نماز جمعه شهرستان خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرم آباد با رعایت پروتکل های بهداشتی در مصلی الغدیر این شهرستان برگزارشد.1400/3/13

نماز جمعه شهرستان خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرم آباد با رعایت پروتکل های بهداشتی در مصلی الغدیر این شهرستان برگزارشد.1400/3/13
خرداد 16, 1400
448 بازدید

خطبه اول؛  حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به آیه سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۸ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَالَّذينَ هُم مُحسِنونَ و با سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: تقوا این است که بر طبق دستور و فرامین الهی رفتار کنیم و گفتار […]

خطبه اول؛

 حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به آیه سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۸ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَالَّذينَ هُم مُحسِنونَ و با سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: تقوا این است که بر طبق دستور و فرامین الهی رفتار کنیم و گفتار ما بر اساس ضوابط و دستورات الهی باشد.

وی با بیان اینکه در رفتار و گفتار به گونه ای عمل کنیم و سخن بگوییم که هیچ اراده ای غیر از اراده خداوند متعال بر سخن، گفتار و کردار ما حاکم نباشد گفت: آنچه بر اراده ما حاکم است اراده خداوند متعال است.

نماینده ولی فقیه در لرستان بیان داشت: بهترین لقب وجود مقدس پیامبر اسلام (ص)، بنده و بندگی است، یعنی لقب عبد قبل از لقب رسالت آمده و آنچه بر رفتار و گفتار پیامبر اسلام حاکمیت دارد اراده خداوند است.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به آیات سوره اسراء ( سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى ) و یاد پیامبر به عنوان عبد در آیات آن گفت: نتیجه این بندگی تقوای فردی و اجتماعی است، انسان در اجتماع، زندگی فردی و اجتماعی فرامین و ضوابط الهی بر زندگی، سخن، گفتار، کردار و … او حاکم است، تقوا هم بعد فردی دارد و هم بعد اجتماعی دارد.

وی افزود: تقوا به ما می گوید ظلم نکن، خیانت نکن، امین باش، بیت المال را حفظ کن، تبعیض و تفاوت ایجاد نکن، منصوبان ولی فقیه، استانداران، فرمانداران، شهرداران، مدیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … نقطه وسط دایره هستند و نسبت همه شما با مردم مساوی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: نباید در ماموریت شما بین مردم تبعیض و تفاوت ایجاد کنی؛ نباید مناسبات قومی، خویشی، توصیه ها در ماموریت مدیران دخالتی داشته باشد، این تقوای اجتماعی است.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه رعایت تقوا مانند قوانین راهنمایی و رانندگی است که نظم و انضباط را برای اجتماع و جامعه به ارمغان می آورد، حیات جامعه وابسته به تقوای اجتماعی است و از طرفی عدم رعایت تقوای اجتماعی جامعه را رو به فساد می برد گفت: تقوای فردی و اجتماعی هر دو مهم است.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: حیات جامعه، ارتقای فرهنگی و پیشرفت اقتصادی در گرو تقوای فردی و اجتماعی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه رژیم طاغوت پس از کودتای۱۳۳۲ شروع به دستگیری، زندان، تبعید و اعدام کرد و در این مسیر نیز از رژیم اشغالگر قدس و آمریکا کمک می‌گرفت افزود: امام به عنوان یک استاد عالی مقام از حوزه علمیه قم که به کار تدریس، تبیین و تبلیغ به روش جدش حضرت امام صادق (ع) مشغول بود، علما را جمع کرد و در جمع علما فرمودند: که اگر می‌خواهیم که اسلام و ایران از اضمحلال نجات دهیم باید این دودمان پهلوی را از قدرت پایین آوریم.

حجت الاسلام شاهرخی بیان داشت: در اولین رویارویی روحانیت به رهبری امام با رژیم ستم شاهی بحث حذف سوگند به قرآن و حذف اسلام در انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود، این امر علما را به صحنه مبارزه کشاند و علما به رهبری امام آنقدر بر این موضوع اصرار ورزیدند تا سرانجام رژیم عقب نشینی کرد و این مصوبه را پس گرفت.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دومین برخورد امام راحل با رژیم ستم شاهی در بحث انقلاب سفید بود گفت: البته آنچه که حاصل این انقلاب سفید بود، محصولی و نفعی در کلان برای کل کشور در پی نداشت و ما دیدیم که در کشاورزی ما همچنان وابسته به بیگانگان بودیم، ولی تحت این عنوان که این انقلاب سفید است و به نفع طبقه محرومان است با توصیه حزب دموکرات آمریکا در همان زمان به خاطر اینکه انقلاب حقیقی و واقعی مردم را به تأخیر بیندازد تحت عنوان انقلاب سفید موادی را مطرح کرد که مورد اعتراض امام و روحانیت قرار گرفت، نتیجه اعتراضات این شد که در روز هفتم بهمن امام به رفراندومی که شاه برگزار کرده بود طی اعلامیه‌ای اعتراض خود را اعلام کرد و این مبارزات امام و روحانیت در بهمن ماه ادامه داشت تا به ماه رمضان منتهی و امام در اعتراض به رژیم شاه دستور داد که مساجد تعطیل و نمازها برگزار نشود، در نهایت در دوم فروردین ۱۳۴۲ و روز شهادت امام صادق (ع) حمله خونین به مدرسه فیضیه صورت گرفت و آن تهاجم انجام شد و آنجا امام صدایش بلند شد که شاه دوستی یعنی غارتگری و حمله رژیم به مدرسه فیضیه را به حمله قوم مغول به مردم ایران اسلامی تشبیه کردند.

