نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/10/01

نماز جمعه به امامت امام جمعه موقت خرم آباد حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین بهروز شمسی فر در مصلی الغدیر شهرستان خرم آباد برگزار شد .1402/10/01
دی 3, 1402
492 بازدید

خطبه‌ اول‌ بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌ الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه […]

خطبه‌ اول‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للَّه ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته‌ بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین المکرّمین‌ سیّما بقیّةاللَّه فی الأرضین، و نصلّی و نسلّم علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۱ دیماه ۱۴۰۲ در خطبه اول نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی بیان داشت:

 سفارش به تقوای الهی

(اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوالله)

خودم و شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی دعوت میکنم، آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص می‌فرماید:

«تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»

 ترجمه: آن سرای پرارزش آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که در زمین هیچ برتری و تسلّط و هیچ فسادی را نمی خواهند؛ و سرانجام نیک برای پرهیزکاران است.

باور به زندگی پس از مرگ

آخرت یعنی پایان حرکت انسان در دنیا، و شروع آخرت با مرگ است، و قبر و برزخ مرحله‌ای برای رسیدن به آخرت است، باور به زندگی پس از مرگ و حساب و کتاب که در دین ما و ادیان الهی به آن پرداخته شده، آیات فراوانی در رابطه با این مرحله از زندگی انسان به میان آمده است.

فوائد ایمان به آخرت

 باور و ایمان و اعتقاد به آخرت هدف ساز است، و زندگی را هدفمند می‌کند، انسانی که معتقد است مرگ پایان کار نیست و به مرحله دیگری از زندگی خود قدم میگذارد، دو هدف در زندگی دارد، پوچ گرایی، ناامیدی در زندگی انسان معتقد راه پیدا نمی‌کند، این اعتقاد بازدارنده است.

یاد قیامت عامل بازدارنده از گناه

انسان چون موجود مختاری می‌باشد، ممکن است هر کاری بکند، گاهی او مرتکب خلاف میشود، قانون را دور میزند، نگهبان هم برای او بگذارند باز می‌تواند به آن خواسته دل خود بپردازد، و نگهبان را نیز فریب بدهد، اما آن چیزی که میتواند بازدارنده باشد و انسان را کنترل کند باور به آخرت است، که بعد از مرگ به زندگی ما رسیدگی می‌شود و حساب و کتابی پیش رو است.

 فراموشی یاد معاد زمینه ساز گناه

 در قرآن به گناهانی اشاره شده از جمله:
«ویل للمطففین
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»
کسانیکه گران فروشی می‌کنند یا تکذیب کننده و منکر روز قیامت می‌شوند، یا به هم ریختگی زندگی انسان، و غرق شدن انسان در گناهان، منشا آن این است که یا اعتقاد به آخرت ندارد یا اعتقادشان ضعیف است،

▫️روز قیامت از جهنمیان سوال می‌شود ما «سللککم فی سقر؟» چه چیزی شما را در این جایگاه قرار داد؟ چه چیزی باعث شد شما جهنمی شوید و این چنین مورد عذاب قرار بگیرید و از رحمت خدا به دور باشید؟ جواب می‌دهند ما نماز نمی‌خواندیم و اطعام نمی‌کردیم، گرچه توان داشت اما به همسایه فقیر و گرسنه کمک نمیکرد.

▫️ویژگی دیگر ما این بود که با فرورفتگان در دنیا و باطل همراه شدیم یکی از ویژگی‌های ما جهنمیان که باعث شد خود گرفتار زندگی شوم و عاقبت بد بشویم، این است که تکذیب کردیم و قبول نداشتیم که قیامت و حساب و کتابی هست، تا اینکه مرگ ما فرا رسید.

 زندگی واقعی در آخرت است

قرآن تعبیر عجیبی دارد، «و ان الدار آلاخره لهی الحیوان» میگوید آخرت محل زندگی است، گو اینکه زندگی اصلی آنجاست، و اینجا یک بازیچه است، دنیا را لهو و لعب بیان می‌کند، اگر انسان از آن غافل شود، و فراموش کند یا باور نداشته باشد، این انسان زندگیش بشکل دیگری است.

