به مناسبت ماه مبارک رمضان شانزدهمین جلسه آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه حبیب ابن مظاهر (چهار راه بانک) برگزار گردید. جلسه شانزدهم

به مناسبت ماه مبارک رمضان شانزدهمین جلسه آموزه هایی از قرآن کریم توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه حبیب ابن مظاهر (چهار راه بانک) برگزار گردید. جلسه شانزدهم
اردیبهشت 6, 1401
89 بازدید

جلسه شانزدهم  حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به اینکه عوامل ذلالت و گمراهی به خود انسان بر می‌گردد اظهار داشت: گمراهی به کفر، فسق، فجور، دروغ، ناسپاسی، ظلم و… بر می‌گردد. وی با اشاره به مصادیق ظلم در سوره «لقمان» عنوان کرد: توحید و یگانگی […]

جلسه شانزدهم

 حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به اینکه عوامل ذلالت و گمراهی به خود انسان بر می‌گردد اظهار داشت: گمراهی به کفر، فسق، فجور، دروغ، ناسپاسی، ظلم و… بر می‌گردد.

وی با اشاره به مصادیق ظلم در سوره «لقمان» عنوان کرد: توحید و یگانگی خداوند کانون و مرکز هر حرکت و فعالیت سازنده است، از طرف دیگر ظلم عامل مخرب و مانع هر گونه رشد و کمال مادی و معنوی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: وقتی خدا را در دعای جوشن کبیر با صفات پر معنا یاد می‌کنیم، به جای آن خدا جسمی را قرار دهیم، ظلم عظیم است، هواپرستی، جاه پرستی، مقام پرستی، پول پرستی و… نیز موجب ایجاد مشکل در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به مقابله هوا پرستان و جاه طلبان با امام علی (ع) بیان داشت: البته گاهی در گوشه و کنار جامعه ما نیز با چنین وضعیتی روبرو هستیم، به یک باره مطلع می‌شوییم در یک جایی سفره‌ای پهن شده و به عنوان حقوق‌های نجومی بر سر آن نشسته‌اند، هنوز برخی بر سفره حرام حقوق‌های نجومی نشسته‌اند، کسی که می‌خواهد عدالت را برپا کند می بیند با چه موانعی روبرو است، با تبعیض، توصیه‌های فرا قانونی، جذب نیروی بدون ضابطه و… روبرو است.

وی با اشاره به سوره «لقمان» و ذکر دو بار نام «لقمان» در این سوره گفت: گاهی انسان به جهت رشد و کمال به آنجا می‌رسد که خداوند هم نامش را در قرآن ذکر می‌کند و هم سخنش را در قرآن ذکر می‌کند، «لقمان» به آن مقام و منزلت رسیده که خداوند سخنان «لقمان» را به عنوان توصیه به فرزندش ذکر می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: در قرآن دلیل روشنی بر اینکه «لقمان» پیامبر بوده یا حکیم، پیدا نمی‌کنیم، ما می‌دانیم که پیامبران رسالت دعوت به توحید، مبارزه با شرک و انحرافات محیطی و… بر عهده داشته‌اند و اجر و پاداش نمی خواسته‌اند، در مورد «لقمان» ما چنین وظایفی را مشاهده نمی‌کنیم، یک سری توصیه‌هایی است که به فرزندش دارد، بنابراین نمی‌توان گفت که «لقمان» جزء پیامبران بوده است، احادیثی از پیامبر اسلام در مورد «لقمان» نقل شده که فرموده‌اند: حق این است که لقمان نبی نبود، بنده‌ای بود که زیاد اندیشه می‌کرد، یقینش عالی بود، خدا را دوست می‌داشت و خداوند هم او را دوست داشت، خداوند هم به او حکمت داد.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه خداوند در لابلای سخنان خودش، سخنان «لقمان» را ذکر می‌کند گفت: این برای ما آموزنده است که انسان می‌تواند با رعایت دستور العمل هایی که خیلی هم پیچیده نیست به رشد و کمال معنوی نائل شود.

وی با بیان اینکه هر کس به آدرسی که پیامبران نشان داده‌اند، عمل کرد، هدایت پاداشی شامل حالش می‌شود تصریح کرد: هر کس بر حسب تنظیم زندگی که دارد مورد لطف و عنایت خداوند قرار می‌گیرد، اگر انسان بر مسیر توحید و ایمان حرکت کرد، هم نفعش به خودش می‌رسد و هم به دیگران، اگر مفسد و فاسد شد ابتدا به خودش ضرر می‌زند، اگر کسی کار خیر و عمل صالحی انجام دهد، خداوند پاداشش را می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه خداوند به لقمان حکمت داده است، بیان داشت: این حکمت می‌تواند شناخت اسرار جهان باشد، می‌تواند شناخت حقایق قرآن باشد، می‌تواند رسیدن به حرف و عمل حق باشد، همه اینها هدایت پاداشی و فضل پروردگار است، اگر ما یک قدم به هوای نفس پشت کنیم، خداوند ۱۰۰ قدم به سوی ما می‌آید.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان باید از خدا بخواهیم که دل ما را به نور علم و ایمان صفا بدهد تا بتوانیم بر مسیر هدایت حرکت کنیم گفت: امام علی (ع) در اجرای عدالت و مبارزه با مفسد و فاسدان و فساد سختی‌های زیادی کشید، درونش پر از راز و اسرار و دردهایی بود که در دعای کمیل گوشه‌ای از آنها را ذکر می‌کند، نگرانی امام علی (ع) از وضعیت جامعه و مردم، بقای دین نوپای اسلام با وجود جاهلان، دنیا پرستان و مفسدان بود.

1401/2/4