جلسه شورای هماهنگی برگزاری اعتکاف استان، با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، اعضای شورای اعتکاف، برگزار گردید.

جلسه شورای هماهنگی برگزاری اعتکاف استان، با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، اعضای شورای اعتکاف، برگزار گردید.
دی 22, 1402
256 بازدید

شورای هماهنگی اعتکاف جلسه شورای هماهنگی برگزاری اعتکاف استان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، اعضای شورای اعتکاف، برگزار گردید.  جلسه شورای هماهنگی اعتکاف استان، با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، و اعضای شورا برگزار گردید، در این جلسه نماینده ولی فقیه […]

شورای هماهنگی اعتکاف

جلسه شورای هماهنگی برگزاری اعتکاف استان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد، اعضای شورای اعتکاف، برگزار گردید.

 جلسه شورای هماهنگی اعتکاف استان، با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی، و اعضای شورا برگزار گردید، در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به آیه ۱۰۸ سوره مبارکه یوسف عنوان کرد:

«قُل هٰذِهِ سَبيلي أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصيرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني ۖوَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِكينَ»

 ترجمه:«بگو: این طریقه و راه من است که من و هر کس پیرو من است بر پایه بصیرت و بینایی بسوی خدا دعوت میکنیم، و خدا از هر عیب و نقصی منزّه است و من از مشرکان نیستم»

آنچه از این آیه شریفه مشخص می‌شود این است که راه انبيا، روشن و در معرض شناخت وديد همگان است، و مردم را با آگاهى دادن باید به انجام كارى ترغيب كرد، و به تبع آن راه برای ما نیز روشن است و خداوند به ما افتخار داده که در این مسیر باشیم، و هر كدام مبلغى باشیم كه با بصيرت و آگاهى مردم را بسوى خدا دعوت كنیم، و ما را جزء انصار النبی برشمرده که به راه او بخوانیم، مجموعه دست اندرکاران برگزاری اعتکاف، وسیله قرب و نزدیکی بندگان به خداوند میشوید و این افتخار بزرگی است، و امید داریم که ان شاءالله هر قدمی در این مسیر برمیداریم ما هم مشغول این آیه باشیم.

اعتکاف برنامه نرم دینی است، و نقطه قوت ما برای تربیت نسل جوان خصوصاً همین برنامه‌هاست، که خاستگاه آن سنت نبوی است، و بحمدالله در این سال‌ها هم جنبه ملی به خود گرفته و هم فراملی، و همه باید تلاش کنیم که با برنامه‌ریزی و طراحی و اجرای دقیق فضای معنوی مطلوبی برای معتکفین بوجود بیاوریم.

مسئله اعتکاف مانند اربعین حسینی باید به نقطه اوج برسد و لازمه‌اش اجرای برنامه‌های دقیق و کمی و کیفی می‌باشد، اعتکاف در ارتقاء دینی و فرهنگی نقش بسزایی دارد، و این همان حرکت و کاری است که انبیا انجام دادند و اگر در این مسیر حرکت کنیم قطعاً مرضی خداست و در راستای ماموریت انبیاء الهی است.

در زمان برگزاری اعتکاف باید توجه داشت که بواسطه برنامه‌ها که در مساجد برگزار می‌شود خلوت انس معتکفین به هم نخورد، البته علاوه بر مسائل معنوی مختلفی که در طول اعتکاف برای معتکفان در نظر گرفته شده، بحث بصیرت، علم و آگاهی نیز از جمله فرایضی بوده که واجب می باشد، چرا که اﻋﺘﮑﺎف ﺗﻮﻗﻔﯽ ﻧﺎآﮔﺎهانه در مسجد ﻧﯿﺴﺖ، ﺻﺮف درﻧﮓ و ﻣﮑﺚ و ﺣﺒﺲ معتکفین در مسجد ﺑﺪون ﻋﺸﻖ در ﻋﺒﺎدت و ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﻧﯿﺴﺖ.

سنت اعتکاف در طول تاریخ کم و بیش در ایران اسلامی، برپا می‌شده، در دوره معاصر این سنت الهی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت خصوصاً در شهر مقدس قم، لذا ضرورت دارد بخش پیشینه برگزاری اعتکاف در کشور از جمله استان لرستان مورد بحث و بررسی و مطالعه و تحقیق قرار گیرد.

 

1402/10/20