در ششمین روز از ایام الله دهه فجر، همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد، با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، مدیریت و معاونین حوزه علمیه استان لرستان در محل سالن آمفی علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید.

در ششمین روز از ایام الله دهه فجر، همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد، با حضور  نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، مدیریت و معاونین حوزه علمیه استان لرستان در محل سالن آمفی علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید.
بهمن 18, 1402
89 بازدید

همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد در ششمین روز از ایام الله دهه فجر، همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، مدیریت و معاونین حوزه علمیه استان لرستان در محل سالن آمفی علامه طباطبایی دانشگاه […]

همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد

در ششمین روز از ایام الله دهه فجر، همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، مدیریت و معاونین حوزه علمیه استان لرستان در محل سالن آمفی علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی در همایش مبلغین و مبلغات شهرستان خرم آباد ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، و تسلیت سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر«ع» گفت:

پرهیز از تنبلی

از جمله هشدارهایى که در فرهنگ دینى بسیار به چشم مى‏خورد و مسلمانان را نسبت به آن بیدار باش داده‏اند، موضوع تنبلى و تن پرورى و بى حوصلگى و کوتاهى در کار است، در همین رابطه امام باقر (ع) می‌فرماید:
«إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ … مَنْ کَسِلَ لَمْ یُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ یَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ»

ترجمه: از تنبلى و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که کلید هر بدى میباشند و شخص تنبل حقى را نگذارد و کسى که بى حوصله باشد بر حق شکیبایى نورزد.

مطالعه تاریخ

تاریخ و مطالعه آن آسان و شیرین است، اما یک انسان خردمند مطالعه تاریخ را علاوه بر رسیدن به آگاهی، برای عبور از مسیرهای گوناگون زندگی و رسیدن به هدف انتخاب می‌نماید.

نگاهی به زندگی سیاسی امام علی«ع»

در این بین مقایسه زمانی که در آن هستیم با رویدادهایی که در گذشته بوده و به دست آوردن تشابهات و تفاوت‌ها برای رسیدن به هدف و گرفتار نشدن در خطاهای تاریخی امر مهمی است، با نگاهی دقیق و موشکافانه به تاریخ زندگانی با برکت مولای متقیان حضرت امیر مومنان علی علیه السلام، به ویژه حکومت داری آن حضرت به زوایای گوناگونی پی خواهیم برد، سیره آن حضرت در قلمرو مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، می‌تواند برای وضعیت فعلی جامعه ما و وظایف خواص و نخبگان راهگشا باشد.

کج اندیشی در اسلام

۱- دوران حکومت امام علی علیه السلام دوران شبهه افکنی بود، برای نقل حدیث حرمت ایجاد نمودند، در کتاب و سنت تأویل ناروا بکار بردند، به طوری که آن حضرت فرمودند ما با برادرانمان در اسلام می‌جنگیم، زیرا کجی و شبهه و تحویل ناروا در اسلام راه یافته است، در همین خصوص جناب عمار در جنگ صفین خطاب به لشکر معاویه می‌گوید:
«نحن ضربناکم علی تنزیله ثمّ ضربناکم علی تأویله»

ترجمه: ما دیروز بر سر تنزیل قرآن با شما می جنگیدیم، و امروز بر سر تأویل آن با شما می جنگیم.

ما در این عصر هم ما با قرائت‌های گوناگون از اسلام روبرو هستیم، در داخل و خارج از کشور و حتی در حوزه‌های علمیه و بیرون از آن در دوری از سیاست تا سیاست زدگی، از اسلامی که آمریکا و انگلیس آن را حمایت می‌کنند، و از فرقه‌های گوناگون انحرافی

خدعه و نفاق

۲-در زمان حیات رسول خاتم «ص» تابعینی بودند که ایشان را دیده بودند، اما جمعیت زیادی بودند که وجود با برکت حضرت را ندیده بودند، و از قدر و منزلت و علم و دانش اهل بیت اطلاعی نداشتند، آگاهی آنها در حد قرائت قرآن بود، جمعی دیگر از کسانی بودند که در سپاه امام علی «ع» در صفین، جزء قاریان کوفی بودند که با خدعه و نفاق دست از حمایت مولا برداشتند.

اگر بخواهیم با امروز مقایسه کنیم، جمعی قابل توجه هستند، که از مقاطع مختلف انقلاب اسلامی آگاهی ندارند و حداقل از بیش از یک قرن مبارزه برای رسیدن به چنین وضعیتی بی‌اطلاعند، یا از دو قرن اسلام زدایی استکبار بی‌ اطلاع هستند.

نقشه شوم بنی امیه

۳- امام علی علیه السلام در درون با پیشکسوتانی مانند طلحه و زبیر و عایشه و برخی از کسانیکه سوابق درخشانی داشتند روبرو بود که دست از ارزش‌ها کشیدند، و نیز خارج از کوفه و مدینه با معاویه و بنی امیه روبرو بودند، که هیچگاه دلبسته اسلام نبودند، و کمر همتشان نابودی اسلام بود و با تحمیل جنگ جمل صفین و نهروان هم اقداماتی علیه امام انجام دادند.

