نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/03/04

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/03/04
خرداد 5, 1403
289 بازدید

خطبه اول “أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.” حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد […]

خطبه اول
“أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.”

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد در ابتدای سخنانشان با اشاره به آیه 119 سوره مبارکه مائده گفتند :

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی فی کِتابِه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
“قَالَ اللَّهُ هَٰذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ”
“خداوند گوید: این روزی است که صادقان از راستی خود بهره‌مند می‌شوند”

صداقت، پایه سبک زندگی اسلامی

در خطبه های هفته ی گذشته و هفته های قبل از آن عرض شد که سبک زندگی اسلامی ضامن پیشرفت و معنویت و رشد اخلاقی و عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی است. برای رسیدن به اوج پیشرفت و معنویت و رشد و کمال معنوی و اخلاقی باید سبک زندگی اسلامی بر جامعه مسلمانان حاکم باشد و یکی از اصیل ترین اصولی که سبک زندگی اسلامی بر آن پایه گذاری شده است، صداقت است. صدق یعنی آن خبر یا رویدادی که مطابق با حقیقت و واقعیت باشد.

اهمیت صداقت

صداقت از آنچنان اهمیتی برخوردار است که خداوند تبارک و تعالی هر پیامبری را منسوب کرده است از او دو پیمان گرفته است :
١)صدق حدیث
٢)امانت داری

همه آیات قرآن وحی است، کلام و قول خداست ولی برخی از آیات به خاطر اهمیتشان قال الله دارد یا قل دارد، مثل قل هو الله احد، می‌شود گفت بسم الله الرحمن الرحیم هوالله احد، ولی خداوند فرموده است قل(بگو)هوالله احد. این صداقت در گفتار است، این پیمانی است که خداوند با همه انبیا از جمله پیامبر اسلام دارد.

صداقت سبب مقامات امیرالمؤمنین

مقامات بلندپایه ای که اميرالمؤمنين علی علیه السلام به آن مقامات رسیده است و کسی نمی‌تواند به آن مقامات و به آن منزلت نزدیک بشود می‌فرماید به خاطر صداقت در گفتار و ادای امانت است.
“انْظُرْ ما بَلغَ بهِ عليٌّ عليه السلام عندَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، فإنَّ عليّا عليه السلام إنّما بَلغَ ما بَلغَ بهِ عندَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بصِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ.
ببين على عليه السلام به سبب چه چيز آن منزلت را نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پيدا كرد، همان را پيروى كن. او، در حقيقت، با راستگويى و امانتدارى ، آن مقام و منزلت را نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله يافت.

 صداقت در اعتقاد

در سوره منافقون آیه شریفه یک آمده که ، منافقین به پیامبر اسلام مراجعه می‌کردند و قسم می‌خوردند که تو پیامبر هستی، در حالی که به آنچه که می‌گفتند اعتقاد نداشتند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
“إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ”

“چون منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مى‏ دهيم كه تو واقعا پيامبر خدايى و خدا [هم] مى‏ داند كه تو واقعا پيامبر او هستى و خدا گواهى مى‏ دهد كه مردم دوچهره سخت دروغگويند.”
خداوند گواهی می‌دهد که منافقین در این ادعایشان دروغ می‌گویند یعنی صدق حدیث و باور ندارند.
یا در کتب یهودی های صدر اسلام به پیامبر آخرالزمان اشاره شده بود و صفاتش را هم می‌دانستند ولی وقتی پیامبر اسلام مبعوث شد انکار کردند، به لحاظ باور، باور داشتند ولی منافعی آن ها را به این سمت سوق داد که بعثت پیامبر اسلام را انکار کنند.

 مسلمان واقعی در اعتقاداتش استحکام دارد.

شخصی چهار گناه بزرگ انجام می داد روزی آمد در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، آن نورانیت و معنویت جلسه و معنویت پیامبر او را تحت تأثیر قرار داد و رو کرد به پیامبر اسلام و گفت یارسول الله من چهار گناه بزرگ انجام می‌دهم