 

 خطبه دوم؛

 حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم آباد با سفارش همگان به تقوای الهی اظهار داشت: امام علی (ع) در نامه‌ای به امام حسن (ع) می‌فرمایند: که این نامه‌ای است از سوی پدری که عمرش رو به پایان است، آفتاب زندگی اش رو به غروب و تسلیم گذشت دنیا است، چون تو را جزئی از وجود خود، بلکه تمام وجود خود یافتم، گویی اگر ناراحتی به تو برسد به من رسیده و اگر مرگ دامانت را بگیرد دامن مرا گرفته است، به این جهت اهتمام و توجه به کار تو را توجه به کار خودم می دانم، از این رو نامه‌ای را برای تو نوشتم تا تکیه گاه تو باشد، خواه من زنده باشم یا زنده نباشم، پسرم (امام حسن (ع)): تو را به تقوای الهی، التزام به فرامین الهی، آباد کردن قلب و روح با ذکر خدا و چنگ زدن به ریسمان خدا توصیه می‌کنم.

وی با بیان اینکه حبل الله در میان ما مسجد، قرآن، محافل دینی و مذهبی، نماز جمعه، پیروی از امامت و ولایت است اظهار داشت: حبل الله در میان ما در عصر کنونی پیروی از مقام معظم رهبری است در همین راستا اگر به حبل الله چنگ بزنی و دامان آن را بگیری مطمئن‌ترین راه و روش است.

 وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در ادامه خطاب به امام حسن (ع) افزود: پسرم قلب خویش را با موعظه زنده کن و هوای نفس را با زهد بمیران یعنی دوری از دنیا و غرق نشدن در مواهب، مطامع مادی و سودجویی ها و دل را با یقین نیرومند ساز یعنی چه کسی باعث یقین در دل شما و یا چه اجتماع و گروهی باعث ایجاد یقین در دل شما میشود، با حکمت و دانش دل را نورانی و با یاد مرگ آرام کن.

وی در ادامه افزود: خداوند، با کسانی است که تقوا ورزیدن و کار نیکو انجام دادند امید است این پیام ها و رهنمودها دل های همه ما را بیدار کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به مناسبات هفتگی شهادت امام جعفر صادق (ع) احیاگر مذهب جعفری، سی و دومین سالگرد شاگرد مذهب امام صادق (ع) امام (ره) و شهدای پانزده ۱۳۴۲ عنوان کرد: ما وقتی جهاد علمی و مبارزاتی امام صادق (ع) را بررسی و مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که تاریخ سازی امام راحل نیز برگرفته از جدش حضرت امام صادق (ع) است.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه امام صادق (ع) در مقطعی امامت را بر عهده گرفتند که خلفای زورگو و ستم گر اموی و در ادامه خلفای بنی عباس بر مملکت اسلامی حکومت می‌کردند افزود: امام صادق (ع) با تدریس، تبیین، تبلیغ و… در مدت ۳۴ سال امامت، محفل علم، دانش و آموزش را توسعه دادند.

وی بیان داشت: ایشان هم به جهاد علمی و هم به جهاد مبارزاتی پرداختند، فعالیت‌های علمی و فرهنگی امام صادق (ع) در طول مدت ۳۴ سال امامت هم قبل از او و هم بعد از او بی نظیر است، آنچه از اسلام و قرآن در طول بیش از یک قرن به وسیله مغرضان، مفسدان و جاهلان تحریف شده بود از سوی امام صادق (ع) به شکل صحیح و درستی بیان شدند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه علاوه بر جهاد علمی، ایشان به یک مبارزه تشکیلاتی و دامنه دار بر علیه خلفای اموی و عباس اقدام کردند ادامه داد: ایشان تشکیلاتی را درست کردند و نمایندگانی را در جهان اسلام منصوب کردند تا از طریق آنها هم اسلام ناب را به مسلمانان اطلاع رسانی کند و هم از مسائل سیاسی و اجتماعی مسلمانان اطلاع پیدا کند.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه شبکه ای که امام صادق (ع) از نمایندگان و وکلای خود به وجود آمد، سبب شد که معارف اسلامی گسترش پیدا کند افزود: همه این اقدام ها برای این بود که حکومت بنی امیه ساقط شود، کار برجسته ایشان تدریس، تبیین و تبلیغ معارف اسلامی و احکام اسلامی بود، این امر با تاکید بر امامت اهل بیت (ع) صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد این راه و روش امام صادق (ع) برای خلفای بنی امیه و بنی‌عباس سخت بود و نتیجه این شد که پس از ۳۴ سال امامت، امام صادق (ع) را به شهادت رساندند.

