در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۲۳ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند. «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین […]
در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان برابر با ۲۳ فروردین ماه در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداختند.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات کلیه هم استانی های عزیز، و تسلیت شهادت مولای متقیان امیرالمومنین علی «علیه السلام»
لازم میدانم از کلیه هم استانی های گرامی متدین و انقلابی که در شبهای قدر با حضورشان در مساجد، تکایا، حسینیه ها، موجی از معنویت و عشق به اهل بیت«علیهم السلام» را به نمایش گذاشتند، تشکر و قدردانی نمایم.
حضور پرشور و انبوه پسران، دختران، نوجوانان و جوانان، و آحاد مردم در محافل دعا و نیایش و عزاداری مولی الموحدین علی «ع» خود حاکی از عشق و محبت نسبت به خاندان اهل بیت طهارت و عصمت هست.
اسلام و عدالت
دین اسلام نسبت به عدل و عدالت اجتماعی تاکید فراوان دارد،
▫️ دینی که خدایش عادل
▫️ انبیا الهی عادل
▫️ پیشوایان معصوم عادل
▫️ امام جمعه و جماعتش عادل
▫️قاضی آن عادل است
پيامبر اکرم«ص» میفرماید:
«بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ»
آسمانها و زمين با عدالت پا برجا مىمانند.
اساس و پایه آفرینش، توحید تا معاد بر اساس عدل و عدالت تنظیم شده است، انسان بعنوان خلیفه خدا در روی زمین باید
▫️در تعاملاتی که با اطراف خودش دارد
▫️ از طبیعتی که از آن بهره میبرد
▫️تا جمادات و نباتات
▫️ تا گیاهان و انسان ها
تمام تمایلات و ارتباطات و بهره هایی که از پیرامونش میبرد، باید بر اساس عدالت باشد، خصوصاً کسانی که مسئولیتی متوجه آنها است باید نسبت به عدالت حساس باشند، به این معنا که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهیم، حتی در جاییکه شخصی که شایسته است، دارای مسئولیت بشود، و بر اساس عدالت در جای خودش قرار گیرد.
حکومت مشروع
شیعیان حکومتی را مشروع میدانند که امامش عادل باشد، که می بینیم چگونه عدالت خواهی در کلام معصومین موج میزند.
اجتماع همچون پیکره انسان است
▫️ یک بدن و یک جسم دارد
▫️و یک روح دارد
عدالت سبب می شود که پیکره اجتماع از آسیبها حفظ شود و در آرامش باشد.
عدالت در حکومت علوی
مولا علی«ع» نسبت به عدالت حساسیت فوق العادهای داشت، به محض اینکه از آن حضرت خواستند حاکمیت و خلافت را قبول نماید، برخی از اصول را برای پذیرش خلافت بیان فرمود…
«و اللّه لو وجدته قد تزوّج به النّساء، و ملك به الإماء، لرددته، فإنّ في العدل سعة. و من ضاق عليه العدل، فالجور عليه أضيق» (خطبه ۱۵)
تمام زمین ها و مال هایی که خلیفه سوم به ناحق به افراد بخشیده، باید به بیت المال برگردد، حتی اگر آن را مهریه زنان قرار داده باشند.
حقی که در گذشته پایمال شده است، مرور زمان آن حق را از بین نمیبرد، حق را باید ادامه داد.
«قاعده الحق القديم لا يبطله شي»
اگر این اموال در شهرهای دیگری باشد و با آن تجارت می کنید باید به بیت المال برگردد.
مبادا آنهایی که در باتلاق دنیا فرو رفته اند
▫️این اموال را در اختیار قرار دارند
▫️ زمین هایی را تصاحب کردهاند
▫️ یا نهرهایی درست کردند
▫️یا اسب و کنیزان خوش ظاهر برای خود آماده کردهاند
▫️مبادا زمانی که خلافت را پذیرفتم و از تصرفات آنها جلوگیری کردم آن زمان بگویید پسر ابیطالب ما را از حقوقمان محروم کرد.
معیت و مصاحبت با پیامبر، بعنوان صحابه، گرچه فضیلت معنوی و الهی است، اما برای شما برتری مادی ایجاد نمی کند، شما با مردم مساوی هستید،
اگر در جهاد شرکت کردید، گرچه جهاد شما یک فضیلت معنوی است و خدا پاداش می دهد، اما جایگاهی بلندتر از دیگران در نزد من برای شما درست نمیکند.
