در دومین روز درهفته دولت و گرامیداشت شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور وحجة الاسلام والمسلمین شهیددکتر باهنرنخست وزیر جلسه شورای ادارای با حضورنماینده ولی فقیه در استان لرستان و استاندار و مسئولین برگزار شد.

در دومین روز درهفته دولت و گرامیداشت شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور وحجة الاسلام والمسلمین شهیددکتر باهنرنخست وزیر جلسه شورای ادارای با حضورنماینده ولی فقیه در استان لرستان و استاندار و مسئولین برگزار شد.
شهریور 3, 1403
42 بازدید

حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، امروز شنبه ۳ شهریور ماه در دومین روز درهفته دولت و گرامیداشت شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور وحجة الاسلام والمسلمین شهیددکتر باهنرنخست وزیر جلسه شورای ادارای در دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان با حضور استاندار […]

حجة الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، امروز شنبه ۳ شهریور ماه در دومین روز درهفته دولت و گرامیداشت شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور وحجة الاسلام والمسلمین شهیددکتر باهنرنخست وزیر جلسه شورای ادارای در دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان با حضور استاندار و مسئولین برگزار شد. دراین جلسه ابتدا دکترشفقت استانداراستان لرستان با گرامیداشت شهدای دولت گزارشی را ارائه کردندوسپس نماینده ولی فقیه در استان لرستان با گرامیداشت رئیس جمهور شهید ونخست وزیر شهیدوتقدیر از مجاهدت های رئیس جمهورشهیدودولت سیزدهم سخنانی رابیان کردند که مشروح آن خواهد آمد.

 

دیدار دکتر شفقت استاندار محترم استان لرستان و جمعی از مدیران و شورای اداری به مناسبت هفته دولت با نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد

مشروح سخنان نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهر خرم آباد در دیدار دکتر شفقت استاندار محترم استان لرستان و جمعی از مدیران و شورای اداری که در دومین روز از هفته دولت در دفتر نماینده ولی فقیه با ایشان صورت گرفت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و تحیت به حضور حضار محترم جناب آقای دکتر شفقت استاندار محترم و معاونین استاندار و شورای محترم اداری و جمعی از شورای تأمین و برادران نیروهای مسلح، خیلی خوش آمدید.

تسلیت ایام اربعین حسینی

این ایام پرحزن و اندوه اربعین حضرت امام حسین علیه السلام را به حضار محترم و همه هم استانی ها و تمام نهادهای مردمی و دولتی که به زائران عتبات عالیات خدمتگزاری می‌کنند تسلیت عرض می‌گویم و از خداوند متعال برای آنان پاداش فراوان و خیر دنیا و آخرت را درخواست میکنم.
خدمتگزاری به زائران در اربعین حسینی خدمت به حضرت امام حسین علیه السلام و خدمت به شهدای کربلا و بازماندگان آن شهیدان همیشه سرافراز است.

تکریم و یاد شهدای دولت و خدمت

گرامی میداریم یاد همه شهیدان، شهدای دولت و شهید محمدعلی رجایی رئیس جمهور شهید و شهید حجت الاسلام و المسلمین باهنر نخست وزیر که در هشت شهریور با بمب گذاری منافقین پلید در دفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند.
همچنین تکریم میکنیم شهدای خدمت را، شهید حجت الاسلام و المسلمین رئیسی را که الگویی از خدمتگزاری را نشان داد.
آن چیزی که این سه شهید را در چشم مردم عزیزتر و ماندگارتر کرد خدمت خالصانه بی منت بود.اخلاص در عمل، تلاش و کوشش و جهاد خدمت و خستگی ناپذیری در راه خدا و خود را خادم مردم دانستن و خدمتگزاری را عین عبادت دانستن و آن را هدیه الهی برای خدمت به مردم بداند.

اهمیت خدمتگزاری در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام

در تایید و اهمیت خدمتگزاری به مردم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر میفرماید:
محبوب‌ترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی مردم را در پی داشته باشد. زیرا در همه امور و از جمله در مقابله با دشمن توده مردم یاور و حامی تو هستند نه ویژه خوارانی که برای منافع خودشان کار می‌کنند.
ویژه خواران و رانت خواران نه تنها عامل وحدت نیستند بلکه عامل تفرقه هستند.
از این کلام امام علیه السلام استفاده می‌شود که کاری اولویت دارد که مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.
هرکاری که وسعت خدمتگزاری اش بیشتر باشد آن کار دارای اولویت است و باید انجام بگیرد.

