نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/15

نماز جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/15
اردیبهشت 15, 1403
427 بازدید

خطبه اول: “بسم الله الرّحمن الرّحیم” “الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.» 🎙حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این […]

خطبه اول:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ اجمعین سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأَرضین.»

🎙حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، پس از حمد و ثنای الهی ضمن توصیه به تقوای الهی با اشاره به آیات ۱۱۹ سوره مبارکه توبه گفت:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»

ترجمه: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا بترسيد و با راستگويان باشيد»

سبک زندگی اسلامی

صداقت و راستی در تحقق سبک زندگی
اسلامی نقش مهمی دارد، و جزء آموزه های بنیادین و اصول اساسی در نظام اخلاق اسلامی است، و در قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و در کتب روایی به اهمیت آن پرداخت شده است، لذا در ادامه‌ سبک زندگی اسلامی که از دیماه ۱۴۰۱ در خطبه های اول شروع کردیم به بحث صداقت می‌رسیم.

صداقت

در این آیه شریفه می‌فرماید: ای کسانیکه ایمان آوردید تقوا پیشه کنید و همنشین صادقین باشید، کلمه صدق و صداقت آن قول و خبری را می‌گویند که حقیقت داشته باشد و مطابق با واقع باشد، در آیات متعددی بر صدق و صادقین تاکید شده است، اینکه صادقین چه کسانی هستند افراد صادق چه کسانی هستند.

مصادیق انسان با صداقت

در سوره بقره آیه ۱۷۷ در باب نیکی و نیکوکاری و شخص نیکوکار می‌فرماید کسانی هستند که:

▫️۱- به خدا و روز آخرت و ملائکه و کتاب‌های آسمانی و پیامبران ایمان داشته باشند، این اولین خصوصیت انسان‌های صادق است.

▫️۲- با آنکه مال دنیا را دوست می‌دارند، ولی به خویشان، یتیمان، در راه ماندگان، به درخواست کنندگان، در راهِ آزادی دیگران مال خودشان را اهدا می‌کنند.

▫️۳- نماز را به پا می‌دارند، و زکات می‌دهند به عهد و پیمان‌هایی که می‌بندند وفادارند.

▫️۴- و در فراز و نشیب و پیشامدها و رویدادهای زندگی مانند فقر، بیماری، جنگ، صبور و شکیبا هستند، اینها را بعنوان خصوصیات انسانهای صادق ذکر می‌کند، آن صدق و صداقتی که اگر از جامعه ای رخت بربندد، آن جامعه رو به افول می‌رود، گرفتار آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ضرورت پایبندی به مبانی دین

در آیه ۱۷۷ از سوره مبارکه بقره بعد از اینکه خصوصیات دیگری را ذکر می‌کند می‌فرماید:
« أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»
از این آیات اینچنین می‌فهمیم که ایمان، عمل و پای‌بندی به اصول اخلاقی، ایمان، عمل صالح و پایبندی به اصول اخلاقی نیاز ضروری جامعه هست.

مصادیق متعدد صداقت در قرآن

یک جامعه با این خصوصیات است که رشد می‌کند، در آیه ۱۵ از سوره حجرات می‌فرماید:

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ»

«انسان‌های صادق کسانی هستند که ایمان و عمل در آنها جمع است هیچگونه تردیدی ندارند فقط اینان هستند که صادقند»

در سوره حشر نیز می‌فرماید: « مومنان حاجتمندی که از مکه مهاجرت کردند و برای رضای خداوند، و یاری خدا و پیامبر خانه و اموال خودشان را ترک کردند، اینان افراد صادق هستند.