سایه مرگ بدنبال انسان

برای انسان معتقد یکی از جاهایی که ثواب فراوان دارد و انسان ساز است، فکر کردن در مورد مرگ است، حتی اگر انسان خود را به بی‌خیالی بزند، قطعاً مرگ سراغ انسان خواهد آمد، در جای دیگر می‌فرماید اگر در قلعه‌های محکم باشید سراغ شما خواهد آمد، مگر با توجه نکردن به مرگ، آیا سایه مرگ از سر انسان برداشته میشود، این اراده پروردگار است که هر موجودی بر روی کره خاکی است، روزی باید برود، حتی انبیاء و اولیاء و پیامبران.

همه افعال در مسیر رضای خدا

حضرت علی«ع» می‌فرماید:
أيُّهَا النّاسُ، كونوا مِن أبناءِ الآخِرَةِ ولا تَكونوا مِن أبناءِ الدُّنيا؛ والاخره خیر و ابقی…

مردم دو گروه هستند گروهی فرزند دنیا هستند، اگر اطراف را نگاه کنید، می بینید، اکثراً همّ و غمّ و غصه و تلاش آنها این است که دنیا را بدست بیاورند، هرچه بیشتر بهتر، و اگر خمس یا زکات داشت، آنها را پرداخت نکنند، یا به فقرا کمک نکنند، هنرشان این است که فقط برای ورثه جمع کنند، این می‌شود فرزند دنیا بودن…

 زندگی در راستای آخرت

گروهی نیز هستند که از فرزندان آخرت اند، یعنی اگر زندگی میکنید، اگر پول در میاورید، در راستای آخرت باشد، اگر انسان زندگی، کار و تلاشش در مسیر آخرت باشد، همان پول و ثروت جمع کردن اگر در مسیر عبادت باشد این ثواب است و دنیا زدگی نیست، این عین آخرت می‌باشد، اینکه می‌گویند دنیا، نه اینکه انسان مال دنیا نداشته باشد و تلاش نکند، بلکه اگر از راه حلال بدست بیاید و در راه خیر صرف شود، این عبادت است، توسعه دادن به زندگی خانواده جزء کارهای مستحب و عبادت است، اما اینکه انسان تمام هم و غصه‌اش صرفاً جمع کردن و دنیا باشد با مرگ آن را از او می‌گیرند، آنهنگام باید با دست خالی برود.

اثر معاد باوری

 معاد باوری با این اهمیت، اگر نباشد، حتی اگر کسی معتقد به توحید هم باشد، معتقد به نبوت و امامت هم باشد اما آخرت را قبول نداشته باشد اثری ندارد، دانستن معاد غیر از باور کردن معاد است.

معاد و تکبر

اگر انسان به معاد معتقد شد یکی از برکات آن از بین بردن تکبر و غرور و خودبینی است، همین آیه که تلاوت شد «تلک الدار الاخره» زندگی آخرت برای کسانی است که مغرور و خودبین نیستند، انسانی که بداند آخرش یک کفن دارد و داخل قبر میرود دیگر مغرور نمی‌شود، من فلان مدرک یا پست یا مقام را دارم، به اینها ببالد، این چنین نیست چون میداند اینها به درد نمی‌خورد، «یوم لا ینفع مال و لابنون الا من آتی الله بقلب سلیم» آنجا دیگر مال و ثروت و خانواده و اولاد به کار انسان نمی‌آید، مگر قلب سلیم.

پیاده سازی یاد معاد در زندگی

 انسان مومن به آسانی مرتکب گناه نمی‌شود، اگر هم مرتکب شد فوری برمی‌گردد و توبه می‌کند، زندگی آن دنیا برای کسانی است که بدنبال فساد و گناه نیستند،
▫️زور گفتن‌ها
▫️ظلم کردن‌ و جنایت‌ها
▫️دروغ و غیبت و تهمت زدن‌ها
▫️آبروی مومن و مسلمان را بردن
▫️حرام‌خواری و چپاول مال ایتام
▫️دختران از ارث محروم کردن
همه بخاطر این است که انسان از معاد غافل است، یا باورش کم است، یا اصلا اعتقاد ندارد، حضرت علی«ع» این آیه را در بازار می‌خواند، ای کاش هر کاسبی این آیه را می‌نوشت، و جلوی چشمش میگذاشت، قطعاً کم فروشی، جنس نامرغوب را بجای مرغوب فروختن، را انجام نمی‌دادند.

حکایت آموزنده

یک روز بهلول به قصر هارون رفت، بر تخت او نشست، نگهبان او را کتک زد و او را بیرون کردند و شروع کرد گریه کردن، هارون از او دلجویی کرد گفت گریه ام برای توست، من چند لحظه روی تخت نشستم، چقدر کتک خوردم، تو عمری بر روی آن نشستی، چقدر در روز قیامت کتک خواهی خورد، حساب و کتابی در زندگی انسان است.

