در بیست و دومین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین برگزار گردید.

در بیست و دومین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین برگزار گردید.
فروردین 15, 1403
170 بازدید

سلسله جلسات تفسیر قرآن در بیست و دومین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین برگزار گردید. در ایام الله ماه مبارک رمضان و […]

سلسله جلسات تفسیر قرآن

در بیست و دومین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین برگزار گردید.

در ایام الله ماه مبارک رمضان و در ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به بیان آموزه هایی از قرآن کریم پرداخت.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانی‌های عزیز، در ادامه مباحث به آیه ۸۱ از سوره مبارکه بقره رسیدیم که قبل از آن بخشی از یهود می‌گفتند ما مجازات نمیشویم اگر هم باشد ایام محدود و زودگذر است، خداوند فرمود، ما در مقابل نافرمانی‌هایی شما عهد و پیمانی نبسته ایم قانون الهی، قانون عمومی است، تبعیض ندارد، عدالت محض است، و این از روی جهل شماست.

«بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»

ترجمه: «نه چنین است که میگویید بلکه کسانی که مرتکب گناه شدند وآثار گناه، سراسر وجودشان را فرا گرفت، آنان اهل آتشند و در آن جاودانه اند»

غفلت و خطا

یک زمان شخصی از روی غفلت، خطایی میکند، شیطان بر قلب او حاکم میشود و بعد توبه میکند کسانی نیز هستند که همه نوع گناهی انجام میدهند اعم از گناهان فردی و اجتماعی، ایجاد تفرقه، دروغ، دو بهم زنی، شیطان صفتند، و مجسمه گناه و نافرمانی هستند از سر و صورتشان نافرمانی و دشمنی با خدا و خلق خدا می‌بارد، ایناها پیوسته در آتش جهنم هستند.

اما در مقابل افرادی هستند، «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»

ترجمه: «و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، اهل بهشت اند و در آن جاودانه اند»

استقامت در دین

ایمان و عمل صالح از هم جدا شدنی نیستند، آنان که الله گفتند و در گفته خود استقامت کردند، و عمل صالح انجام دادند ، رابطه‌اش با خدا و مردم اینچنین است در امور مردم آسیبهای اجتماعی را برطرف کردند، دل مومنی را شاد کردند، دو طایفه‌ای را با هم آشتی دادند، اینها همان عمل صالح است اینا رفیق بهشتند.

تعهدات بنی اسرائیل

در آیه بعد به تعهدات بنی اسرائیل اشاره میکند که تعهدات ما نیز هست:

«وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ»

ترجمه: و یاد کنید زمانیکه از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید، و با مردم با خوش زبانی سخن گویید، و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، سپس همه شما جز اندکی از پیمان خدا روی گردانیدید؛ و شما بطور عادت روی گردان هستید.

شاکر نعمت، کافر نعمت

تا زمانیکه شاکر هستند نعمت دارند، زمانیکه شاکر نبودند نعمت از آنها گرفته شد، می‌فرماید ما تعهد گرفتیم، در تعهد گاهی پیامبر از انسان تعهد می‌گیرد، گاهی عقل و فطرت و دل پاک انسان به انسان می‌گوید که یار مظلومان باش، ظالم نباش، عادل باش، راستگو باش، خود عقل و فطرت انسان از انسان پیمان میگیرد، غیر از خدا عبد کسی نباش، حر باش، عبودیت فقط از آن خدا میباشد، عبودیت نیز بخشی از آن نماز است، بخشی فعالیت‌های اجتماعی است، که در راستای خشنودی خداوند و نفع رسانی به مردم است این هم عبادت است.

انواع احسان

احسان، هم شامل احسان مادی است و هم معنوی و هم عاطفی، «و بالوالدین احسانا» به این معنا که مستقیماً احسان کن، نه اینکه در سرای سالمندان باشند، این احسان مستقیم نیست،و اگر خدمتکار گرفتی مانع خدمت رسانی مستقیم تو نباشد، لذا بی‌واسطه احسان کن، و البته قوم و خویش در احسان مقدم اند، آن چیزی که برای همه است خوب حرف زدن با مردم است، که عمومیت دارد، آنچه که عامل خیلی از خسارت‌هاست بد زبانی است، خصوصاً آنچه منجر به جراحت و قتل میشود، لذا با همه مردم خوش زبان باش.

اثرات و برکات نماز و زکات

هم خود نماز بخوانید و هم مروج نماز باشید، نوجوانان و جوانان را با مساجد آشنا کنید، باید محل کار مملو از اینها باشد، خانوادگی در مسجد در مراسمات دینی و مذهبی شرکت کنید، رابطه انسان با خدا با اقامه نماز، رابطه انسان با مردم زکات دادن،
زکات اعم است، غیر از زکات فقهی شامل هر نوع کمک و احسان مادی می‌شود، که خیلی میتواند به وضعیت اجتماع و سامان دادن آن کمک کند.

«وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ»

ترجمه: «و یاد کنید هنگامی که از شما پیمان گرفتیم که خون همدیگر را نریزید، و یکدیگر را از خانه های خود آواره نکنید، سپس به پیمانتان اقرار کردید و بر آن هم گواهی می دهید»

قتل نفس ممنوع

اینطور نباشد که قدرت گرفتید تعدی و تجاوز کنید، قتل نفس از گناهان کبیره است، هر کسی حق حیات دارد به صرف اینکه سلاح در دستانتان هست آیا باید قدرت خود را نشان بدهید؟ اگر اهل آسمان و زمین در قتل یک انسان مومن شریک باشند همه به جهنم میروند جان انسان مهم است، کاری که امروز رژیم اشغالگر قدس انجام می‌دهد.

برخی از امور بعلت اهمیت آنها نیازمند عهد و پیمان است، یکی از آنها جان انسان است، امنیت جان و وطن بسیار مهم است، کسی را نکشید، کسی را از سرزمینش اخراج نکنید، چرا که علاقه به وطن یک امر فطری است، نباید کسی را بالاجبار از وطنش دور کند.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

1403/1/14