«بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین» با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانیهای عزیز، ماه رمضان بعنوان سید الشهور نامیده شده و در این ماه از شب قدر بعنوان سید الایام و قلب رمضان یاد میشود، امید است که ان شاءالله خداوند […]
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد نبیه و آله الطّاهرین»
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هم استانیهای عزیز، ماه رمضان بعنوان سید الشهور نامیده شده و در این ماه از شب قدر بعنوان سید الایام و قلب رمضان یاد میشود، امید است که ان شاءالله خداوند غفور و رحیم همه ما را مشمول لطف و عفو خود قرار دهد، شب قدر شب میانبُر برای رسیدن بدرجات عالیه و حاجات است و بسیار اهمیت دارد، باید جوانان را با این معارف اسلامی آشنا کنیم، حیف است که انسان به سمت هوای نفس برود، و از این فیوضات استفاده نبرد.
خواص و انحرافات
در ادامه مبحث آموزههای قرآن از سوره مبارکه بقره به اینجا رسیدیم که دانشمندان و خواص دنیا پرست یهود، عموم مردم را به انحراف کشیدند، بین دنیا پرستی نخبگان و انحراف جامعه یک رابطه مستقیمی وجود دارد، هرچه خواص از احکام الهی فاصله بگیرند و فاسد شوند آحاد جامعه نیز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت، و دانشمندان یهود قبل از بعثت پیامبر اینچنین بودند.
کفر و فسق خواص
امام صادق«ع» فرمود: بنی امیه مردم را صرفاً به خواندن نماز ترغیب میکردند، و در مورد کفر و فسق چیزی به آنها یاد نمیدادند، که اگر خودشان به دنبال فسق رفتند مورد اعتراض قرار نگیرند، عبدالله ابن عمر، سعد ابی وقاص، طلحه، زبیر، اسامه ابن زید ابوموسی اشعری، انس ابن مالک، زید ابن ثابت، جزء خواص، مجاهدین و رزمندگان در کنار پیامبر بودند، اینان روزی جانشان در رکاب پیغمبر در کف دستشان بود، اما مقابل علی ایستادند، بخشی با امیرالمومنین بیعت نکردند، بعضی بیعت کردند، اما حمایت نکردند، بعضی ها در جنگ ترکیبی فرهنگی و اجتماعی، شایعه پراکنی، دروغگویی، تضعیف باورهای مردم وارد شدند، و باعث انحراف جامعه شدند.
جنگ های داخلی
امیرمؤمنان علی«ع» در مدت کوتاه خلافت ظاهری خود، گرفتار سه جنگ داخلی شد که علاوه بر تلفات و خسارتهای انسانی فراوان، آن حضرت را از اصلاح اموری که در دوران خلفای پیشین پدید آمده بود بازداشت و اثرات انحرافی و بهره برداری منفی سیاست بازان اموی از این نبردها برای همیشه بجای ماند.
تحمیل جنگها
همین خواص از جمله طلحه زبیر و عایشه، در حالی که یک سال (۳۵ تا ۳۶ ه.ق) از شروع خلافت حضرت علی «ع» بیشتر نگذشته بود، در تحریک و بوجود آمدن جنگ جمل نقش داشتند، یعنی از درون خانه پیامبر مخالفت با علی«ع» شروع شد، و حرفشان این بود که ما به دوران خلیفه دوم برگردیم، و حاکم را شورا انتخاب نماید.
وقایع تلخ تاریخ
طمع خلافت، جنگها و درگیریها، عدم حمایت شمشیرزنان کوفه از علی«ع» بواسطه تحریک ابوموسی اشعری، کشته شدن طلحه به دست مروان، به راه افتادن جنگ صفین، زیر بار بیعت نرفتن از سوی معاویه، به نیزه کردن قرآنها، فشار قرار دادن امام علی«ع» برای قبول حکمیت، مداخله عبدالله ابن وهب و عروه ابن عدی در شکست معاویه توسط مالک اشتر، غریب واقع شدن علی «ع»، تضعیف حکومت و عدالت علوی، مخالفت بیست هزار نفری سپاه علی«ع» در ادامه جنگ، شهادت تعداد زیادی از یاران امیرالمومنین «ع»، ایجاد خسارت مادی و معنوی بر جامعه، مجموع اینها ایجاد فتنه و تلاطمی بود که در درون جامعه، در زمان مولای متقیان حضرت علی«ع» شکل گرفت، قطعاً جامعه پذیرش و توان این همه آسیب در درون را ندارد، کار بجایی میرسد که مولا از خداوند متعال درخواست کرد که من را از بین این قوم بگیر و بدترین حاکمان را بر اینان مسلط کن، اینها را تطبیق بدهید به حوادثی که در طول این چند دهه انقلاب اسلامی بوقوع پیوسته است.
خواص شیفتگان زرق و برق دنیا
عدهای از خواص که جایگاه ویژهای از لحاظ سبقت در اسلام و شجاعت داشتند، علی رغم اینکه سختیهای فراوانی متحمل شدند، و در زمستان و تابستان دوران سختی مانند شعب ابیطالب را گذراندند، اما زمانی فرا رسید که به یکباره صاحب مال و ثروت و مکنت دنیا شدند، و همین باعث شد که خصلتهای نیک و روحیه انقلابیگری، و پایبندی به ارزشهای دینی از وجود آنها رخت بربندد، و برای حفظ جایگاه خود به تبعیض و توصیه برای عده ای خاص بپردازند، و از عدالت اجتماعی فاصله گرفتند، این برای ما درس است، لذا بایدمراقب باشیم و نباید بگذاریم جامعه به دوران جاهلیت برگردد. پایبندی به ارزشها
در زمان امام علی «ع» نیز اینچنین بود، مولا در خطبهها و صحبتهایش تلاش میکند، سخنرانی میکند، در نماز جمعه و در مناسبتهای مختلف بیاناتی دارد، که به این خواص بفهماند فریب زر و زیور و آسایش دنیا را نخورند، کام شما را به ظاهر شیرین میکند، اما بدانید هرچه در امور دنیوی غرق بشوید از خصلتهای انقلابی و پایبندی به ارزشهای دورتر میشوید، این درس امیرالمومنین است قرآن نیز آن را به ما یاد میدهد.
بصیرت در خواص
آنچه استفاده میشود این است که باید نگاهمان به خواصی باشد که دنیا پرست نباشند و دنیا آنها را فریب نداده باشد، و بخوبی میتوانیم اینها را تفکیک کنیم، افرادی که اهل عبادتند، اما اهل تشخیص وظیفه نیستند که بدانند در هر مقطعی وظیفه آنها چیست، و بصیرت لازم را ندارند، همینها هستند که دنبال رو دنیا هستند، اینها همان دسته انسانهایی بودند که حکومت علی«ع» را تضعیف کردند، و نگذاشتند آن اهداف حکومت محقق شود.
شایسته سالاری در حکومت علوی
مولا علی«ع» فرمودند: در حکومت من افراد غیر شایسته که در مناصب قرار دارند، باید پایین بیایند، جایی برای آنها نیست و در مقابل افرادی که شایستهاند و منصبی ندارند این چنین افرادی باید صاحب منصب شوند که کارشان کسب رضای خدا و خدمتگزاری و نفع رسانی به مردم و پشت کردن به هوای نفس باشد، و این درس را در سراسر نهج البلاغه نمایان است.
1403/1/12
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.