نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/21

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1403/02/21
اردیبهشت 30, 1403
144 بازدید

خطبه اول “بسم الله الرحمن الرحیم” «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیّة ‌الله فی العالمین عج الله تعالی فرجه الشریف.» حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ٢١ اردیبهشت ۱۴۰۳ […]

خطبه اول

“بسم الله الرحمن الرحیم”
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیّة ‌الله فی العالمین عج الله تعالی فرجه الشریف.»

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ٢١ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد، ضمن توصیه به تقوای الهی با اشاره به آیه 83 سوره قصص گفت:

” تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ”

ترجمه: “این سرای آخرت را برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!”

عاقبت بخیری

آخرت و زندگی آخرت را قرار دادیم برای کسانی که چند خصوصیت دارند:

▫️١_ اهل تکبر، برتری جویی نیستند لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ، اینها در زمین دنبال برتری جویی و تکبر نیستند، تکبر باعث می‌شود که انسان از سعادت دور شود، می‌فرماید آخرت مال کسانی است که اهل تکبر نیستند، وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ، یعنی کسی که متکبر است عاقبت بخیر نمی‌شود. در روایتی امام علی علیه السلام می‌فرماید : عَجِبتُ لِلمُتَكَبِّرِ الّذي كانَ بالأمسِ نُطفَةً، و يَكونُ غَدا جِيفَةً ! تعجب می‌کنم از کسی که نطفه بوده است و آینده هم یک لاشه و جیفه ی بدبو می‌شود.این وسط چه دارد که احساس خودبرتربینی و تکبر بکند؟! و امام صادق علیه السلام فرمود :مَن تَواضَعَ للّه ِ رَفَعَهُ اللّه ُ کسی که تواضع کند خدا او را بالا می‌برد و مَن تَكبَّرَ وَضَعَهُ اللّه ُ و کسی که خودش را بالاتر و برتر از دیگران بداند خدا او را به زیر خواهد کشید. تکبر باعث شد که شیطان از درگاه الهی رانده شود. پس انسان متکبر عاقبت بخیر نمی‌شود وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ.

▫️٢_ در زمین فساد نمی‌کنند.
کسانی که دنبال فساد هستند، عاقبت بخیر نمی‌شوند وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ. پیغمبر فرمود: لا يَزالُ المؤمنُ خائفا من سُوءِ العاقِبَةِ ، مومن همیشه نگران است که عاقبت بخیر بشود و عاقبت به شر نشود و عاقبت بخیری را از خدا می خواهد، چون خیلی مهم است. خیلی ها بودند عاقبتشان ختم بخیر نشد مانند بلعم باعورا، زبیر و…
“کم من سعید خُتِمَ له بشقاوه و کم من شقی ختم له بسعاده” یعنی معلوم نیست و هیچ کسی حق ندارد خودش را از دیگری بالاتر بداند؛چرا که طبق آیه ی ١٣ سوره حجرات‌:

“إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ”

همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست.

تقوا معیار است و باتقوا را خدا می‌شناسد.
سعادت و عاقبت بخیری هم در دست خداست، کسانی هستند عاقبت به شر می‌شوند، اول در مسیر درست بودند ولی عاقبت ختم بخیر نمی‌شود. وکسانی هم بودند که مسیری را رفتند بد بود، ولی برگشتند و عاقبت بخیر شدند.

نشانه های شقاوت

نبی مکرم اسلام حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم فرمودند‌: علامة الشقاوة اربعه؛ علامت های بدبختی و بیچارگی چهارچیز است:
▫️١_ نسيان الذنوب الماضية ، و هي عند الله تعالي محفوظ، فراموش کردن گناه، معصیت. گاهی انسان دست خودش نیست چیزی را فراموش می کند مثل اینکه فراموش کرده نمازش را بخواند، این عذاب نمی‌شود. اما جایی که انسان عمدا خودش اینها را فراموش کند، خدا را فراموش کند، گناهان و معصیت های خود را فراموش کند، استغفار نکند، توبه نکند، نزد پروردگار عالم اقرار به گناه نکند و از خدا نخواهد که او را ببخشد، این یکی از علامت های بدبختی است. انسان باید درمقابل پرودگار عالم، گناهان خود را بشمارد و از خدا طلب مغفرت کند.