فضیلت صداقت

چرا در سبک زندگی اسلامی این همه روی صدق، و راستگویی و خبری که مطابق با حقیقت باشد تاکید شده است؟ چون صدق یک فضیلتی است که علم و عمل را در خودش جمع کرده، علمای اخلاق می‌گویند چهار فضیلت هستند که ریشه همه خوبی‌ها هستند، که اگر کسی میخواهد همه این خوبی‌ها را داشته باشد باید این چهار فضیلت را داشته باشد:
▪️۱- عفت
▪️ ۲- شجاعت
▪️ ۳- حکمت
▪️ ۴- عدالت
این چهار صفت و فروعاتی که از این آنها ناشی میشود، اگر کسی آنها را دارا باشد، گویا همه فضیلت‌ها را دارد و صداقت یک فضیلتی است که همنشین با این چهار صفت است، صداقت فضیلتی است که با این هاارتباط ریشه‌ای و بنیادین دارد.

 

دعوت به تقوای الهی

انسان یک باور و اعتقادی دارد، یک سخنی دارد و یک عملی دارد. وقتی که اینها با هم مطابق بودند این شخص تبدیل به یک انسان صادق می‌شود، به آنچه باور دارد که یک باورِ صحیح است، همان را بر زبان می‌آورد، آنچه که می‌گوید به همان عمل می‌کند، قول و عمل و اعتقادش یکسان است، در حقیقت باور صحیح، ایمان خالص و عمل صالح در کسی که صداقت دارد جمع شده، بنابراین نیکوکاران مساوی با صادقین هستند، صادقین مساوی با انسان‌های با تقوا هستند، اینکه در سوره توبه آیه ۱۱۹ می‌فرماید:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»
خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوا، صداقت، ایمان، عمل صالح و سخن مطابق با حقیقت فرا می‌خوانم.

صدمات عدم صداقت

هر جامعه‌ای از جمله جامعه اسلامی، از عدم صداقت صدمه می‌بیند، از دروغ لطمه می‌بیند. دروغ در بازار سیاست خطرآفرین و ناامید کننده و دشمن شادکن است، دروغ در تجارت، در خرید و فروش، عدم صداقت در درون خانواده، در گفتار و کردار با مراجعین، کسانی هستند مراجعه کننده دارند، یا شغل دولتی دارند یا شغل غیر دولتی، عدم صداقت و ده‌ها نمونه از این موارد، اینها چیزهایی است که هر جامعه‌ای به آن مبتلا شد دچار رنج و مشقت می‌شود و زیان می‌بیند،

صدق در نیت و عمل

وقتی حضرت نبی اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم وارد مکه شدند و مکه را تسخیر کردند فرمودند: «رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ»

ترجمه: «خدایا ورود و خروجم را با صداقت همراه کن» لذا خودم و همه شما نمازگزاران را به این فضیلت فرا می‌خوانم، نباید در جامعه اسلامی دروغ رواج داشته باشد نباید در فضای مجازی، در فضای حقیقی برای رسیدن به برخی اهداف زودگذر افراد علیه همدیگر دروغ بگویند، و در جامعه‌ای که دروغ حاکم شد آن جامعه رو به اضمحلال می‌رود.

▪️ قرائت سوره اخلاص زینت بخش خطبه اول

خطبه دوم

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ الی یوم القیامة»

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه خرم‌آباد،جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خطبه‌‌ دوم نماز جمعه که در مصلی الغدیر خرم آباد برگزار شد گفت:

توصیه به تقوای الهی

در کتاب اصول کافی جلد ۲ صفحه ۱۰۴ از امام صادق (ع) نقل می‌کند که: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ»

آن حضرت همه ما را به رعایت تقوای الهی فرا می‌خواند، به ادای امانت و پایبندی در امانت، صداقت در سخن گفتن و همنشینی با انسان‌های راستگو، فرا می‌خواند، خودم و همه شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی، ایمان و عمل صالح، انجام واجبات و دوری از محرمات فرا می‌خوانم.