اگر بخواهیم وضعیت آن عصر را با امروز مقایسه کنیم، امروز هم کج اندیشان، خودباختگان فرهنگ غربی، رفاه طلبان داخل، در مقابل حرکت انقلاب اسلامی و قرائتی که امام عظیم الشأن و رهبری معظم انقلاب بر آن اساس ترسیم می‌کنند، سعی در کند کردن حرکت دارند و ایجاد مزاحمت میکنند.

کج اندیشی و خودباختگی در مسائل فرهنگی، عفاف و حجاب، در مسائل اقتصادی و اجتماعی، در درست کردن اقلیتی رفاه طلب و اکثریت کم برخوردار، یکی از مواردی است که حقیقتاً جامعه اسلامی را رنج می‌دهد.

عدم اختلاف و امنیت

۴- عدم امنیت و اختلاف دو امر محوری هستند که جامعه و حکومت را به فنا می‌برند، اختلاف هایی که در اثر عدم اعتماد و عدم تحمل و در اثر گفتگو نکردن با یکدیگر و علل دیگر حاصل می‌شود، سه جنگ معروف جمل، صفین، و نهروان به واسطه اختلاف و عدم امنیت و راهزنی‌هایی اتفاق افتاد که سپاه شام نسبت به حکومت امام علی داشت،

در مقایسه ای دیگر متوجه می‌شویم که، امنیت با تقویت تجهیزات و حضور مردم به دست می‌آید، از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی اهمیت دادن به امنیت، عدم اختلاف، است، هر دوی این‌ها با حضور مردم، و بصیرت مردم به دست می‌آید.

ضرورت مشارکت در انتخابات و حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن

امروز آنچه وظیفه همگانی است مشارکت حداکثری در انتخابات و حضور پررنگ در راهپیمایی دشمن شکن بیست و دوم بهمن است، این مشارکت و حضور همراه با بصیرت هم اطاعت از امامین انقلاب است و هم اقتدار و امنیت آور است، مبلغین و روحانیت وظیفه دارند که بغیر از تشویق مردم برای این امور، به تبیین آثارارزشمند مختلف انتخابات بپردازند که به
عنوان یک تکلیف شرعی خود یک جهاد محسوب می‌شود.

باید بدانیم هر جاییکه دشمن آنجا را مورد حمله قرار داد آنجا جبهه خودی است باید تقویت شود، امروز نوک پیکان بدخواهان داخلی و خارجی بسوی نظام جمهوری اسلامی است، که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور نداشته باشند، در انتخابات مشارکت حداکثری نداشته باشند، پس معلوم میشود اینجا باید مورد حمایت قرار بگیرد، این یک وظیفه است.

آمریکا در بیرون از مرزهای ایران همان کار را می‌کند که بنی امیه در خارج از کوفه و مدینه با حکومت امام علی کرد، از طریق پایگاه‌هایش ضربات اقتصادی زد، تحریم کرد، از تروریسم و ده‌ها خرابکاری و ناامنی و تفرقه افکنی حمایت کرد.

تحلیل سه جنگ تحمیلی

لازم است آثار سه جنگ تحمیلی بر حکومت امام علی علیه السلام را بیان کنیم:

الف)امام علی علیه السلام تا وقتیکه مردم از او حرف شنوی داشتند پیروز بود، و ضعف حکومت وقتی نمایان شد که مردم از امامشان جدا شدند، از طرفی تحمیل صلح بواسطه جدایی ۲۰ هزار نفر از سپاه امام علی«ع» در صفین مسائل دیگری را به وجود آورد.

ب) در یک نگاه اجمالی، به دوران حکومت معاویه مشخص می‌شود، راهزنی سپاه معاویه و تهاجم به قلمروش وقتی آغاز شد که نافرمانی از امام به وقوع پیوست.

ج) پیش از این سه جنگ دست‌های ناپاکی بودند که بطور پیوسته بذر اختلاف و تفرقه را در میان یاران حضرت ایجاد می‌کردند، اما این نکته قابل توجه است، چه شد که علیرغم هجوم به درب خانه مولا برای پذیرش خلافت، ولی در مدت کوتاهی حضرت آرزوی مرگ می‌کند.

د) جملاتی از حضرت رسیده است که در این مجال بسیار قابل تامل است، حضرت میفرماید، امام شما مطیع خداست، اما شما از او نافرمانی می‌کنید، امام شام عصیان خدا می‌کند، مردم از او تبعیت نمیکنند، دوست داشتم شما را نمی شناختم و شما هم مرا نمی شناختید، بی شک دنیاگرایی ورفاه طلبی، القای شبهات، شایعات دروغ، ازسوی معاویه انتساب قتل عثمان و پاره‌ای امور از دیگر عوامل انحطاط و سقوط جامعه اسلامی شد.

 

1402/11/17