اول؛ ارتباط حرام با نامحرم
دوم؛ شرابخواری
سوم؛ دزدی
چهارم؛ دروغگویی.
نمیتوانم همه آنهارا ترک کنم ولی به خاطر شما یکی از آنها را ترک میکنم آن را به من بگویید که کدام گناه را ترک کنم؟ رسول اکرم فرمودند : دروغ را ترک کن. آن مرد هم تصمیم گرفت که دروغ را ترک کند. به زندگی خود برگشت، خواست دزدی کند متوجه شد که اگر دزدی کند و پیامبر از او بپرسد که دزدی کرده ای؟ اگر انکار کند دروغ گفته است و اگر بگوید که دزدی کرده باید حد بخورد و مجازات بشود. سراغ هرکدام از گناهان رفت با این مسئله مواجه شد که اگر پیامبر از من پرسید که این گناه را انجام داده ای بگویم نه دروغ گفته ام، بگویم انجام داده ام این انجام دادن هم لوازمی دارد. لذا نزد رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم وارد شد و عرض کرد یارسول الله! راه همه گناهان را به روی من بسته اید.

نتیجه سبک زندگی اسلامی در کلام اميرالمؤمنين علی علیه السلام

الصِّدقُ صَلاحُ كُلِّ شيءٍ ، الكِذبُ فَسادُ كُلِّ شَيءٍ راستى، مايه درستى هر چيزى است ؛ دروغ، مايه تباهى هر چيزى است .
علمای اخلاق بیست گناه بزرگ را برای زبان برشمرده اند و دانشمندان ما که از گوهر علم و معارف اسلامی برخوردارند تا از آنها سوال نپرسی چیزی نمی‌گویند. برخی افراد آنقدر سخن می‌گویند و صحبت می‌کنند که کسی نمی‌تواند آنها را ساکت کند مگر کسی پرسخن تر از آنها پیدا بشود و نهایتا در پرگویی و پرسخن گفتن آنها را خاموش کند.

مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید من یک برادر خدایی داشتم که در چشمم خیلی بزرگ بود و درنظرم معتبر بود كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً بیشتر روزگار را به سکوت می‌گذرانید وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ و بر گوش دادن حریص تر بود تا اینکه سخن بگوید.

و در آیه شریفه ٢٣ احزاب :
“مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ… ”
“برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملا وفا کردند… ”
روی صداقت تاکید شده است.

برخی در جنگ بدر آمدند خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و عرض کردند یارسول الله حیف شد ما در جنگ بدر نبودیم، فرمود اشکال ندارد ما رویدادهای مهم دیگری در پیش داریم، اسلام را در رویدادهای دیگر یاری کنید.
جنگ احد پیش آمد، رسول اکرم آنهارا دعوت کرد که به کمک اسلام بیایید، سراغشان فرستاد، گفتند: نه ما می‌خواستیم در آن جنگ باشیم، حالا آن جنگ که تمام شده است دیگر لزومی ندارد در این جا حاضر باشیم. ما عهد و پیمانمان با جنگی بود که تمام شده و این آیه نازل شد :

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ
“الا ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می‌گویید که در مقام عمل خلاف آن می‌کنید؟”

صداقت؛ نیاز امروز جامعه اسلامی

صداقت دراعتقاد و گفتار و رفتار و کردار، پایه سبک زندگی اسلامی است که ما به این صداقت در روابط مردم با هم نیازمندیم. روابط مردم با یکدیگر اصل اساسی است. تعاملات مردم با حاکمان باید براساس صداقت باشد، تعامل حاکمان با مردم باید بر اساس صداقت باشد. جامعه اسلامی در این مقطع از زمان بیش از هرزمان دیگری به صداقت نیازمند است.

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ۴خرداد ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفت:

شخصی خدمت امام رضا علیه السلام رسید عرض کرد یابن رسول الله التماس دعا دارم. حضرت فرمودند : این گناهان چیست که انجام می‌دهی؟ این گناهان بدن مرا می‌لرزاند چطور من می‌توانم دعا کنم برای کسی که گناه می‌کند و بدن من از گناهش میلرزد بعد فرمودند قرآن خوانده ای؟ آیه ١٠۵ سوره توبه می‌فرماید:
“وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ”
“و بگو: عمل کنید یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان(ائمه) اعمال شما را می بینند، و به زودی به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید، پس شما را به آنچه همواره انجام می دادید، آگاه می کند.”

ما روزانه چند بار دعای سلامتی امام زمان را می‌خوانیم، خب باید بدانیم در محضر حضرت حجت ابن الحسن هستیم. عشق به امام زمان با گناه منافات دارد.
به عتبات عالیات می‌رود، آنجا پیمان می‌بندد که دیگر گناه نکند، لب مرز که می‌آید فراموش می‌کند.
شب بیست و یکم ماه رمضان، قرآن بر سر دارد، با خدا پیمان می‌بندد ولی عهدشکنی می‌کند. این، بدن امام عصر را می‌لرزاند.
در دنیا و آخرت، سنجش، عمل انسان است.