و بعد دستور داد به شکل مساوی سه دینار بین همه تقسیم کنند، گرچه به ذائقه خواص خوش نمی آمد، چونکه سالهای سال عادت کردند به امتیازات خاص و اموالی را از بیت المال برای خودشان تصاحب کردند،اما روش و سیره حضرت امیر«ع» این بود.
حضرت دستور داد، اموالی که در خانه عثمان خلیفه سوم بود، که اعم بود از اموال منقول، همچون شتر، و ابزار آلات جنگی و غیره…. همه آنها را برگرداندند.
اقسام حیله ها در حق علی«ع»
طبیعتا این چنین افرادی به راحتی تسلیم حق نمیشوند و
▫️ در مقابل علی«ع» اقسام حیله ها را به کار بردند
▫️و جنگی ترکیبی علیه مولا به کار بردند
▫️ جنگ نظامی و تبلیغات فراوان علیه او انجام دادند.
عمرعاص برای معاویه نامه نوشت، ای معاویه، هرکاری می توانی علیه «علی پسر ابوطالب» انجام بده، هر اقدامی علیه او بکن و به کار ببر، چون نهایتاً «علی» همانطوری که پوست را از چوب می کند اگر بر تو تسلط پیدا کند به همان شکل پوست تو را نیز می کند.
عدالت علوی
دنیا محل گذر است هر کسی تاریخ تولدی داشت، تاریخ ارتحال نیز دارد،و این خداوند است که ازلی و ابدی است،
اگر ما تأسف میخوریم برای این است که حکومت عدل و عدالت حضرت امیرالمومنین «ع» ادامه پیدا نکرد، و با شهادت آن امام عزیز جامعه بشریت از آن عدالتی که مولا پایهگذاری کرده بود، محروم شدند و ما، در حکومت اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، چه مردم و چه حاکمان، باید تلاش کنیم که سیره ما، راه و روش علوی بشود، چه اینکه
▫️ نزول قرآن
▫️ ارسال رسل
▫️انزال کتب
▫️ برای برقراری عدالت بوده است.
ادامه تشریح آیات سوره بقره، آیه ۲۲
«الذی جعل لکم الارض فراشا…
از نعمت های خداوند است که زمین را گسترانید و آسمان را برافراشت، در آیه ۲۱ نعمت زمین را بعنوان فرش گستردهای برای انسان برمیشمرد…
در بعضی آیات دیگر از جمله در سوره طاها آیه ۵۳ می فرماید:
«الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ»
ترجمه:
همان کسی که زمین را برای شما بستری گسترده قرار داد، و برای شما در آن به خاطر آسان شدن رفت و آمدتان راه هایی پدید آورد، و از آسمان آبی نازل کرد، پس به وسیله آن انواعی از روییدنی های گوناگون بیرون آوردیم.
نمونه های هدایت در طبیعت
در این آیه شریفه حضرت موسى «ع» در معرفى خداوند به فرعون فرمود:
پروردگار ما كسى است كه همه چيز را آفريد و هدايت كرد، و در اين آيات به نمونههايى از هدايت الهى در طبيعت اشاره مىفرمايد؛
▫️زمينى كه مهد آسايش انسانهاست،
▫️ راههاى زمينى كه وسيله ارتباط واتصال مناطق به يكديگرند،
▫️ باران و گياهان گوناگون كه قانون زوجيّت را به همراه دارند.
نکته:
زمانى نعمتهاى خداوند متعال را بهتر مىشناسيم كه خلاف آن را فرض نماييم، مثلًا
▫️اگر اين زمين، آرام نبود
▫️وحركتش كُند يا تند بود،
▫️باران نمىباريد،
▫️يا زمين آن را جذب نمىكرد،
▫️روئيدنىها وچشمهها در آن نبود،
▫️اگر نیروی جاذبه نبود،
▫️ اگر سقف بالای سر ما وجود نداشت،
طبیعتاً امکان زندگی و حیات در روی زمین مقدور نبود و آرامشی برقرار نبود،
آيا باز هم «مَهد» به شمار مىرفت؟!
این همه نعمت های الهی را مشاهده می کنید، اما باید بدانید که برای خدا شریک قرار ندهید، در حالی که شما آگاه هستید،
میخواهد شما را به سوی خدا پرستی سوق دهد، این موضوع در سوره طاها آیه ۵۳ بار دیگر تعدادی از نعمت های الهی را ذکر میکند، که ان شاءالله در روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.
«والحمدلله رب العالمین»
1402/1/23
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.