مراسم سوگواری شب چهارم محرم در پادگان امام حسین (ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان

مراسم سوگواری شب چهارم محرم در پادگان امام حسین (ع) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان
مرداد 23, 1400
239 بازدید

 نماینده ولی فقیه لرستان،حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی ضمن تسلیت سوگواری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در پنجمین شب ماه محرم ،اظهار داشت: غم و اندوه بر دلهای ما سنگینی می کند اما عزای حسین ابن علی (ع) و مجلس عزاداری حسین ابن علی(ع) به همه ما درس زندگی می […]

 نماینده ولی فقیه لرستان،حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی ضمن تسلیت سوگواری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در پنجمین شب ماه محرم ،اظهار داشت: غم و اندوه بر دلهای ما سنگینی می کند اما عزای حسین ابن علی (ع) و مجلس عزاداری حسین ابن علی(ع) به همه ما درس زندگی می دهد ،آموزه های زندگی و حیات طیبه، استقامت و استحکام در راه رسیدن به اهداف متعالی است.

وی بیان نمود: از ریان بن شبیب، نقل شده است که در اول روز محرم بر امام رضا وارد شدم، امام رضا (ع) به ایشان فرمودند: ای پسر شبیب آیا تو روزه ای؟ گفتم نه ، اول محرم روزی است که حضرت زکریا از پروردگارش خواست: فرزندی پاک و پاکیزه به او عنایت کند که آیه آن در قرآن آمده است «هب لی من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعا» به من فرزندی پاکیزه ببخش .خدای بزرگ تو شنونده درخواست بندگانت هستی ،امام رضا می فرمایند: خداوند دعای حضرت ذکریا را برآورده کرد و به ملائکه دستور داد که این خبر مبارک را به حضرت ذکریا برسانند و ملائکه این خبر را به ذکریا در حالی که در محراب بود و نماز می خواند رساندند و گفتند: خداوند به تو یحیی را عنایت می کند و بعد از آن امام رضا (ع) می فرمایند هر کس اول ماه محرم را روزه بگیرد واز خدا حاجت بخواهد، خداوند همانطور که حاجات حضرت زکریا را برآورده کرد حاجت شخص روزه دار را هم برآورده می کند.

وی تصریح نمود:امام رضا (ع) گفت یا ابن شبیب این محرم یکی از ماههای حرام است که حتی افراد جاهل ،افرادی که مشرک بودند ،افرادی که صفات رذیله بر آنها حاکم بود اینها در ماه محرم جنگ را کنار می گذاشتند، “ماه حرام” به این معناست که “حرمت و ارزش” دارد در آن جنگ و خونریزی ،قتال و درگیری نباشد و بعد امام رضا می فرمایند : آنهایی که اعتقاد به خدا نداشتند و مشرک بودند در ماه محرم جنگ و خونریزی را کنار گذاشتند اما “امت اسلام” به این توجه نکرده اند و آنهایی که گفتند ما مسلمان هستیم احترام این ماه و پیغمبر را نداشتند و فرزند رسول خدا را در این ماه کشتند و زنان و خانواده اش را به اسارت بردند و دارایی هایشان را به غارت بردند و زنانشان رااسیرکردندخداوند تا ابد اینها را نیامرزد زیرا اینها گفتن که ما مسلمانیم اما فتنه ای به پا کردند که مشرکین هم انجام ندادند، یا ابن شبیب اگر خواستی بخاطر چیزی گریه کنی جا دارد به حسین ابن علی ابن ابیطالب گریه کنی که امت اسلامی با او این رفتار را کرده است.

نماینده ولی فقیه در ادامه بیان نمود: وقتی که ما نیت کردیم به عزاداری حسین ابن علی بیاییم ،امام زمان (عج) صاحب عزاست و با نیت هایمان از ما تشکر می کند و بعد امام رضا (ع) می فرمایند: حسین ابن علی را ذبح کردند و هجده نفر از اهل بیت و فرزندان،برادرانش و… را شهید کردند،اهل بیتی که بر روی زمین شبیه آنها پیدا نمی شود، ایشان درتوضیح کلام امام رضا ووفای قمر بنی هاشم گفتندوقتی که گرد و غبار فرو نشست دیدند که از دو دست قمر بنی هاشم خون می آمد و غلطان به خون هستند و بعد امام حسین(ع) سر قمر بنی هاشم را در بغل گرفت،چشمهایش خون آلود بود ،دستانش قطع شده بود ،عمود آهنین به سرش زدند. چشمش تیر خورده بود، امام حسین(ع) سرش را به دامن گرفت و گفت:آیا تو قمر بنی هاشمی ؟ اما جواب قمر بنی هاشم این بود به امامش و گفت سرم درد می کند ،گفت برادر جان یک چشمم تیر خورده است و یک چشم دیگرم خون آلود است یک چشم دیگرم را پاک کن می خواهم برای آخرین بار تو را ببینم ،اگر چشمم را پاک کنی فرزند نورانی حضرت زهرا را می ببینم راوی می گوید: تمام جنبندگان برای حسین ابن علی می گریستند .