 معاد باوری و عمل صالح

اثر بعدی معادباوری انجام عمل صالح است، در قیامت کسانی که گرفتار هستند می‌گویند ما را برگردان که عمل صالح انجام دهیم «رب ارجعون لعلی اعمل صالحا» جواب می‌آید مگر به تو فرصت ندادیم، مگر انبیا و اولیاء را نفرستادیم، چرا آن موقع عمل نکردی؟ لذا عمل صالح خیلی مهم است، باور به آخرت باعث می‌شود انسان عمل صالح انجام دهد.

معادباوری و تلاش

چهارم اینکه با معادباوری انسان سعی و تلاش بیشتری انجام میدهد، حضرت علی«ع» فرمودند:
«علَيكُم بالجِدِّ و الاجتِهادِ، و التّأهُّبِ و الاستِعدادِ و التَّزَوُّدِ في مَنزلِ الزّادِ»

بر شما باد به کوشش و تلاش برای اصلاح آخرت، زندگی آخرت را فراموش نکنید، اباذر سر قبر پسرش رفت و گریه کرد، گفت برای پسرم گریه میکنم، نمیدانم آیا میتواند جواب فرشته‌ها را بدهد یا نه! آیا اعمالش به شکلی بوده که بتواند عبور کند یا گرفتار شده؟ اینچنین انسان باید بیاد مرگ و آخرت باشد.

تفکر عبادت است

 نزد پیغمبر آمدند و گفتند از شما، دو نفر یک حدیث نقل کردند که یکساعت فکر کردن از یکسال عبادت بالاتر است، شخص دیگری گفته است یکساعت تفکر از ۷۰ سال عبادت بالاتر است، حضرت به نفر اول فرمودند، چگونه سئوال کردی و چگونه فکر کردی؟ گفت من به نشانه‌ها و آیات و آسمان‌ها و زمین فکر میکردم، فرمود این تفکر تو از یکسال عبادت بالاتر است، از نفر بعدی پرسیدند، تو چگونه سئوال کردی و چگونه تفکر کردی؟ گفت به مرگ و برزخ و حساب و کتاب و عالم قبر فکر کردم، حضرت فرمودند، یکساعت تفکر این چنینه از ۷۰ سال عبادت بالاتر است.

ناله های امام سجاد«ع»

«لا اَبْكي اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري اَبْكي لِضيقِ لَحَدي»

اشک می‌ریزم؟و نمیدانم به کدام سرنوشت پیش می‌روم؟ و اینکه نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟ و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟ بر بالین من بالهای مرگ تکان می‌خورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد می‌کند! پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟ اشکی برای خارج شدن روح از بدنم! برای ظلمت قبرم! برای تنگی لحد!

▪️ قرائت سوره مبارکه اخلاص زینت بخش خطبه اول

خطبه دوم:

“بسم الله الرّحمن الرّحیم”

“الحَمدلِلّٰهِ رَبِّ العٰالمینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا وَ نَبيِّنٰا اَبى‌القاسِمِ المُصطَفىٰ مُحَمَّد(ص) و آلهِ الطّاٰهِرینَ والصلاة والسلام عَلی عَلیِِ اَمیرَالمُومِنینَ وَ عَلی فاطِمَةَ الزّهرا سَیِدَةِ النِّساءِ العالَمین وَ عَلی … وَ الحُجَّة المُنتَظََر بِحُبِّهِم نتَوَلّی وَ مِن اَعدائِهِم نَتَبَرءُ»

حجت الاسلام و المسلمین شمسی فر (امام جمعه موقت شهرستان خرم آباد) جمعه ۱ دیماه ۱۴۰۲ در خطبه دوم نماز جمعه با توصیه به تقوای الهی گفت:

 سفارش به تقوا

در این خطبه روایتی از حضرت سیدالشهداء امام حسین«ع» بیان می‌کنم، که کلام بسیار نافذ و پرمحتوایی است، راه را نشان میدهد، با تمام وجود گوش بدهیم و سرلوحه زندگی قرار دهیم، خوشا بحال کسی که به گفتار معصومین گوش جان می‌سپارد و عمل می‌کند:

