نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/29

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/29
اردیبهشت 30, 1403
190 بازدید

خطبه اول “بسم الله الرّحمن الرّحیم” “الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.» حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٢٨ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این […]

خطبه اول

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.»

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ٢٨ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد ضمن توصیه به تقوای الهی با اشاره به آیه 119 سوره مائده گفت:

قَالَ اللَّهُ هَٰذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ ۚ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

“خدا گوید: این روزی است که صادقان از راستی خود بهره‌مند می‌شوند، برای آنها بهشتهایی است که از زیر درختانش نهرها جاری است و در آن به نعمت ابدی متنعّمند؛ خدا از آنها خشنود و آنها از خدا خشنودند. این است فیروزی و سعادت بزرگ.”

وفای به عهد و پیمان با صداقت؛

جامعه به تقوای گفتاری و رفتاری باید مزین بشود، در جامعه ای که آن حسن گفتار و رفتار و صدق گفتار و رفتار پسندیده باشد به عهد و پیمان های فردی و اجتماعی وفادار باقی می ماند. وقتی جامعه ای و افرادی در باورهایشان و در گفتار و رفتارشان متصف به صداقت شدند، چنین جامعه ای متصف به صفت حیا و امانت داری و رازداری می‌شود.
انسانی که صداقت در رفتار و گفتار دارد، هم درمیدان جانبازی و فداکاری شجاعت دارد و هم در حوزه مسائل اجتماعی شجاع است هم حق گو است هم حق پذیر است، انسانی که حسن رفتار و حسن گفتار دارد حق را می‌گوید ولو بلغ ما بلغ، به هرجا منتهی بشود. و حق را می‌پذیرد ولو به ضرر خود و اطرافیانش باشد.

ثمره راستی در کردار و گفتار

معنای راستی در کردار و گفتار گسترده است و در درون خودش وفاداری، رازداری، ثبات قدم بدون تزلزل، صمیمیت، استحکام پیوندهای اجتماعی و سلامت نفس و روح را در پی دارد.
پس خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوایی که این معانی را هم در گفتار و هم در عمل دارد فرا می‌خوانم. انجام واجبات، ترک محرمات و دوری از شبهات با تقوا به دست می‌آید و تقوا هست که صداقت رفتاری و گفتاری را در پی دارد.

♦️تعبیر رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ در چند آیه محدود در قرآن آمده است:
▫️سوره توبه آیه 100 می‌فرماید:
“وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ”
” و آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار (و در دین ثابت ماندند) و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آنها خشنود است و آنها از خدا خشنودند، و خدا برای همه آنها بهشت‌هایی که از زیر درختان آنها نهرها جاری است مهیا ساخته که در آن بهشت تا ابد متنعّم باشند، این به حقیقت سعادت بزرگ است.”

▫️سوره بینه آیه 8 هم سخن از رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ است که حکایت از این است که صادقین اینچنین جایگاه ویژه ای دارند
” جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ”
هر کس از خدا خوف داشته باش ولی خوفش از سر عظمت باشد خداوند از چنین کسی راضی است.

▫️سوره بینه آیه 7:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ.
” مسلماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، اینانند که بهترین مخلوقاتند.”

کلید همه نیکی ها صداقت است.

در روایتی پیامبر اکرم می‌فرمایند: “ایمان هیچ کسی درست نمی‌شود مگر قلب سالم داشته باشد و قلب هیچ کسی از سلامت برخوردار نیست مگر زبان درستی داشته باشد.”
کسانی که زبانشان آلوده است، بهره ای از هدایت ایمان در وجودشان نیست پس کلید همه کارهای نیک صداقت و راستی در گفتار و کردار است.

