در ایام الله ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به بیان آموزه هایی از قرآن کریم پرداخت.

در ایام الله ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به بیان آموزه هایی از قرآن کریم پرداخت.
فروردین 20, 1403
163 بازدید

در بیست و هفتمین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین، همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار گردید. «بسم الله الرحمن […]

در بیست و هفتمین روز از ایام ماه مبارک رمضان، سلسله جلسات بیان آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، در مسجد صاحب الزمان«عج» محله ماسور و با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولین، همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار گردید.

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین

خدا را سپاسگزاریم که تا به امروز توفیق روزه‌داری و طاعت و عبادت بما عنایت فرمود و روزه را وسیله‌ای برای پرهیزکاری و تقرب به درگاه خودش قرارداد، در ادامه مبحث آموزه‌های از قرآن به آیه شریفه ۹۶ سوره مبارکه بقره رسیدیم که می‌فرماید:

«وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ»

 ترجمه: «و بر تو و بر همه پیداست که یهود به حیات مادی حریص‌تر از همه خلق‌اند، حتی از مشرکان، و از این رو هر یهودی آرزوی هزار سال عمر می‌کند، ولی عمر هزار سال هم او را از عذاب خدا نرهاند، و خدا به کردار ناپسند آنان بیناست»

 یهود دنیا پرست

در این آیه نیز دلبستگی شدید یهود به دنیا و خوی دنیاپرستی را ذکر میکند میخواهند در دنیا به هر شکلی و به هر پَستی تن بدهند ولی در دنیا باقی بمانند، آنچه که از مجموع آیات عیان است این است که، این‌ها دروغ می‌گویند و دروغگو، كم حافظه است، يهوديان از يك سو بهشت را مخصوص خود مى‌دانند، واز سوى ديگر میخواهند هميشه در دنيا زنده بمانند، «يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ»

در ادامه و در آیه ۹۷ می‌فرماید:
«قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»

 ترجمه: آنان میگویند: چون جبرئیل، وحی را برای تو می آورد ما با او دشمنیم؛ بنابراین به تو ایمان نمی آوریم بگو: هر که دشمن جیرئیل است دشمن خداست زیرا او قرآن را به فرمان خدا بر قلب تو نازل کرده است، در حالی که تصدیق کننده کتاب های پیش از خود و هدایت وبشارت برای مؤمنان است.

شأن نزول آیه

وقتى پيامبر اسلام به مدينه آمدند، روزى ابن صوريا (يكى از علماى يهود) با جمعى از يهوديان فدك، نزد پيامبر آمده و سؤالاتى كردند. حضرت همه‌ى سؤالات آنها را جواب داده وهر نشانه‌اى كه خواستند بيان كردند. آخرين سؤالشان اين بود كه نام فرشته وحى تو چيست؟ حضرت فرمودند: جبرئيل. آنها گفتند: اگر ميكائيل بود ما به تو ايمان مى‌آورديم، چون جبرئيل، دستورات مشكلى مثل جهاد مى‌آورد، ولى دستورات ميكائيل ساده و راحت است!

 لجاجت باعث سقوط

گاهی دامنه‌ خيال‌پردازى و لجاجت انسان تا آنجا گسترده میشود كه به جهان فرشتگان نيز سرايت مى‌كند، چرا با جبرئیلی که کتاب تورات را تصدیق می‌کند دشمن هستید؟ خداوند متعال در برابر این دشمنی از جبرئیل حمايت ودفاع می‌کند و هرگونه اتهام را از او مبرا می‌نماید، و تمام حرکات و سکنات او را در راستای اذن پروردگار بر می‌شمارد، چرا که او امين و رابط بين خدا و پيامبر است، فرشتگانى كه خداوند آنها را معصوم میداند و درباره آنان در آیه ششم سوره تحریم مى‌فرمايد: «لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ» آنها هرگز فرمان خداوند را نافرمانى نمیكنند، آنان دليل دشمنى با جبرئيل را آوردن دستورات سنگين و دليل دوستى ميكائيل را آوردن دستورات سبك مى‌دانند، درست مانند كودك بازيگوشى كه معلّم رياضى را بد و معلّم ورزش را خوب مى‌پندارد با آنكه هر دو در جهت تعليم و تربيت فعاليّت مى‌كنند.

