به مناسبت ماه مبارک رمضان یازدهمین جلسه آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه حبیب ابن مظاهر (چهار راه بانک) برگزار گردید. جلسه یازدهم

به مناسبت ماه مبارک رمضان یازدهمین جلسه آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه حبیب ابن مظاهر (چهار راه بانک) برگزار گردید. جلسه یازدهم
فروردین 29, 1401
95 بازدید

جلسه یازدهم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: ایشان هم از جد بزرگوارش الگو گرفته بود و هم از پدر گرامی اش امام علی (ع) الگو گرفته بود. وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) در هنگام شهادت […]

جلسه یازدهم

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: ایشان هم از جد بزرگوارش الگو گرفته بود و هم از پدر گرامی اش امام علی (ع) الگو گرفته بود.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) در هنگام شهادت فرمودند که آماده سفر آخرت باشید و آمادگی به طوری باشد که موجب تأسف و اندوه در سفر آخرت نشود عنوان کرد: امام علی (ع) که خود بر قله تقوا، ارزش‌ها و فضیلت‌ها ایستاده، افسوس می‌خورد که توشه اش کم است و سفر طولانی و راه ترسناک و وحشتناک است، زیرا حسابرسی یک حسابرسی دقیق است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه «یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ ۚ»، گفت: خدا کسی را گمراه نمی‌کند، گمراهی‌ها به ظلم، فسق، شرک، اسراف و دروغگویی که انسان انجام داده بر می‌گردد، اینها انسان را از مسیر هدایت خارج می‌کند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به مصادیق ظلم و ظالم، عنوان کرد: افراد مفسد فی الارض، منافقین و پیروان آنها، کسانی که خمس و زکات مال خود را پرداخت نمی‌کنند، لجاجت در برابر حرف حق، پیروی از هوا و هوس، تکبر، عالم بی عمل، استفاده نادرست از نعمت الهی، خیانت در امانت، برخی از مصادیق ظلم به حساب می آیند.

وی در ادامه با اشاره به پیامدهای ظلم بیان داشت: در آیه ۸۶ و ۸۷ سوره «کهف»، از زبان ذوالقرنین تاکید شده که کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، بهترین پاداش برای او در نظر گرفته می‌شود، برای او آسانی را مقرر خواهیم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه ظلم هم مجازات دنیوی دارد و هم مجازات اخروی دارد تصریح کرد: عذاب دنیا مانع عذاب آخرت نیست، عذاب دنیوی شناخته شده است، اما حقیقت و شدت عذاب اخروی شناخته شده نیست و عذاب دنیوی با عذاب اخروی قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: در عین حال وظیفه همه ما و هر کس بر اساس مسئولیتی که بر عهده دارد و به خصوص حاکم اسلامی، اجرای عدالت اسلامی، مبارزه با ظلم، آسان در نظر گرفتن مقررات اجتماعی برای مردم و… است.

وی با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره «بقره»، «وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۖ قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ، عنوان کرد: نام حضرت ابراهیم ۶۹ بار و در ۲۵ سوره قرآن ذکر شده است، در میان انبیا جایگاه خاص دارد و مانند پیامبر اسلام به عنوان الگو مطرح شده و جز منتخبین، صالحین، صدیقین، صابران، صادقین، وفا کنندگان و… است، حضرت ابراهیم ابتدا عبد خدا، سپس نبی خدا، رسول خدا، خلیل خدا و در نهایت به مقام امامت رسید.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: در این آیه تاکید شده که وقتی خداوند ابراهیم (ع) را امتحان کرد و از امتحانات سنگین و دشوار قبول شد، خداوند به ایشان فرمود من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم، حضرت ابراهیم (ع) فرمود که این امامت در نسل من هم ادامه پیدا می‌کند؟ خداوند می‌فرماید: عهد و پیمان امامت به افراد ظالم و ستمگر نمی‌رسد، پس پیامبران هم آزمایش می‌شوند.

حجت الاسلام شاهرخی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای انتصاب‌ها و گزینش‌ها نیز امتحان لازم است ادامه داد: حضرت ابراهیم یک به یک از امتحانات عبور کرد تا به مقام امامت رسید، کسی که در همان مرحله اول مشکل دارد را نمی‌شود چند پله بالاتر مسئولیت سنگین‌تر و دشوارتری به او داد، منشأ امامت و مسئولیت‌ها در جامعه لیاقت و شایستگی است.

وی گفت: در آیه یاد شده، تاکید می‌شود که پیمان امامت به افراد ظالم و ستمگر نمی‌رسد، لیاقت، شایستگی، جهاد، ایثار و … می‌خواهد، در آیه ۱۷۲ سوره «آل عمران»، «الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِیمٌ» که بعد از جنگ احد نازل شده، تاکید شده: کسانی که با وجود اینکه مجروح شدند، اما به دعوت پیامبر اسلام برای جهاد پاسخ دادند و همه آمدند، برای نیکوکاران و پرهیزکاران از اینها اجر و پاداش عظیم در نظر گرفته می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: بهشت را با عمل به انسان می‌دهند.

 

1401/1/28