صداقت موجب شجاعت و اعتماد عمومی

صداقت در گفتار و کردار ضد فساد است. صداقت در گفتار و کردار، انسان را شجاع تربیت می‌کند، اگر ما روز گذشته یاد شهدای حاج عمران و جانبازان و ایثارگران را گرامی داشتیم چون صداقت در گفتار و کردار داشتند و این صداقت آنهارا شجاع و فداکار تربیت کرد، کسی که صداقت در گفتار و کردار داشته باشد در عرصه اقتصاد و تجارت هم بهره وری بالا دارد، خدمتگذاری بالا دارد، اگر جایی از اقتصاد می‌لنگد در یک جایی صداقت در گفتار و کردار نیست و صداقت در گفتار و کردار سبب اعتماد عمومی می‌شود. کارگزارانی که از این فضیلت برخوردارند مردم به آنها اعتماد می‌کنند از حسن شهرت در بین مردم برخوردار می‌شوند، گره هایی به وسیله حسن شهرت آنها و اعتماد عمومی آنها به وسیله این صفتی که دارند باز می‌شود.

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ٢٨ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفت:

ملاک سنجش افراد

ملاک سنجش افراد تقواست، عبادات و اعمال برخاسته از تقوا سبب تقرب به درگاه خداوند می‌شود. اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ صَلاَةٍ لاَ تُرْفَعُ نماز خوانده می‌شود ولی به انسان ترقی مقام نمی‌دهد مِنْ دُعَاءٍ لاَ يُسْمَعُ‏
دعا می‌کند ولی مقبول نمی‌شود. مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ محفوظاتی دارد ولی نه برای خودش مفید است نه برای دیگران. نفسی سیری ناپذیر دارد. پس عبادت و اعمالی به انسان ترقی و منزلت میدهد که برخاسته از تقوا باشد. تقوای در زبان، تقوای در افعال و رفتار، خدمتگذاری در راه خدا به نفع مردم به دور از ویژه خواری به دور از تبعیض، خدماتی که باید به عموم برسد این تقوای در رفتار می‌خواهد و دل بستن به خداوند تبارک و تعالی و دوری از هرآنچه مانع حب و دوستی خدا می‌شود یا سبب کاهش دوستی خدا می‌شود. باتقواست که انسان می‌تواند به این مراتب دست پیدا کند خودم و همه شما نمازگزاران را به انجام واجبات، ترک محرمات و دوری از محرمات فرامی‌خوانم.

قدردانی از نیروی انتظامی

ما از نیروی انتظامی و فراجا که درحال اجرای طرح نور می باشند تشکر و قدردانی میکنیم، البته انتظار از فراجا فراوان است ولی کارهایی که انجام می‌دهند اگر هرروز هم از آنها تشکر و قدردانی بشود جا دارد.
▫️مبارزه با کشت مواد مخدر
▫️ مبارزه با اراذل و اوباش و سارقین و برهم زنندگان نظم.
▫️کشف سلاح
▫️و…

به بنده اطلاع دادند در یکی از خیابان ها افرادی که دچار آسیب اجتماعی شدند آنجا چیزهایی را رد و بدل میکنند ساعت 12 شب خودم به تنهایی به آن خیابان رفتم، دیدم که خبری از آن افراد و خرده فروشان نیست، خیابان را تا انتها ادامه دادم ، دیدم آنجا ماشین فراجا ایستاده و به پاکسازی آنجا اقدام کرده است، کلانتری یازده.
این جای تقدیر و تشکر دارد. البته عرض کردم انتظار فراوان است.

دعوت با آرامش در طرح نور

 الان نیروی انتظامی در طرح نور ورود پیدا کرد که البته بایستی با آرامش و با دعوت زبانی و به دور از خشونت و تنازع فیزیکی این کارها انجام شود.