پاسخ خداوند به گنهکاری که توبه کند

 نقل شده است که حضرت موسی بن عمران علیه السلام با خدا اینگونه مناجات کرد : یا اله المطیعین ای اله و پرودگار اطاعت کنندگان، ندا آمد لبیک.
دوباره حضرت موسی علیه السلام مناجات کرد یا اله العابدین ای اله و پروردگار عبادت کنندگان، ندا آمد لبیک.
باز حضرت موسی علیه السلام فرمود : یا اله العاصین، ای اله و رب گنهکاران، در جواب، سه بار لبیک آمد .
حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: پروردگارا صدا زدم اله المطیعین، اله العابدین یک بار ندا آمد، اما گفتم اله العاصین در جواب سه بار ندای لبیک آمد، چرا؟
گفت کسی که اطاعت کرده و کسی که عبادت کرده ممکن است دلش به آن عبادت و اطاعت خوش باشد، اما گنهکاری که برگردد و نزد خدا اقرار به گناه کند، همه امیدش به خداست.

امیدش به عبادت و اطاعت خودش نیست، امیدش را به خدا می بندد و دست خود را خالی می بیند. خدا به این شخص سه بار لبیک گفته است. لذا در آیه 222 سوره بقره آمده :
“ان الله یحب التوابین”
“خدا توبه کنندگان را دوست دارد.”

پس انسان نباید گناه خود را فراموش کند، باید اقرار به گناه کند و توبه کند چون اگر فراموش کند در نزد خدا محفوظ است و عاقبت بخیری نصیبش نمی‌شود.
▫️٢_ الحسنات الماضية و لا يدري قبلت أو ردت؛
نزد دیگران کارهای خوبش را یادآوری می‌کند، در حالی که نمی داند خدا قبول کرده یا قبول نکرده است. این از نشانه های شقاوت و بدبختی است، که شاید منشأ آن همان تکبر و غرور باشد. خودش را بزرگ می‌بیند که یک کاری کرده است بعد یادآوری می‌کند. دستور دین این است که شما کارهای خیرت را فراموش کن.گناهانت را پیش خدا به یاد بیاور و کارهای خیرت را به خدا بسپار، یادآوری نکن، فراموش کن.
▫️٣_ و نظره الي من هو فوقه في الدنيا؛ این خیلی خطرناک است، در مادیات و در دنیا به بالاتر از خودش نگاه می‌کند. این باعث می‌شود حسادت به وجود بیاید، کینه توزی به وجود بیاید، فتنه و توطئه و آسیب زدن به دیگران، تعدی به حقوق دیگران، پایمال کردن حق دیگران را به دنبال می آورد. کسی که در دنیا دیدش به بالاتر از خودش باشد حقوق مادی و معنوی و آبروی دیگران را ممکن است زیر پا بگذارد. این در دین منع شده است. و کسی که اینگونه باشد هیچ موقع از آنچه خدا به او داده راضی و قانع نیست. و به همین خاطر سپاس و شکر خدا را به جا نمی آورد.

نگاه به ثروت

بعضی ها در زمان قارون به ثروت قارون نگاه می‌کردند:
“يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ”
“ای کاش مثل آنچه به قارون داده شده، خدا به ما هم میداد. ”
بعد زمانی که آن بلا بر سر قارون آمد و عذاب او را گرفت گفتند :خوب شد ما مثل قارون نداشتیم. انسان در مادیات نباید بالاتر از خودش را نگاه کند.
◽️۴_ و نظره الي من هو دونه في الدين در مسائل معنوی به پایین تر از خودش نگاه می‌کند.
دین می‌گوید در مسائل معنوی بالاتر از خودت را ببین، در عبادات به ائمه و علما نگاه کن. و به حال کسانی که اهل نماز شب و اهل کار خیر هستند غبطه بخور؛ این دستور دین است.

پروردگارا به محمد و آل محمد عاقبت همه مارا ختم بخیر بگردان!
به محمد و آل محمد به ما توفیق بده این نشانه های شقاوت در ما به وجود نیاید!
تقوا به ما عنایت بفرما!
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما راضی بگردان!