وی در ادامه بیان نمود:قدر و جایگاه و منزلت خود را بدانیم ،بدانیم برا ی چی آمده ایم؟در عزای چه شخصیتی شرکت کرده ایم؟می فرمایند: چهار هزار فرشته از آسمان به زمین آمدند که امام حسین را یاری کنند ولی وقتی که فرشتگان رسیدند امام حسین کشته شده بود ،امام رضا می فرمایند:این چهار هزار فرشته نزد قبر امام حسین هستند و در غم حسین ابن علی ژولیده و خاک آلود هستند تا زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند که همه از یاران امام زمان (عج) می شوند و شعارشان خون خواهی از آقا عبدالله الحسین و در رکاب امام زمان (عج) برای خون خواهی امام حسین قیام می کنند.

وی تصریح نمود:امام رضا(ع) در ادامه حدیث می فرمایند :یا ابن شبیب از جدمان این چنین روایت نقل شده است ،از آسمان خون بارید و خاک قرمز همه جا را فرا گرفت و اگر بر حسین ابن علی گریه کنی آنچنان که اشک بر روی گونه هایت جاری شود هر گناهی که انجام داده ای بزرگ و کوچک ،کم یازیاد آمرزیده می شود.

امام جمعه خرم آباد بیان نمود:از مجموعه حرکت امام حسین(ع) از آن نامه ای که به معاویه نوشت و از هجرتش از مدینه به مکه و از مکه به کربلا ،بعضی ها خواسته اند علل و عواملی را برای قیام حسین ابن علی ذکر کنند، بعضی ها گفته اند علت این قیام این بوده است که یزید از امام حسین بیعت خواسته است ،یزید خواسته است که امام حسین حکومت او را تایید کند و چون امام حسین این حکومت را تایید نکرده اند حادثه کربلا به وجود آمد و عده ای دیگر گفته اند: امام حسین (ع) نامه نوشته اند و امام حسین احساس تکلیف کرد که باید به این نامه ها پاسخ بگوید این نامه ها باعث شد که امام حسین به سمت کوفه حرکت کند و این طور حادثه کربلا به وجود آمد،برخی ها هم تحلیلشان این بوده است که امام حسین می خواست نظام سیاسی یزید را برچیند و نابود کند و خواسته است نظام جدید را حاکم کند و این امر باعث شده است حادثه عاشورا رخ دهد، این سه نگاهی که گفته می شود شاخ و برگ مطلب هستند .

وی افزود: اماجوهره اصلی و اصیل حرکت امام حسین (ع) ” امر به معروف و نهی از منکر ” بوده است، این جوهره اصیل و اساس قیام امام حسین(ع) بوده است اگر کوفیان نامه نمی نوشتند امام قیام می کرد ،اگر یزید از امام حسین(ع) بیعت نمی خواست باز در راه حاکمیت دین خدا قیام می کردند، پس براندازی نظام سیاسی بیعت گرفتن و اینگونه تجزیه و تحلیل ها همه زیر مجموعه این امر به معروف و نهی از منکر است اینکه امام می فرمایند :اینها قومی هستند که مطیع شیطانند ،از ولایت الهی خارج شدند و به بیت المال مسلمین تعدی و دست درازی کردند این حکایت از امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تصریح نمود:دو فریضه ای که در میان جامعه اسلامی و جامعه شیعه ما غریب واقع شده است فریضه امر به معروف و نهی از منکر است،هر کجا امر به معروف و نهی از منکر حاکم بشود آنجا ارزشهای فردی و اجتماعی حاکم خواهد شد.

وی افزود:برخی از کشورهای غربی برخی رفتارها و کردارها در نظر آنها زشت بوده ،چون امر به معروف و نهی از منکر صورت نگرفته و جریان سالم فرهنگی، دینی تاثیرگذار از آن جامعه رخت بر بسته است الان همان منکرات معروف شده اند ، منکراتی که انسان شرم دارد آنها را بر زبان بیاورد ،جامعه اسلامی هم این چنین است اگر ما کوتاهی کنیم،سهل انگاری کنیم جای منکر و معروف عوض می شود .

وی بیان نمود:امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که آدم با خشونت رفتاری با خشونت زبان بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه بگوید و برود اگر همه بگویند و بروند، اگر به عرصه اجتماعی و عرصه فردی امر به معروف و نهی از منکر توجه بشود و به یک معنا مطالبه گری در میان جوانان مومن و انقلابی ،پای کار ،معنویت گرا، اخلاق مدار و عدالت خواه گسترش پیدا بکند و از نخبگان و فرهیختگان انتظار داریم بیش از پیش در عرصه ها حضور داشته باشند و معروفات را بگویند و منکرات را نهی کنند بدون اینکه پرخاشگری کنند، بدون اینکه از شخص یا اشخاصی نام ببرند وضعیت استان را بررسی کنند، ما در بررسی که داشتیم استان لرستان از لحاظ سرمایه گذاری وضعیتی قرمز دارد و جا دارد نخبگانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند از دانش و آگاهی خودشان استفاده کنند و این مسائل را بررسی کنند.استان لرستان ،استانی امن برای سرمایه گذاری است.وبه چنین ادعاهایی نخبگان باید پاسخ علمی بدهند ومال درهیأت های اندیشه ورزابن ادعارا دنبال می کنیم.

 

1400/5/22