اهمیت صدق و صداقت ورزی

در یک نگاهی ۱۳ روایت و حدیث در اهمیت صدق و صداقت مشاهده نمودم، و علاوه بر آنها آیاتی که در خطبه‌‌ اول گفته شد، این روایات همه پر محتوا، جذاب، بشارت دهنده، هشدار دهنده، امید آفرین هستند، در روایتی امام صادق (ع) می‌فرماید، نخستین کسی که انسان صادق و راستگو را تصدیق می‌کند خداوند عزوجل است، که می‌داند این شخص راستگوست، و البته خودش هم می‌داند، خودش هم خودش را تصدیق می‌کند، ولی خداوند اولین کسی است که انسان صادق را تصدیق و تایید می‌کند.

نزدیک‌ترین انسان‌ها به پیامبر

حضرت نبی اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نزدیک‌ترین فرد به من در ایستگاه قیامت آن کسی است که صادق‌ترین افراد در گفتار، و امانت‌دارترین و خوش اخلاق‌ترین و مردم‌دار ترین باشد، که این آرزوی همه‌ ما است.

شهادت مظلومانه امام صادق«ع»

روز شنبه شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است، که محضرحضرت امام عصرعج…. و همه شیعیان تسلیت عرض می‌کنم، امام عزیزی که امام جهاد و مبارزه، امام علم و دانش، امام تشکیلات و انسجام بخش، یک جهاد مستمررا برای سرنگونی حکومت بنی امیه انجام دادند، در کنار حضرت امام صادق«ع» بعضی از فقهای اهل سنت هم بودند، ولی حاکمان وقت با آنها کاری نداشتند، چون آنها عقیده‌ شان این است که خلفاء امام زمان هستندو امام آن عصر هستند، ولی امام صادق خودش را امام می‌داند، و پیشوایان معصوم بخاطر آن جهاد و مبارزه بود که به شهادت رسیدند.

امام علم و دانش

پس هم امام جهاد و مبارزه و هم امام علم و دانش بودند، که در محضرش شاگردانی مستعد، فهیم و متبحر در علوم اسلامی تربیت شدند و علوم اسلامی، معارف اسلامی، و آموزه‌های اهل بیت را تبلیغ و ترویج و گسترش دادند بگونه‌ای که این آموزه‌های ناب اسلامی و معارف اهل بیت دیگر قابل تحریف و از بین رفتن نشد.

امامت وسیع و گسترده

امامی که از مدینه تا خراسان و تا ماوراء النهر و تا شمال آفریقا نمایندگانی را تعیین نمود و از طریق آنها با مردم ارتباط گرفت و اکنون ما هم در این عصر، اقامه دین، حاکمیت بخشیدن به احکام اسلامی، قیام برای قسط و عدالت، نفی تبعیض و توصیه‌های فرا قانونی، هم وظیفه روحانیت بعنوان شاگردان امام صادق علیه السلام است، و هم ان شاءالله مردم شریف در روز شهادت آن حضرت در مراسمات متعدد و بزرگی که در سطح شهرستان خرم آباد و استان تدارک دیده شده شرکت فرمایید.

بزرگداشت دو عالم جلیل القدر

روز شنبه و چهارشنبه پیش روبزرگداشت دو عالم بزرگوار محمد ابن یعقوب کلینی که از برجسته‌ترین علمای قرن سوم و چهارم است و شیخ صدوق، محمد بن بابویه است. این دو عالم بزرگوار خدمات ارزشمندی از جمله پاسخ به نیازهای زمان، اهتمام به فضائل اخلاقی، معرفی فرهنگ شیعه، صیانت از اعتقادات تشیع و آثار ماندگار علمی و حدیثی زیادی از آنها به جای مانده که جزء خصوصیات آن دو عالم بزرگوار است، که ما طلاب باید آثار این دو عالم بزرگوار را بیشتر به آن توجه کنیم و برای مردم تبیین کنیم که قطعا در این روزها سخنوران و خطبا و علما پیرامون آن سخن خواهند گفت.

گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

رشد و کمال علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دختران نجیب و شریف ایران اسلامی همراه با رایحه خوش مفاهیم متعالی روح افزا و جانبخش اسلامی حجاب و حیا، از مرزها بیرون رفته و به دختران و زنان غربی رسیده است .امروز مشاهده می‌کنیم تعدادی از زنان و دختران در کشورهای غربی که از انحطاط و بردگی جنسی، از نابودی پایه‌های خانواده از بیماری‌های جسمی و روحی، در اثر اختلاط با افراد هوس باز خسته شده اند، به حجاب و عفاف روی آورده اند.

هوشیاری متولیان فرهنگی

در چنین وضعیتی باید هوشیار بود، دستگاههای متولی فرهنگی در کشور و استان باید هوشیارانه تصمیم بگیرند و اقدام کنند، و از هرگونه عملی که ابتذال فرهنگی را همراه دارد خودداری کنند، گاهی ممکن است به مجموعه‌های به ظاهر فرهنگی مکانی واگذار شود ولی در آن مکان رویدادهای غیر فرهنگی بوسیله برخی از بخشهای فرهنگی رخ میدهد، لذا باید مراقب بود.

اجرای قانون اساسی

در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی در مورخه ۱۲ دی ماه ۱۳۸۵ ، قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید، در این قانون در راستای تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی و ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی وظایفی بر عهده کمیته‌ ای نهاده شده، این قانون به عنوان قانون ساماندهی مد و لباس در برخی از وزارتخانه‌ها مانند: فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت صمت و آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری و صدا و سیما برای آنها تعریف شده و نمایندگانی از صنوفی که لباس طراحی می‌کنند، یک نفراز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این کمیته حضور دارند، دارای ۱۱ ماده و ۳ تبصره است.

ضرورت پرهیز از مد و لباس غربی

ما امروز لباس‌های غیر مأنوس، با فرهنگ ایرانی اسلامی در بازارها مشاهده می‌کنیم، مردانه و زنانه و دختران در انواع گوناگون متاسفانه فراوان است، مانتوهای بدون دکمه، پیراهن‌های کوتاه و بدن نما، مانتوها و پیراهن های باز، بطوریکه پیدا کردن لباس‌های مناسب گاهی محدود است، این کمیته‌ای که از قبل مشخص شده در وزارتخانه‌ها و ناظر آنها در استان، بایستی این قوانین را رعایت کنند، این قوانین برای اجراست، بنابراین لازم است تدابیری اتخاذ شود که توزیع لباسهای نامناسب، هم با کار فرهنگی و نیز با انجام وظایفی که بر عهده این کمیته گذاشته شده اقدامات لازم صورت پذیرد.

آینده روشن کشور و استان

گاهی می‌پرسند که وضعیت آینده استان را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کنید؟ امام راحل در سال ۱۳۲۳ که ۴۰ ساله بودند یعنی ۴۳ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌فرماید، امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته است، و مطالبی را بیان می‌کنند که حاکی از آینده روشن است، امید آفرین است، ما همانطور که الان مشاهده می‌کنید پرچم مقدس جمهوری اسلامی و تصویر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی را بر دیوار کنگره آمریکا نصب می‌کنند، که این با محاسبات روی کاغذ به نظر می‌آید که نشدنی است، چرا ما باید امیدوار نباشیم؟ ما فراز و نشیب و تندی و کندی داشته‌ایم، اما قطعاً آینده برای استان ما روشن است.

امیدواری برای رشد صنعت

در این استان کارگاه‌هایی متوسط و کوچک هستند، که محصولات صنعتی و باغی و دامی دارند و تولید و اشتغال در آنها نیز زنده و پویاست، در بازدیدی که از کارخانه ماشین سازی داشتم، یک کارخانه‌ای که تا چند سال گذشته تعطیل بود ولی در این دولت با پیگیری‌هایی که ریاست محترم جمهوری و مسئولین مربوطه در کشور و استان انجام دادند به نقطه‌ای رسیده که برای چندین سال کار فراهم است و مشتری گرفته و در موقعیتی است که اشتغال در آن می‌تواند چند برابر شود و البته مشکلاتی نیز دارد که گفتگو شد این‌ها رفع مشکل شوند، ما در استان صنایع تعطیل شده داریم که به یاری خدا دنبال خواهد شد ولی صنایع متوسط و کارگاه‌های متوسط و کوچک نیز داریم که اشتغال در آنها زنده است، مانند کارخانه‌های تولید دارو، محصولات شوینده و ده‌ها محصولات متنوع و گوناگون در عرصه‌های مختلف بنابراین کاملاً ما به آینده امیدوار هستیم.