خطبه دوم :

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”
“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی …»

حجت الاسلام و المسلمین بهروز شمسی فر امام جمعه موقت خرم آباد ،روز جمعه ٢١ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خطبه‌ ی دوم نماز جمعه شهرستان خرم‌آباد که در مصلی الغدیر این شهرستان برگزار شد گفت :

توصیه به تقوای الهی

در آیه 76 سوره آل عمران آمده است:
“بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ”

ترجمه :”آری، هر کس به عهد خود وفا کند و خدا ترس و پرهیزکار شود همانا خدا پرهیزکاران را دوست می‌دارد. “

ثمره ی تقوا

کسی که وفای به عهد داشته باشد و تقوا پیشه کند فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ خدا متقین را دوست دارد، تقوا باعث می‌شود انسان محبوب خدا بشود، تقوا باعث می‌شود انسان از خشم و غضب خدا در امان بماند، از عذاب جهنم نجات پیدا کند.

از نشانه های ایمان

وفای به عهد و پیمان از نشانه های مومن و ایمان است، که انسان به عهد و پیمانی که می‌بندد پایبند باشد و یکی از عهد و پیمان هایی که خدا از ما گرفته است این است که بنده او باشیم.خدا را عبادت کنیم و از شیطان پیروی نکنیم.
در آیه ی ۶٠ سوره مبارکه یس آمده : “أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ”
“اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست.”

ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

امروز اول ذی القعده، تولد کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر را به امام زمان تبریک ميگويیم، به همه شیعیان و محبین حضرت فاطمه معصومه و به دختران این سرزمین روز دختر را تبریک ميگويیم.

فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

 از علی بن موسی الرضا نقل شده که يا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنا قَبْرٌ نزد شما قبری است از ما، قُلْتُ: جُعْلِتُ فِداكَ قَبْرُ فاطِمَةَ بِنْتِ مُوسى عليه السلام. قبر حضرت فاطمه معصومه را می‌گویید؟ حضرت فرمود نَعَمْ، مَنْ زارَها عارِفا بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ، کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند با معرفت به مقام و منزلت حضرت معصومه، بهشت بر او واجب می‌شود. از سه معصوم اینطور روایتی با این مضمون نقل شده که زیارت حضرت معصومه برابر با بهشت و ورود به بهشت است.

دعا برای سلب نشدن توفیقات

در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها داریم که اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعادَةِ خدایا از تو می‌خواهیم که عاقبت ما را ختم به سعادت کنی که در خطبه اول توضیح داده شد. در ادامه می‌گوید : فَلَا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ خدایا آنچه که من دارم از من مگیر،سلب مکن. انسان بعضی چیزها رادارد باید از خدا بخواهد که از او نگیرد. نعمت ایمان، نعمت هدایت، نعمت ولایت، اینکه انسان امام زمان را بشناسد و دوست داشته باشد، نعمت سلامتی، نعمت امنیت، زندگی در حکومت و دولت اسلامی، در بلاد اسلامی، توفیق زیارت ، عبادت، نماز جمعه شرکت کردن، روزه گرفتن، خانواه خوب داشتن، کار خیر انجام دادن، اینها را باید انسان از خدا بخواهد که از او نگیرد، این تکه از زیارت حضرت معصومه این است که خدایا چیزهایی که من دارم خوب هستند، اینها را از من مگیر، بیشتر کن و به من بده. بعضی از کارها و بعضی از سخنان ممکن است سلب توفیق کند.
در روایتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام میفرمایند رُبَّ کَلِمَه سَلَبَت نِعمَه ممکن است کلمه ای را بر زبان جاری کنی همان باعث شود نعمتی از تو گرفته شود، سلامتی ات را از دست بدهی، پس زبان را باید کنترل کرد، اعمال را باید کنترل کرد.

مقام و منزلت حضرت معصومه سلام الله علیها

در زیارتنامه حضرت می‌خوانیم:
أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَنْ لَا يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ از خدا می‌خواهیم من را با شما و جدت در یک جا جمع کند و معرفت شما را از ما نگیرد أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ با محبت شما به خدا تقرب میجویم وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ التَّسْلِيمِ إِلَى اللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ بعد می‌گوید يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ معصوم دارد می‌گوید شفاعت کن برای من چون تو دارای مقام و منزلتی در نزد خداوند هستی، معصوم هر چه می‌گوید حق و حقیقت را می‌گوید و این عظمت جایگاه حضرت معصومه را می رساند،شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ جایگاه ویژه ای نزد خداوند داری.
♦️ از خدا می‌خواهیم که بانوان و دختران این مملکت اینطور الگویی را برای خودشان همیشه در نظر بگیرند و با حفظ حجاب و عفت و کرامت و حیا در مسیر حضرت معصومه قدم بردارند.