طرح شهید رجایی

یکی از کارهای شهید رجایی طرحی بود که به نام طرح شهید رجایی ماندگار شد و مجری آن کمیته امداد است و این کارش ماندگار و باقی ماند.

نگاه عالمانه شهید باهنر به عرصه تربیت دینی

شهید دکتر باهنر نگاهی عالمانه به عرصه تربیت دینی داشت و آن را نهادینه کرد و تشکیل امور پرورشی در همین راستا بود.

ویژگی های شهید رئیسی در عرصه کار

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی رئیس جمهور شهید ویژگیهایی در عرصه کار داشت که بخشی از آنها به این ترتیب است که :

▫️اعتقاد عمیق به توانایی های داخلی داشت و مجموعه قوه مجریه را در به کار گرفتن این توانایی ها برای پیشرفت ایران اسلامی به حرکت درآورد.
▫️اعلام مواضع انقلابی و دینی و دوری از بیان حرف های دوپهلو. وقتی از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار کند به راحتی گفتند خیر.
او اهل تعامل بود نه بگونه ای سخن می گفت که ارتباطات با کشورهای خارجی قطع شود و نه امتیازی میداد.
او در تعامل و سیاست خارجی از موضع عزت آن چنان عمل کرد و اولویت را به همسایگان داد که سیاستمداران باتجربه از او به عنوان یک چهره سیاسی ممتاز یادکردند.
▫️اهتمام و اولویت دادن به طرح های بزرگ مانند آبرسانی، تولید برق، رشد صنعت، احیاء برخی از کارخانه های تعطیل شده، سرمایه گذاری در حوزه انرژی، راههای مواصلاتی جاده ای و ریلی، بیمه سلامت، مسکن، کمک های معیشتی از طریق نهادهای حمایتی و صدها کار عمرانی، خدماتی، بهداشتی می توان نام برد.
این ها آغاز راه بوده و هست و باید سال‌ها کشور با این شیوه اداره شود تا اثر آن را در زندگی مردم مشاهده کنیم.

شهدای خدمت و دولت الگویی برای تمام خدمتگزاران

همراه با اینها هر سه شهیدی که نام بردیم اهل ذکر، یاخدا، توسل و تضرع بودند که در این جهت هم الگویی برای همه خدمتگزاران هستند و باید هرچه می‌توانیم یاد خدا را در دلها زنده نگه داریم و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف کلید همه موفقیت هاست.

چند نکته هم درباره استان لرستان

ما می‌دانیم در استان لرستان در این بیش از سه دهه در میان مدیران و مسئولان میانی، جمعی حقیقتاً تلاش می کنند و گاهی هم تلاششان فراوان است اما محصول این تلاش کم است. تلاش آنها چندان بازده ندارد. در اینجا باید اندیشید که عامل عدم بازدهی چیست.

در طول یک دهه گذشته مسؤلان آمار می دادند که سالانه چندین هزار شغل ایجاد شده است. اگر آن آمارها را جمع بزنیم نباید بیکار به این اندازه داشته باشیم. آمارها با وضعیت موجود منطبق نیست.
این گونه آمار هم مردم را بی اعتماد می‌کند و سبب می‌شود که مسؤلین کشوری احساس کنند که بیکاری به میزان زیادی در استان کاهش پیدا کرده است پس باید اعتبار را به طرف استان هایی برد که بیکاری بیشتری دارند. بنابراین مهم ایجاد اشتغال پایدار است.

آماری درباره میزان تولید انجیر سیاه داده شده است اگر همراه محصول انجیر سیاه صنایع تبدیلی باشد درآمد کشاورزان را سریعاً چهاربرابر می‌کند ولی با نبودن صنایع تبدیلی سود آن را دیگران می‌برند. همین افزایش درآمد را در دیگر محصولات کشاورزی و باغی و شیلات و تبدیل زمین های دیمی به آبی تا حد متوسط کشوری که ۴۶% است هم می‌توان به وقوع بپیوندند که درآمد آنان را افزایش می‌دهد. باید در این جهت گام های اساسی برداشت.

