
▫️ایمان به غیب
▫️ اقامه نماز
▫️ انفاق در راه خدا
سه خصوصیت اولیه از متقین بیان شد.

اثرات نماز خالصانه

در خصوص اهمیت نماز و رابطه انسان با خدا مطالبی بیان شد…
این رابطه با خدا در قالب نماز باید خودش را
▫️ در رفتار
▫️و زبان
▫️و کردارمان نشان بدهد.

▫️نمازی که با توجه قلبی باشد
▫️ نمازی که معراج مومن باشد
▫️ و انسان را مقرب درگاه الهی کند.

حکایت

حکایتی شنیدنی نقل شده که: یک جوان بدون رعایت آداب خاص نماز خیلی سریع نمازش را خواند، مردی عارف از نحوه نماز خواندن او سوال کرد و گفت:
این نحوه نماز خواندن من فقط برای این است که اعلام کنم یاغی نیستم، و می‌دانم که نمازم همراه با آداب نیست.

 نمازهایی که ما بجا می آوریم غالباً برای این است که به خداوند متعال اعلام کنیم که ما سر به راه هستیم و قصد طغیان و سرکشی نداریم، و این خود یک نوع اعلام بندگی است.

آداب نماز از قبل معین شده،
طبق حدیث شریف امیرالمومنین علی«ع» نماز باید «قربان کل تقی» باشد…
«اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ»
ترجمه:
نماز، وسيله تقرّب هر پرهيزگارى به خداوند است.

▫️نماز معراج مومن است
▫️نماز عمود دین است.
▫️ گرچه ما خیلی با آن فاصله داریم ولی باید تلاش کنیم،
▫️جامعه‌ی ما
▫️ جوانان ما
▫️و نوجوانان ما
▫️و همه ما، هرچه بهتر و بیشتر، با آداب نماز آشنا و آن را بجا آوریم.

انفاق در راه خدا

در خصوص تشریح مسئله انفاق در راه خدا، دستور داده شده که، برخی از نعمتهایی که به شما دادیم انفاق کنید؛ یعنی خداوند متعال نمی‌خواهد که اشخاص هر آنچه که دارند انفاق کنند، به طوری که خودشان و خانواده شان دچار مشقت شوند.

در بین بندگان خوب خدای متعال افرادی هستند که سهم خودشان را هم به دیگران می دهند، و افراد دیگری که جزء استثنائات هستند، آنها هر آنچه که دارند در راه خدا انفاق می‌کنند و دیگران را بر خودشان مقدم می دارند.

«وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (سوره حشر آیه ۹)

 ترجمه:
آنان را بر خود ترجیح می دهند، گرچه خودشان را نیاز شدیدی به مال و متاع باشد، و کسانی را که از بخل و حرصشان بازداشته اند، اینان همان رستگارانند.

انفاق از راه حلال

آنچه از آیه شریفه «وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ»
استنباط می‌شود این انفاق از نعمتهای حلال خداوند متعال است، و نه از معاملات حرام، یا مالی که از راه حرام بدست آمده است، مانند: قاچاق ارز، اختلاس، و رشوه

در زمان یکی از معصومین شخصی بود که به واسطه دزدی و سرقت به فقرا کمک می کرد، و تصورش بر این بود که این چنین انفاقی گرچه از راه حرام بدست بیاید، مورد قبول خداوند متعال است؛ و در نهایت مورد نصیحت معصوم قرار گرفت.

ایمان به رسالت پیامبران و روز قیامت

((وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ))

 ترجمه:
متقین کسانی هستند که به آنچه بسوی تو و به آنچه پیش از تو (پیامبران گذشته) نازل شده، مؤمن هستند و به آخرت یقین دارند.

انبیا سلسله هدایت و ارشاد بشریت هستند، آخرین حلقه آن هدایت، وجود مقدس حضرت محمد مصطفی «ص» است.

 انسان متقی، هم به انبیای گذشته اعتقاد دارد و هم به وجود مقدس پیامبر اسلام، و با توجه به جمله شریفه «ما انزل من قبلک» می‌خواهد بگوید که بعد از پیامبر اسلام شخص دیگری به مقام پیامبری نرسیده است.

«وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»

یکی دیگر از خصوصیات یک انسان متقی، ایمان قلبی به معاد و روز رستاخیز است، اعتقاد به روز حساب است.

در خصوص یقین لازم است که مثالی بیان شود…
زمانی می بینیم که از مکانی دود بلند شده است؛ علم به دود پیدا می‌کنیم؛ متوجه میشویم که آتش روشن است علم به آتش پیدا می‌کنیم؛ اما هنوز به یقین نرسیده ایم، اما زمانی که به آتش نزدیک میشویم، حرارت آن را احساس می کنیم به یقین می‌رسیم؛ زمانی که نزدیک آتش رفتیم فاصله خود را با آن رعایت می کنیم که نسوزیم، لذا باید علم، تبدیل به یقین شود، اگر اینچنین نشود بنده احتمال دارداز احکام الهی نافرمانی می‌کند.

 اینچنین اشخاصی با این خصوصیات چندگانه شامل این آیه خواهند شد،

((أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ
الْمُفْلِحُونَ))

 ترجمه:
متقین کسانی هستند که از سوی پروردگارشان بر راهِ هدایت اند و آنانند که رستگارند.

این چنین انسانهایی با این خصوصیات بر مرکب هدایت سوار شده‌اند، در مسیر هدایت دارند حرکت می کنند، آن هم هدایتی که از جانب خدا است شامل حال آنها می‌شود، و چه راهنمایی، آیا هادی و مرشدی بالاتر از خداوند تبارک و تعالی هست؟ این راهنما حتما آنها را به مقصد می رساند، و رستگاری منحصر در اینهاست.

تا اینجا متقین را معرفی کرد از آیه ششم سوره بقره، به معرفی سه گروه می پردازد
▫️کفار
▫️و منافقین

ابتدا به معرفی کفار می پردازد،
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»که ان شاالله در روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.

«والحمدلله رب العالمین»

1402/1/10