 خواسته و نقشه دشمن برای دختران و بانوان

دشمنان می خواهند دختران و بانوان این مملکت را از حضرت معصومه، از حضرت زهرا جدا کنند، با برداشتن حجاب و روسری می خواهند آنها را از مسیر حضرت زهرا و حضرت معصومه به مسیر شیاطین ببرند، دختران و بانوان این مملکت با حفظ حجاب و حیا و عفاف به حضرت زهرا و حضرت معصومه لبیک بگویند و شیطان و ایادی شیطان را ناامید کنند.

خواسته اسلام برای دختران و بانوان

اسلام کرامت، عزت و انسانیت را برای زن می‌خواهد. نمی‌خواهد که زن ملعبه ی دست هوسبازان باشد، می‌خواهد زن در مقام انسانیت و مادر بودن و بانو بودن بماند و خدا ان شاء الله همه بانوان ما را در این مسیر یاری کند.

شرکت در انتخابات

امروز انتخابات را داریم، ان شاء الله برای رضای خدا شرکت کنید و رأی بدهید و سعی کنید آن کسی که به نظرتان بهتر است برای رضای خدا به او رأی بدهید. و ان شاء الله در این رأی دادن ماجورید چون حکومت اسلامی را با رای دادنتان حمایت کردید.

بیداری مردم جهان

اما مطلبی که هست اعتراضات دانشجویی که در آمریکا دارد اتفاق می افتد، این نشانه بیداری است که در دنیا دارد اتفاق می افتد. بیداری در میان مردم جهان و دانشجویان که در برابر ظلم و تجاوز بیدار شدند. دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم و ستمگر، با آمریکا و اسرائیل.

برخورد پلیس آمریکا با تظاهر کنندگان

 با دستگیری گسترده دانشجویان و اساتید، با اهانت و توهین و ضرب و شتم که در رسانه ها می‌بینید. دختر و زن و مرد و جوان هم فرق نمی‌کند.

برخورد برخی رسانه ها

 رسانه هایی که در برابر برخورد پلیس آمریکا خفقان گرفته اند علیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که کتک می‌خورد صبر می‌کرد، شهید می‌داد صبر می‌کرد دروغ پراکنی می‌کردند، علیه نیروی انتظامی فداکاری که برای حفظ امنیت، این همه شهید داده است. و حتی یکبار هم پیامی به دفاع از مظلوم و اینکه چرا پلیس آمریکا اینگونه با خشونت در محیط علمی حضور پیدا می‌کند نمیدهند. مدعیان دروغینی که دروغ، افترا در رسانه هایشان موج می‌زند.

بیداری جهان؛ زمینه ظهور دولت عدل الهی

 مردم کم کم به سمت عدالت گرایش پیدا می‌کنند. حمایت دانشجویان غیر مسلمان از مسلمانان در حال نماز، نشانه تمایل پیدا کردن به دین مبین اسلام و نقشه برآب شدن نقشه ی دشمنانی که اسلام هراسی می‌کردند، قرآن آتش می‌زدند می باشد. این نشانه استیصال است دربرابر قرآن، این نشانه عظمت دین اسلام و قرآن است که در دلها نفوذ می‌کند. این نشانه افول آمریکا و غرب و فرهنگ غرب در جهان است و نشانه گسترش اسلام است. این نشانه عدالت خواهی در مردم دنیاست. یک زمانی در ایران اسلامی فقط ندای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل بلند بود. اما الان در آمریکا، در اروپا، این شعار در کشورهای دیگر و گوشه گوشه جهان دارد اتفاق می افتد.

رابطه با اسرائیل

نکته ی دیگر این است که برخی از کشورها با اسرائیل قطع رابطه کردند مثل کلمبیا که این جای تقدیر و تشکر دارد و تذکری است به کشورهای اسلامی و عربی که یاد بگیرید دیگران به حمایت از برادران شما به میدان آمده اند.این ننگ تا ابد بر پیشانی دولت های منطقه باقی خواهد ماند. تا دیر نشده این رسوایی را از خودتان دور کنید. این ننگ و رسوایی است که از کشورهای اسلامی، تدارکات برای اسرائیل برسد، بعد مردم فلسطین، کودک فلسطینی از گرسنگی به شهادت برسد.

1403/2/21