قانون ساماندهی مد و لباس

در چند هفته پیش، راجع به قانون ساماندهی مد و لباس که در یازده ماده و سه تبصره است صحبت کردم، البته این قوانین در دولت های گذشته سالهاست به فراموشی سپرده شده است ولی ما انتظارمان این است که وزارت خانه هایی که این امور را برعهده دارند منتظر نمانند که مقام معظم رهبری دوباره در یک سخنرانی راجع به این موضوع سخن بگوید بعد آنها برای اقدام وارد شوند این یک قانونی است که تصویب شده است، جلوگیری از لباس های نامأنوس با فرهنگ ایرانی و اسلامی؛ ما شاهد مانتوهای بدون دکمه هستیم، پیراهن های کوتاه و بدن نما، مانتوها و پیراهن های باز، این قانون ساماندهی مد و لباس در یازده ماده و سه تبصره وظایفی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه های دیگر گذاشته است، ما انتظار داریم که اینها به وظایف خودشان عمل کنند برای هرکسی وظایفی محول شده است این صلاح نیست که همه کوتاهی کنند و بعد رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد این موضوع بشود و اینهارا یکایک تذکر بدهد، من در چند هفته پیش این موضوع را یادآوری کردم ان شاء الله این موضوع در استان ما هم در این مورد یک تصمیمات سازنده و تاثیرگذاری گرفته شود.

هجدهم و نوزدهم اردیبهشت در مشهد مقدس با حضور نمایندگان ولی فقیه در همه استان ها مدیران سازمان تبلیغات کل کشور مدیران حوزه های علمیه کشور، مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد و مدیران شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در همه استان ها با مسؤلین کشوری جلسه ای برگزار شد و هدف از این اجلاسیه، هماهنگی نهاد هایی است که در مساجد، فعالیت های فرهنگی و مذهبی و هنری و معرفت افزایی و بصیرت افزایی می کنند، همه طرف های حاضر در این اجلاسیه بر این امر اتفاق نظر داشتند که مساجد باید بیش از پیش در عرصه‌های مذهبی و تربیتی و دینی و بصیرت افزایی فعالیت کنند. با توجه به حضور لازم و ضروری پایگاه های بسیج در مساجد، کانون های هنری، کانون های قرآنی، هیئت های امنا که همه باید یک برنامه ی منسجم و هماهنگی برای تعالی فعالیت های مساجد داشته باشند همه ی اینها لازم و ضروری است که در مساجد باشند.

امور مساجد از شئونات ولی فقیه

 مقام معظم رهبری فرموده اند که امور مساجد و تدبیر امور مساجد از شئونات ولی فقیه است.
کسی برای مساجد دستورالعمل ننویسد، کار مساجد فعالیت های مساجد از شئونات ولی فقیه است، در استان ها هم از شئونات نمایندگان ولی فقیه است و نمایندگان ولی فقیه هم در استان ها این کار را به قرارگاه فرهنگی مساجد سپرده اند و به ستاد امور مساجد که این کارها را تنظیم کنند. در درون مسجد هم امام جماعت مدیر مسجد است.یعنی همه باید بازوان امام جماعت در مساجد باشند. هرکدام البته وظایفی دارند هرکدام باید در مساجد فعالیت کنند و حاصل این فعالیت هم رشد و کمال و تربیت معنوی و ایمانی همه اهل مسجد خصوصا جوانان و نوجوانان باشد ولی هر اقدامی منجر به تضعیف کارکرد مسجد یا منجر به تضعیف موقعیت مسجد یا امام جماعت مسجد شود این امری است که پسندیده نیست و به دور از شرح وظایف آنان است.