«لِرجُلٍ قالَ لَهُ : أنا رجُلٌ عاصٍ و لا أصبِرُ عَنِ المَعصِيَةِ ، فَعِظْني بِمَوعِظَةٍ ـ : اِفعَلْ خَمسَةَ أشياءَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، فأوَّلُ ذلكَ : لا تَأكُلْ رِزقَ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّانِي : اُخرُجْ مِن وَلايَةِ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّالِثُ : اُطلُبْ مَوضِعا لا يَراكَ اللّه ُ و أذْنِبْ ما شِئتَ ، و الرّابِعُ : إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ رُوحَكَ فادْفَعْهُ عَن نَفسِكَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الخامِسُ : إذا أدخَلَكَ مالِكٌ في النّارٍ فلا تَدخُلْ في النّارِ و أذنِبْ ما شِئتَ»

امام حسين«ع» به مردى كه عرض كرد: من مردى نافرمانم و در برابر معصيت شكيبايى ندارم، پس مرا اندرزى فرما، فرمودند:

پنج كار بكن و آنگاه هر چه خواستى گناه كن،
▫️اوّل اينكه روزى خدا را نخور و هر چه خواهى گناه كن
▫️دوم اينكه از قلمرو خدا بيرون شو و هرچه خواهى گناه كن
▫️سوم اينكه جايى برو كه خدا تو را نبيند و هرچه خواهى گناه كن
▫️چهارم اينكه هرگاه ملك الموت براى گرفتن جان تو آمد، او را از خودت دور گردان و هرچه خواهى گناه كن
▫️و پنجم اينكه هرگاه مالك و مأمورِ دوزخ تو را به آتش برد، داخل آن نشو، و آنگاه هرچه خواهى گناه كن!

این جوان که اینچنین گرفتار گناه شده بود با این چند موعظه فکر کرد و از گناه دست کشید، ان شاءالله این سخن مولا آویزه جان ما بشود.

 مناسبت‌ها

چهارشنبه ۱۳ جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین«س» است، مادری که با تربیت چهار فرزند از جمله حضرت قمر بنی هاشم اباالفضل«ع» به دین خدا و مکتب نبوی خدمت کرد، این زن الگویی برای بانوان ماست، این روز، روز تکریم مادران و همسران شهداست، این مادران و همسران شهدا از ام البنین یاد گرفتند، و ام البنین وار فرزندان را تربیت کردند و تقدیم دین اسلام و مکتب نمودند، خداوند ان شاءالله همه مادرانی که در تربیت فرزندان در مسیر دین و اخلاق و تربیت تلاش میکنند شفاعت ام البنین را شامل حال آنها بنماید.

 بانوی با بصیرت و با استقامت

گرامیباد یاد و خاطره این بانوی با عظمت و گرانقدر، از ویژگیهای ایشان ایمان و تقوای محکم و استوار بود، تا جایی که با از دست دادن فرزندان سست نشد، امام شناس بود، فرزندانش را فدای سیدالشهداء نمود، اخلاق نیکو با همسر و فرزندان از ویژگی‌های این زن گرامی است، ان شاءالله زنان و دختران و مادران ما نیز این ویژگیها را از حضرت ام البنین یاد بگیرند.

 نهضت سوادآموزی

از همه عزیزانی که در این سال‌ها در عرصه سوادآموزی زحمت کشیدند و می‌کشند تقدیر و تشکر میکنیم، یکی از مشکلات هر جامعه‌ای بی‌سوادی است، این عزیزان سالهاست در این مسیر تلاش میکنند، خداوند متعال به ایشان خیر دنیا و آخرت عنایت بفرماید.

هفته حمل و نقل و راهداری

جای قدردانی دارد از عزیزانی که در حوزه حمل و نقل و راهداری زحمت می‌کشند، حمل و نقل از کارهای مهم و حساس و سرنوشت ساز در کشور است، و همچنین سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی به فرمان رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) را در پیش داریم، که از همه این عزیزان بخاطر زحمات و فعالیتهای مهم آنان تشکر می‌کنیم.

 فلسطین پاره تن اسلام

 ظلم و جنایتی سخت در منطقه علیه مردم مظلوم فلسطین در حال اتفاق افتادن است، ما بر اساس آموزه‌های دینی و طبق آیه شریفه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» که در مقابل کفار محکم بایستید و بین خودتان با مهربانی و ترحم برخورد کنید ایستاده ایم، و امام و رهبری بر اساس همین مبانی در مقابل استکبار جهانی ایستادند، و میدانستند که اینها چه بلایی بر سر بشریت می‌آورند و بخصوص آمریکای جنایتکار که متهم ردیف اول همه جنایتهایی است که در دنیا اتفاق می‌افتد.