وضعیت برج های ٢٢ بهمن، پادگان ٠٧، پارسیلون سیمان خرم آباد، صدر فولاد، فولاد ازنا و برخی دیگر از صنایع راکد آن قدر گفته شده است که گفتن و شنیدن آن ناراحت کننده است.
میدانم مسؤلان محترم درباره هرکدام از اینها تلاش هایی می‌کنند و در حال تلاش برای رفع مشکل آنان هستند ولی باید این وضعیت به اتمام برسد.

ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و دیگر آثار فاخر استان در یونسکو

مردم ما از اینکه قلعه فلک الافلاک و دیگر آثار فاخر استان لرستان ثبت جهانی در یونسکو بشود موافق و خوشحال هستند.
اما مهم این است که پس از ثبت جهانی چه طرحی در قلعه فلک الافلاک می خواهد اجرا شود.
آیا طرحی آماده شده است و جهات گوناگون فرهنگی و اجتماعی آن طرح با انسان های متخصص و متعهد در میان گذاشته شده است؟
روشن است که در اطراف قلعه باید طرحی اجرا ء شود که فرهنگ فاخر و هویت ارزشمند قوم لر و معتقدات و باورهای ارزشی و دینی آنان قبل و بعد از اسلام را به نمایش بگذارد نه صرفاً محلی برای برخی اتفاقات غیرقابل قبول شود و مشکلی بر مشکلات افزوده شود. بنابراین لازم است از همین حالا درباره اطراف قلعه فلک الافلاک و دیگر آثار باستانی طرح و نقشه و سپس گام های اساسی برداشت.

شش اقدام محوری مهم جهت رفع مشکلات استان

از آنجا که وضعیت استان لرستان به لحاظ اقتصادی و معیشتی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و همین هم بر اوضاع فرهنگی و اجتماعی استان تاثیر منفی فراوانی گذاشته است برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند تحول همراه با جهش است. به صورت اجمالی می توان اشاره نمود که در مجموع مردم استان لرستان نیازمند پیگیری شش اقدام محوری مهم هستند تا شاهد رفع نرخ بالای بیکاری ،تورم عدم رونق مطلوب کسب و کار، گرانی و آسیب های اجتماعی در این استان باشند.

۱.اولین محور بحث آب، سد های نیمه تمام ،احداث سدهایی که مطالعه آن ها انجام شده ،سد “معشوره” با مخزن یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون متر مکعب است، به گونه ای که تمام شهرهای استان از برکت آن بهره مند خواهند شد.

۲.دومین محور احیاء کارخانه ها،کارگاه ها و صنایع تعطیل شده است که قریب به بیش از ۳۵۰۰۰ میلیارد تومان ثروت راکد داریم که با هماهنگی قوه مجریه و قوه قضائیه می تواند فعال شود و هزاران نفر از جوانان در آن ها مشغول به کار شوند.

۳.سومین محور تکمیل مراکز فرهنگی و دینی مانند مصلی ها ،مدارس علمیه ،مساجد نیمه تمام ،فرهنگسراها،خانه های عالم، اتحادیه ها و موسسات قرآنی و سایر مراکز فرهنگی است.

۴.چهارمین محور اجرایی شدن تمام مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید و مسؤلین کشوری به استان است.

۵.پنجمین محور تخصیص بودجه سالانه به میزان کافی و بهره مندی استان از بودجه های متمرکز ملی به طوری که بتواند رنج و رنگ عدم توسعه را از استان لرستان از بین ببرد.

۶.ششمین محور احداث صنایع جدید توسط بخش دولتی و خصوصی برحسب ظرفیت های موجود استان برای کاهش نرخ بیکاری و تورم است .این در حالی است که همین بخش ها در استان های دیگری که نرخ تورم و بیکاری پایین تری دارند و از صنعت اشباع شده و محیط زیست آن شهرها و هوای پاکشان آلوده شده است، سرمایه گذاری های فراوانی نموده اند.

 

 

1403/6/3