شاهرخی گفت: همه ما باید بدانیم ائمه اطهار (ع) در این مسیر چه جهاد علمی و مبارزاتی داشته‌اند، می‌بینیم همین راه و روش را امام راحل در قرن چهاردهم بر گرفته از راه و روش امام صادق (ع) در مبارزه با طاغوت زمان پیش گرفتند گفت: امام راحل به عنوان یک مدرس، استاد برجسته و عالی‌رتبه و مرجع تقلید دارای کرسی تدریس، تبلیغ و تبیین، محیط اجتماعی و سیاسی سال ۱۳۴۲ و سال‌های قبل از آن را رصد می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه این اعتراض امام بزرگوار ومراجع تقلید دراعتراص به لایحه انجمن های ایالتی ولایتی ولوابح ششگانه به نام انقلاب سفید که برخلاف اسلام ومنافع مردم وکشوربود تقابل با رژیم رابه نقطه حساسی رسانید خصوصا در دوم فروردین ۱۳۴۲ مصادف با ۲۵ سوال شهادت حضرت امام صادق علیه السلام باتجمع طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه و سخنرانی علیه رژیم طاغوت سبب حمله کماندوها به افراد و اجتماع روحانیون وبه خاک و خون کشیده شدن شاگردان امام صادق علیه‌السلام در مدرسه فیضیه گردید . زشتی این جنایت رژیم درسراسر کشور انزجار مردم مسلمان رادرپی داشت .البته این
مبارزات ادامه پیدا کرد تا در نهایت امام در روز عاشورا دوازده خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه آن سخنرانی معروف را ایراد فرمودند که اسلام در خطر است، به شخص شاه، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا حمله کردندودر نهایت امام را شبانه دستگیرکردند و در این دستگیری مردم خیلی از شهرها از جمله قم، تهران، ورامین، تبریز، اصفهان و… به حمایت از امام راحلواعتراض به دستگیری امام عزیز تجمع چیه خیابان ها آمدند و ۱۵ خرداد و قتل عام وسیع صورت گرفت و وجمع زیادی به شهادت رسیدند..

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله کمالوند که پیام روحانیت را درباره مفاد انقلاب سفید به دربار شاه بردند، گفت: شخصیت ایشان به عنوان یک مجتهد و استاد حوزه علمیه که ازلحاظ علمی، تقوایی و دیپلماسی گفت‌وگو وسیاست وزیرکیو مذاکره بادربار افتخارءمیز است . در شهر خرم‌آباد و شهرهای استان ما روحانیت استان لرستان در حمایت از امام اعلامیه دادند و تجمعاتی برگزار شد و نتیجه این شد که در نهایت نقطه عطف انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد رقم خورد وانقلاب دینی و مبارزات دینی، مذهبی و مردمی پیدا کرد و به پیروزی ۲۲ بهمن ۵۷ منتهی شد و با فضل الهی و جانفشانی مردم، انقلاب اسلامی از سوی خداوند به ملت مسلمان ایران هدیه داده شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید این هدیه الهی را مانند مردمک چشم از آن محافظت کنیم و وظیفه داریم در مقاطع حساس به وظیفه خود عمل کنیم گفت: حمایت از رهبر جامعه اهمیت دارد زیرا رهبر جامعه پرچمدار اجرای احکام دین ونماز و فروع دین است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه ما امروز در چنین موقعیتی قرار گرفته‌ایم و باید با حضور انبوه و متراکم پای صندوق های رأی، کلام ولی امر مسلمین را عمل کنیم گفت: این توصیه و دستور ولی امر مسلمین است، همه ما باید پای کار بیایم تا این دستور با یاری خدا اجرایی شود.

حجت الاسلام شاهرخی بیان داشت: هر کسی می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد رأی بدهد، اما عمل به این دستور به عنوان امر ولی امر مسلمین باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات یک عمل صالح است افزود: با انتخاب بهترین رئیس جمهور و انتخاب بهترین‌ها در شورای اسلامی شهر و روستا حرکت کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: ممکن است کسانی از مسئولانی ناراحت باشند، ما هم از بعضی ترک فعل‌ها ناراحت هستیم، ولی این به معنای رها کردن و حاضر نشدن بر صندوق‌های رأی نیست.بایددر جایی که لازم است سرنوشت خود را رقم بزنیم حضور پیدا کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه در شهرهای استان ما نیاز به شوراهایی داریم که به اندازه چندین دوره کار فرهنگی و عمرانی انجام دهند و نگاه قومی و طایفه‌ای را کنار بگذاریم گفت: به دنبال این باشیم که آینده روشن و خوبی را با یاری خدا برای استان و کشورمان رقم بزنیم.

 

تقدیر از خانواده شهیدان اکبر خیرآبادی و حامد یاراحمدی متعلق به مسجد حاج تقی حیدری محله خیرآباد ،توسط نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی

1400/3/13