عدم رعایت حقوق بشر

کسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند مانند کشورهای اروپایی و آمریکا کی و چه موقع آن را رعایت کردند؟ به صرف درگذشت یک خانم در کشور ما، رسانه‌های دنیا را پر کردند، هیاهو کردند، که بله حقوق زن پایمال شد، اما چند هزار زن و دختر در فلسطین در این چند ماه اخیر کشته شدند، هزار کودک قطعه قطعه شدند، شورای امنیت میخواهد قطعنامه برای صلح یا آتش بس بدهد، آمریکا آن را وتو می‌کند.

حق وتو، حق توحش

حق وتو یا همان حق توحش یکی از ظالمانه ترین ابزاری است که در دست چند کشور قرار گرفته، و هر کجا دلشان بخواهد بر اساس منافع ناحق و پلید خود به بشریت ظلم می‌کنند، آنانی که هنوز در خوابند، و دل به غرب و آمریکا بسته‌اند که مشکل آنها را حل کنند، ببینید که چه بمب‌هایی به اسرائیل جنایتکار می‌دهند که حتی سنگرهایی را که زنها و بچه‌ ها در عمق زمین در آنجا قرار گرفته را منهدم کنند و بکشند، آیا این‌ها انسان نیستند؟

 جنایات آمریکا

آمریکا با بمب اتمی مردم ژاپن را کشت
▫️۸ سال جنگ تحمیلی با بمب‌های شیمیایی مردم را از بین برد
▫️با بمب‌هایی که آلمان به صدام می‌داد هواپیمای مسافربری ما را منهدم نمود
▫️دانشمندان ما را و سردار ما که داعشِ دست پرورده آمریکا را نابود کرد، ترور و شهید کرد
▫️این آمریکا و حقوق بشر آمریکایی است جالب این است زمانی که به کشور ما می‌آیند و بررسی می‌کنند که هسته‌ای ما صلح آمیز است، می‌گویند ایران دنبال بمب هسته‌ای است و بعد رژیم اشغالگر اسرائیل، فلسطین را به بمباران هسته‌ای تهدید می‌کند، لذا باید به این ساده لوحان گفت این جنایت ها را ببینید و به آن دل خوش نکنید.

 تقدیر از مردم و رزمندگان یمن

 جای تشکر و تقدیر دارد از رزمندگان یمن که بر اساس آموزه‌های دینی با اینکه خودشان چندین سال است درگیر جنگ بودند، کشوری که عمداً آنها را گرسنه نگه داشته‌اند، اما این مردم متدین و شجاع به یاری مردم فلسطین شتافتند و کشتی‌های اسرائیل را هدف قرار دادند یا توقیف کردند، و اسرائیل تحت سلطه را در فشار قرار دادند، و قصد دارند از نظر اقتصادی اسرائیل را فلج کنند، از طرفی آمریکا که خود را ابرقدرت میداند، می‌خواهد با ائتلاف چند کشور بر علیه یمن جبهه تشکیل بدهد، ولی این مردم شجاع با فقری که دارند و با وجود رهبر شجاع، می‌گویند اگر آمریکا و ائتلاف آنها جلو بیایند ما او را هدف قرار خواهیم داد و از این مسیر دست برنمیداریم، آفرین بر این مردم دلاور و شجاع.

تقدیر از حزب الله لبنان و جبهه مقاومت عراق

باید از حزب الله و شیعیان لبنان تقدیر و تشکر نمود که اسرائیل را در شمال سرزمین‌های اشغالی تحت فشار قرار دادند، از محور مقاومت عراق تقدیر می‌کنیم که بر اساس آموزه‌های دینی به یاری مسلمانان مظلوم شتافتند، سران کشورهای اسلامی باید از یمن یاد بگیرند، شما که قدرت و سلاح و ثروت تان بیشتر است، چرا به یاری مظلومان نمی‌آیید! بعضی از همین سران کشورهای اسلامی و عربی سوخت اسرائیل را تامین می‌کنند، غذا و امکانات آنان را تامین می‌کنند، انواع بمب برای آنها فرستاده می‌شود تا بر سر مسلمان زده شود، ننگ بر چنین سرانی که این چنین خفت و خواری را برای خود میخرند، البته ظلم پایدار نخواهد ماند و به یاری خدای متعال همانطور که مردم ایران، سوریه و یمن پیروز شدند، بزودی پیروزی نصیب مردم فلسطین خواهد شد.

▪️ قرائت سوره مبارکه کوثر زینت بخش خطبه دوم

1402/9/1