 حمایت همه جانبه از فرشتگان الهی

«مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكَافِرِينَ»

 ترجمه: «هر که با خدا و فرشتگان و رسولانش و جبرئیل و میکائیل دشمن باشد کافر است، و بی تردید خدا دشمن کافران است»

ايمان و تولّى، فقط مختص به ذات اقدس الهی و پیامبر و اولیاءالله تنها نیست، بلکه باید نسبت به همه‌ مقدّسات، آن ایمان و تولی ظهور و بروز داشته باشد، و البته دشمنى با انبيا و اولياء، كفر و دشمنى با خداوند است، یک نکته‌ای که در ادامه از این آیه شریفه فهمیده میشود آن است که همه فرشتگان، در يك مرتبه و سطح نيستند، چرا که از ميان فرشتگان، تنها از جبرئيل و ميكائيل نام برده شده‌است.

 اثبات نبوت و رسالت

«وَلَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ»

 ترجمه: و ما برای اثبات پیغمبری تو آیات و دلایل روشن به تو فرستادیم، و بجز فاسقان و اهل عناد کسی انکار آن نخواهد کرد.

خداوند متعال از پیامبرش نیز به یک طریق دلجویی می‌فرماید، كه مبادا بهانه‌جويى علمايى همچون ابن‌صوريا او را ناراحت كند، نبوت و رسالت پیامبر اسلام آنچنان روشن و محکم است، که هیچ خللی در آن وارد نیست، اما افراد فاسق بواسطه هوس‌ها و گناهان زیادشان از مدار حق بیرون رفته و نبوت آن حضرت را انکار می‌کنند، با این حال راه توبه و جبران را نیز برای بندگانش که دچار غفلت شده‌اند باز گذاشته است.

 عهد شکنی یهودیان

«أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»

 ترجمه: «آیا چنین نیست که هرگاه یهود پیمانی با خدا و رسولانش بستند، گروهی از آنان، آن را شکستند؟ آنان نه فقط عهد شکنند بلکه بیشترشان ایمان نمی آورند»

 آنچه باید دانست آن است که از یک جهت نسبت به لجاجت و بهانه‌گیری این قوم نباید تعجب کرد، چون سابقه طولانی دارند، و از جهت دیگر با بیان اکثریت و اقلیت در این آیه شریفه، مشخص میشود اگرچه تعداد زیادی از مردم نسبت به پیامبر منکر هستند، اما تعداد کمی نیز هستند که دلبسته به نبی خاتم اند، نباید همه را به یک چشم دید، نباید اگر شخصی خطایی داشت، آن را به همه نسبت بدهیم، در داوری کلی‌گویی نکنیم، همه را مذمت و سرزنش نکنیم.

 نادیده گرفتن کتاب خدا

«وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»

 ترجمه: «و هنگامی که فرستاده‌ای از سوی خدا به سراغشان آمد، و با نشانه‌هایی که نزد آنها بود مطابقت داشت، جمعی از آنان که به آنها کتاب آسمانی داده شده بود، کتاب خدا را پشت سر افکندند؛ گویی هیچ از آن خبر ندارند»

علماى يهود، پيش از بعثت پيامبر، مردم را به ظهور و دعوت آن حضرت بشارت میدادند ونشانه‌ها ومشخّصات ایشان را بازگو میكردند. با نشانه‌هايى كه در نزد دانشمندان يهود بود، آنان حضرت رسول را همچون فرزندان خويش مى‌شناختند، ولى بعد از بعثت آن حضرت، در صدد انكار و كتمان آن نشانه‌ها برآمدند، در روایت است که پیامبر اسلام فرمود: هیچ پیامبری همچون من اذیت و آزار نشده، در حالیکه بعضی از پیامبران را شهید کردند و بعضی را با اره نصف کردند، اما در عین حال حضرت اینچنین می‌فرماید.

«و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

1403/1/19