توصیه به تقوای الهی

خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوای الهی و عمل صالح و انجام واجبات و دوری از محرمات و ترک شبهات فرا می‌خوانم.

شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور و همراهانش

کشور ما و جهان در روز یکشنبه بعداز ظهر با خبر تأسف بار و نگران کننده ای روبه رو شدند و آن خبر، فرود سخت بالگرد رئیس جمهوری اسلامی و همراهانش در نقطه ای از استان آذربایجان شرقی بود. هرچه زمان میگذشت بر نگرانی ها افزوده میشد و در نهایت تلاش برای یافتن بالگرد رئیس جمهور محبوب و مردمی با تمام امکانات ادامه پیدا کرد و صبح روز دوشنبه این خبر شهادت خادم الرضا رئیس جمهوری اسلامی و همراهانش اطلاع رسانی شد و مردم کشورما و استان ما روز یک‌شنبه را با دعا و توسل و مناجات به درگاه الهی سپری کردند ولی به محض شنیدن خبر شهادت ریاست جمهوری اسلامی و همراهانش به خیابان ها و مساجد و حسینیه ها آمدند و اجتماع کردند و آن اندوه و غم عمیق درونی خود را نشان دادند.

پیام حضور حماسی مردم

 این شکوه حضور حماسه ساز و بی نظیر مردم سه پیام دارد:

▫️تکریم و تقدیر از کسی که برای خدا به نفع مردم خدمتگذاری کند.

▫️نشان داد که مردم بر عهد و پیمانی که با آرمان ها و ارزش های اسلامی که امامین انقلاب اسلامی ترسیم کرده اند، ایستاده اند.

▫️مردم خواهان حکمرانانی هستند که سخت کوش و خستگی ناپذیر باشند، صادق الوعد باشند،در حد و اندازه سید محرومان باشند.

گوشه ای از خدمات رئیس جمهور شهید

بیان خدمات سید محرومان، خادم الرضا، ریاست محترم جمهوری اسلامی نیازمند فرصت بسیاری است، باید روزها گفتگو کرد و کتاب ها و مقاله ها نوشت. ولی نشان داد که می‌شود یک کشوری که خزانه اش خالی است، میشود بدون اتکا به برجام و FATF، می‌توان با تلاش خستگی ناپذیر و تدابیر و اقدامات عملی، سفر به بیست و هفت کشور و چهل و هفت سفر استانی و شهرستانی و بخش و روستا، کشور را اداره کرد. کار به آنجا رسید که انقدر انتظارات مردم بالا رفت که می گفتند افزایش حقوق ما کم است، ما میزان افزایش حقوقمان باید بیش از این باشد. خزانه خالی تحویل گرفته شده و به طور متوسط ماهی پانزده هزار میلیارد تومان بدهکاری دولت قبل را باید بدهد، هم خزانه خالی، هم بدهکار، جمعیت هم در خیابان برای افزایش حقوق، و او توانست در کسوت یک روحانی عالم و فاضل و با اوصاف کم نظیر اخلاقی و با روحیه جهادی توانست به گونه ای عمل کند که رضایت خدا را بر هر چیز دیگری ترجیح بدهد. و رضایت مردم که حاکی از رضایت خداوند است را سرلوحه کار خودش قرار داد.

محبوبیت رئیس جمهور شهید

او نه تنها در نزد ملت ایران محبوب بود، در نزد ملت های دیگر کشورها هم محبوب بود،حتی دولت هایی که با ما اختلاف هایی دارند، ولی رئیس جمهور در نظرشان معتبر و محترم بود .رییس جمهور محبوب و همراهانش پرچمی را بلند کردند که نماد جان دادن در راه خدا به نفع مردم بود.
او استراحت را بر خودش حرام کرد و استراحت را در گشودن مشکلات مردم می‌دانست.