طرح سودای بندگی

از اجرای طرح سودای بندگی آموزش و پرورش تشکر می‌کنم، که در طول سالیان متمادی در دولت حاضر و دولت های گذشته ، مسئولین آموزش و پرورش، معاونت‌های مختلف، معلمین گرامی و دانش آموزان را با رضایت خود، در نمازهای جمعه، و در ۱۸ پایگاه نماز جمعه شرکت کردند و دانش آموزان را با آداب حضور در این نماز سیاسی و فرهنگی و انقلابی و عبادی آشنا کردند.

طرح نور فراجا

باید از نیروی انتظامی که در حال اجرای طرح نور هستند، تشکر و قدردانی کرد، از مردمی که خودجوش اجتماع کردند و از نیروی انتظامی سپاسگزاری کردند، و از آنان که به قانون تمکین کردند و پذیرای قانون شدند تشکر می‌کنیم، البته حقیقتاً عرض کنم که نیروی انتظامی خدمات زیادی را انجام می‌دهد که به جهت قانونی قابل بیان نیستند، مبارزه و جهاد برای کشف سلاح که اعداد آن قابل بیان نیست، در طول هفته با توجه برنامه‌ای که دشمن دارد ناجا در حال مبارزه با محموله های اسلحه است که دشمن این را وسیله‌ای برای آسیب زدن به نظام قرار داده اند، این‌ها دائماً در حال مبارزه با سوداگران مواد مخدر ،ارذل واوباش هستند، و ده‌ها فعالیت دیگر که حقیقتاً قابل تقدیر است، و از این قشر زحمتکش، که در عرصه‌های مختلف جهاد مستمر دارند قدردانی می‌کنیم.

دور دوم انتخابات

روز ۲۱ اردیبهشت نیز انتخابات دور دوم خرم آباد و چگنی است، اهمیت مشارکت حداکثری به قوت خود باقی است، و عملیاتی نمودن چهارراهبرد رهبر انقلاب همچنان امری لازم است و شرکت در انتخابات در دور دوم نیز یک حق و یک تکلیف و یک وظیفه ملی است.

وظایف برگزارکنندگان انتخابات

از طرفی نیز مسئولین برگزار کننده ناظران و مجریان دقت لازم را در برگزاری انتخابات به عمل آورند بگونه‌ای که یک انتخابات سالم برگزار شود، و تمام قوای خود را در این جهت به کار گیرند، به هر حال آسیب‌های احتمالی که در دور اول بوده حتماً برطرف شود که مانع ذهنیت بد در مورد انتخابات گردد، از جمله از حضور برخی افراد متخلف که مسئولیتی در محل اخذ رای ندارند جلوگیری شود، تا به انتخابات خدشه وارد نشود، و اگر کسانی تخلفاتی دارند در هر سمتی که هستند به آن تخلفات رسیدگی کنند و تخلف در انتخابات گناهی نابخشودنی است.

▪️قرائت سوره والعصر زینت بخش خطبه دوم

 

مصلی الغدیر خرم آباد 🕌

🔰 نماز جمعه شهرستان خرم ‌آباد، به امامت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، بازدید از طرح هفتگی حفظ قرآن کریم، و تجلیل از حافظان و زحمت کشان در راستای عرصه ترویج فرهنگ قرآن، و تجلیل از خادمان ستاد نماز جمعه شهرستان خرم آباد

 

1403/2/14