موسسه ملی مرهم

موسسه ی ملی مرهم یک موسسه ای است که جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص با سفر به استان ها مرهم و تسکینی برای بیمارانی فراهم می‌کنند که از ناحیه لب و صورت به هر عللی مشکل دارند. تا به حال به بیش از بیست استان سفر کرده اند کارهایشان بدون اخذ وجه است. به هر استانی که می روند اگر امکانات جراحی در آن استان باشد انجام می‌دهند اگر آنجا نباشد در تهران این کار را بدون اخذ وجه انجام می‌دهند. پزشکان این موسسه از 24 خرداد تا28 خرداد به استان لرستان و شهر خرم آباد سفر میکنند و پذیرای مراجعینی هستند که در ناحیه لب و صورت مشکلاتی دارند. دعوت کننده اینها هم مجمع خیرین سلامت استان لرستان و دانشگاه علوم پزشکی است.
ما این اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه این پزشکان را ارج می نهیم و تشکر میکنیم و هر جا این پزشکان حضور پیدا می‌کنند بیماران استان های دیگری هم که از قبل نوبت گرفته اند به آن استان مراجعه می‌کنند بنابراین ما میزبان بیماران استان ها و شهرهای دیگر هم هستیم که مجمع خیرین در حال تلاش برای فراهم کردن اسکان این افراد هم هست. در هرحال همه سازمان های دولتی و غیر دولتی و عموم مردم با مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی در این امر مهم که قابل تقدیر است ان شاء الله همکاری کنند و کسانی هم که در این زمینه نیاز به درمان دارند حتما اقدامات لازم را از قبل برای گرفتن نوبت انجام دهند.

هجرت های تمدن ساز

این ایام دهه کرامت است، ولادت حضرت معصومه کریمه اهل بیت اول ذی القعده و روز یازدهم هم ولادت علی ابن موسی الرضا علیه السلام و روز ششم ذی القعده هم ولادت حضرت احمدبن موسی عليه السلام است و این روزها روزهای مبارکی است که این ایام را هم تبریک و تهنیت عرض میکنم. در جهان اسلام چندین هجرت تمدن ساز داشتیم:

▫️هجرت حضرت رسول گرامی اسلام از مکه به مدینه.
▫️هجرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از مدینه به کوفه
▫️ هجرت امام حسین علیه السلام ازمدینه به کربلا
▫️ هجرت امام رضا از مدینه به طوس
▫️هجرت حضرت فاطمه معصومه از مدینه به شهر قم
که این دوهجرت اخیر نتیجه اش این بوده که در کنار این دوبارگاه شریف حوزه علمیه ای شکل گرفت که مراجع بزرگی تربیت شدند که در دوران غیبت در سخت ترین شرایط، اسلام و آموزه های اسلامی را حفظ کرده اند و شاگردانی تربیت کرده اند، سخنوران و مبلغان و صاحبان قلم و سخن و مبارزان و مجاهدانی تربیت شدند که امروز ما تأثیر روشنگری آنها را در جهان مشاهده میکنیم.

روز اول خرداد؛ روز مقاومت مردم استان لرستان در تقویم

روز سه شنبه، روز اول خرداد و روز حماسه سازی پاسداران و بسیجیان و عشایر رزمنده لرستانی در سپاه حضرت ابوالفضل علیه السلام است همانطور که روز سوم خرداد هم بخشی از رزمندگان این دیار در مدال افتخار آزادسازی خرمشهر در کنار ارتش جمهوری اسلامی مشارکت داشتند و روز گذشته هم جلسه بزرگ، معظم و باشکوهی در راستای گرامی‌داشت رزمندگان لرستانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و عشایر و ارتش جمهوری اسلامی و جانبازانی که در این راه به خلعت جانبازی نائل شدند تجلیل از خانواده های شهدا که در یک نبردی متهورانه، شگفت انگیز و ماندگار ماشین جنگی دشمن را نابود کردند. استان لرستان در طول تاریخش کانون مبارزه با ظالمان و ستمگران بوده است ولی عصاره این مجاهدت و مبارزه را در عملیات حاج عمران مشاهده می‌کنیم و به همین مناسبت روز اول خرداد بعد از نامه نگاری ها و پیگیری هایی که انجام شد به عنوان روز مقاومت مردم استان لرستان در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد و هرساله ان شاء الله این روز را گرامی خواهیم داشت و برنامه هایی هم تنظیم شده است و جمعی از خانواده های شهدا هم در این روز در منطقه ی عملیاتی حاج عمران حضور دارند، راهشان پررهرو باد‌؛

