جلسه سوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با بیان اینکه برنامههای قرآنی، برنامههایی مستحکم است اظهار داشت: در همه ساحتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، برنامه قرآن مستحکمترین، پایدار ترین، بهترین و شایستهترین است. وی با اشاره به اینکه در عین حال، مشرکین لجوج که مقابل پیامبر اسلام […]
جلسه سوم
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با بیان اینکه برنامههای قرآنی، برنامههایی مستحکم است اظهار داشت: در همه ساحتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، برنامه قرآن مستحکمترین، پایدار ترین، بهترین و شایستهترین است.
وی با اشاره به اینکه در عین حال، مشرکین لجوج که مقابل پیامبر اسلام (ص) انواع بهانه جویی ها را به عمل میآوردند، قرآن را ترک و رها کردند.
وی افزود: رسول گرامی اسلام (ص) در آیه ۳۰ سوره «فرقان» «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» از قومش شکایت میکند.
نماینده ولیفقیه در لرستان بیان داشت: برنامههای قرآن که این چنین است اما مشرکین در مقابل برنامههای قرآنی ایستادند و ترک و رها کردند دستورات قرآن را و این شکایت رسول گرامی اسلام (ص) از جامعه امروز و آن هم مسلمانان هم هست، الان نظامهای سیاسی مسلمانان با وجود قوانین و مقررات اسلامی اما سمت و سو و جهتشان به سمت ستمگران و ظالمان است و در عین اینکه مدرسههایی برای حفظ قرآن دارند، برنامههایی دارند برای اینکه قرآن را با صدای دلنشین تلاوت کنند، مساجدی دارند آنچنانی و آیات قرآن روی کاشیها نصب می کنند، منزلی خریداری میکنند برای ورود به آن اول قرآن را میبرند، ساختمان، کارخانه و صنعتی را ایجاد میکنند، قرآن را برای افتتاح میبرند، در مجلس ترحیم شان قرآن تلاوت میشود، اما همه اینها مقدماتی برای عمل به قرآن است.
حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه تلاوت قرآن، حفظ قرآن و تدبر در قرآن برای این است که ما با قرآن انس بگیریم، الفت پیدا کنیم و بعد به دستورات قرآنی عمل کنیم، ادامه داد: عزاداریهای اهل بیت عصمت و طهارت مقدمه است که ما معرفت پیدا کنیم، بعد از معرفت محبت پیدا کنیم، بعد از محبت، اطاعت پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: معرفت، آشنایی، آگاهی، علاقه و به دنبال آن اطاعت است، حفظ، تلاوت و تدبر در قرآن برای این است که معرفت، محبت و اطاعت کنیم، کسی که قرآن را تلاوت میکند باید تلاوتش آنچنان باشد که موجب رشد ایمان در شنوندگان شود.
نماینده ولیفقیه در لرستان با تاکید بر اینکه در قیامت یکی از شاکیان از امت اسلامی پیامبر اسلام(ص) است و با فعل ماضی (اتخذوا) این امر ذکر شده است بیان داشت: شکایت پیامبر این است که اینها آگاهانه قرآن را مهجور کرده اند، دست به انتخاب زده اند، مسلمانان دست به انتخاب زده اند و با انتخاب و اختیار خودشان قرآن را مهجور کرده اند، پس بیاییم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم.
حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: امام رضا (ع) میفرماید: در نماز حمد و سوره واجب شد تا قرآن از مهجوریت خارج شود، گویا پیش بینی شده که قرآن رها میشود و ترک میکنند قرآن را، اما تاکید شده که در نماز حمد و سوره خوانده شود تا قرآن از مهجوریت خارج شود.
وی با اشاره به اینکه به گونهای عمل کنیم که قرآن از مهجوریت خارج شود و در زندگی فردی، اجتماعی، مناسبات مردم با یکدیگر، مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم قرآن وارد شود افزود: باید دولت، به دولت اسلامی به تمام معنا تبدیل شود، تمام احکام، مقررات و برنامههایش اسلامی شود.
نماینده ولیفقیه در لرستان با تاکید بر اینکه جامعه هم باید اسلامی باشد تا به تمدن اسلامی برسیم تصریح کرد: بدون دولت اسلامی و جامعه اسلامی، تمدن اسلامی رخ نخواهد داد، کما اینکه تا شرایط فراهم نشد، انقلاب اسلامی شکل نگرفت و ما برای تشکیل نظام اسلامی چه فراز و نشیبهایی را طی کردیم، چه مراحل سخت و امتحاناتی را طی کردیم پس ما برای رسیدن به تمدن اسلامی حتماً باید از این دو ایستگاه عبور کنیم، دولت اسلامی و جامعه اسلامی شود.
حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه در این جهت نگرانیهایی وجود دارد اما باید تلاش کنیم افزود: در خطبه ۱۳۸ نهج البلاغه، بحث قرآن مورد تاکید است و امام علی (ع) قبل از شهادت، میفرماید: روزی خواهد آمد که هوای نفس تابع هدایت خواهد شد، هدایت و ارشاد بر هوای نفسانی غالب خواهد شد، قرآن بر تصمیمات حاکم خواهد شد، بر رایها و نظرها حاکم خواهد شد، قرآن غالب خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ریشه این بدبختیها و نافرجامیها، هوا پرستی است بیان داشت: هوای پرستی مدتهای طولانی غالب خواهد شد، هدایت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر مغلوب خواهند بود، اما حتماً روزی خواهد آمد که قرآن حاکم خواهد شد و فصل الخطاب میشود.
نماینده ولیفقیه در لرستان بیان داشت: ریشه همه عقب ماندگیهای مسلمانان به حاکم شدن هوا پرستی و تفسیر به رأی است، خود را تسلیم قرآن نکردن است، امام علی (ع) در ادامه بیان میکند که روزی که قرآن حاکم میشود، آن روز، روز ظهور امان عصر (عج) خواهد بود و میفرماید: که آگاه باشید، آن روز خواهد آمد، در آیندهای که شما نمیدانید آن آینده چه حوادثی در دل خودش دارد.
1401/1/16
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.