سه پیام از حضور حماسی شما مردم گفتم اما یک پیام دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که سالها بود که عالی ترین مقامات اجرایی کشور، کار و کارنامه هایشان به گونه ای بود که در تراز مردم و انقلاب اسلامی نبود.و دلهای افراد انقلابی و بصیر را رنج میداد. از این رو کار، بر یاور محرومان، رئیس جمهور شهید، سخت و دشوار شد. هرچه تلاش می‌کرد، در نظرش کافی نبود. چون، چند دهه این قوه مجریه به این شکل اداره شده بود. هرچه بی ریا و صادقانه سخن می‌گفت، چون نمی‌توانست همه حقایق را بازگو کند، باورش برای برخی از مردم سخت و دشوار بود.
آنقدر خالصانه کوشید، چهل و هفت سفر استانی در سی ماه عدد کمی نیست، آن هم مرکز استان، شهر،بخش، روستا، محله، سیاه چادر. و سفر به بیست و هفت کشور خارجی، برای این که ایران اسلامی را به پیمان های منطقه ای برساند تا اینکه حضرت امام رضا علیه السلام در زیباترین روز مدال دائمی خدمت را بر سینه اش چسباند و به این ترتیب ما دوباره صاحب یک ریاست‌جمهوری دهه شصت شدیم.

وظیفه ما

اما آنچه که وظیفه ماست، تمام کسانی که مخاطبینی دارند، اهل رسانه به معنای عام، وظیفه دارند ارزش هایی که خادم الرضا، رئیس جمهور و همراهانش در این مدت کم، این ارزش ها را زنده کردند همچنان پررنگ و رایج نگه دارند. در ترویج خوبی هایی که او بر جای گذاشت تلاش کرده و این ها را تبلیغ کنند:
▫️تلاش خستگی ناپذیر
▫️ظلم ستیزی
▫️فساد ستیزی
▫️مبارزه با تبعیض
▫️تواضع و فروتنی
▫️یار و یاور محرومان بودن
▫️مطیع احکام اسلام و قرآن و ولایت
▫️دلداده و شیفته اهل بیت بودن
و…
باید این ویژگی ها را تبلیغ کرد تا افرادی که مسئولیت می‌گیرند بر این نقشه راه حرکت کنند.

همراهان رئیس جمهور شهید

ما در این مسیر شهادت، شخصیت های بزرگ دیگری را هم از دست دادیم : جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی که از نزدیک شاهد خدمات ایشان بوده ام، روحانی خدوم و مردمی ودوست داشتنی و فعالی بود. در نمازجمعه اش با مردم فاصله ای نداشت. مایحتاج زندگی اش را خودش تهیه می‌کرد. با مردم مرتبط بود، به مشکلات آنها گوش میداد. به حال محرومان رسیدگی می‌کرد، در مساجد مختلف شهر حضور پیدا می‌کرد و ده ها خدمات جهادی و فرهنگی و دینی انجام داد که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان امام جمعه محبوب و معتبر یاد کردند.
و همینطور سردار دیپلماسی مقاومت
شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه انقلابی و جهادی که دیپلماسی جهادی را در وزارت خارجه معنا بخشید.

و استاندار جهادی و انقلابی آذربایجان شرقی، جناب دکتر مالک رحمتی که در مدت کوتاه مسئولیتش نشان داد که مسئولی در تراز انقلاب اسلامی است.
و کادر پرواز که برای همه این عزیزان در نزد ملیک مقتدر در جوار رحمت الهی را درخواست میکنم.

توصیه ای به نمایندگان مجلس

در یکی از روزهای هفته آینده مجلس دوازدهم افتتاح خواهد شد. ما برای عموم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دور دوازدهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان لرستان از خداوند می‌خواهیم که به آنان توفیق خدمتگزاری به مردم در راه خدا عنایت کند. و نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه، جامعه روحانیت و عموم فرهیختگان در مسیر خدمتگزاری نمایندگان به مردم برای خدا حتما همراهی خواهند کرد.
ولی باید عرض کنم که در دوره گذشته یعنی دوره یازدهم، آن همدلی و هماهنگی که لازم بود، میان نمایندگان وجود نداشت. میان نمایندگان با قوه مجریه و قوه قضائیه این هماهنگی نبود. تقابلی نبود ولی برای کارهای سنگین باید در کنار هم قرار گرفت. در این دوره مردم انتظار دارند که اول نمایندگان، این هماهنگی را در درون خودشان به وجود آورند و سپس هماهنگ با قوه مجریه و قوه قضائیه و بقیه خدمتگزاران در استان، هماهنگ باشند تا آن تحول همراه با جهش در استان ما رقم بخورد.درادامه با دعاوقرائت سوره ای از قرآن خطبه دوم به پایان رسید.

1403/3/4