وقتی که دشمن وارد خرمشهر شد روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند جئنا لنبغی ما آمده ایم که بمانیم. 200 نفر از بهترین فرزندان لرستان در کنار دیگر رزمندگان اسلام در سطح کشور در این عملیات به شهادت رسیدند و ریشه درخت اسلام را تنومند تر و پرثمرتر کردند و نشان دادند که این پندار رژیم بعثی و حامیانش که آمده است جمهوری اسلامی را از بین ببرد پندار غلطی است و دیدیم که چگونه جمهوری اسلامی باقی ماند و ستمگران به گورستان تاریخ پیوستند. یاد شهدای آزادسازی خرمشهر و شهدای حاج عمران را گرامی میداریم و ادای احترام و تکریم میکنیم نسبت به جانبازان عزیز که تقریبا هزار نفر از سپاه حضرت ابوالفضل در عملیات حاج عمران مجروح شدند.

بیانیه تجلیل از حضور مردم در انتخابات

در پایان مرحله دوم انتخابات، ما بیانیه ای را در تجلیل از حضور شما مردم و همه کسانی که در برگزاری رویداد انتخابات دخالت داشتند صادر کردیم و این خواسته های شما گرامیان را از منتخبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ذکر کردیم، تجربه ناموفقی که در برخی از دوره ها بوده را هم ذکر کردیم.

لزوم تشکیل جلسه اساتید حوزه و دانشگاه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

طبیعتا بر فرهیختگان و برجستگان حوزه علمیه و دانشگاه است که جلساتی را با منتخبین دوازدهمین مجلس شورای اسلامی بلکه با نمایندگان ادوار قبل داشته باشند و این معایب و آسیب هایی که وجود دارد را گفتگو کنند که یک نقشه راهی ترسیم بشود که منجر به تحول همراه با جهش در استان لرستان بشود. برخی از سروران دانشگاهی یا روحانی به بنده مراجعه می‌کنند و نظراتی دارند، وقتی دقت میکنیم می‌بینیم برخی از این نظرات را خود اینها باید فرهنگسازی کنند. در دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید فرهنگسازی در باب تفکیک قوا، در باب عدم دخالت در کار یکدیگر، درمورد تجربه ناموفقی که در برخی زمینه ها وجود داشته است، در باب سخن مقام معظم رهبری در عدم دخالت در انتصابات، بشود. اینها را باید سروران روحانی و اساتید دانشگاه این موضوعات را مورد بحث و گفتگو قراردهند. تشکل های اسلامی و دانشجویان، گاهی به بنده مراجعه می‌کنند دقت که میکنم به آنها عرض میکنم که بخشی از این کار برعهده شماست و دستی بیرون از استان نخواهد آمد که مشکلات این استان را حل کند.

تعطیلی روز شنبه

این روزها درباره تصویب روز شنبه به عنوان تعطیلی اظهار نظرهایی شده است، در اینگونه موارد طبیعی است که مخالفین و موافقینی وجود داشته باشد. ولی نباید اینگونه مسائل منشأ تنازع و بداخلاقی های زبانی بشود، چرا که این چیزی است که دشمن می‌خواهد .
دوم اینکه اصلاحات اقتصادی فراوانی در پیش روی مسؤولان نظام هست که نوبت به تعطیلی شنبه نمی رسد.
از جمله:
▫️اصلاح امور مالیاتی
▫️ اصلاح امور گمرکی در صادرات و واردات که گاهی برخی از کالاها آنقدر می‌مانند که فاسد می‌شوند
▫️ مالیات بر قریب به دومیلیون خانه های خالی،
▫️ اجرای کامل اقتصاد مقاومتی
▫️جلوگیری از نوسانات ارزی
▫️تنظیم بازار از تولید تا توزیع تا مصرف و ده ها امور دیگر مقدم بر تعطیلی روز شنبه هستند ولی در عین حال ان شاء الله شورای نگهبان با آن بصیرت و دقتی که همیشه دارد آن دقت لازم را هم در این کار خواهد برد.

1403/2/28